Dubbele kabels trekken door 16mm loze leiding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:02

Jer0entjeh88

display: grid;

Topicstarter
Over een maand wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd en deze heeft in iedere kamer 2 16mm loze leidingen.
De bedoeling is om hier UTP en COAX doorheen te trekken. Nu heb ik op diverse threads al gelezen dat de meeste gelijk 2 (stugge) UTP kabels door 1 leiding trekken om deze aan te sluiten op een wall-outlet.

Na wat onderzoek gedaan te hebben tussen CAT6 en CAT6a heb ik gelezen dat CAT6a vaak dikker is en daardoor minder geschikt is om dubbel door een 16mm loze leiding te trekken. Momenteel zit ik te kijken naar deze CAT 6 rol van 100m: https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html Is deze geschikt om dubbel door een 16mm loze leiding te trekken? Zo ja, is het dan verstandig om 2x een 100m rol te kopen, zodat iedere kabel een eigen rol heeft en ik dus niet eerst hoef te knippen?

Voor COAX zat ik te denken aan deze: https://www.sandervunderi...5-wit-doos-100-meter.html
En hiervoor dezelfde vraag, ook dubbel door de loze leiding trekken?

"Ideas are easy. Implementation is hard." | PSN: JSKam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 17:49

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Het is inderdaad verstandig om 2x een rol te kopen zodat je direct uit de doos kan trekken. Scheelt een hoop vlechtwerk!

Over de kabels die je noemt kan ik geen diameter vinden op de site maar die UTP van Belden is meestal niet dik en moet er wel doorheen gaan. Anders ff een mailtje naar de leverancier voor de diameter.

[ Voor 45% gewijzigd door adoy op 21-10-2018 10:51 ]

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:29
2 dozen is idd een klap makkelijker werken.

Overigens heb je ook twin-cat6. Dan heb je gewoon een dubbele aan elkaar. Is iets duurder maar werkt wel makkelijk.

Kwa coax: Waarom een dubbele? Je hebt toch meestal maar 1 TV op een plek hangen. 1x coax en 1x UTP lijkt me een stuk logischer (smartTV, mediaplayer oid, in de toekomst IPTV settopbox)

Ik zou overigens 'gewoon' een KOKA9TS kabel pakken. Dan zit je gegarandeerd goed.

16mm is krap maar wel te doen. 't is alleen hopen dat je niet teveel stukken hebt met bochten of stukken flexibele (ribbel)buis. Dat is echt een hel.

Tip voor toekomstige lezers: Neem overal 19mm (3/4) buis. Kost minimaal extra, maximaal plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:09
2x Belden gaat prima door 16mm. Ik heb ze zelfs met 4 door 16mm gekregen, maar daarvoor heb ik wel tegelijkertijd de pvc buizen gelegd en de kabels doorgetrokken. Ik heb de lengte van de benodigde bekabeling elke keer gemeten met mijn trekveer en dan vast een kabel op maat gemaakt uit de 100m doos. Die dan gelijk getrokken met de verse kabel uit de doos. Dan houd je ze toch onderling uit de knoop.

Ik heb ook nergens meer coax liggen. Mede omdat we nu alleen NPO123 middels digitenne kijken, we glasvezel hebben wat toch IPTV is en ik verwacht dat in de toekomst sowieso alles IPTV wordt.

Als ik ooit de keuze krijg, dan zou ik inderdaad direct 19mm leggen.

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 21-10-2018 12:05 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
DJSmiley schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 11:55:
2 dozen is idd een klap makkelijker werken.

Overigens heb je ook twin-cat6. Dan heb je gewoon een dubbele aan elkaar. Is iets duurder maar werkt wel makkelijk.

Kwa coax: Waarom een dubbele? Je hebt toch meestal maar 1 TV op een plek hangen. 1x coax en 1x UTP lijkt me een stuk logischer (smartTV, mediaplayer oid, in de toekomst IPTV settopbox)

Ik zou overigens 'gewoon' een KOKA9TS kabel pakken. Dan zit je gegarandeerd goed.

16mm is krap maar wel te doen. 't is alleen hopen dat je niet teveel stukken hebt met bochten of stukken flexibele (ribbel)buis. Dat is echt een hel.

Tip voor toekomstige lezers: Neem overal 19mm (3/4) buis. Kost minimaal extra, maximaal plezier!
1x coax en 1x UTP wat bedoel je daar precies mee? Wel gewoon 2 UTP kabels door 1 loze leiding? En voor coax 1 kabel door 1 leiding?
CurlyMo schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:03:
2x Belden gaat prima door 16mm. Ik heb ze zelfs met 4 door 16mm gekregen, maar daarvoor heb ik wel tegelijkertijd de pvc buizen gelegd en de kabels doorgetrokken. Ik heb de lengte van de benodigde bekabeling elke keer gemeten met mijn trekveer en dan vast een kabel op maat gemaakt uit de 100m doos. Die dan gelijk getrokken met de verse kabel uit de doos. Dan houd je ze toch onderling uit de knoop.

