Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Laptop voor slechtziende

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• boy4forums
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 25-03 14:38
Hallo, wie zou er met mij mee willen denken over een nieuwe geschikte laptop?

Ik kan maar met één oog zien en dat voor ongeveer 60 procent.
Dit houdt in dat het ene oog heel hard moet werken om langdurig te kunnen waarnemen.
Het andere oog ziet voor 30 procent, dus daar heb ik niet zoveel aan.
Als gevolg dat het ene oog zo hard moet werken, is het snel geïrriteerd en raken mijn ogenleden opgezwollen bij het werken met de computer.
Misschien speelt de leeftijd (44) ook een rol dat ik heel snel vermoeide ogen heb, maar mijn klachten zijn zo extreem dat ik eerder denk dat mijn slechte ogen de oorzaak zijn.
Nu is het ook wel zo dat ik een oude desktop heb, een Dell xps uit 2006. En ik heb een Dell scherm (mat) uit 2008.

Wat ga je met je laptop doen?
Alleen surfen, mailen, Netflix, NPO, Youtube kijken. Verder het programma Word.
Ik doe geen foto, gamen of video.
Ik hecht wel waarde aan een goed geluid, want ik wil de laptop aansluiten op mijn receiver.

Wat is je budget?
Maximaal 800 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Ik wil nog een masterstudie doen. Daarom moet ik mijn laptop mee kunnen slepen en er veel en langdurig in de studiezaal ermee kunnen werken. Thuis werken is niet echt een optie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben laatst naar een computerwinkel gegaan voor een eerste advies.
Het advies was om een laptop te nemen met een IPS scherm, omdat dit rustiger is voor de ogen.
Gezien mijn computergebruik zou ik niet veel aan technische hoogstandjes hebben.
Dus men kwam uit op de Lenovo IdeaPad 320S - 80X400KEMH.

Deze laptop heeft:
- een 14 inch scherm, Full HD en IPS (lijkt mij prima!)
- een intel i3 processor (zou voor mijn manier van computeren voldoende zijn)
- 8 GB werkgeheugen
- 128 GB SSD en 1 TB harde schijf
- intel HD grapics 620 (onboard), maar dit laatste zegt mij helemaal niks :)

Als ik heel veel geld zou hebben, dan zou ik voor Macbook Pro 13'3 inch laptop gaan, met Retina scherm.
Ik heb eens een aantal uur in de winkel op deze laptop gewerkt en ik merkte dat mijn ogen veel minder snel moe werden! Echt een wereld van verschil, absoluut een aanrader voor mensen met vermoeide ogen.

Ik hecht waarde aan:
- een goed geluid van de laptop
- een (heel erg goed!) kijkcomfort

Hebben jullie nog een idee van een laptop die kwa kwaliteit tussen de Lenovo en de Macbook Pro in zit?

Ik heb een voorkeur dat er een aansluiting met USB C op zit, want dit schijnt de toekomst te worden.
Verder hecht ik waarde aan een goed geluid en een goed beeldscherm. Dit laatste niet alleen voor mijn slechte ogen, maar ook omdat ik geen tv heb en dus afhankelijk ben van de laptop voor het kijken naar programma's en films.
Kortom: de laptop zal veel en heel intensief worden gebruikt, vele uren per dag.

Oh ja, wat belangrijk is voor het scherm van de laptop:
Voor de studie moet ik op het scherm 2 pagina's naast elkaar kunnen openen, om documenten van Word te kunnen bewerken. Of zou in dit geval het een betere keuze zijn om een extra scherm te kopen?

De laptopmerken waar ik enige kennis van heb zijn:
- Thinkpad (heb ik geen voorkeur voor)
- Macbook pro (favoriet!)
- Asus (heb ik in de winkel een paar van gezien)

Verder moet ik misschien ook gaan denken aan een modernere printer.
Ik heb momenteel een zwart/wit laserjet printer van HP, die ook kan kopiëren. Maar het kan niet scannen.
Ik hoef niet een kleurenprinter en voor mijn studie is het misschien handig om toch een laserjet aan te houden in plaats van en inktjet printer.

Alvast veel dank voor het meedenken!

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11-05 13:52
Ik zou inderdaad voor een 2de hands misschien zelfs mac book gaan.
De scaling van letters is in Windows veel smaller en daardoor lastiger te zien.

