Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Slimme meter: gasverbruik per minuut updaten?

Pagina: 1
Acties:

• BaatZ
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18-05 11:17

BaatZ

Prullenbakker :?

Topicstarter
Om mijn gasverbruik te analyseren heb ik m'n slimme meter via een raspberry ontsloten.
Grafana trekt grafiekjes uit een influx database en dat werkt allemaal prima.

Elke tien seconden krijgt influx een nieuw telegram en de data komt goed door, zie bijv. een elektriciteitsverbruk grafiekje:

Deze heeft elke minuut deltas omdat ik dat zo uitreken, maar elke 10s werkt ook.

Met gas gaat het niet zo lekker: die update maar ééns per uur, zoals je hieronder kunt zien:

De bolletjes zijn berekend als meterstand[n] - meterstand[n-1], ofwel verschil tussen twee datapunten. Duidelijk zie je dat die maar ééns per uur verandert, ondanks dat de telegrammen wel elke 10 seconden doorkomen.

Met zulke data kan ik natuurlijk niet werken: in één uur kan ik douchen, afwassen en de verwarming kan ook aanslaan; al die patronen wil ik eruit halen en daarvoor heb ik hoge resolutie data nodig (zoals je de wasmachine ook ziet @ elektriciteitsverbruik hierboven)

Wat ik denk dat er aan de hand is:
Feit: de elektriciteitsmeter verzamelt ook de gasmeterstanden.
vermoeden: De gasmeter zelf geeft maar ééns per uur een update aan de elektriciteitsmeter.

Vraag:
is het mogelijk om de gasmeter data op hogere resolutie te krijgen ?

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 01:17

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nee. Niet met DSMR4. Helaas.
Mogelijk wel met de nieuwste generatie 5.x meters, maar je krijgt geen nieuwe als de huidige nog goed is.

Zie ook https://forum.toon.nl/alg...rafiek-er-uit-per-uur-941

Pech dus, heb me hetzelfde afgevraagd toen ik met P1 begon.

[Voor 38% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-10-2018 09:42]

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 22:03

BlueTooth76

Let the sun shine!

Slimme meter op de gasmeter werkt met een batterij, ik kan me voorstellen dat ze die niet te snel leeg willen trekken en daarom niet vaker dan nodig een update laten sturen.

Tenzij iemand iets weet dat ik niet weet zeg ik: nope.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 21:30
CyBeRSPiN schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 09:39:
Nee. Niet met DSMR4. Helaas.
Mogelijk wel met de nieuwste generatie 5.x meters, maar je krijgt geen nieuwe als de huidige nog goed is.

Zie ook https://forum.toon.nl/alg...rafiek-er-uit-per-uur-941

Pech dus, heb me hetzelfde afgevraagd toen ik met P1 begon.
Hier een 5.x meter, ook die komt eenmaal per uur.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Misschien kan de gasmeter op een andere manier in de gaten worden gehouden? Ik kan hier bij de oude analoge 80's gasmeter per 0,002m3 een record aan laten maken door een ronddraaiend magneetje (of wat er een magnetisch veld heeft in het telwerk) met een hmc5883l in de gaten te houden :)

[Voor 7% gewijzigd door Raven op 21-10-2018 14:16]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• BaatZ
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18-05 11:17

BaatZ

Prullenbakker :?

Topicstarter
Logisch en jammer om te lezen. Snap het wel met batterijen dat je weinig updatet.
Zal eens bij Alliander navragen wat er in de pijplijn zit, voor nu is mijn vraag beantwoord.

Bedankt allemaal !

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

• Vloris
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:03
Ik denk dat je vermoeden juist is inderdaad, de gasmeter geeft slechts eenmaal per uur de stand door aan de elektriciteitsmeter.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True