Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• jackomo123
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 14-11-2018
Mijn vraag:

Mijn toestel, een Galaxy S5 geeft na 16 maanden een zwart scherm. Op het toestel zit 24 maanden garantie bij normaal gebruik.
Een aantal dagen voordat het toestel er de brui aan gaf, viel het scherm enkele keren uit. Uit voorzorg heb het toestel alvast ingesteld op default fabrieksinstellingen, ook om te kijken of hier het probleem lag. Het LCD scherm vertoond geen enkele scheur en was voorzien van een projectieglas. Het beeld is perfect scherp.
De volgende dag krijg ik de S5 niet meer aan de praat en wat blijft is alleen een zwart scherm.

Na terugsturen kreeg ik het voorstel het toestel te laten repareren (LCD scherm vervangen) tegen een behoorlijk bedrag. Na het wijzen op normaal gebruik kreeg ik het volgende antwoord:

Het LCD is van binnenuit gebroken. Het heeft een grote klap gehad, dit kan zijn gebeurd in uw broekzak.
U krijgt geen garantie op het vervangen van een LCD.

Nu mijn vraag: Kan een LCD scherm van binnenuit breken terwijl er geen zichtbare schade is van buiten of is dit een antwoord om onder de garantie uit te komen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 01:23
Dat kan zeker. Als je hem bijvoorbeeld in je kontzak heb en er op gaat zitten en dan kan dat gebeuren

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• Alexo
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15-06 11:12

Alexo

groots met een zachte o

Je verwart de LCD (het beeldscherm) met de buitenste glaslaag.
Van boven naar beneden: Glas > touch screen-gedeelte > LCD. De LCD (of een connector daarvan) kan gebroken zijn zonder dat het glazen gedeelte kapot is.

"Het heeft een grote klap gehad, dit kan zijn gebeurd in uw broekzak." Klinkt toch wel als de bekende Dynafix-bluf. Had je aangegeven dat het scherm de dagen ervoor al haperde?

Zal je €155 kosten via Samsung. Kan je net zo goed een nieuwe kopen ;)

🖥️ i5 3550/GTX960/16GB 📱Xiaomi Mi Mix 2S 128GB

• Tonne2016
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 19-06 14:51
Niet dat het er, in dit geval, toe doet maar de S5 heeft een AMOLED scherm. Geen LCD.

In het geval van garantie MOET de leverancier bewijzen dat jij het toestel "misbruikt" hebt.
Jij hoeft dus niets aan te tonen. De bewijslast ligt bij hen.

Ik heb destijds hetzelfde meegemaakt met een Wolfgang (van de Aldi).
Binnen enkele weken ging het scherm kapot.
Of ik wel even €150,- wilde neertellen want ik zou hem zelf niet goed gebruikt hebben.
Nadat ik, per email, bovenstaande duidelijk had gemaakt, kreeg ik zo een nieuw toestel.

YMMV. Maar ik zou het zeker niet zomaar pikken.

• jackomo123
Dank voor jullie reacties.

@Catch22 Toestel zit nooit in kontzak, wel in broekzak voorzijde.

@Alexo Duidelijk aangegeven dat toestel al haperde zoals boven beschreven aan Coolmix. Wanneer een LCD of connector gebroken is, krijg je daarna nog een scherp beeld (even niets aan de hand)?

@Tonne2016 Kan ik ergens op internet vinden dat de bewijslast in dat geval bij de leverancier ligt?

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Tonne2016 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 01:25:
Niet dat het er, in dit geval, toe doet maar de S5 heeft een AMOLED scherm. Geen LCD.

In het geval van garantie MOET de leverancier bewijzen dat jij het toestel "misbruikt" hebt.
Jij hoeft dus niets aan te tonen. De bewijslast ligt bij hen.

Ik heb destijds hetzelfde meegemaakt met een Wolfgang (van de Aldi).
Binnen enkele weken ging het scherm kapot.
Of ik wel even €150,- wilde neertellen want ik zou hem zelf niet goed gebruikt hebben.
Nadat ik, per email, bovenstaande duidelijk had gemaakt, kreeg ik zo een nieuw toestel.