Ik heb ook nergens meer coax liggen. Mede omdat we nu alleen NPO123 middels digitenne kijken, we glasvezel hebben wat toch IPTV is en ik verwacht dat in de toekomst sowieso alles IPTV wordt.

Als ik ooit de keuze krijg, dan zou ik inderdaad direct 19mm leggen.
Coax is voor mij helaas nog een must. Met KPN kan ik max 6mbit/s halen. Ik ben daarom genoodzaakt om naar Ziggo te gaan die voor TV Coax gebruikt. Tenzij er andere opties zijn?

[ Voor 32% gewijzigd door Jer0entjeh88 op 21-10-2018 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:29
Jer0entjeh88 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:48:
[...]

1x coax en 1x UTP wat bedoel je daar precies mee? Wel gewoon 2 UTP kabels door 1 loze leiding? En voor coax 1 kabel door 1 leiding?
In 1 buis gewoon 1 UTP en 1 coaxkabel. En als je 2 buizen hebt, dan zou ik kiezen voor 3x UTP en 1x coax (buis 1: 2x utp, buis 2: 1x coax en 1x utp)

Netwerkkabel heb je nooit teveel van, terwijl meer dan 1 coaxkabel zinloos is.
Bart ® schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:28:
Waarom überhaupt nog coax anno 2018? Zat providers die hun tv-signaal over utp pompen.
Als er geen glasvezel is en geen VDSL mogelijkheid of een fatsoenlijke ADSL lijn dan houd het wel zo'n beetje op. Dan is soms Ziggo de enige keus.

Natuurlijk kun je ook chromecasten oid, maar een coaxkabel is dan toch de meest makkelijke/stabiele oplossing.

[ Voor 32% gewijzigd door DJSmiley op 21-10-2018 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:43

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Waarom überhaupt nog coax anno 2018? Zat providers die hun tv-signaal over utp pompen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

DJSmiley schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:06:
[...]

In 1 buis gewoon 1 UTP en 1 coaxkabel. En als je 2 buizen hebt, dan zou ik kiezen voor 3x UTP en 1x coax (buis 1: 2x utp, buis 2: 1x coax en 1x utp)

Netwerkkabel heb je nooit teveel van, terwijl meer dan 1 coaxkabel zinloos is.

[...]

Als er geen glasvezel is en geen VDSL mogelijkheid of een fatsoenlijke ADSL lijn dan houd het wel zo'n beetje op. Dan is soms Ziggo de enige keus.

Natuurlijk kun je ook chromecasten oid, maar een coaxkabel is dan toch de meest makkelijke/stabiele oplossing.
Die Ziggo boxen kun je volgens mij ook soort van daisychainen via utp.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:03
Bart ® schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:40:
[...]

Die Ziggo boxen kun je volgens mij ook soort van daisychainen via utp.
Dat kon met de Extra Box, maar die wordt niet meer geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

hcQd schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:51:
[...]

Dat kon met de Extra Box, maar die wordt niet meer geleverd.
Ah ok, weer wat geleerd, thnx :).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:51
DJSmiley schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 11:55:
...
...
Maak daar dan KOKA 9 Eca van. Dat is het nieuwste type.
En, zoals gezegd, is één coax naar iedere ruimte waar je TV wilt kijken voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:54
Een cat6 en een goed coax kabel in een 16mm buis is al een bijzondere uitdaging kan je je verzekeren,
Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de lengte, hoeveel bochten en of er wel of niet van die waardeloze geribbelde buis gebruikt is.

Maar meer is echt hopeloos.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
CAT6 gaat niks opleveren t.o.v. CAT5e, tenzij je huis gebouwd is van wc-papier en je in een zendmast woont. 10GbE ga je waarschijnlijk ook niet op korte termijn doen, en als je het wel gaat doen zal dat eerder tussen een NAS en een switch zijn dan tussen alle devices. De meeste systemen hebben al weinig meer aan 100Mbit en is vooral leuk als je je theoretische internet bandbreedte wil gebruiken (waar je in de praktijk alleen pieken van gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
johnkeates schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 17:55:
CAT6 gaat niks opleveren t.o.v. CAT5e, tenzij je huis gebouwd is van wc-papier en je in een zendmast woont. 10GbE ga je waarschijnlijk ook niet op korte termijn doen, en als je het wel gaat doen zal dat eerder tussen een NAS en een switch zijn dan tussen alle devices. De meeste systemen hebben al weinig meer aan 100Mbit en is vooral leuk als je je theoretische internet bandbreedte wil gebruiken (waar je in de praktijk alleen pieken van gebruikt).
Dus jij zou gewoon voor CAT5e gaan? Zijn deze makkelijker door een leiding te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Jer0entjeh88 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 18:10:
[...]

Dus jij zou gewoon voor CAT5e gaan? Zijn deze makkelijker door een leiding te trekken?
Ja, want de braiding en double shielding is optioneel. Ik zou voor een foil shielded gaan, niet om dat je die mantel nodig hebt maar om dat de kabel er net wat steviger van wordt zonder echt dikker te zijn. Ze zijn dunner en makkelijker door een buis te krijgen (zowel duwen als trekken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
johnkeates schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 18:11:
[...]

Ja, want de braiding en double shielding is optioneel. Ik zou voor een foil shielded gaan, niet om dat je die mantel nodig hebt maar om dat de kabel er net wat steviger van wordt zonder echt dikker te zijn. Ze zijn dunner en makkelijker door een buis te krijgen (zowel duwen als trekken).
Kan in dan niet beter een enkele Cat6a kabel door iedere loze leiding trekken. Dan kan ik daar altijd nog een switch opzetten en ben ik klaar voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Jer0entjeh88 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:39:
[...]

Kan in dan niet beter een enkele Cat6a kabel door iedere loze leiding trekken. Dan kan ik daar altijd nog een switch opzetten en ben ik klaar voor de toekomst.
Maar over welke toekomst hebben we het dan? 10Gigabit ethernet? 100? 1000? Hoewel er vast wel een punt komt waarop meer dan 1Gbps constant gebruiken zinvol is denk ik niet dat we daar de komende 10 jaar iets mee gaan doen, en op dat punt is een andere standaard al wel weer zinvol.

Als je denkt aan een situatie waar je net 'een beetje meer' wil hebben, dan kan je ook op cat5e 2.5Gbps halen zonder problemen (als je echte koperen kabels hebt en niet CCS of CCA). 2.5GBASE-T en 5GBASE-T zijn gestandaardiseerd, maar de hardware is net als 10GBASE-T nog te kostbaar voor de gemiddelde thuisgebruiker. Bovendien zijn de meeste toepassingen van meer van 1Gigabit (1000BASE-T) op het moment beperkt tot interconnects, denk aan een NAS die voor 10 gebruikers op 1 Gigabit moet werken, dan is 10 Gigabit tussen een NAS en een switch zinvol.

Op dit moment is 1 Gigabit al een tienvoud van de gemiddelde belasting van een internetverbinding met 5 actieve gebruikers die HD streams kijken. Het doet ook niks qua latency, die hogere bandbreedtes, dus ook daar heb je niks te winnen.

Stel dat je echt denkt dat het toekomstvast moet zijn, dan kan je beter CAT7 trekken en dan zal het prijskaartje je waarschijnlijk al vies tegenvallen ;-) En vergeet ook niet dat je aansluitingen ook allemaal CAT7 moeten zijn om het daadwerkelijk te laten werken. Eigenlijk kan je dan beter meteen glasvezel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Jer0entjeh88 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:39:
[...]

Met Cat6 kan je ook 10gbit halen. Je kunt daarmee dus nog next-gen halen, dat lijkt me een goede investering. Sneller is koffiedik kijken, en dus zinloos om nu al geld tegenaan te gooien voor thuisgebruik.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
Bart ® schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:02:
[...]

Met Cat6 kan je ook 10gbit halen. Je kunt daarmee dus nog next-gen halen, dat lijkt me een goede investering. Sneller is koffiedik kijken, en dus zinloos om nu al geld tegenaan te gooien voor thuisgebruik.
Dus de CAT6 kabel uit de startpost zijn prima? Ook om 2 door 1 leiding te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuker
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-05 21:51
Jer0entjeh88 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:23:
[...]

Dus de CAT6 kabel uit de startpost zijn prima? Ook om 2 door 1 leiding te leggen?
Mijn ervaring is dat als je een paar bochten tegen komt het niet meer gaat. Ik heb overal CAT5e en dat is prima. Ik zou helemaal niet moeilijk doen met CAT6 en het risico lopen dat de kabel vast komt te zitten, want dan ben je verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Jer0entjeh88 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:23:
[...]

Geen idee, ik ken dat merk en model niet. Ik weet dat ik zelf genoeg 2xcat6 door een 16mm heb getrokken. En zelfs 3xcat6 door een 19mm.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
Bart ® schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 07:30:
[...]

Geen idee, ik ken dat merk en model niet. Ik weet dat ik zelf genoeg 2xcat6 door een 16mm heb getrokken. En zelfs 3xcat6 door een 19mm.
Heb je een kabel die je zou aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-10-2022
Nog een optie: Draka UC Home . Is een cat7 kabel, die dunner en flexibeler is dan de meeste cat6 kabels. 5,8mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:38
@Jer0entjeh88 Zou inderdaad de genoemde Belden gebruiken (Cat6).
Krijg je prima (met wat beleid) 2 stuks door een 5/8" buis, mits er geen stukken flexbuis oid gebruikt zijn.

Belden is trouwens samen met Draka één v/d grotere en gerenommeerdere kabelmerken, dus daar gaat denk ik niet zoveel aan fout ;)

@schijndel Die UChome kabel is klote kabel om te verwerken, en is officieel ook geen Cat7 kabel.. (voldoet niet aan de gestelde eisen van aderdikte/afscherming/opbouw v/d kabel.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1