Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht van onderburen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Meemzeh
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 18-05 09:41

Meemzeh

Ik mag er wel zijn

Topicstarter
Dag mensen,

ik heb al even gezocht in het forum maar ik kon niet één twee drie een antwoord vinden.
Het lijkt een lastige casus.

Ik woon in een grote hoekwoning onderverdeeld in 6 zelfstandige studio's (allemaal particuliere huur).
Als mensen beneden mij gaan koken of iets anders en ze zetten de afzuigkap aan, wordt het door mijn afzuigkap naar binnen geblazen. Niet alleen bij mij, ook bij mijn 'buurmeisje'. Elke keer als ze beneden de afzuigkap aanzetten ervaren wij dus die stankoverlast. Alsof het allemaal op elkaar aangesloten is (lijkt mij vrij waarschijnlijk). Ik moet mijn afzuigkap de hele tijd aan hebben om geen overlast te ervaren.

Ik heb ooit iets gehoord over dat je een afzuigsysteem (raar woord) niet op elkaar mag aansluiten oid.

Weet iemand hier toevallig iets van? Of weet überhaupt iemand of dit wettelijk gezien mag?

Bedankt alvast :)

[Voor 15% gewijzigd door Meemzeh op 21-10-2018 12:38]

Beste antwoord (via Meemzeh op 22-10-2018 11:57)

• cadsite
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21:26
Zoals s138 zegt, plaats even een terugslagklep zoals:
https://www.novy.be/nl/products/detail/906.432-terugslagklep
Kost echt niet veel en dan ben je onmiddellijk geholpen. Dat is ook heel gemakkelijk te plaatsen, vaak is het een kwestie van de buis opheffen en dat dingetje er tussen steken.

Erna kan je verder zoeken naar een structurele oplossing.

Alle reacties

• RaZ
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Bij een mechanische ventilatie zit die al zuigt, mag je er eigenlijk geen gemotoriseerde afzuigkap op aansluiten. Je kan wel een met een motor kopen, maar dan niet op de MV aansluiten.

• Sebazzz
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 00:47
Klopt, dit moet je denk ik via de VVE regelen. Je zit zo te horen op een gezamenlijk luchtkanaal.

[Voor 35% gewijzigd door Sebazzz op 21-10-2018 12:31]

[Website en online portfolio] [Return: realtime retrospective tool] [PokerTime planning poker]

• s138
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 01:04
Of er even een terugslagklep tussen zetten .

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
gedeeld kanaal... en waarschijnlijk moet er een motorloze kap op normaliter...
maar goed das meer een gevalletje met de verhuurder praten denk ik..

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• Meemzeh

Meemzeh

Ik mag er wel zijn

Topicstarter
Volgens mij zit er geen gemotoriseerde afzuig op 't dak oid, maar gewoon allemaal een elektrische afzuigkap met hetzelfde luchtkanaal.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21:26
Zoals s138 zegt, plaats even een terugslagklep zoals:
https://www.novy.be/nl/products/detail/906.432-terugslagklep
Kost echt niet veel en dan ben je onmiddellijk geholpen. Dat is ook heel gemakkelijk te plaatsen, vaak is het een kwestie van de buis opheffen en dat dingetje er tussen steken.

Erna kan je verder zoeken naar een structurele oplossing.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je moet een terugslagklep plaatsen (of de eigenaar). Bron: de rijdende rechter ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• macnerd
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 23:35

macnerd

No Apples please :-)

Sebazzz schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:31:
Klopt, dit moet je denk ik via de VVE regelen. Je zit zo te horen op een gezamenlijk luchtkanaal.
Ik betwijfel of er een VVE is, waarschijnlijk is het huis in handen van 1 huurbaas. Die huurbaas kan dan wel weer aangesproken worden als het bij zelfstandige huurobjecten verplicht is om afzuiging apart te regelen (ik heb geen idee of dat zo is).

TS: verwacht tegenstand van de huurbaas... het levert hem niks op maar kost wel genoeg.

MacNerd

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 00:11
Ik gok dat als je de huurbaas informeert met een voorstel van terugslagkleppen er een hogere kans op welwillendheid om te helpen is.

Gelijk hebben en gelijk krijgen kan namelijk nogal eens een verschil zijn

Woont in Helsinki

• Meemzeh

Meemzeh

Ik mag er wel zijn

Topicstarter
Ik heb contact opgenomen met mijn huurbaas.
Hij vond de situatie vervelend.
Hij stuurt vandaag nog iemand langs om een terugslagklep te plaatsen en gaat deze week de mogelijkheid bekijken om een gemotoriseerde afzuig op het dak te plaatsen.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Intelligo schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:52:
Ik gok dat als je de huurbaas informeert met een voorstel van terugslagkleppen er een hogere kans op welwillendheid om te helpen is.

Gelijk hebben en gelijk krijgen kan namelijk nogal eens een verschil zijn
Hij kan het ook zelf doen, zo duur is het niet.

https://www.ventilatiesho...1VCgNVEAQYAyABEgLc-vD_BwE

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Flimovic
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 24-06 12:18

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Kan, maar dat is dan weer niet t probleen van de TS, maar van de huisbaas.

Gamertag: Flimovic / Overwatch ID Flimovic#2129

• HeAdWaVe74
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 22-06 08:59
Is het niet zo dat de buren een gemotoriseerde afzuiger op het systeem hebben gezet ?

Dat is namelijk niet de bedoeling als er al een centrale afzuiging opzit.
Zo creeer je druk in het systeem en hebben alle andere bewoners er last van , Tevens kan de centrale afzuiging er van stuk gaan.

iRacing Profiel

• Intelligo
HeAdWaVe74 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:13:
Is het niet zo dat de buren een gemotoriseerde afzuiger op het systeem hebben gezet ?