YMMV. Maar ik zou het zeker niet zomaar pikken.
Gaat het product binnen zes maanden na aankoop kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was. Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• jackomo123
@Hackus Dit zijn inderdaad de voorwaarden. Alleen heb ik geen foto gemaakt om aan te kunnen tonen dat er verder niets aan de hand is met de scherpte van het beeld en het volledig gaaf zijn van de buitenkant toestel. Dus vraag me af of er iets te bewijzen valt van mijn kant nu het toestel in hun handen is. Ik mag het eigenlijk niet zeggen/denken, maar als het hier op aan komt is van hun zijde een kleine bewerking snel gedaan.

• Tonne2016
Aha, dan wordt het een ander verhaal.
In de startpost staat dat er 24 maanden garantie op het product zit.
Garantie is, uiteraard, altijd bij normaal gebruik.
In dit geval lijkt het erop dat de display is uitgesloten van de genoemde garantie.
Indien niet, dan blijft onverminderd van kracht dat de bewijslast bij de verkoper ligt.

Het door @Hackus aangehaalde citaat zal zijn afgeleid van de wetstekst. Die is algemeen en geldt dan als minimum.

Als een fabrikant/verkoper een product, al dan niet met bijgekochte garantie, 24 maanden garandeert, dan is dat wettelijk bindend voor de bewijslast.

[edit] Ik lees dat de leverancier ook spreekt van een LCD. Dat toont in mijn ogen aan dat deze niet eens weet waarover hij spreekt...

[Voor 10% gewijzigd door Tonne2016 op 21-10-2018 14:03]

• jackomo123
@Tonne2016 Zie hier de garantievoorwaarden van Coolmix: https://www.coolmix.nl/garantie-refurbished

Er staat nergens bij (normaal gebruik) dat het LCD scherm is uitgesloten. Alleen touchscreen als deze gedeeltelijk het niet doet. Dat is hier dus niet aan de orde.

• Tonne2016
Nee, men schrijft dat de display (AMOLED, geen LCD) een klap heeft gehad.
Dat kan ook zijn gekomen omdat de display (bijvoorbeeld) onder een te grote mechanische spanning is gemonteerd.
Zeker omdat het een refurbished toestel gaat.

Volgens mij blijft, mede gezien de voorwaarden, van kracht dat zij moeten bewijzen dat het toestel onoordeelkundig is gebruikt.

Tenslotte ga je normaalgesproken niet aan de binnenkant zitten te drukken op de display...

• jackomo123
Kan een toestel, waarvan LCD of in mijn geval volgens @Tonne2016 een Amoled display het nog enkele dagen doet nadat het de eerste keer is uitgevallen en er van buiten niets te zien is (gewoon scherp beeld), wanneer deze volgens Coolmix van binnen gebroken is?

• jackomo123
Op mijn belangrijkste vraag heb ik nog geen antwoord, kan iemand hierop antwoorden?

Volgens leverancier is het Amoled (zij zeggen LCD) scherm van mijn S5 van binnen gebroken door een grote klap. Enkele dagen voor die helemaal "dood" ging (zwart beeld), viel die enkele keren uit, maar kon ik hem nog aanzetten en terugzetten in fabrieksinstellingen. Het beeld was perfect en uiterlijk geen krasje of scheurtje te zien. Ook de achterzijde vertoond geen breukschade.

Vraag: Blijft het beeld na een breuk perfect en is er niets aan het toestel te zien wanneer het Amoled scherm van binnen gebroken is?

[Voor 82% gewijzigd door jackomo123 op 22-10-2018 14:24]

• Alexo
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15-06 11:12

Alexo

groots met een zachte o

Het zou kunnen dat de connector (van scherm naar printplaat) defect is. Minuscuul scheurtje waardoor het soms wel, soms niet (goed) werkt. Kans is mogelijk.

🖥️ i5 3550/GTX960/16GB 📱Xiaomi Mi Mix 2S 128GB

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True