Toon posts:

Recht op compensatie (ca. 3 maanden geen plafond badkamer)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:54

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
-- UPDATE: Gezien de reacties blijkt dat ik het hooguit bij een klacht moet laten dat ik overal zelf achteraan heb moeten gaan en meer niet.

Een paar maanden terug ben ik verhuisd naar een 1-persoons appartement in een gerenoveerd monumentaal gebouw. Eind juni de sleutels gekregen en alles leek prima, maar nog geen twee weken later zag ik vochtplekken op de muur ontstaan in de slaapkamer en natuurlijk ging dat schimmelen. Dit werd elke dag erger.

Na een paar keer (moeizaam) contact te hebben gehad met de woningcorporatie kwam uiteindelijk de aannemer kijken. De muur was inderdaad erg vochtig en ze gingen daarna in de naastgelegen badkamer testen. Daar was niets zichtbaar, maar met de testapparatuur die ze bij hadden werd al snel duidelijk dat de muur daar ook vochtig was en het plafond ook.

Ze hebben toen een gedeelte van het plafond gesloopt en kwamen erachter dat de afvoer van de wasbak van de bovenbuurvrouw lek was. Achteraf gezien logisch, de vochtproblemen begonnen te ontstaan vanaf het moment dat de bovenbuurvrouw haar appartement betrok.

Heel het plafond in de badkamer is toen eruit gehaald, dat was wel nodig, de gipsplaten waren zeker in de hoek zeiknat en de glaswol isolatie was doorweekt... de aannemer heeft diezelfde dag meteen het lek laten repareren. Gelukkig ging het om een verlaagd plafond in de badkamer, waardoor de vochtproblemen in de slaapkamer beperkt bleven tot enkele plekken op de muur, het plafond in de slaapkamer was kurkdroog.

Uiteindelijk zou toen op 20 juli, de laatste dag voor de bouwvak, een nieuw plafond geplaatst worden. Maar helaas... op de ochtend dat ze zouden komen ontdekte ik een tweede (kleiner) lek, ditmaal de afvoer van de douche van de bovenbuurvrouw. Plaatsen van het plafond werd dus afgezegd en wel werd er nog snel geregeld dat dit 2e lek gerepareerd werd.

Door de bouwvak zou het nieuwe plafond dus pas na de vakantie geplaatst kunnen worden.

Echter na de bouwvak hoorde ik maar niets en meldingen aan de woningcorporatie hadden nul komma nul effect. Uiteindelijk via-via het 06-nummer van een medewerker van de aannemer gekregen die destijds bij mij was geweest, kreeg hem maar niet aan de lijn maar wel een voicemail achter gelaten.

Het heeft toen nog een tijd geduurd voordat ik een reactie kreeg en uiteindelijk kwam eind september het nieuwe plafond erin -- maar dat werd nog niet afgewerkt met spuitwerk, dat is pas vorige week dinsdag gebeurd.

Kortom, van begin tot eind heeft deze situatie ca. 3 maanden geduurd en in die periode heb ik ook nog eens veel zelf achter de zaken aan moeten gaan.

Wat ik dan nog erger vind, is dat de aannemer me vertelde dat ze bij de renovatie al hadden aangegeven bij de woningcorporatie dat het leidingwerk beter vervangen kon worden. Maar de woningcorporatie zat blijkbaar nogal op de centjes en weigerde dat...

---

Nu deze kwestie dus uiteindelijk achter de rug is, vind ik eigenlijk wel dat ik recht heb op enige compensatie voor deze kwestie. Maar de vraag is, heb ik daar eigenlijk wel recht op en vervolgens als dat zo is, wat zou een realistische compensatie zijn?

(dit betreft sociale huur, gerenoveerd monumentaal complex, ca. 45m2 met ongeveer €660 per maand huur)

[Voor 6% gewijzigd door Wildfire op 21-10-2018 16:33]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Alle reacties

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

Wat is je werkelijke schade? Dat je een paar maandjes tegen een missend plafon hebt moeten aankijken?

Je kan naar jouw jacht op compensatie op een aantal manieren aankijken:

Edit:12:00

Juridisch:
Heb je een zaak? Nee. Je echte probleem is direct verholpen, drie maanden is geen gekke termijn voor optisch herstel, & je hebt behalve klagen geen enkel initiatief zelf genomen.

