[NAS] Uitsluitend gebruiken op subnet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-06 16:29
Hallo iedereen

Ik ben van plan om een camerasysteem aan te schaffen. Nu heb ik de keuze om er eentje te kopen met of zonder opnamemodule. Ik kreeg het idee om de camera's aan te sluiten op een NAS, die ik dan ook gebruik als print- en fileserver (Plex). Nu wil ik (lijkt me ook een beetje obvious) dat de camera's geen enkele toegang tot internet hebben, dus ook niet via de NAS zelf. (ik heb geen idee in hoeverre de verbindingen dan versleuteld zijn, en dus hoe veilig het is) Voor mijn part hoeven de bestanden op de fileserver en de printer ook niet op afstand beschikbaar te zijn, gewoon lokaal in mijn netwerk.

Heeft iemand ervaring met een camera, print en fileserver op een NAS, maar die alleen beschikbaar is in het subnet? (dus geen toegang tot het internet)? Of zou ik eerder een offline opnamemodule erbij nemen, en dan de bestanden op een andere manier toegankelijk maken via internet?

Alvast bedankt!
Rob Nickmans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je NAS is toch geen gateway dus de camera's hebben dan geen internet? En met een beetje normale router, staat je NAS toch ook niet direct open op het internet?

Maar e.e.a. aan vragen staat weer lijnrecht op je laatste opmerking; welke zake wil je nou wel naar het internet ontsluiten?

Vergeet je ook niet dat een gemiddelde router of NAS ook VPN-server kan spelen dus je kan overal ter wereld zelf "inbellen" en bij je bestanden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Als je niet wilt dat je NAS op het internet komt heb je een aantal mogelijkheden. De simpelste is de gateway niet invullen. Een andere mogelijkheid is op je router instellen dat het ipnummer van je NAS niet naar buiten mag. De andere mogelijkheden hangen af van hoe je lan in elkaar zit. Maar je zou bijvoorbeeld een VLAN kunnen instellen voor verkeer dat het internet op mag en een die dat niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-06 16:29
@MAX3400 Voor mij hoeft er helemaal niets op het internet, alleen zou ik uiteraard wel met mijn laptops, tv's, gsm's, ... De NAS willen bereiken, maar alleen als ik op mijn lokale netwerk zit. Ik hoef dus geen toegang tot de NAS als ik niet thuis ben. De NAS gebruiken als VPN server ism. inbellen is voor mij niet nodig, toch bedankt voor de tip.

@synoniem Met dat soort dingen heb ik 0 ervaring. Ik gebruik de meegeleverde modem van Telenet als router en de fuctionaliteiten zijn vrij beperkt. Het enige wat ik vind om toegang te verbieden is MAC-filtering, maar naar mijn weten is dat alleen van toepassing op Wi-Fi, niet op LAN. Hoe noemt de functie om toegang naar het externe netwerk te verbieden?