• xinix03
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 12:01
De topic titel zette mij een beetje op het verkeerde been.

Als ik het goed inschat corrigeer je nu veelal je slechtziendheid met hulpmiddelen welke al dan niet zijn ingebouwd in windows of oplost met andere externe programma's? dat zou dan betekenen dat je niet op zoek bent naar een laptop specifiek voor slechtziende, maar naar een laptop welke jij kan aanpassen naar jou specifieke wensen.

Qua voorwerk mis ik dan links naar andere keuze's dan de laptop welke aangeraden is, en dus welke laptops je nog meer op het oog (no phun intended) hebt door b.v. een vergelijk hier in de Pricewatch.

Wellicht kunnen de vele experts hier je dan gemakkelijker van advies voorzien door afstrepen of aanprijzen van bepaalde modellen welke je zelf voorgeselecteerd hebt.

• boy4forums
Bedoel je xinix03 dat ik eerst meerdere specifieke modellen moet uitzoeken?
Volgens die meneer in de winkel is het niet altijd te zeggen dat een laptop een IPS scherm heeft. Daarom is het lastig om zelfstandig te zoeken.
En die meneer had gelijk, want ik ben naar de MM gegaan en daar kon men mij geen advies geven welke laptop een IPS scherm had. Alleen het verschil tussen een matte en een glanzende scherm kon worden aangegeven.
Maar goed, ik zou idd op het internet moeten gaan zoeken i.p.v. winkels. Maar dit laatste vind ik lastig, want ik ben nog een beetje van de generatie "winkel" :-).
En daarbij is het vanaf het internet lastig te beoordelen hoe het scherm voor mijn ogen is.

• boy4forums
Ps: ik heb nog geen externe programma's die ik gebruik om mijn slechtziendheid te corrigeren. Ik moet nog aan de slag met dit proces. Ik sta op de wachtlijst om opgeroepen te worden voor een stichting die slechtziende kan adviseren met computergebruik.

• boy4forums
freaky35 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:31:
Ik zou inderdaad voor een 2de hands misschien zelfs mac book gaan.
Maar de Mac book heeft volgens mij geen retina scherm.
Volgens mij hebben alleen de macbook pro's dat. Tweede hands laptops lijkt mij een beetje tricky, tenzij er iets van een garantie op zit. Maar goed, ik zou mij kunnen gaan verdiepen in tweede hands laptops, maar ben een beetje bang dat dit toch een beetje risicovol is.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

freaky35 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:31:

:? Scaling is scaling... Of ik nou op een 14" 1080p scherm Linux of Windows heb, een font wordt aangeboden in, bijvoorbeeld, 12 pixels grootte. Bij 100% scaling zal elk OS dus 12 pixels van het scherm gebruiken om dat font weer te geven. Dan wordt het er in Windows dus niet "smaller" op ofzo.

@boy4forums als je een Retina-scherm lekker vond werken, kan je ook eens kijken of je een laptop met Windows kan vinden waar een 4K-scherm aan zit, dus 3840x2160 pixels. Ik zou dan wel aanraden om mogelijk je eis van de grootte van het scherm iets omhoog te schroeven tot 15.6" (dat betekent niet per definitie dat de laptop zwaarder wordt, alleen ietsjes groter).

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• freaky35
MAX3400 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:42:
[...]

:? Scaling is scaling... Of ik nou op een 14" 1080p scherm Linux of Windows heb, een font wordt aangeboden in, bijvoorbeeld, 12 pixels grootte. Bij 100% scaling zal elk OS dus 12 pixels van het scherm gebruiken om dat font weer te geven. Dan wordt het er in Windows dus niet "smaller" op ofzo.

@boy4forums als je een Retina-scherm lekker vond werken, kan je ook eens kijken of je een laptop met Windows kan vinden waar een 4K-scherm aan zit, dus 3840x2160 pixels. Ik zou dan wel aanraden om mogelijk je eis van de grootte van het scherm iets omhoog te schroeven tot 15.6" (dat betekent niet per definitie dat de laptop zwaarder wordt, alleen ietsjes groter).
letters zijn dunner en daardoor minder goed zichtbaar voor mensen met minder zicht, ik heb er zelf ook last van vandaar.