Dat is namelijk niet de bedoeling als er al een centrale afzuiging opzit.
Zo creeer je druk in het systeem en hebben alle andere bewoners er last van , Tevens kan de centrale afzuiging er van stuk gaan.
Is een afzuigkap niet vrijwel altijd gemotoriseerd?

Anders heb je het over mechanische ventilatie, en da's nogal wat anders dan een afzuigkap.

Als het door de onderburen zelf geplaatst is dan is dat overigens alsnog het probleem van de huurbaas die dat dan weer moet oplossen met de onderburen.

Daarnaast heeft 'ie zelf dus ook een gemotoriseerde afzuigkap getuige zijn beschrijving, ik ga er vanuit dat de huurbaas daar gewoon niet over nagedacht heeft en een terugslagklep (x6, in elk apartement) het probleem oplost.

[Voor 13% gewijzigd door Intelligo op 22-10-2018 13:22]

Woont in Helsinki

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Intelligo schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:21:
[...]
Nee, er zijn 2 varianten: motorloos en gemotoriseerd. Het enige moet je zelf actief aanzetten en de andere staat in principe altijd aan en kun je door middel van een klep dichtzetten zodat de buren er wat meer plezier van hebben.

Dit is ook de reden waarom er in appartementencomplexen en dergelijke heel goed gecommuniceerd moet worden welke variant er geïnstalleerd mag worden. Bij @Meemzeh is dat dus niet gebeurd of men heeft er geen gehoor aan gegeven.

• Intelligo
sypie schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:26:
[...]

Nee, er zijn 2 varianten: motorloos en gemotoriseerd. Het enige moet je zelf actief aanzetten en de andere staat in principe altijd aan en kun je door middel van een klep dichtzetten zodat de buren er wat meer plezier van hebben.

Dit is ook de reden waarom er in appartementencomplexen en dergelijke heel goed gecommuniceerd moet worden welke variant er geïnstalleerd mag worden. Bij @Meemzeh is dat dus niet gebeurd of men heeft er geen gehoor aan gegeven.
Of de meer voordehandliggende optie bij verhuur in de vrije sector: De huisbaas heeft het verkeerd geinstalleerd toen hij het woonhuis in 6 aparte studio's verdeelde.

Weinig mensen die in de vrije sector het huis zodanig zelf verbouwen gok ik.

[Voor 3% gewijzigd door Intelligo op 22-10-2018 13:30]

Woont in Helsinki

• HeAdWaVe74
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 22-06 08:59
Intelligo schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:21:
[...]

er is een motorloze afzuigkap , deze hangt boven je fornuis en staat op de centrale afzuiging aangesloten.
Er wordt zo toch direct boven het fornuis afgezogen ipv ergens in een hoekje in de keuken

iRacing Profiel

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:20
Zit alleen je keuken op de mechanische ventilatie? Een wc en badkamer zitter er ook vaak op aangesloten.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun.

• Technomania
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:48

Technomania

salvis titulis et honoribus

Erwin_83 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:24:
Zit alleen je keuken op de mechanische ventilatie? Een wc en badkamer zitter er ook vaak op aangesloten.
Waardeloos vind ik dat.
Helaas zit het ook zo bij mij. Een afzuigkap kan ook niet in mijn keuken omdat de afvoer aan de andere kant van de keuken zit.

"Gelukkig is hij die het noodzakelijke niet ontbreekt en het overtollige niet verlangt"

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Voor iedereen die nu nog weer begint over centrale afzuiging / mechanische ventilatie:
Meemzeh schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 23:55:
Volgens mij zit er geen gemotoriseerde afzuig op 't dak oid, maar gewoon allemaal een elektrische afzuigkap met hetzelfde luchtkanaal.
Het is ook geen appartementencomplex, het is een verbouwde woning. Dus waarschijnlijk een gevalletje zoals Intelligo beschrijft:
Intelligo schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:29:
[...]

Of de meer voordehandliggende optie bij verhuur in de vrije sector: De huisbaas heeft het verkeerd geinstalleerd toen hij het woonhuis in 6 aparte studio's verdeelde.

Weinig mensen die in de vrije sector het huis zodanig zelf verbouwen gok ik.
Huurbaas had dus gewoon overal een terugslagklep moeten plaatsen, heeft dat niet gedaan maar doet dat (iig voor de TS) nu alsnog.

🖥️ | 🚗

• Meemzeh

Meemzeh

Ik mag er wel zijn

Topicstarter
Iedereen heeft een afzuigkap die aan en uit kan.
Op het dak o.i.d. zit niks.
Als mijn onderburen hem aanzetten komt de lucht door mijn afzuigkap naar binnen.
Het zit kennelijk allemaal aangesloten op één luchtkanaal.
edit: En ja, mijn badkamer zit op hetzelfde luchtkanaal aangesloten.

[Voor 13% gewijzigd door Meemzeh op 22-10-2018 17:21]

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:57

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Tsja, dat is door jouw huisbaas dus niet goed bekeken. Op zo'n gezamenlijk kanaal moet je geen gemotoriseerde kappen installeren.
Andere optie is een terugslagklep. Deze zul je dan ook in de badkamer moeten installeren. En daar zul je dan zelf weer een ventilator voor moeten hangen, anders wordt met die dichte klep geen lucht afgevoerd.

In mijn oude huurappartement had ik hetzelfde waardeloze systeem. En die badkamer zat midden in de woning (dus geen ramen). En dan alleen een centrale mechanische ventilatie die niet in staat was al het vocht af te voeren...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True