Qua geluk, levensgenot:
Waarom nog verder focussen op iets dat negatief was en waar alleen maar mee negatiefs uit zal komen? Focus je op positieve zaken, een volgende keer kun je misschien wel zelf actie ondernemen in overleg met de verhuurder 4 gipsplaatjes aan het plafon schroeven.

Maatschappelijk
Je compensatiedrang, en de kosten die er voor de woningbouwvereniging aan zitten om die netjes, formeel juist af te wijzen kunnen zomaar oplopen tot honderden euro's aan werkuren, of ervoor zorgen dat die administratieve capaciteit niet beschikbaar is voor mensen met echte woningnood.

Qua karma:
Het negativisme en bureaucratische rompslomp die voortkomt uit je claim-agressie zal zomaar worden gekoppeld aan je klantprofiel bij die woningbouw vereniging.

Is er dan een situatie dat een woningbouw vereningsmedewerker je wel of iets moet gunnen weet ik welke kant het op zal gaan. Als je zelf vol claimgedrag full-balistic bureaucratisch of juridisch gaat tegen de woningbouw, dan is de kans dat je in de toekomst standaard die zelfde behandeling terug krijgt.

De combinatie van zelf alleen klagen, het probleem bij de woningbouw leggen en zelf niets ondernemen doet mij een beetje 'entitled' aan. En nogmaals, als woningeigenaar wil ik je ook wel meegeven dat een paar weken tegen een open plafonnetje aankijken echt niets is waar je emotionele schade of werkelijke derving van woongenot van hebt.

[Voor 106% gewijzigd door 3x3 op 21-10-2018 12:02]

| live and give like no one else |

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
3x3 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 10:28:
Wat is je werkelijke schade? Dat je een paar maandjes tegen een missend plafon hebt moeten aankijken?
Derving woongenot zou ik zeggen. Compensatie hoeft niet alleen voor tastbare schade te zijn namelijk...

Het is niet dat ik veel geld uit deze kwestie wil slepen maar ik vind wel dat de woningcorporatie, mede door de laksheid die ze vertoonden, me wel iets verschuldigd zijn.

Of moet ik het maar normaal vinden bijna een kwart jaar zonder plafond in de badkamer te zitten en dat het uiteindelijk gefixed word omdat ik overal zelf achteraan moest gaan? :?

[Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 21-10-2018 10:35]

Acties:
  • +25Henk 'm!

• Anoniem: 258387
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Heerlijk he, vroeger klaagden we even tegen alles en iedereen, trokken na het werk een flesje bier open en zetten de tv aan om 's ochtends weer met frisse tegenzin onder die douche te stappen.

Tegenwoordig zetten we het relaas op internet, entameren we procedures en steken we zoveel uur in een zaakje om een paar euro schadevergoeding te kunnen claimen. Het is maar waar je zin in hebt.

Je zou volledig in je recht staan als je woongenot ernstig was ingeperkt. Maar alles functioneerde en er was alleen een gipsplaatje weg. Er zijn ergere dingen in de wereld hoor. :)

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Met andere woorden, niets doen en de woningcorporatie krijgt bevestigd dat hun laksheid prima is. Goed signaal geef ik dan af...

• Anoniem: 258387
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Wildfire schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 10:37:
Met andere woorden, niets doen en de woningcorporatie krijgt bevestigd dat hun laksheid prima is. Goed signaal geef ik dan af...
Waarom heb je dan niet gewoon zelf iemand ingeschakeld, het laten repareren en de factuur verrekend met de huurpenningen? Tenminste, dat zou ik doen na een keer aanmanen om de zaak te repareren en als mijn woongenot zo ernstig in het geding zou zijn.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:19
Dan moet je maar zien dat je dat gaat winnen natuurlijk. Trouwens, als je al zat huur betaalt per maand moet de verhuurder gewoon zorgen dat alles in orde is.

Roomba E5 te koop

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 11:59
Gezien je niet beperkt was in het doen en laten, en het enkel te lijden had onder het woongenot van een open plafond, zul je vrijwel zeker geen enkele compensatie krijgen.

Kon je niet douchen dan was het een ander verhaal geweest, maar voor cosmetische schade krijg je geen compensatie.

