De BBG werd deze keer laat opgesteld. Voorstel: in de toekomst bij de relevante draden (AMD/Nvidia/Intel) eventjes adverteren dat het weer begonnen is. Daar zitten een paar mensen die het beste de hardware kennen voor dat platform. Ik zou hetzelfde opmerken voor koelers en kasten maar daar hebben we gek genoeg geen actieve draad voor, iedereen hier weet bij wie we moeten zijn voor voedingen en voor SSD's is het nogal simpel.
Het geluid is veel minder aangenaam dan bij BQ en Noctua, dat is een goede reden om niet voor die koeler te kiezen. BQ en Noctua zijn daarnaast gemakkelijker te installeren, beter afgewerkt en bij Noctua krijg je gratis een nieuwe baseplate (geen idee of dat je bij Scythe die plaatjes kan kopen wanneer je een nieuw moederbord koopt, zo'n koeler gaat gemakkelijk 10-20 jaar mee dus daar mag je rekening mee houden). De BQDRP4 is in Nederland eigenlijk te duur (paar € minder dan de D15) voor de hoeveelheid metaal (in vergelijking met Noctua) maar de fans zijn beter dan die van Noctua.
De 850 evo is weinig mis mee, net als de RM550x.
De standaard voeding voor highend of net daaronder aangezien het de minst dure luxe voeding is met dat vermogen. ik kocht zelf laatst de RM650X voor €76, waarschijnlijk heb ik genoeg aan de RM550X maar met die korting en €6 prijsverschil met de RM550X (ook afgeprijsd) kon ik het niet laten.
De 850 Evo is een goed idee als je enkel kijkt naar de performance en de prijzen.
Ik heb op dit moment wat moeite met Samsung op dit moment: RAM-prijzen, extreme winstmarges die ze op hun 850 Evo en 960 Evo maakten gezien de grote prijsdalingen. Ik mis de tijd dat ik me niet bewust van dit soort zaken, onnozel zijn is gemakkelijker. 
De 2700X, tja voor een game systeem zitten we nog altijd vast aan Intel.
Niet bepaald, zie de op een na laatste alinea. Los daarvan, goede woordkeuze ("vast").
Het realistische verschil voor 1080p: ongeveer 10%. Meer is mogelijk als je stevig overklokt, met name maar niet uitsluitend (Far Cry 5 is een probleemgeval) oudere spellen en e-'sport'-spellen, maar de vraag is of dat je dat wil doen. Alleen spelen deze mensen niet met 1080p.
Wat betreft die hardware,info benchmark, ik heb net even gekeken (Ik had het nog niet gezien want HWInfo staat laag op mijn lijst voor reviews en hier zie ik weer waarom). Ik zie een paar tekortkomingen.
Zij testten met 2933 MT/s CL14. De CL is in ieder geval goed maar ze vermelden niet de timings, we hebben dus geen idee of dat ze die wel of niet netjes hebben afgesteld. Dan speculeer ik voorzichtigheidshalve dat het niet netjes is gedaan. Omdat dat redenatie-technisch beter is maar ook omdat je het wel zou vermelden als je hier veel aandacht aan besteedt en het belangrijk vindt. De snelheid had 3200 MT/s mogen zijn want dat werkt altijd bij Ryzen zolang je zorgvuldig de latjes uitzoekt en het kost niet veel meer. Ze bottlenecken de CPU wat met slechts 2933 MT/s.
Ik vermoed dat jij nu gaat opmerken - als ik dit zou weglaten - dat de officiële ondersteuning 2933 MT/s. Dit is gericht op ICT-medewerkers die een systeem samenstellen en geen uitval kunnen hebben, tijd willen verliezen en 100 stuks bestellen. Niet op gewone gebruikers die wat tijd kunnen besteden aan het afstellen van de timings en het latje gemakkelijk kunnen ruilen zonder dat het geld kost (omdat je werk stil ligt).
Ze testen enkel met 1080p wat nogal bedenkelijk is. Dat is een totaal onrealistisch gebruiksscenario. Ja, er zijn gamers die met 1080p gamen met een 1080 Ti met een TN monitor (yikes) van 240 Hz. Of 720. Maar dat komt weinig voor. Dat is voor pro-gamers, niet voor BBG-lezers. Die gamen bij zo'n systeem met 1440p, 1440p ultrawide of 4k.
Zegt 1080p meer over toekomstige performance? Twijfelachtig om diverse redenen waar ik nu niet dieper op in ga omdat de reactie weer lang genoeg is.
Op de gaming-keuze heb ik slechts 1 punt van kritiek: GTA5. Dat wordt nog veel gebruikt omdat het spel veel wordt gespeeld maar benchmarktechnisch gezien is het waardeloos, ook volgens veel reviewers die het nog gebruiken. Het spel is te oud (is ook gemaakt in een tijd waarin AMD geen voor gaming geschikte CPU's had dus niet geoptimaliseerd voor Ryzen of AMD, mogelijk gebruikten ze zelfs Intel-compilers), het heeft rare technische problemen (bij hogere gemiddeldes krijg je lagere minima en zelfs stutter als je boven een bepaalde FPS komt) en het leunt wel erg veel op die ene snelle kern.
[Voor 9% gewijzigd door CHBF op 02-11-2018 19:35]
Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.