Heeft dus met het gebruikte lettertype te maken en se scaling is gewoon veel beter, van een mac book en ook van een ipad bv oogt veel rustiger,scherper.

• boy4forums
[/quote]

Kijk... dit is geheel nieuwe informatie waar ik nog nooit van gehoord heb!
Het idee is dus om een goedkopere laptop te vinden dan de Macbook pro, maar met een 4K scherm.
Een 4K scherm klinkt wel erg modern en dus mogelijk ook heel duur, maar goed, ik kan mij in ieder geval erin gaan verdiepen... Bedankt voor de tip! (ook dank voor alle andere reageerders!!)

• boy4forums
freaky35 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:45:
[...]

letters zijn dunner en daardoor minder goed zichtbaar voor mensen met minder zicht, ik heb er zelf ook last van vandaar.

Heeft dus met het gebruikte lettertype te maken en se scaling is gewoon veel beter, van een mac book en ook van een ipad bv oogt veel rustiger,scherper.
Ja, ik begrijp wat je bedoelt te zeggen. Ik heb een iphone en dit heeft ook ditzelfde effect.
Ik denk dat je inderdaad een punt hebt. Op mijn iphone lees ik prettiger dan op bijvoorbeeld mijn beeldscherm van de computer.

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13:58

Compizfox

Bait for wenchmarks

boy4forums schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:36:
Volgens die meneer in de winkel is het niet altijd te zeggen dat een laptop een IPS scherm heeft. Daarom is het lastig om zelfstandig te zoeken.
En die meneer had gelijk, want ik ben naar de MM gegaan en daar kon men mij geen advies geven welke laptop een IPS scherm had. Alleen het verschil tussen een matte en een glanzende scherm kon worden aangegeven.
Dat is prima te zeggen, maar de verkoper van de MediaMarkt weet het gewoon niet ;)

In de Pricewatch kun je gewoon filteren op laptops met IPS-paneel.

• boy4forums
Compizfox schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:53:
[...]

Dat is prima te zeggen, maar de verkoper van de MediaMarkt weet het gewoon niet ;)

Ah... ok. Dan moet ik dat ook even checken. Thanks!

• MAX3400

MAX3400

boy4forums schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:49:
[...]
Op mijn iphone lees ik prettiger dan op bijvoorbeeld mijn beeldscherm van de computer.
Tja, maar dan zit je in de hoek van ppi... Hoe hoger de ppi blijkbaar, hoe beter jij het vindt om te lezen.

Dan heb ik (redelijk) slecht nieuws voor je; het aantal ppi van een moderne iPhone ga je nooit terugvinden op een gewone monitor. Ook niet op een laptop. En ook niet op een Macbook dus.

Mogelijk dat je even kan inlezen/uitzoeken hoeveel ppi je iPhone heeft en dan doorrekenen/lezen in hoeverre dat overeenkomstig "gewone" laptops/monitoren is zodat je ongeveer weet waar je op moet uitkomen.

• boy4forums
Goed, ik heb de Pricewatch geraadpleegd.
Er is maar één advies uitgekomen met een 4K scherm, en dat is deze:
Dell XPS 15 9570 CNX97011
Maar: er is nog geen prijs beschikbaar voor deze laptop. Er zijn wel alternatieven aangegeven, die ga ik straks bestuderen.

• boy4forums
MAX3400 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:57:
[...]

Tja, maar dan zit je in de hoek van ppi... Hoe hoger de ppi blijkbaar, hoe beter jij het vindt om te lezen.

Dan heb ik (redelijk) slecht nieuws voor je; het aantal ppi van een moderne iPhone ga je nooit terugvinden op een gewone monitor. Ook niet op een laptop. En ook niet op een Macbook dus.

Mogelijk dat je even kan inlezen/uitzoeken hoeveel ppi je iPhone heeft en dan doorrekenen/lezen in hoeverre dat overeenkomstig "gewone" laptops/monitoren is zodat je ongeveer weet waar je op moet uitkomen.
Phoe... wat een toestand. Okee, ik stel mijn eisen naar beneden, want dat doorrekenen voor ppi (weer iets geleerd ;-) etc. lijkt mij veel te ingewikkeld.

