Toon posts:

zonnepaneel op camper probleempje)

Pagina: 1
Acties:

• JTvD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-11-2021
Ik weet niet of deze hier ook thuis hoort maar niet gevraagd is ook geen antwoord.

Ik heb een 100w zonnepaneel op mijn camper en daarbij een omvormer.

Als ik de voltage meet met een multimeter terwijl ik de bedrading los heb van mijn paneel komt deze op 18 v en hoger.
Mijn controller:

De volgorde van aansluiten zij van links naar rechts eerst de 2 inkomende draden van de paneel dan de 2 uitgaande naar de accu.
De laatste 2, verbruik, gebruik ik niet omdat het verbruik van de accu komt.

Sluit ik deze aan op de omvormer dan geven de inkomende 2 draden maar draden geen 18v maar 12v en minder.
Terwijl dit volgens mij dan ook nog steeds de 18+ v moet zijn

Is deze controller stuk en hoe kan ik dat meten.?.

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:32

basvn

Breezand - NHN

Ik denk dat de controller het voltage terugschroeft naar het voltage van de accu (dus in dit geval rond de 12v)

Wellicht als je er geen accu tussen zet, dat hij wel ook de 18v doorgeeft.

Maar hoe wil je dit gaan gebruiken? het is fijner als je een vast voltage hebt om mee te werken. (in plaats van wisselend tussen bijv 12 en 24v)

[Voor 7% gewijzigd door basvn op 21-10-2018 15:57]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-05 22:51

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
De 18V van je paneel is de open klemspanning, onbelast.

Onder belasting zal dat natuurlijk inzakken.

als je aan de controller twijfelt kun je natuurlijk ook gewoon een extra exemplaar bestellen. Voor de 7 euro wat zo'n ding kost is t desnoods handig om een reserve te hebben liggen.

• JTvD
De uitgang zou zo rond de 14 v en hoger moeten liggen dan pas laad de accu goed bij.
Dus vandaar mijn vraag.

Ik gebruik het om de huishoudaccu op te laden als we stil staan (kamperen)
Natuurlijk is 220v beter maar dat heb je niet overal.

Nee de kosten zijn het niet en ik heb er al 2 besteld met nu 20 en 30 A
De huidige is volgens mij 10A en ik dacht dat dit te weinig was..

Maar vroeg mij af waar het aan kon liggen.

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 09:46
Dat het voltage uit het paneel omlaag gaat bij belasting is normaal. Dat gebeurd bij iedere PV installatie.
Ik heb dezelfde lader in gebruik met een 20W paneel. Het accu voltage wat in het scherm staat geeft de beste indicatie of het laden goed gaat.
Tijdens het laden is tot in de 14V normaal, wanneer de accu vol is moet hij inzakken naar het float voltage (iets van 13,4V). Het float voltage is te wijzigen in de parameters.
Het instellen vond ik wel bizar onhandig werken :X

PVoutput: One / Two / Three / Wind One <- YouTube / Wind Two

• JTvD
Het is inderdaad niet de makkelijkste om in te stellen...

Is een 100w / 18v / 5amp zonnepaneel mogelijk te zwaar voor deze controller?

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 09:46
@JTvD Volgens de specs moet hij 10 ampère aan kunnen, dus dat verwacht ik niet.
Heb je inmiddels het accu voltage gecheckt over de dag heen? Dan kom je er achter of hij goed werkt ;)

PVoutput: One / Two / Three / Wind One <- YouTube / Wind Two

• JTvD
Dank voor de reactie..
We hebben er nog mee gereden en kunnen dus niet controleren o de stroom van de paneel of van de dynamo gekomen is..
Zodra deze een dag stil staat ga ik dit monitoren..

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 17:45
Op camper forum ook veel tips en raad.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee