Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aansluiting kookgroep in groepenkast met 3x25A

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Groen-doen!
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 21-04 13:32
In het kader van "van het gas af" ga ik over op koken op inductie en heb ik door een elektricien een kookgroep aan laten leggen. Tevens 4 extra groepen in de keuken voor oven, vaatwasser, quoocker en magnetron. Stedin heeft de zekering inmiddels aangepast van 1 fase 35A naar 3x 25A.

Gisteren heb ik de meterkast van binnen nog eens goed bestudeerd en nu heb ik toch grote twijfels of het wel goed gaat. Voor de kookgroep en de 4 extra groepen (met aardlekschakelaar) is een extra kast geplaatst en deze wordt gevoed door 1 fase (van de 3) met een zekering van 25A. Als ik de vermogens van alle apparaten optel kom ik op 15.850W als alles vol aan zou staan. Dat terwijl de maximale belasting op 25A ongeveer 5750W is. Ik heb navraag gedaan bij de elektricien en hij zegt dat het zo goed is aangesloten.

Is er iemand die me advies kan geven? Ik ben zelf geen elektricien, maar mijn boerenverstand zegt me dat de kans groot is dat de hoofdzekering van 25A er uit knalt....

Alle reacties

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 08:15
heb je een foto van je kast?

je hebt 3x25 nu. je kan dus 17250 watt max verbruiken

maartentmm wijzigde deze reactie 21-10-2018 13:17 (50%)

2900Wp ZZW verwarmd met 2x FTXC35 boven 5graden onder de 5 met palletketel Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

I make the fucking Wooshnoise!

Je gebruikt nooit tegelijkertijd het maximale vermogen van al die apparaten.

I have the cape.

• KDL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14:39
Bart ® schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:21:
Je gebruikt nooit tegelijkertijd het maximale vermogen van al die apparaten.
Of wel en claimt je huis terug via de verzekering van de elektricien

• Groen-doen!
Als ik de kookplaat al vol aan heb dan gebruikt ie al 7200W. Dat overtreft dus de zekering van 25A al. En dan heb ik de overige apparaten nog niet eens meegeteld!

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

KDL schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:24:
[...]

Of wel en claimt je huis terug via de verzekering van de elektricien
Oké.

I have the cape.

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Groen-doen! schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:28:
Als ik de kookplaat al vol aan heb dan gebruikt ie al 7200W. Dat overtreft dus de zekering van 25A al. En dan heb ik de overige apparaten nog niet eens meegeteld!
En hoe vaak gebruik je alle pitten op stand 9? Ik kook jaren elektrisch, het is mij nog nooit overkomen. Als iets heet is of kookt, dan zet je de betreffende pit toch lager.

Edit: en wat dacht je van je oude situatie, toen je nog 1x35A had. Tel de maximale vermogens van al je apparaten (wasmachine, wasdroger, koelkast, etc) eens op. Toen kwam je echt wel boven 230x35W uit. Hoe vaak heb je toen de netbeheerder moeten bellen voor een nieuwe hoofdzekering?

Bart ® wijzigde deze reactie 21-10-2018 13:35 (24%)

I have the cape.

• Groen-doen!
Dat zal niet zo vaak zijn, maar het lijkt me toch een (te) groot risico. Of is het een optie om tussen de hoofdschakelaar en de uitbreiding nog een losse installatieautomaat van 25A te zetten zodat ik zeker weet dat de hoofdzekering van 25A gespaard blijft?

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Groen-doen! schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:33:
Dat zal niet zo vaak zijn, maar het lijkt me toch een (te) groot risico. Of is het een optie om tussen de hoofdschakelaar en de uitbreiding nog een losse installatieautomaat van 25A te zetten zodat ik zeker weet dat de hoofdzekering van 25A gespaard blijft?
Dan is je installatie niet meer selectief, dat is dus niet toegestaan. Naast dat het niets gaat helpen.

I have the cape.

• canonball
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 24-04 20:23
geen probleem, het is heel normaal om een 2x16A kookgroep op een 25A aan te sluiten.
De hoofdzekering gaat er echt niet uit bij 26A, een B-karastiek kan een hele tijd op 30A gaan (uur ofzo).
Je gebruikt nooit lang het maximale vermogen van elke plaat, alleen voor opwarmen daarna weer terug na een lagere waarde. Je "mag" bv niet 1x20A achter een 25A hangen, maar 2x16 is gewoon toegestaan.
Zelf heb ik 12groepen van 16A achter een 3x25A. Elke min meet ik het totale vermogen (niet per fase), het totaal komt bij uitzondering over de 3000W uit, dan ook nog voor 1 min, niet voor 10 minuten. Grohe red (kokend water) geeft pieken van 2500W. Even koken komt normaal niet verder dan 2000W

• Groen-doen!
Maar zijn die 12 groepen van 16A dan weer verdeeld over de linker/middelste/rechtse fase? Dus bijvoorbeeld 4 groepen per 1 fase?