Ik zou de situatie ook niet erger maken, want dan kan de wooncoöperatie nog moeilijker doen en dat wil je ook niet.

• Moshi
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-03-2019
De schoonheidsprijs verdient het niet, maar het urgente probleem (schimmel, lekkage) is vrijwel direct opgelost en het minder urgente probleem (geen plafond in de badkamer) heeft iets te lang geduurd vooral door een tweede lekkage en drie weken bouwvak. Dat had misschien iets sneller gekund, maar welke derving van woongenot heb je nu helemaal. Die paar telefoontjes en e-mails naar de woningbouw?

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Dan laat ik het maar bij een klacht dat ze erg laks zijn geweest en ik zelf overal achteraan moest.

• rappie_nl
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-06 10:39

rappie_nl

Gewoon doen

Vindt het best terecht dat je daarover klaagt en een compensatie van de wooncoöperatie zou niet misstaan. Of je er ook recht op hebt durf ik niet te zeggen.

Misschien kan de huurcommissie daarin iets voor je betekenen: https://www.huurcommissie...en/onderhoud-en-gebreken/

Ik heb zelf ooit twee volledige maanden huur gecompenseerd gekregen omdat de funderingswerkzaamheden aan het pand waar in ik destijds woonde enorm waren uitgelopen. Met extra overlast tot gevolg. De wooncoöperatie deed daar niet eens heel moeilijk over, maar kwam wel pas in actie toen we met alle bewoners hadden geklaagd. De huurcommissie hoefte daar toen gelukkig niet aan te pas te komen, maar misschien kunnen ze in dit geval bemiddelen.

[Voor 3% gewijzigd door rappie_nl op 21-10-2018 23:33]

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-06 14:17
Wildfire schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:31:
Dan laat ik het maar bij een klacht dat ze erg laks zijn geweest en ik zelf overal achteraan moest.
Dit lijkt mij het juiste pad. Je staat zeker in je recht om de woningbouw hierover aan te spreken. Het lijkt vooral een kwestie van pech geweest te zijn. In eerste instantie is het goed opgepakt tot de tweede lekkage. Toen lijk je klacht een beetje tussen wal en schip te zijn gekomen.

Compensatie vind ik veels te ver gaan. Als de woningcorporatie netjes is sturen ze je een bloemetje voor het ongemak.

• DJVG
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 31-05 00:11

DJVG

Gewoon DJVG

Derving van woongenot is amper voor elkaar te krijgen. Ik heb 3 maanden in meerdere hotels moeten slapen omdat door een fout in onderhoud het riool door mijn woning gelopen heeft voor een week. Al mijn bezittingen konden in de vuilnisbak en het heeft uiteindelijk maanden geduurd om alles voor elkaar te krijgen.

Een advocaat, elke dag bellen en meerdere schade experts later is alles netjes opgelost maar ik ben er geen cent rijker van geworden. Mijn advocaat schatte de kans op vergoeding i.v.m. derving van woongenot zeer klein is, tegenslag hoort nou eenmaal bij het leven was zijn antwoord. Dit is natuurljk kort door de bocht maar als je hiermee te maken krijgt is het een kwestie van de wetgeving volgen en kijken waar je recht op hebt. In mijn geval is 3 maanden 4 sterrenhotel + al mijn bezittingen vergoed. Totale renovatie + onkosten was meer dan de helft van de waarde van mijn woning en daarmee was de zaak klaar.

Als iedereen aan zichzelf denkt, word er aan iedereen gedacht!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-06 16:57
Je bent te laat met klagen. Je had tijdens het voorval een klacht moeten indienen met een termijn dat het opgelost diende te zijn. Nu lijkt het alsof je het prima hebt gevonden en dan achteraf klagen dat het te lang duurde.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06 10:57

liberque

Vrijzinnig!

Dat TS geen miljoenen eruit kan slepen mag dan wel duidelijk zijn, maar een excuses van de woningcorporatie met een bloemetje doet al heel wat. Ik stoor me namelijk nogal aan het volgende:
Wat ik dan nog erger vind, is dat de aannemer me vertelde dat ze bij de renovatie al hadden aangegeven bij de woningcorporatie dat het leidingwerk beter vervangen kon worden. Maar de woningcorporatie zat blijkbaar nogal op de centjes en weigerde dat...
Stel dat TS dus niet zo oplettend was geweest of dat het een stuk minder zichtbaar had geweest dan had TS met schimmel kunnen zitten met alle gezondheidsperikelen van dien. Ik vind het dus gewoon een stukje nalatigheid van de woningcorporatie die wel degelijk behoorlijk schade had KUNNEN opleveren.

