Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Moederbord lampje aan, maar PC reageert niet op aan/uit knop

Pagina: 1
Acties:

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22-06 22:20

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ik zit met een zeer oude game pc waarbij van het een op het andere moment de PC niet meer aan wilt.
Het lampje van het moederbord brandt gewoon en ik zet deze PC nooit echt volledig uit (gewoon standby zeg maar).

Het lijkt net alsof de aan/uitknop niet meer lijkt te werken. Ik heb nog een andere knop hier thuis liggen en op de frontpanelheaders gebruikt ter vervanging van de knop van mijn Thermaltake case. Ook dát werkt niet. Vervolgens de resetknop even eraan gehangen om te proberen, werkt ook niet. Met een schroevendraaier de 2 pinnetjes contact laten maken werkt ook niet.

Ik lees op internet eigenlijk maar 3 conclusies;
- moederbord kapot
- niet genoeg stroom en dus voeding kapot
- CPU kapot

Ik vraag me af hoe likely het is dat de CPU kapot is en ook vraag ik me af of het moederbord kapot is (zou dan het lampje nog wel branden?)
Nogmaals, het mobo-standby-lampje brandt gewoon, dus er staat stroom op het moederbord.

Specs:
Asus A8N32SLI deluxe S939
AMD64 4800+ Toledo
Gainward 8800GT GS
8GB Kingston HyperX
Crucial MX500 256GB
Enermax Liberty 550W
ThermalTake Armor V8000SWA case

Ik ga mezelf een nieuwe PC kopen, dus mijn oude kan dan doorschuiven, dus het is geen grote ramp, maar het zou fijn zijn als ik em toch weer aan de praat kreeg. Zodra ik mijn nieuwe PC ga bouwen zal ik de voeding die ik daarbij koop ook gelijk proberen om te kijken of het daaraan ligt.

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• commentator
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22-06 13:42
ook wel eens gehad dat t kwam door leeg bios batterijtje op mobo. Heb je die al vervangen?
Trek eens alle stroom kabels los en druk ze weer vast.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

heb je een andere voeding getest ?
die is al jaar of 10 oud, zeker

[Voor 32% gewijzigd door Hackus op 20-10-2018 23:21]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
De reden dat ik niet aan de batterij dacht is omdar deze alleen bios en tijd settings vasthoudt, maar er niet voor zorgt dat de pc totaal niet meer opstart. Bovendien was 't batterijtje al een tijdje leeg (2 jaar ofzo) en nog nooit een issue geweest zolang de pc gewoon op standby stond. Ik zal morgen ff een nieuwe knoopcel kopen en proberen, maar ik denk niet dat het dat is.

Alle stroomkabels los en vast heb ik inderdaad al gedaan. Geen resultaat.

Ik heb geen andere voeding ter beschikking,maar als ik mijn nieuwe pc ga bouwen gebruik ik die voeding wel.

• ItsWillem
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 21:49
Zou goed een dode voeding (en/) of mobo kunnen zijn. Meestal gaan (hele) goede voedingen zo'n 10 jaar mee.

Ik zou overigens niks meer investeren in zo'n oude pc, zou wel geinig zijn als ie dan toch nog aangaat.

iPhone 12 Pro 128GB Goud // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Als het mobo kapot zou zijn, zou het lampje dan wel gaan branden?

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 22:42
Ledje brandt gewoon op de standby spanning van je voeding... dus dat stukje van je voeding doet het nog.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 22:45
Licht eraan welke lijn defect is. Het lampje werkt waarschijnlijk op de 5VSB lijn. Als de 12V lijn defect is start het systeem niet op. Of de 5VSB is defect en geeft een te laag voltage waardoor het systeem ook niet op start.

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 23:58
Lampje zegt echt helemaal niets. Zo lang er maar een beetje stroom van de voeding komt, en die sporen zijn aangesloten, zal het lampje gaan branden. Zelfs al mist bij wijze van spreken de hele onderste helft van het moederbord.

Dat het lampje brand zegt ook niets over de voeding, dat de voeding een lampje kan laten branden wat rond de 1W verbruikt zegt ook niets. ;)
Een computer verbruikt natuurlijk veel meer, en het kan zijn dat hij dat dus gewoon niet meer trekt.

Ik zou ook als eerst naar de voeding kijken. Als je met het vervangen van de voeding niets bereikt, zou ik er gewoon niets meer aan doen. Moederbord of processor kopen is de moeite absoluut niet waard.

Maar als je verder wil zou ik eerder naar het moederbord kijken als de processor. Processors gaan eigenlijk bijna nooit kapot.

Je zou ook al een kijkje kunnen nemen of de caps bol staan. Als die een aantal bol staan, is het waarschijnlijk (ook) afgelopen met het moederbord.
Wil niet meteen zeggen dat het kapot is, maar wil wel zeggen dat het kapot KAN zijn. En is het nog niet kapot, zal het niet heel lang meer duren. ;)

[Voor 14% gewijzigd door WEBGAMING op 21-10-2018 19:46]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
OK voeding dan toch de eerste hint. Dan ga ik dat eens checken. Ook die caps zal ik eens nader gaan inspecteren. Tot nu toe dank voor de adviezen. En nee ik ga idd geen geld meer steken in mobo ed. Ze krijgt sowieso mijn pc als ikzelf een nieuwe gebouwd heb.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True