• freaky35
Een 4k scherm laptop scherm heeft geen nut in combinatie met Windows,de letters worden alleen maar kleiner,omdat Windows er echt kleinere letters van maakt.

Je kan de letters groter maken in Windows kan er nog steeds slecht mee omgaan.Het ene venster zal wel scherp zijn maar de ander niet.

Mac OS is hier een heel stuk beter in,naar mijn mening.

IPS doet trouwens helemaal niks voor beeldscherpte,dus waar dat advies vandaan komt

[Voor 27% gewijzigd door freaky35 op 20-10-2018 17:10]

• MAX3400

MAX3400

freaky35 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 17:05:
4 k scherm heeft geen nut in combinatie met Windows,de letters worden alleen maar kleiner,omdat Windows er echt kleinere letters van maakt.

Je kan die omhoog zetten,maar Windows kan er nog steeds slecht mee omgaan.Het ene venster zal wel scherp zijn maar d eander niet
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Ik zie graag bewijs (en geen geruchten van jou) hieromtrent.

Bijna elk modern OS kan seamless scalen van 50% tot 250% ongeacht welke schermresolutie eraan hangt. En bijna elk modern OS kan fonts netjes scalen en met allerlei technieken iets dikker / dunner / scherper / minder scherp maken op basis van de voorkeuren van de gebruiker.

Ik heb hier thuis 4K-schermen, 1440p-schermen, 1080p-schermen en meerdere tablets en smartphones. En maak gebruik van zowel iOS, Android, Ubuntu Desktop en Windows. Vergeet ook niet (zowel voor jou, voor mij als voor topicstarter) dat "iets zien" en iets "fijn zien" een perceptie is.

Maar jouw stelling dat Windows er slecht mee om kan gaan; ik betwijfel dat ten zeerste.

/edit: zelfs 3270 AS400 emulator/interface heb ik vlekkeloos "scaled" op Windows 10 draaiend voor een klant. Dat is software van bijna 25 jaar geleden waar bijna geen klap aan veranderd is. En de perceptie van de klant is zelfs "het is scherper geworden".

[Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 20-10-2018 17:12]

• freaky35
Die video zegt genoeg en ik herken het:

YouTube: Why is Windows Display Scaling So Bad?

[Voor 17% gewijzigd door freaky35 op 20-10-2018 17:26]

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online
Compizfox schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:53:
[...]

Die lui bij de Mediamarkt weten absoluut niks af van wat ze verkopen, ondanks dat ze anders doen geloven. Werkt een groot scherm trouwens niet veel fijner? Dan kun je de schaling lager zetten. Ik zie ook weleens dat mensen een bepaalde kleur achtergrond gebruiken. Je kunt eens in de instellingen kijken welke instellingen het fijnst werken.

[Voor 13% gewijzigd door hoi1234 op 20-10-2018 17:27]

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@boy4forums Ik kan je "eis" qua goed geluid niet helemaal plaatsen. Je zegt dat je 't apparaat thuis aansluit op een externe versterker dus dan lijkt 't me een beetje onzin om een paar "geweldige" speakers in je laptop te willen hebben (sowieso zal 't geluid uit die dingen nooit kunnen gaan tippen aan wát voor een externe setup dan ook).

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• boy4forums
wimmel_1 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 17:30:
@boy4forums Ik kan je "eis" qua goed geluid niet helemaal plaatsen. Je zegt dat je 't apparaat thuis aansluit op een externe versterker dus dan lijkt 't me een beetje onzin om een paar "geweldige" speakers in je laptop te willen hebben (sowieso zal 't geluid uit die dingen nooit kunnen gaan tippen aan wát voor een externe setup dan ook).
Ja maar, moet je niet rekening houden met een geluidskaart of zoiets dergelijks? Net zoals een videokaart?
Ik weet niet hoe het met laptops werkt, maar met een desktop zijn er wel verschillen met geluidskaarten enz.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik neem even aan dat je je laptop middels HDMi aan gaat sluiten op de versterker/reciever? Je DAC (Digital - Analog Convertor) zit daarbij in dát betreffende apparaat en niet in je laptop.

• freaky35
Met laptops zit je met behuizing,klankkast,maar die er is voor speaker.Het is altijd een compromis.
Ik moet persoonlijk nog een laptop horen die echt goed klinkt,nog niet gehoord

Je kan dan misschien nog beter bv een paar Bluetooth speakers bij naast zetten van goede kwaliteit,dat zal altijd beter geluid geven als wat er uit laptop speakers komt.