Daarnaast vermoed ik dat TS ook een paar dagen vrij heeft moeten nemen dus ondanks alle reactie's begrijp ik de frustratie van TS behoorlijk goed en ook ik zou als ik niet eens een excuses krijg van de woningcorporatie gaan reclameren.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:39
liberque schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 17:35:

Stel dat TS dus niet zo oplettend was geweest of dat het een stuk minder zichtbaar had geweest dan had TS met schimmel kunnen zitten met alle gezondheidsperikelen van dien. Ik vind het dus gewoon een stukje nalatigheid van de woningcorporatie die wel degelijk behoorlijk schade had KUNNEN opleveren.

Daarnaast vermoed ik dat TS ook een paar dagen vrij heeft moeten nemen dus ondanks alle reactie's begrijp ik de frustratie van TS behoorlijk goed en ook ik zou als ik niet eens een excuses krijg van de woningcorporatie gaan reclameren.
Tja, dat zijn aannames. Misschien dat de woningcoöperatie wel van plan is om binnen vijf jaar het gebouw geheel te renoveren of te verkopen...

En vrij nemen is een keuze. In mijn huurwoning heb ik:
- lekkage bij douche leidingwerk
- 3x lekkage dak
- schelpen ter isolatie in kruipruimte
- raamkozijnen vervangen door kunststof
- plaatsing nieuwe voordeur

Gehad en heb daarbij gewoon in overleg om 7u voor ik naar werk ging mijn sleutel ingeleverd bij mannetjes die gingen klussen. Uiteraard voor de zekerheid wat kleine/dure spullen in een afgesloten kast gedaan, maar was allemaal prima geregeld toen ik thuis kwam. Vrij nemen is een keuze

Edit: als ik een koopwoning had gehad dan was ik wel thuis gebleven

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
President schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 17:56:

[...]

Tja, dat zijn aannames. Misschien dat de woningcoöperatie wel van plan is om binnen vijf jaar het gebouw geheel te renoveren of te verkopen...
Dit is een monumentaal gebouw, net compleet gerenoveerd en omgebouwd naar huurappartementen. :)

De woningcorporatie is wel laks met vanalles. Bij iemand op de 1e verdieping hebben ze het plafond op de slaapkamer moeten stutten, begon te verzakken. Die bewoonster heeft ook zelf heel veel moeten regelen met de aannemer, de woningcorporatie deed praktisch niets en zegt zelfs dat ze op die slaapkamer prima kan slapen. Zou jij prima slapen op een slaapkamer met een gestut plafond? Ik hoorde ook dat ze in eerste instantie niet eens iemand wilden sturen om te komen kijken, daar moest ze echt op aandringen.

[Voor 41% gewijzigd door Wildfire op 21-10-2018 18:24]

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-02-2022
Stuur ze een aangefekende brief, waarin je eist dat het cosmetische voorval wordt verholpen binnen 6 weken.
Zo niet dan zelf een bedrijf inschakelen om het te fixen en de rekening op hen verhalen.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Blazer Coke schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 18:38:
Stuur ze een aangefekende brief, waarin je eist dat het cosmetische voorval wordt verholpen binnen 6 weken.
Zo niet dan zelf een bedrijf inschakelen om het te fixen en de rekening op hen verhalen.
Dat is achteraf een beetje te laat, nietwaar? :P

Zoals ik eerder al zei, ik laat het bij een klacht dat ze laks zijn geweest en ik overal zelf achteraan heb moeten gaan.

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-02-2022
Ow sorry, verkeerd gelezen.

Denk dat je ook niet sterk staat voor een vergoeding voor cosmetische schade.

3 maanden is niet extreem lang, zeker als daar bouwvak bij zit.
Bovendien wil je toch ook eerst weten of het lek werkelijk gefixt is voordat ze een plafondje repareren.
Anders blijven ze bezig.

Irritant is het wel natuurlijk.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee