Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wat is het nou, postreminder of bookmark?

Pagina: 1
Acties:

• Mic2000
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 12-06 15:47
Hoi hoi,

Wat ik niet goed begrijp, bovenaan een topic staat het volgende:

Reageer Koppel onderwerp Rapporteer Bookmark Postreminder

Druk ik op Bookmark, dan kom ik uit bij bookmark toevoegen, druk ik op postreminder, kom ik ook op bookmark toevoegen uit... dat is het eerste dat ik onlogisch / verwarrend vind.

Het tweede, de termen vind ik ook enigszins verwarrend. Bookmark moet waarschijnlijk betekenen dat je het toevoegd aan 'favoriete' om later terug te kijken? Kan dit niet beter favorieten heten? En waarom zou ik een bookmark weer verwijderen uit mijn lijst als ik er in heb gereageerd? (" Bookmark verwijderen zodra ik erin gereageerd heb"). Ik begrijp dat als je alleen de postreminder wilt, je nu dus door het topic aan je bookmarks toe te voegen een postreminder kan instellen...

Het punt is dat dit vrij onduidelijk en verwarrend overkomt. Ik heb bij mijn laatste topic ook weer notificaties gemist omdat ik onbedoeld toch de bookmark / postreminder niet juist had ingesteld... Dit gebeurt mij vaker, en toevallig dacht ik nog aan dat ik laatst een topic had aangemaakt, anders zou dat nu dood bloeden...

Anyway, dus waarom bookmark niet 'favorieten' noemen? En postreminder hernoemen naar 'Topic volgen'. Desnoods met zo'n mooi klein belletje erbij dat je nu ook bij youtube hebt als je notificaties wilt ontvangen van geabonneerde kanalen. Waarom postreminder hernoemen? Een postreminder klinkt als een herinnering, iets uit het verleden, terwijl als het goed is de postreminder bedoeld is voor meldingen / notificaties over nieuwe posts.

Ook de pagina met forumbookmarks zou dan moeten veranderen in een lijst van favoriete, en een lijst waar notificaties (topic volgen) per forumtopic op ingesteld staat. Mogelijk ook te doen in één lijst.

Tot zover mijn UX feedback <+:) :)F

PS: Nu wil ik dit topic plaatsen, staat er "Bookmark X Bookmark dit topic." Krijg ik er nu notificaties van of niet? Voor mij als gebruiker is het dus gewoon niet duidelijk. :')

[Voor 0% gewijzigd door Mic2000 op 21-10-2018 00:05. Reden: typo]

• Bor
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:00

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Mic2000 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 00:03:
En waarom zou ik een bookmark weer verwijderen uit mijn lijst als ik er in heb gereageerd? (" Bookmark verwijderen zodra ik erin gereageerd heb"). Ik begrijp dat als je alleen de postreminder wilt, je nu dus door het topic aan je bookmarks toe te voegen een postreminder kan instellen...
Om precies datgene te doen wat die button voorstelt; een postreminder aan te maken. Een bookmark entry die weer verdwijnt wanneer je gereageerd hebt. Soms wil je een reactie plaatsen maar heb je op dat moment onvoldoende tijd. In die gevallen klik je "postreminder". De bookmarkt wordt middels het reminder icoontje (https://tweakimg.net/g/forum/images/icons/bookmark-todo.gif) aangeduid als postreminder .
Mic2000 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 00:03:
Een postreminder klinkt als een herinnering, iets uit het verleden, terwijl als het goed is de postreminder bedoeld is voor meldingen / notificaties over nieuwe posts.
Nee, zo werkt het niet. Een postreminder heeft niet te maken met meldingen / notificaties over nieuwe posts. Persoonlijk zie ik niet hoe je die link legt. Een reminder is toch heel wat anders dan een notificatie van nieuwe reacties?

[Voor 23% gewijzigd door Bor op 22-10-2018 10:12]

Frontpagemoderatie Forum

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Als dat soort "knopjes" vragen opleveren voordat ze gebruikt kunnen worden is het ontwerp niet goed. Misschien naar de benaming of de verdere functie er achter kijken?

• Mic2000
Bor schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:10:
[...]

Om precies datgene te doen wat die button voorstelt; een postreminder aan te maken. Een bookmark entry die weer verdwijnt wanneer je gereageerd hebt. Soms wil je een reactie plaatsen maar heb je op dat moment onvoldoende tijd. In die gevallen klik je "postreminder". De bookmarkt wordt middels het reminder icoontje ([Afbeelding]) aangeduid als postreminder .