[Voor 16% gewijzigd door freaky35 op 20-10-2018 17:37]

• boy4forums
wimmel_1 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 17:36:
Ik neem even aan dat je je laptop middels HDMi aan gaat sluiten op de versterker/reciever? Je DAC (Digital - Analog Convertor) zit daarbij in dát betreffende apparaat en niet in je laptop.
Uhm... nee. Gewoon met een kabeltje. Echt heel ouderwets dus |:(

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

boy4forums schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 17:41:
[...]

Uhm... nee. Gewoon met een kabeltje. Echt heel ouderwets dus |:(
Gewoon zo'n "stereo" (mini) jack kabeltje dus? En dan een afzonderlijke VGA/DVi/HDMi kabel naar je TV? Ook dan maakt 't voor jouw gebruik al weinig meer uit :9

• boy4forums
freaky35 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 17:36:
Met laptops zit je met behuizing,klankkast,maar die er is voor speaker.Het is altijd een compromis.
Ik moet persoonlijk nog een laptop horen die echt goed klinkt,nog niet gehoord

Je kan dan misschien nog beter bv een paar Bluetooth speakers bij naast zetten van goede kwaliteit,dat zal altijd beter geluid geven als wat er uit laptop speakers komt.
Bluetooth speakers... Ja, misschien wordt het tijd dat ik ook iets moderner word. Ik moet mij echt meer gaan verdiepen wat er op het gebied van geluid etc. tegenwoordig allemaal te koop is. Ik zit nog steeds met het oude idee van: computer aansluiten aan de stereo. En dat was het dan. Beetje meer modern kan geen kwaad denk ik... ;)

• rlkz
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
@boy4forums wellicht nog een aanvulling voor je selectie procedure, (laptop)schermen gebruiken doorgaans PWM (Pulse Width Modulation) LED achtergrondverlichting. Eén groot nadeel van PWM is doorgaans dat 'het beeld trilt' (of lijkt te trillen bij een bepaalde schermhelderheid), al merkt dit niet iedereen.

Door het gebruik van PWM bij achtergrondverlichting kan het zijn dat dit vermoeiend werkt, de één krijgt hoofdpijn of last van vermoeide ogen, verschillend per persoon.
Doordat fabrikanten in de regel overal PWM LED achtergrondverlichting toepassen, kan het zijn dat een persoon hier in bepaalde mate last van heeft. Ik kan hier de techniek uitleggen, maar enkele externe artikelen kunnen dit beter omschrijven:

Pulse Width Modulation
Why Pulse-Width Modulation (PWM) is such a headache
What is PWM, why is it important
Eizo - Vermoeide ogen voorkomen

Nu echter de uitdaging, vind maar eens een laptop waarbij geen PWM of Hybrid PWM (bijv enkel < 25% helderheid) wordt toegepast. Dit kan een behoorlijke opgave worden, al worden laptopreviews op de website van Notebookcheck ook het onderwerp PWM behandeld.

Met je beschrijving van snel vermoeide ogen, zou ik het bovenstaande zeker meenemen in je overweging voor een nieuwe laptop (of zelfs met een los scherm). Hopelijk heb je hier iets aan.

I browse with Vivaldi

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@rlkz Wél grappig om te zien dat je een artikel van Eizo aanhaalt. Ik had laatst een discussie met een jongere collega (Ik ben zelf 47 en die collega nét 25) waarbij ik aangaf dat ik thuis al sinds 1999 met Eizo monitoren werk en daarmee veel minder snel last heb van vermoeide ogen....

Reactie van die collega: Eizo, is dat een nieuw váág Chinees merk, ofzo.... :o

• boy4forums
Nu echter de uitdaging, vind maar eens een laptop waarbij geen PWM of Hybrid PWM (bijv enkel < 25% helderheid) wordt toegepast. Dit kan een behoorlijke opgave worden, al worden laptopreviews op de website van Notebookcheck ook het onderwerp PWM behandeld.

