Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Itho - Klimax 2 CV - t1 Storing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marc_Sway
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16-03 10:09
Beste mensen,

Ik heb een Klimax 2 (model HR42 CW6) met klokthermostaat IK 400 OT.

Ik heb wel warm tapwater.
Ik heb geen buitentemperatuursensor aan de Klimax 2 (dus maak alleen gebruik van de kamerthermostaat voor temperatuurregeling).

Maar de ketel slaat niet aan als ik de klokthermostaat op 22 graden zet en zie de volgende 2 meldingen:

- ‘t1’ op de ketel: ‘Temperatuur aanvoersensor te hoog tijdens CV bedrijf / antipendel programma’.
- En op de klokthermostaat geeft hij steeds het tekentje van de ‘Weersafhankelijk regeling’ en ik kan met geen mogelijkheid de klokthermostaat van deze setting af krijgen.

De ketel is koud, laat verder geen foutmeldingen zien en de pomp staat de hele tijd langzaam te draaien.

Ik heb dus 2 vragen:
- Hoe krijg ik de klokthermostaat van de ‘Weersafhankelijke regeling’ af?
- Hoe krijg ik de Klimax 2 van de ‘t1’ blokkering af?

Daarna kan volgens mij de ketel weer warmte leveren voor de verwarming.

Hartelijk dank alvast,

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:05
5 sec reset ingedrukt houden? Staan er wel voldoende radiatorkranen open?

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Marc_Sway
Alle radiatorkranen staan open. De hele ketel slaat ook niet aan.

Op mijn thermostaat geeft ie aan dat hij op ‘weersafhankelijk regeling’ staat, terwijl ik m daar nooit op gezet heb en er ook geen buitentemperatuursensor aan de ketel hangt. Ik heb van alles geprobeerd om m van deze setting af te krijgen (en weer op de ‘kamerthermostaat stand’. Resetten van de thermostaat maakt niets uit.

Hoe doe ik een hard reset van de Itho Klimax 2 ketel? Mogelijk gaat de ‘t1’ melding er dan ook af.

• Marc_Sway
De ketel levert overigens wel gewoon warm tapwater. Geen issues daarmee.

• DJKroon
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 09-06 19:03

DJKroon

Fikkiestoker

T1 is een bedrijfscode voor antipendel programma.
Dit komt 9 van de 10 keer door slecht doorstroming.
Controleer de waterdruk, controleer nog 1 keer of alle radiatoren open staan, geen lucht in het systeem etc.

Controleer dan je maximale cv aanvoertemperatuur (deze moet 80 of meer zijn).

Als dit allemaal goed is kan je controleren of de cv leiding aanvoer wel warm word vanaf de ketel naar je eerste radiator.

Zo niet, dan kan het zijn dat je driewegklep slecht is en niet goed omschakelt naar cv.
Vermoedelijk is je warm water dan ook erg warm door dat de driewegklep op warm water blijft staan.

Zo wel, dan zit er verder in de installatie stagnatie waardoor de verwarming niet goed warm kan worden.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• Marc_Sway
OK, veel dank voor de tips. De CV deed het in ieder geval vorige week nog. Ik zou idd de driewegklep eens moeten checken. Zit er in de CV controller/het menu normaal gesproken een optie om je driewegklep zelf te schakelen?

Verder geeft mijn klokthermostaat nog steeds aan dat ie op ‘weersafhankelijke regeling’ staat. Ik heb ‘m daar nooit op gezet en er zit ook geen buitentemperatuur sensor aan de ketel.
Als ik dan in het menu van de thermostaat even naar de temperatuur van de ‘buiten sensor’ kijk, zie ik 0.0 graden (wat ook logisch is aangezien er geen buitensensor aan de ketel zit).

Ik denk dan ook dat de CV op dit moment helemaal niet kijkt naar de ingestelde (vraag)temperatuur die ik op de kloktermostaat heb gezet (hij staat niet op ‘weersafhankelijke regeling). Ik krijg het idee dat waar wel eens het probleem zou kunnen zitten waarom de ketel niet kan opstarten en in de ‘t1 fout’ blijft hangen.

Heeft iemand nog verdere tips/ideeen om dit probleem te tackelen?