[...]

Nee, zo werkt het niet. Een postreminder heeft niet te maken met meldingen / notificaties over nieuwe posts. Persoonlijk zie ik niet hoe je die link legt. Een reminder is toch heel wat anders dan een notificatie van nieuwe reacties?
Oke.. Maar is een bookmark nou hetzelfde als toevoegen aan favoriete? Ofwel ik krijg geen meldingen als er nieuwe berichten zijn?

En een postreminder, ik snap nu je gedachtengang waar het voor bedoeld is, zorgt dit dus wel dat ik rechtsbovenaan notificaties krijg als er mensen gereageerd hebben in het topic?
sypie schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:28:
Als dat soort "knopjes" vragen opleveren voordat ze gebruikt kunnen worden is het ontwerp niet goed. Misschien naar de benaming of de verdere functie er achter kijken?
Ik ben het enorm met Sypie eens, deze buttons zijn voor mij als gebruiker totaal onduidelijk. Wat wat doet, wat mij nou notificaties geeft. Ik weet niet hoeveel andere fora ook de functie postreminder hebben of dat dit iets is van Tweakers. Echter vanuit interaction design(ux) perspectief van de gebruiker, is het idee "Soms wil je een reactie plaatsen maar heb je op dat moment onvoldoende tijd. In die gevallen klik je "postreminder".", niet hetgeen waar een nieuwe gebruiker als eerste aandenkt, noch duidelijk dat dit de gedachtengang is voor deze functie. Het staat nergens uitgelegd, en ik als gebruiker vanaf 2006, snapte het tot nu toe nog steeds niet.

Zouden ik en anderen als gebruiker niet gewoon een 'volg topic' (incl optie volg topic totdat ik gereageerd heb) voor notificaties ontvangen bij elke nieuwe post in het topic en een 'favoriete' functie willen om het topic op te slaan in je favoriete lijst? Dat is toch veel duidelijker voor elke ervaren en nieuwe gebruiker, en weet je wanneer je notificaties krijgt en wanneer niet?

• Bor
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:00

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

sypie schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:28:
Ik hoor hier persoonlijk vrijwel nooit vragen over moet ik zeggen maar dat is misschien geen goede maatstaaf.
Dit lijkt mij iets voor de ux mensen :)

Frontpagemoderatie Forum

• Mic2000
Tweakers heeft toch een UX designer? Ideetje om bij hem het tegen het licht aan te houden?

• crisp
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01:10

crisp

Devver

Pixelated

De bookmark-functionaliteit is al zo oud als de forumsoftware zelf en in de tijd onveranderd. Het is een feit dat het niet meer aansluit bij wat mensen hiervan verwachten en er zijn ook ideeën om dit ooit te vervangen door betere mogelijkheden om topics te volgen. Helaas zijn we daar vooralsnog nog niet aan toegekomen...

Intentionally left blank

• Mic2000
Dus als ik het goed begrijp, is er geen functie om een melding te krijgen elke keer als er een nieuwe post is, of is dat ook de postreminder?

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:03

Reptile209

- gers -

Je krijgt alleen een melding (belletje binnen Tweakers, geen emails) als er een quote van jouw post wordt gemaakt, of als je een @-mention krijgt. Maar niet als er in een bepaald topic een willekeurige andere post worst gemaakt. Daar zijn je bookmarks (voor bookmarks en postreminders) en je Mijn Topics voor (waarin je zelf gepost hebt).

[Voor 6% gewijzigd door Reptile209 op 23-10-2018 21:03]

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Postreminder is dus echt een herinnering voor jezelf dat je nog in dat topic wilt reageren. Een soort omgekeerde leeslijst.

• peteroff
  • Registratie: april 2005
  • Niet online
Reptile209 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:02:
Je krijgt alleen een melding (belletje binnen Tweakers, geen emails) als er een quote van jouw post wordt gemaakt, of als je een @-mention krijgt. Maar niet als er in een bepaald topic een willekeurige andere post worst gemaakt. Daar zijn je bookmarks (voor bookmarks en postreminders) en je Mijn Topics voor (waarin je zelf gepost hebt).
De laatste tijd krijg ik vrijwel nooit een reminder als er een nieuwe post in een topic is, terwijl ik wel bookmark en postreminder instel. Ik krijg wel een melding als er een quote of thumbs-up op mijn post is gezet.

heb meldingen ontvangen in Google chrome correct ingesteld (https://tweakers.net:443) en ook al eens opnieuw ingesteld, maar het blijft stil. het probleem begon ergens begin december.