Met je beschrijving van snel vermoeide ogen, zou ik het bovenstaande zeker meenemen in je overweging voor een nieuwe laptop (of zelfs met een los scherm). Hopelijk heb je hier iets aan.
[/quote]

Bravo! Ik denk idd het trillen van het scherm óók een boosdoener is!
Nog meer materiaal om mij in te verdiepen... Zijn er niet gewoon nog meer slechtzienden op deze website?
Dan kunnen we elkaar tippen over de te gebruiken laptops of computer schermen. Wel zo handig...

• boy4forums
wimmel_1 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 17:44:
[...]

Gewoon zo'n "stereo" (mini) jack kabeltje dus? En dan een afzonderlijke VGA/DVi/HDMi kabel naar je TV? Ook dan maakt 't voor jouw gebruik al weinig meer uit :9
Ja, een mini jack kabel gebruik ik.
En nee, zo modern ben ik nog niet dat ik de computer heb aangesloten op en tv. Ik heb geen tv... lol.
Maar in de toekomst wil ik wel een tv aanschaffen en dan wil ik de laptop op de tv aansluiten. Een vriend van mij heeft dat ook en het ziet er best gaaf uit. Dan kun je bijvoorbeeld een film van Netflix zien op je tv. Hoe cool is dat?

• freaky35
je hebt tegenwoordig tv's ,met een netflix app ingebouwd, nog gemakkelijker,zo goed als alle huidige smart tv's hebben dat wel.Hoef je niet eens je laptop erop aan te sluiten :)

[Voor 16% gewijzigd door freaky35 op 20-10-2018 18:35]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

freaky35 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:34:
je hebt tegenwoordig tv's ,met een netflix app ingebouwd, nog gemakkelijker,zo goed als alle huidige smart tv's hebben dat wel.Hoef je niet eens je laptop erop aan te sluiten :)
Nog veel érger: Ziggo biedt 't tegenwoordig aan op kanaal 1001 :9

• nino_070
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 22-06 23:36
Ik kan wel bevestigen dat sommige programma’s op mijn 1440p 14” monitor er gewoon niet scherp uitzien. Ik weet niet of dit de schuld is van windows of dat deze programmas niet compatibel zijn, maar storend is het wel.

Maar er is volgens mij niet echt een alternatief aangezien Mac gewoon buiten budget is. En ach, eris ook wel prima mee te werken. Desondanks zou ik 1440p op 14” echt aanbevelen, mijn vriendin heeftop 14” 1080p en dat is echt enorm veel minder scherp en mooi

• Enzo Dizono
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16-05 09:52
Even out of the box, wat als je via Amazon bv een Google Pixelbook bestelt? Hoogresolutiescherm, fonts eenvoudig aan te passen (zowel grootte als lettertype dat je fijn vind) en uitstekend geschikt waarvoor jij hem wil gebruiken.

https://www.amazon.com/Go...-GA00122-US/dp/B075JSK7TR

www.jessekraal.nl

• rlkz
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
wimmel_1 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:17:
@rlkz Wél grappig om te zien dat je een artikel van Eizo aanhaalt. Ik had laatst een discussie met een jongere collega (Ik ben zelf 47 en die collega nét 25) waarbij ik aangaf dat ik thuis al sinds 1999 met Eizo monitoren werk en daarmee veel minder snel last heb van vermoeide ogen....

Reactie van die collega: Eizo, is dat een nieuw váág Chinees merk, ofzo.... :o
Heel herkenbaar, mag zelf ook graag met Eizo monitoren werken. Gelukkig zien steeds meer fabrikanten het nut in van non-PWM, dan wel Hybrid PWM.
boy4forums schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:22:Bravo! Ik denk idd het trillen van het scherm óók een boosdoener is!
Nog meer materiaal om mij in te verdiepen... Zijn er niet gewoon nog meer slechtzienden op deze website?
Dan kunnen we elkaar tippen over de te gebruiken laptops of computer schermen. Wel zo handig...
Vanzelfsprekend kan dit heel persoonlijk zijn, maar PWM gestuurde achtergrondverlichting is voor mij persoonlijk een absolute dealbreaker. De één zal dit anders ervaren dan het gros van de markt, maar de ervaring leert dat dit een punt van aandacht kan zijn. Zeker wanneer er meerdere uren gemaakt dienen te worden achter een (laptop)scherm.

I browse with Vivaldi

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True