Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezzy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08-2024
Beste tweakers,

Ik heb een jaar geleden een huis gekocht (uit 2001). Dit huis is uitgerust met een WTW installatie van Stork (WHR90). Onlangs heb ik de kanalen laten reinigen en de toe/af-voer opnieuw laten instellen (zodat alles weer in balans zou moeten zijn). Er zit afzuiging in de woonkamer, toilet beneden en badkamer boven. Toevoer ventielen zitten in woonkamer en slaapkamers.

Wat ik alleen niet snap is het volgende; op de slaapkamers zitten toevoer ventielen. Deze blazen "verse" voorverwarmde lucht naar binnen. Deze verse lucht is fijn maar hierdoor blijft het op mijn slaapkamer altijd boven de 20 graden (voor mij persoonlijk een te hoge temperatuur om lekker te kunnen slapen). Hier valt vast een oplossing voor te vinden, raam open of iets dergelijks of wellicht een bypass. Maar het gaat mij niet zozeer om de oplossing maar om jullie ervaringen. Naar mijn inziens zou bij iedereen die een dergelijke installatie gebruikt de temperatuur op de slaapkamer "te hoog" zijn?

Ik ben dus zeer benieuwd naar jullie ervaringen / bevindingen van jullie WTW installatie en dan met name de toevoer in slaapkamer. Zetten jullie bijvoorbeeld de toevoer in de slaapkamers uit? Of gewoon het raam open?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:21
Ik slaap prima in 21-24 graden. 20 graden voor een slaapkamer is toch niet zo gek?
Mensen die onder de 20 graden slapen hebben vaak het raam open in mijn ervaring.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-07 21:54
Geen persoonlijke ervaring met WTW installaties, maar raam openzetten lijkt me het doel van die installatie voorbij schieten. Dan lijkt het me handiger om bijvoorbeeld het ene kanaal van jouw slaapkamer (deels) af te sluiten, zodat alsnog zoveel mogelijk warmte in je huis behouden blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:54
Hier alle slaapkamers inmiddels omgebouwd naar afzuigen, ik blaas alleen in op de overloop en beneden in de woonkamer.

Ik had hetzelfde probleem, te warm op de slaapkamers

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:10
Als je afzuigt komt de lucht uit de rest van het huis en is deze alsnog rond de 20 graden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:54
Nielson schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 23:07:
Als je afzuigt komt de lucht uit de rest van het huis en is deze alsnog rond de 20 graden toch?
Klopt idd, alleen nu wel minder warm omdat wij dat zelf nu reguleren met de ramen op de slaapkamers. Wij verstoren nu bewust de balansventilatie, behalve tijdens de koude perioden

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:39
Ik heb dan geen WTW, maar heb wel altijd het raam open op de slaapkamer. Met 14-15 graden slaap ik een stuk beter dan >19 :) Gewoon lekker dik dekbed, nergens last van.

Raam open is ook echt nodig, bleek na een weekje monitoren met CO2-sensor. Binnendeuren moeten eigenlijk dicht ivm brandveiligheid. Het aantal ppm CO2 stijgt dan al richting 1000. Met raam dicht en met z’n tweeen in de kamer tik je de 1500 ppm aan, wat niet gezond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezzy
vanderv schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 23:04:
Hier alle slaapkamers inmiddels omgebouwd naar afzuigen, ik blaas alleen in op de overloop en beneden in de woonkamer.

Ik had hetzelfde probleem, te warm op de slaapkamers
Wellicht een goed idee om te proberen, raam open en afzuigen.

Overigens heb ik onlangs geprobeerd om juist verse lucht in de slaapkamers te blazen (dus alleen toevoer zonder afzuiging in rest van huis). Dit mocht helaas niet baten. Lijkt erop dat de lucht die ingeblazen wordt, ondanks dat deze rechtstreeks van buiten komen, nog steeds 20/21 graden is. Mijn vermoeden is dat het huis te warm is en de "koude" lucht in de kanalen verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezzy
Raam open is ook echt nodig, bleek na een weekje monitoren met CO2-sensor. Binnendeuren moeten eigenlijk dicht ivm brandveiligheid. Het aantal ppm CO2 stijgt dan al richting 1000. Met raam dicht en met z’n tweeen in de kamer tik je de 1500 ppm aan, wat niet gezond is.
Ikzelf heb ook een persoonlijke voorkeur van een ietwat koudere slaapkamer. Grappig dat je CO2 level benoemd. Hier had ik laatst ook iets over gelezen; https://vair-monitor.com/...d-room-indoor-co2-analyze .

[ Voor 0% gewijzigd door dezzy op 22-10-2018 17:05 . Reden: link veranderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:56

The Wizard

Moderator Mobile
ThinkPadd schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 23:26:
Ik heb dan geen WTW, maar heb wel altijd het raam open op de slaapkamer. Met 14-15 graden slaap ik een stuk beter dan >19 :) Gewoon lekker dik dekbed, nergens last van.

Met een WTW heb je dit probleem minder aangezien de WTW geforceerd de lucht inblaast.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:21
dezzy schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 17:01:
[...]Overigens heb ik onlangs geprobeerd om juist verse lucht in de slaapkamers te blazen (dus alleen toevoer zonder afzuiging in rest van huis). Dit mocht helaas niet baten. Lijkt erop dat de lucht die ingeblazen wordt, ondanks dat deze rechtstreeks van buiten komen, nog steeds 20/21 graden is. Mijn vermoeden is dat het huis te warm is en de "koude" lucht in de kanalen verwarmd.
Dat is natuurlijk ook het hele principe van een WTW... Afzuigen met het raam open is natuurlijk een kansloze zaak omdat de ingeblazen lucht dan niet meer voorverwarmd wordt. Je kan beter het ventiel dichtdraaien op de slaapkamer en dan permanent het raam openlaten met de slaapkamerdeur gesloten. Zo blijft de rest van de WTW wel werkend.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1