Of begrijp ik van @Reptile209 dat een Postreminder / Bookmark geen belletje geeft, en dat het een lijstje voor jezelf is (favo).

[Voor 7% gewijzigd door peteroff op 21-01-2019 08:23]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

@peteroff dat laatste.

Intentionally left blank

• peteroff
  • Registratie: april 2005
  • Niet online
oke dank! Dan mag dat wel een features update zijn, om de 'follow' knop te introduceren (fast-React!) :9

• 42erik
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 03:54
Even afgezien van meldingen, is het een idee (of misschien al mogelijk) om bij gebookmarkte topics direct naar de laatste gelezen post te gaan? Nu zit je te zoeken waar je gebleven was.

• Reptile209

Reptile209

- gers -

42erik schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:19:
Even afgezien van meldingen, is het een idee (of misschien al mogelijk) om bij gebookmarkte topics direct naar de laatste gelezen post te gaan? Nu zit je te zoeken waar je gebleven was.
Klik eens op het icoontje voor de titel, in plaats van op de titel zelf ;)

• 42erik
Reptile209 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:38:
[...]

Klik eens op het icoontje voor de titel, in plaats van op de titel zelf ;)
Die ken ik al, die zet me op een random plek neer wat niet de laatst gelezen post is. Dus dat werkt helaas niet

• Reptile209

Reptile209

- gers -

42erik schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:25:
[...]

Die ken ik al, die zet me op een random plek neer wat niet de laatst gelezen post is. Dus dat werkt helaas niet
Die link zet je neer op een post die te maken heeft met de tijd van je vorige sessie op het forum. Betekent wel dat als er in een draadje is gepost in je vorige sessie, maar je hebt daar niet gekeken, je "te ver" begint. In het algemeen werkt het voor mij prima, maar moet ik soms een stukje terug scrollen. Het is waarschijnlijk DB-technisch ondoenlijk om van alle draadjes per user bij te houden waar ze zijn gebleven.

[Voor 4% gewijzigd door Reptile209 op 27-01-2019 23:03]

• 42erik
Reptile209 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:56:
[...]

Die link zet je neer op een post die te maken heeft met de tijd van je vorige sessie op het forum. Betekent wel dat als er in een draadje is gepost in je vorige sessie, maar je hebt daar niet gekeken, je "te ver" begint. In het algemeen werkt het voor mij prima, maar moet ik soms een stukje terug scrollen. Het is waarschijnlijk DB-technisch ondoenlijk om van alle draadjes per user bij te houden waar ze zijn gebleven.
De tijd van de vorige sessie? Ook als je dat topic dan niet opent. Wat een gekke keuze...

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:27
Nee hoor, dat is een hele slimme keuze. Voor veruit de meeste mensen voldoet dat namelijk uitstekend, en het scheelt een aantal petabyte aan schijfruimte voor de database (en dan heb ik het nog niet over performance).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• 42erik
Heel slim..? Onhandig vooral

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 20:26

LankHoar

Professionele amateur

Toch een teken dat het voor veel mensen erg onduidelijk is. Ik val ook in die groep, en heb lange tijd gedacht dat het een notificatie zou geven wanneer er in het betreffende topic gepost werd. Nu weet ik dat het niet zo is, maar de functie ervan ontgaat me nog steeds. Plus een "follow" functie zou inderdaad wel erg handig zijn, want nu moet ik handmatig mijn bookmarks bij langs lopen en openen wil ik een topic volgen.

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

LankHoar schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:57:
[...]

Toch een teken dat het voor veel mensen erg onduidelijk is. Ik val ook in die groep, en heb lange tijd gedacht dat het een notificatie zou geven wanneer er in het betreffende topic gepost werd. Nu weet ik dat het niet zo is, maar de functie ervan ontgaat me nog steeds. Plus een "follow" functie zou inderdaad wel erg handig zijn, want nu moet ik handmatig mijn bookmarks bij langs lopen en openen wil ik een topic volgen.
Er wordt al langer nagedacht over functionaliteit om topics te kunnen volgens door je te kunnen abonneren op topics en daarbij dan ook aan te kunnen geven of en hoe je notificaties wilt. Dat zou dan ook een soort vervanger kunnen worden van de oude bookmarkfunctionaliteit. Helaas staat dat op dit moment nog niet op een roadmap voor de korte termijn...

