Hallo, wie zou er met mij mee willen denken over een nieuwe geschikte laptop?
Ik kan maar met één oog zien en dat voor ongeveer 60 procent.
Dit houdt in dat het ene oog heel hard moet werken om langdurig te kunnen waarnemen.
Het andere oog ziet voor 30 procent, dus daar heb ik niet zoveel aan.
Als gevolg dat het ene oog zo hard moet werken, is het snel geïrriteerd en raken mijn ogenleden opgezwollen bij het werken met de computer.
Misschien speelt de leeftijd (44) ook een rol dat ik heel snel vermoeide ogen heb, maar mijn klachten zijn zo extreem dat ik eerder denk dat mijn slechte ogen de oorzaak zijn.
Nu is het ook wel zo dat ik een oude desktop heb, een Dell xps uit 2006. En ik heb een Dell scherm (mat) uit 2008.
Wat ga je met je laptop doen?
Alleen surfen, mailen, Netflix, NPO, Youtube kijken. Verder het programma Word.
Ik doe geen foto, gamen of video.
Ik hecht wel waarde aan een goed geluid, want ik wil de laptop aansluiten op mijn receiver.
Wat is je budget?
Maximaal 800 euro.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Ik wil nog een masterstudie doen. Daarom moet ik mijn laptop mee kunnen slepen en er veel en langdurig in de studiezaal ermee kunnen werken. Thuis werken is niet echt een optie.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben laatst naar een computerwinkel gegaan voor een eerste advies.
Het advies was om een laptop te nemen met een IPS scherm, omdat dit rustiger is voor de ogen.
Gezien mijn computergebruik zou ik niet veel aan technische hoogstandjes hebben.
Dus men kwam uit op de Lenovo IdeaPad 320S - 80X400KEMH.
Deze laptop heeft:
- een 14 inch scherm, Full HD en IPS (lijkt mij prima!)
- een intel i3 processor (zou voor mijn manier van computeren voldoende zijn)
- 8 GB werkgeheugen
- 128 GB SSD en 1 TB harde schijf
- intel HD grapics 620 (onboard), maar dit laatste zegt mij helemaal niks
Als ik heel veel geld zou hebben, dan zou ik voor Macbook Pro 13'3 inch laptop gaan, met Retina scherm.
Ik heb eens een aantal uur in de winkel op deze laptop gewerkt en ik merkte dat mijn ogen veel minder snel moe werden! Echt een wereld van verschil, absoluut een aanrader voor mensen met vermoeide ogen.
Ik hecht waarde aan:
- een goed geluid van de laptop
- een (heel erg goed!) kijkcomfort
Hebben jullie nog een idee van een laptop die kwa kwaliteit tussen de Lenovo en de Macbook Pro in zit?
Ik heb een voorkeur dat er een aansluiting met USB C op zit, want dit schijnt de toekomst te worden.
Verder hecht ik waarde aan een goed geluid en een goed beeldscherm. Dit laatste niet alleen voor mijn slechte ogen, maar ook omdat ik geen tv heb en dus afhankelijk ben van de laptop voor het kijken naar programma's en films.
Kortom: de laptop zal veel en heel intensief worden gebruikt, vele uren per dag.
Oh ja, wat belangrijk is voor het scherm van de laptop:
Voor de studie moet ik op het scherm 2 pagina's naast elkaar kunnen openen, om documenten van Word te kunnen bewerken. Of zou in dit geval het een betere keuze zijn om een extra scherm te kopen?
De laptopmerken waar ik enige kennis van heb zijn:
- Thinkpad (heb ik geen voorkeur voor)
- Macbook pro (favoriet!)
- Asus (heb ik in de winkel een paar van gezien)
Verder moet ik misschien ook gaan denken aan een modernere printer.
Ik heb momenteel een zwart/wit laserjet printer van HP, die ook kan kopiëren. Maar het kan niet scannen.
Ik hoef niet een kleurenprinter en voor mijn studie is het misschien handig om toch een laserjet aan te houden in plaats van en inktjet printer.