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Groen-doen! schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:38:
Maar zijn die 12 groepen van 16A dan weer verdeeld over de linker/middelste/rechtse fase? Dus bijvoorbeeld 4 groepen per 1 fase?
Als het goed is wel.

I have the cape.

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13:00
Dit is gewoon gepruts.

Ik ben zelf al geen fan van een kookgroep op een 3 fase aansluiting, vanwege hetgeen wat je zelf al aangeeft. Echter, je gebruikt inderdaad nooit langdurig alles op hoog vermogen. Hele volksstammen gebruiken een kookgroep op 1 fase van 25A dus daar zou ik niet echt wakker van kunnen liggen.

Maar om dan ook nog eens andere zware apparaten op dezelfde fase aan te sluiten, zelfs apparaten die je statistisch gezien vaak tegelijk met het fornuis zult gebruiken (oven, magnetron, Quooker), dat getuigt naar mijn idee niet van goed vakmanschap.

Heeft jouw elektricien zelf zegelrecht en een 24x7 storingsdienst? Gewoon lekker alles aanzetten en hem op zondagavond laten langskomen dan. :Y)
canonball schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:36:
geen probleem, het is heel normaal om een 2x16A kookgroep op een 25A aan te sluiten.
Het gaat bij TS niet alleen om de kookgroep.
Bij TS zal de verdeling niet "goed" zijn, met de gehele uitbreiding a 5 groepen op 1 fase, gok ik. Geen idee natuurlijk wat er verder zit.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Groen-doen!
Xander schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:41:
Dit is gewoon gepruts.

Ik ben zelf al geen fan van een kookgroep op een 3 fase aansluiting, vanwege hetgeen wat je zelf al aangeeft. Echter, je gebruikt inderdaad nooit langdurig alles op hoog vermogen. Hele volksstammen gebruiken een kookgroep op 1 fase van 25A dus daar zou ik niet echt wakker van kunnen liggen.

Maar om dan ook nog eens andere zware apparaten op dezelfde fase aan te sluiten, zelfs apparaten die je statistisch gezien vaak tegelijk met het fornuis zult gebruiken (oven, magnetron, Quooker), dat getuigt naar mijn idee niet van goed vakmanschap.

Heeft jouw elektricien zelf zegelrecht en een 24x7 storingsdienst? Gewoon lekker alles aanzetten en hem op zondagavond laten langskomen dan. :Y)

[...]

Het gaat bij TS niet alleen om de kookgroep.

[...]

Bij TS zal de verdeling niet "goed" zijn, met de gehele uitbreiding a 5 groepen op 1 fase, gok ik. Geen idee natuurlijk wat er verder zit.
Zou het dan beter zijn om de kookgroep apart op 1 fase te zetten en de overige 2 fasen redelijk gelijkwaardig te verdelen???

• Groen-doen!
Groen-doen! schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:47:
[...]

Zou het dan beter zijn om de kookgroep apart op 1 fase te zetten en de overige 2 fasen redelijk gelijkwaardig te verdelen???
Of is het zelfs mogelijk om de halve kookgroep op ene en de andere halve kookgroep op een andere fase te zetten?

• Xander
Groen-doen! schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:47:
[...]

Het ligt er aan wat je nog meer in huis hebt.

Heb je een foto van de kast? Hoeveel groepen zijn er nu totaal? Welke noemenswaardige verbruikers heb je nog op de andere groepen?

De kookgroep op zijn eigen fase en verder niets lijkt me over het algemeen ook geen voor de hand liggende optie. Op diezelfde fase kan best een licht belastte groep bij (denk aan verlichting en contactdozen op de slaapkamers, overloop, badkamer, ofzo). Of juist een zwaar apparaat wat je nooit tegelijkertijd met het koken gebruikt. De vaatwasser comes to mind, die gaat in 95% van de huishoudens pas aan ná het koken. ;)
Groen-doen! schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:52:
[...]

Of is het zelfs mogelijk om de halve kookgroep op ene en de andere halve kookgroep op een andere fase te zetten?
Dat is niet waar een kookgroep voor bedoeld is, plaats dan gewoon een krachtgroep.

Mischien zou het in theorie wel kunnen, maar dat ligt bijvoorbeeld ook aan de toegepaste aardlekschakelaars. Je kunt de kookgroep niet achter twee verschillende aardlekschakelaars plaatsen. Ga ik gewoon weer eens vragen: Heb je een foto van de kast? :+

Die kookgroep is een Nederlandse uitvinding omdat heel veel huishoudens geen 3-fasen aansluiting hadden en er wel de wens was om elektrisch te koken. Waarom mensen het op een 3-fasen aansluiting zouden willen gebruiken blijft voor mij een raadsel.