Intentionally left blank

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 20:26

LankHoar

Professionele amateur

crisp schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:39:
[...]

Er wordt al langer nagedacht over functionaliteit om topics te kunnen volgens door je te kunnen abonneren op topics en daarbij dan ook aan te kunnen geven of en hoe je notificaties wilt. Dat zou dan ook een soort vervanger kunnen worden van de oude bookmarkfunctionaliteit. Helaas staat dat op dit moment nog niet op een roadmap voor de korte termijn...
Mooi (behalve het "niet op korte termijn" stukje)! Afhankelijk van hoe je dat invult, zie ik persoonlijk bookmarks niet graag verdwijnen: er zijn voldoende topics/reacties die ik paraat wil houden voor specifieke zaken (hoe iets op te lossen etc.), maar waar ik niet per se een reminder van hoef op het moment dat er iets gepost word (vooral bij langere threads gaat dat op). My 2 cents :)

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

LankHoar schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:43:
[...]

Mooi (behalve het "niet op korte termijn" stukje)! Afhankelijk van hoe je dat invult, zie ik persoonlijk bookmarks niet graag verdwijnen: er zijn voldoende topics/reacties die ik paraat wil houden voor specifieke zaken (hoe iets op te lossen etc.), maar waar ik niet per se een reminder van hoef op het moment dat er iets gepost word (vooral bij langere threads gaat dat op). My 2 cents :)
Bookmarks zullen dan ook niet verdwijnen, maar het zou een typering worden van een specifiek topic-abonnement waarbij je dan ook nog kan opgeven of en hoe je notificaties wilt, en waar je dan op kunt filteren binnen de lijst van topics waar je op geabonneerd bent :)

Althans, dat is hoe ik het (technisch) zie, maar uiteraard moet dat tzt dan verder uitgewerkt worden ;)

[Voor 6% gewijzigd door crisp op 31-01-2019 12:53]

Intentionally left blank

• .oisyn
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20:03

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

Ik denk dat vooral voortvloeit uit jouw onbegrip over de feature.

Alle topics met nieuwe reacties sinds je vorige sessie krijgen een ander kleur mapje. Als je op het mapje klikt, ga je naar de eerste post die is geplaatst sinds je vorige sessie. Zolang je tijdens een sessie dus alle topics leest die je wilt lezen werkt dit systeem perfect.

Het gaat idd mis als je het forum browst zonder alle topics bij te houden. Dan mis je mogelijk posts, omdat je in je vorige sessie niet bij hebt gelezen en er daarvoor al nieuwe posts bij zijn gekomen. Of als je je huidige sessie in stand houdt en er ondertussen nieuwe posts bijkomen - dan wordt je weer teruggebracht naar de eerste post sinds je vorige sessie, terwijl je die wellicht allang had bijgelezen. Voor dat laatste is overigens nog de optie om je Sessietijd te resetten (die link kun je vinden op de hoofdpagina van het forum, rechts bovenin. Dat markeert alles effectief als gelezen.

Maar goed, het is ook knap lastig om te definiëren wat "gelezen" betekent. Zijn alle reacties in een topic gelezen zodra je een topic hebt bezocht? Of geldt dat alleen voor de reacties op een pagina van de pagina's die je hebt bezocht? Of wellicht alleen die reacties waar je langs bent gescrollt? En wat als je gewoon langsscrollt zonder te lezen?

Het huidige systeem is gewoonweg simpel en effectief, maar helaas niet perfect. Maar in de 18+ jaar dat ik hier rondhang heb ik dit nooit als vervelend ervaren. En, om terug on-topic te komen, bookmarks gebruik ik dus ook echt nooit, want het is een waardeloos over-engineered systeem :z. Ik navigeer vooral via mijn posthistory en de activetopics (en bij die laatste helpt het om die te filteren tot de forums waarin jij geïnteresseerd bent in je settings).

Als ik dan een duit in het zakje mag doen: een "bookmark" zou imho niets meer dan een favoriet-sterretje moeten zijn die je aan en uit kan zetten. Posten in een topic betekent automatisch als favoriet zetten. En vervolgens heb je gewoon een algemene topiclijst a la AT en PH die alle favorieten laat zien.

[Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 31-01-2019 13:46]

You see, killbots have a preset kill limit. Knowing their weakness, I sent wave after wave of my own men at them until they reached their limit and shut down. Kif, show them the medal I won.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True