Alvast veel dank voor het meedenken!
Ik kan maar met één oog zien en dat voor ongeveer 60 procent.
Dit houdt in dat het ene oog heel hard moet werken om langdurig te kunnen waarnemen.
Het andere oog ziet voor 30 procent, dus daar heb ik niet zoveel aan.
Als gevolg dat het ene oog zo hard moet werken, is het snel geïrriteerd en raken mijn ogenleden opgezwollen bij het werken met de computer.
Misschien speelt de leeftijd (44) ook een rol dat ik heel snel vermoeide ogen heb, maar mijn klachten zijn zo extreem dat ik eerder denk dat mijn slechte ogen de oorzaak zijn.
Nu is het ook wel zo dat ik een oude desktop heb, een Dell xps uit 2006. En ik heb een Dell scherm (mat) uit 2008.
Wat ga je met je laptop doen?
Alleen surfen, mailen, Netflix, NPO, Youtube kijken. Verder het programma Word.
Ik doe geen foto, gamen of video.
Ik hecht wel waarde aan een goed geluid, want ik wil de laptop aansluiten op mijn receiver.
Wat is je budget?
Maximaal 800 euro.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Ik wil nog een masterstudie doen. Daarom moet ik mijn laptop mee kunnen slepen en er veel en langdurig in de studiezaal ermee kunnen werken. Thuis werken is niet echt een optie.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben laatst naar een computerwinkel gegaan voor een eerste advies.
Het advies was om een laptop te nemen met een IPS scherm, omdat dit rustiger is voor de ogen.
Gezien mijn computergebruik zou ik niet veel aan technische hoogstandjes hebben.
Dus men kwam uit op de Lenovo IdeaPad 320S - 80X400KEMH.
Deze laptop heeft:
- een 14 inch scherm, Full HD en IPS (lijkt mij prima!)
- een intel i3 processor (zou voor mijn manier van computeren voldoende zijn)
- 8 GB werkgeheugen
- 128 GB SSD en 1 TB harde schijf
- intel HD grapics 620 (onboard), maar dit laatste zegt mij helemaal niks

Als ik heel veel geld zou hebben, dan zou ik voor Macbook Pro 13'3 inch laptop gaan, met Retina scherm.
Ik heb eens een aantal uur in de winkel op deze laptop gewerkt en ik merkte dat mijn ogen veel minder snel moe werden! Echt een wereld van verschil, absoluut een aanrader voor mensen met vermoeide ogen.
Ik hecht waarde aan:
- een goed geluid van de laptop
- een (heel erg goed!) kijkcomfort
Hebben jullie nog een idee van een laptop die kwa kwaliteit tussen de Lenovo en de Macbook Pro in zit?
Ik heb een voorkeur dat er een aansluiting met USB C op zit, want dit schijnt de toekomst te worden.
Verder hecht ik waarde aan een goed geluid en een goed beeldscherm. Dit laatste niet alleen voor mijn slechte ogen, maar ook omdat ik geen tv heb en dus afhankelijk ben van de laptop voor het kijken naar programma's en films.
Kortom: de laptop zal veel en heel intensief worden gebruikt, vele uren per dag.
Oh ja, wat belangrijk is voor het scherm van de laptop:
Voor de studie moet ik op het scherm 2 pagina's naast elkaar kunnen openen, om documenten van Word te kunnen bewerken. Of zou in dit geval het een betere keuze zijn om een extra scherm te kopen?
De laptopmerken waar ik enige kennis van heb zijn:
- Thinkpad (heb ik geen voorkeur voor)
- Macbook pro (favoriet!)
- Asus (heb ik in de winkel een paar van gezien)
Verder moet ik misschien ook gaan denken aan een modernere printer.
Ik heb momenteel een zwart/wit laserjet printer van HP, die ook kan kopiëren. Maar het kan niet scannen.
Ik hoef niet een kleurenprinter en voor mijn studie is het misschien handig om toch een laserjet aan te houden in plaats van en inktjet printer.
Alvast veel dank voor het meedenken!