• Groen-doen!
Haha, hoe voeg ik foto's toe? Knippen en plakken gaat niet werken vrees ik...

• Groen-doen!
Bart ® schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:35:
[...]

Dan is je installatie niet meer selectief, dat is dus niet toegestaan. Naast dat het niets gaat helpen.
Ik bedoel een 25A automaat per fase. Je zou de hoofdzekeringen toch kunnen sparen door per fase er een automaat van 25A tussen te plaatsen? En dan natuurlijk wel NA de 3-fase hoofdschakelaar?

• Xander
Groen-doen! schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 14:09:
Haha, hoe voeg ik foto's toe? Knippen en plakken gaat niet werken vrees ik...
Als je genoeg karma hebt kun je het via het Fotoalbum van Tweakers zelf toevoegen. Anders zul je zelf moeten zorgen dat het plaatje online komt en dan de URL invoegen middels [img]-tags. Dit kan ook via gratis diensten als https://imgur.com/upload of http://tinypic.com

• mjl
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12:51

mjl

Ugh

Groen-doen! schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 14:35:
[...]

Ik bedoel een 25A automaat per fase. Je zou de hoofdzekeringen toch kunnen sparen door per fase er een automaat van 25A tussen te plaatsen? En dan natuurlijk wel NA de 3-fase hoofdschakelaar?
Voor zover ik gelezen heb mag je niet een 25A groep/zekering plaatsen na een 25A groep/zekering. Altijd 1 stap lager, dus 16A per groep per fase.

Is het voor een kook groep niet zo dat je 2 of 3 fasen 16A hebt? Dan gebruikt de kookplaat 2 van je 25A aansluitingen (of 3 bij een krachtstroom groep) maar nooit 2 zekeringen achter dezelfde hoofd fase.

Er is ergens een topic over de NEN normen, daar staat in wat wel of niet mag en hoe het zou moeten... ff zoeken...

Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

mjl wijzigde deze reactie 24-10-2018 01:01 (4%)

-------

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 14:08

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Waarom een kookgroep bij 3 fase ? Maak dan gelijk een krachtgroep voor de kookplaat.
Nu is het een beetje of je en Ferrari hebt met de motor van een Fiat panda erin. Ja de kookplaat werkt wel, maar het kan beter.

De elektricien heeft zich er wel makkelijk van af gemaakt. Of was het verzoek een low budget oplossing?

Hier ben ik van een oude 1 fase kast met 3 groepen naar een 3 fase kast gegaan met 12 gewone groepen, een krachtgroep voor de kookplaat en nog 3 groepen voor de warmtepomp . Kost 1 keer goed geld, maar ben voor lange tijd weer klaar en kan alles mooi verdelen. Grote verbruikers en de zonnepanelen allemaal een eigen groep en de schuur ook een eigen groep.

Erwin_83 wijzigde deze reactie 24-10-2018 08:54 (36%)

• HB46
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 04-04 17:37
Zag dit onderwerp toevallig voorbij komen. Ben weliswaar laat maar hopelijk nog niet TE laat, voordat er dingen gebeuren die je pertinent niet wilt. De elec kan alles wel goed hebben aangesloten d.w.z. alle draadjes goed onder een schroefje hebben geklemd, maar wie heeft in vredesnaam deze uitbreiding ontworpen? Was je dat niet toevallig zelf? Een ding is zeker: het mocht niet veel kosten. En voor de rest lijkt het nergens op!
Ik beperk me hier even uitsluitend tot de uitbreiding. Dat zijn 6 groepen van 16 A en deze hadden helemaal 3-fasig uitgevoerd moeten worden, rechtstreeks op de 3 hoofdzekeringen en geen andere zekering(en) meer daartussen. Dan kun je bijv. de 'kookgroep' (2 x 16 A) op fase L1 aansluiten, de oven en quooker op fase L2 en de vaatwasser en magnetron op L3. In ieder geval de belasting zo praktisch mogelijk, gelijkmatig verdelen. En wat hier al eerder is gezegd, men heeft nooit alles tegelijk plus op maximaal vermogen aanstaan. (dacht dat men met een 'gelijktijdigheidsfactor' van 0,6 mag rekenen) Laatste advies: haal er een erkend installateur bij. Jij hebt te weinig kennis van zaken om zelf te (laten) prutsen. Elektriciteit is daarvoor te gevaarlijk, vooral wanneer je met het relatief grote vermogen van een 3-fasen systeem te doen hebt.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True