• Jim423
Als je een tijd de spanning eraf haalt gaat de thermostaat dan niet uit? Of zitten er batterijen in.
Misschien is die dan weer in normale modus.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 01:05

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus

Het is wel een gedateerd ding, ik zie ketels van 2003 op deze thermostaat :)
Volgens de handleiding de knop handje >3s indrukken voor de WA regeling en kort om daar uit te gaan.
Werkt dat niet (meer) dan is de thermostaat misschien van slag (of de accu/condensator is slecht).
Een half uur de prik van de cvketel af helpt misschien.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Nivado
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 07:32

Nivado

Metabo UHE 2250 te koop

De combinatie van:

- Retour temp te hoog
- wel warm tapwater
- geen verwarming

Zegt mij dat je 3-weg klep op warm water blijft staan. meestal komt dit door een defecte 3-weg klep of motor.
Het vervangen van de motor is vaak voldoende, echter als de motor defect is geraakt door verhoogde weerstand/defecte klep, zal de nieuwe motor snel ook weer defect raken. Mijn advies is dan ook om de volledige klep te vervangen. Als het inderdaad hier aan ligt, het kan natuurlijk ook aan een los getrild stekkertje o.i.d. liggen.
Ik heb toevallig eerder dit jaar de 3-weg klep van mijn Remeha Avanta vervangen. Daar was ik in ca. 30 minuten mee klaar, ondanks dat daar bijna de hele ketel voor uit elkaar moest.

Metabo Combihamer te koop

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus

De cvketel kan zichzelf toch niet op WA instellen?
Dat doet de thermostaat nu waarschijnlijk.
Het is open therm dus een ander merk zou moeten werken (als test).
Nog eenvoudiger is een aan/uit thermostaat er op of alleen die contacten sluiten om te zien of hij start.
Dan wel de huidige thermostaat los maken natuurlijk :)

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Marc_Sway
Beste mensen, bedankt voor alle tips/gedachten over dit onderwerp.

Zelf denk ik ook dat er iets is met de klokthermostaat die inderdaad Opentherm gebruikt.
Ik heb de laatste uren de spanning er af gehad en net weer aangezet (hele display was leeg = accu in de thermostaat ook helemaal leeg), en hij laat opnieuw zien dat hij in WA-regeling staat.
Die WA stand heb ik nooit eerder over de laatste jaren op de klokthermostaat gezien, ook niet zelf ingesteld en als ik de handleiding er bij pak, lukt het ook geheel niet de WA stand Er nu weer vanaf te krijgen, al is dit wel in de handleiding goed beschreven (precies zoals hierboven beschreven in de post van Speedy André).

Er lijkt dus iets mis met de klokthermostaat.

Wat ik dan niet begrijp is, waarom de ketel zelf (gekopppeld met Opentherm aan de thermostaat) ook de ‘t1 fout’ aangeeft, wat bij deze ketel inhoudt: ‘Temperatuur aanvoersensor te hoog tijdens CV bedrijf / antipendel programma’.
Maar de aanvoertemperatuur voor het CV deel van de ketel is juist helemaal niet warm aangezien de verwarming helemaal niet start.

Misschien moet ik eerst maar eens een draadbrug aan de contacten hangen van de ketel die bedoeld zijn voor een simpele aan/uit thermostaat.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus

Met een draadbrug weet je of hij start en kan verwarmen, dan sluit je uit dat er iets met de 3-wegklep loos is.
Te hoge aanvoer zal denk ik na een paar uur geen prik niet meer mogelijk zijn, of er moet een voorraad boilertje in zitten die nu nog warm is en via via de aanvoer te warm maakt.
Het kan mede door de 3-wegklep komen, maar dat hij op WA blijft staan is wel vreemd.

• Jim423
3weg klep lijkt me sterk als de ketel totaal niet start. Er zit doorgaans geen terugkoppeling op die kleppen.
Je kan de thermostaat afkoppelen en de draden met elkaar verbinden met OT volgens mij... als je een aan/uit contact hebt is dat ook goed natuurlijk. Soms zit er ook een boiler contact (C1/C2) maar check dit zelf even.

[Voor 11% gewijzigd door Jim423 op 20-10-2018 21:55]

• Marc_Sway
Mensen, nog even een laatste update: het lijkt gefixed!!

Ik heb de hele klokthermostaat net uit elkaar gehaald en alle contacten met de achterplaat even flink gekrast met een schroevendraaier.

Resultaat:
- WA melding weg van het display
- En ook op de ketel geen ‘t1’ fout meer!

Veel dank aan iedereen voor meedenken vandaag! :)

Totaal ben ik met dit CV probleem een paar uur bezig geweest, maar wel resultaat en geen kosten aan nieuw materiaal of een dure monteur hier in het weekend.

Tegen mijn zoon zegt ik ook altijd: we geven nooit op en klooien net zo lang door totdat we het resultaat hebben wat we willen hebben.
Aan installaties klooien in huis, tuin of auto is een mooie hobby :)

• Lox-1
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 17-11-2020
Beste mensen,

Nog maar een update dan. Misschien dat iemand nog iets aan mijn ervaringen heeft.
Het hele pomphuis er maar uitgehaald en eens goed gekeken. De veren loshalen en de leidingen er uithalen (gaat zwaar en moet je rustig doen gezien de beperkte ruimte. Ook terugplaatsen is best pittig. Beetje vaseline zal wonderen doen). Verder is dit een zeer eenvoudig en doeltreffend systeem. Klep kan eigenlijk niet kapot en het pomphuis ook niet.
.
De Grundfos Pomp blijkbaar wel. Hij draait af en toe wel blijkt als ik hem buiten de ketel test, maar meestal niet. Nieuwe losse pomp bij Itho niet meer te krijg dus moet het hele pomphuis erbij worden aangeschaft. Experimenteren met een andere pomp kan ook, maar ik kon er zo snel geen een vinden en het werd koud in huis. Dus ik heb gekozen voor een nieuwe ketel. Zal de enorme watercapaciteit en de kleine afmeting gaan missen.

Heb dus nog wel een redelijk goede Itho Klimax2 HR42 CW6 (25 ltr. warm water op 40gr) ketel beschikbaar waarvan de pomp het niet goed doet (reviseren mogelijk?) :?

Update op onderstaande melding:
Inmiddels heb ik de driewegklep motor eruit kunnen halen,
Deze reageert nog steeds wanneer ik de stroom weer inschakel. Ik neem dus aan dat deze nog in orde is.

Ik heb twee rvs palletjes aangetroffen die tussen de zwarte palletjes van het motor stangetje moeten vallen. Dit rvs stangetje is de hefboom om de driewegklep aan te sturen door naar links of rechts te bewegen. Met de hand krijg ik hier weinig beweging in. => Blijkt dat de klep maar heel weinig hoeft te bewegen. Deze duwt links of rechts de uitgang dicht. Zeer eenvoudig en betrouwbaar. Beetje kalkafzetting weggehaald en alles weer keurig schoon.
De klepmotor terugplaatsen is lastig want je ziet niets als niet het hele pomphuis eruit is.

Origineel bericht
Ook bij mij is de CV functie van de Itho Klimax2 HR42 CW6 ketel ermee gestopt. De aan/uit functie van de thermostaat zorgt er wel voor dat de ketel aanslaat. Kort, omdat daarna een T1 ontstaat. (55 gr ingesteld, temp loopt op naar 66 gr en dan slaat de ketel weer uit)
De CV leiding wordt niet warm, de pomp voelt aan alsof deze wel draait.
De CV geeft bij D7 aan dat de driewegklep op C (CV) staat en bij warmwater gebruik geeft deze een T. Dus vanuit de software lijkt alles te werken. Ik betwijfel echter of dit teruggekoppeld wordt vanuit de klep of dat de software aangeeft waar deze op zou moeten staan en dat er dus eigenlijk niets gebeurd.

Er staan radiatoren open, dus er is doorstroming mogelijk. Ik vermoed dus een driewegklep probleem ondanks dat de sofware aangeeft dat deze schakelt.
Hoe kan ik testen of dit het motortje betreft of dat de klep vast zit? Kan ik deze handmatig omzetten?

De ventilator en de flowmeter heb ik inmiddels vervangen, dit stukje heb ik nog geen ervaring mee dus hoop jullie advies te mogen ontvangen.

Kan ik de motor en/of driewegklep er eenvoudig uit halen en vervangen? De motortjes heb ik te wel te koop zien staan, maar geen losse driewegklep. Om deze te vervangen lijkt de hele pompunit vervangen te moeten worden voor zo'n 260 Euro.

[Voor 61% gewijzigd door Lox-1 op 26-11-2019 22:00. Reden: Nieuwe bevindingen]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True