• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 05-06 23:08
Wellicht niet meteen iets wat onder Domotica valt, maar ik ben benieuwd of iemand al een Pi (Raspbian) scriptje heeft gemaakt dat op de 10 seconden op bijvoorbeeld www.flightradar24.com kijkt of een vliegtuig binnen een straal van 2km van je huis vliegt en dit vervolgens in een spreadsheet propt.

Waarom? We hebben hier steeds meer vliegtuigoverlast en ik wil graag eens automatisch monitoren wat er allemaal overvliegt. Een Pi hiervoor inzetten zou voor de hand liggen. Als je handmatig op flightradar24.com kijkt zie je regelmatig vliegtuigen lager overvliegen dan zou mogen.

In die database/file zou dan bijvoorbeeld komen te staan:

DATUM - TIJD - HOOGTE - TYPE - MAATSCHAPPIJ - BESTEMMING - HERKOMST - SNELHEID

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat houdt flightradar al voor je bij:
How far back in time you may go depends on your subscription level. All users have free access to 7 days of flight history, Silver subscribers may access 90 days, Gold subscribers 365 days.

Hoe Russische desinformatie werkt:
1. Onzin verspreiden (verschillende onzin over 1 onderwerp/gebeurtenis)
2. Kijken welke onzin er opgepakt wordt door (social)media
3. Die (social)media versterken met likes en tweets en links

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-05 16:00
En anders zelf een goedkope ontvanger kopen en via dump1090 of FlightRadar de gegevens uitlezen en opslaan in een database.

Daarnaast zou je eventueel de API van Flightradar kunnen benaderen via bijvoorbeeld de volgende library.

[Voor 38% gewijzigd door Justifier op 20-10-2018 00:04]

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:30
offtopic:
mag ik vragen welke regio je woont? Wij wonen regio den Bosch en merken de afgelopen periode ook dat er veel meer vliegtuigen overkomen die ook nog is veel meer lawaai maken lijkt wel

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Justifier schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 00:01:
En anders zelf een goedkope ontvanger kopen
@niwresixel https://www.rtl-sdr.com/buy-rtl-sdr-dvb-t-dongles/ als voorbeeld, die doet het prima voor dit doel en gelijk handig antenne-setje er bij.

edit: Kwam toen straks https://github.com/mkorkmaz/flightradar24 tegen, misschien is dat wat?

[Voor 19% gewijzigd door Raven op 20-10-2018 19:16]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Misschien voldoet zoiets:
https://opensky-network.org/apidoc/

Of anders eenmalig een statische database om trends uit te halen.

Edit:
https://opensky-network.o...max=47.8229&lomax=10.5226

Dit geeft alles boven Zwitserland. Je kunt de coordinaten aanpassen naar jouw omgeving.

[Voor 43% gewijzigd door KopjeThee op 20-10-2018 10:44]

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:02
En onze helden bij defensie? Moeten die maar oefenen met kartonnen vliegtuigen in een verlaten loods en zoef en pauw roepen?

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
geekeep schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 11:36:
En onze helden bij defensie? Moeten die maar oefenen met kartonnen vliegtuigen in een verlaten loods en zoef en pauw roepen?
Is dit serieus?

• JobScherp
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:39
geekeep schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 11:36:
Ik verwacht niet dat OP hierover klaagt, aangezien die gasten echt niet elke dag meerdere malen laag over je huis vliegen ...

• Derice
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Kijk hier even naar: https://flightaware.com/adsb/piaware/
Hoe je het in een DB kunt opslaan ben ik ook wel in geinteresseerd.
Flightradar24 filtert namelijk verkeer er uit.
Ik zie wel eens militaire toestellen overkomen die je echt niet terug ziet op FR24, maar wel door mijn antenne worden opgepikt.

Als je je eigen opgevangen data overigens deelt met FR24, krijg je een business abonnement cadeau van ze. :-)

[Voor 15% gewijzigd door Derice op 20-10-2018 12:51]

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35
Bovendien staan militaire vluchten niet in Flightradar24 ;)

Ik sympathiseer met TS al gaat het om een ander vliegveld. Waar voorheen sporadisch een militair vliegtuig buiten de reguliere geluidscontour overvloog zijn het afgelopen weken de budgetknallers naar Antalya en Budapest :X

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:15
Wellicht heb je iets aan de ADS-B Exchange.
Dan kun je zelf een ontvanger maken zonder afhankelijk te zijn van internet. Instructie voor Raspberry Pi inbegrepen.

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-05 20:19
jeroen3 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 12:55:
Wellicht heb je iets aan de ADS-B Exchange.
Dan kun je zelf een ontvanger maken zonder afhankelijk te zijn van internet. Instructie voor Raspberry Pi inbegrepen.
Plus 1, die werkt als een tiet en laat ook militair vliegverkeer zien, mits juiste transponder aan staat. :) Zo kon ik laatst de c-130s en g222 van de Polen tijdens de dropping op de Ginkelse Heide perfect tracken en wist ik wanneer ik de verre kijker kon pakken.

• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 05-06 23:08
m-designz schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 09:45:
offtopic:
mag ik vragen welke regio je woont? Wij wonen regio den Bosch en merken de afgelopen periode ook dat er veel meer vliegtuigen overkomen die ook nog is veel meer lawaai maken lijkt wel
Regio Zuid-Limburg. Al een aantal jaar toenemende overlast aangezien het zuidelijkste deel van ons land nu "Belgisch luchtruim" is, waardoor luchthaven Luik vele avond- en nachtvluchten over Zuid-Limburg laat vliegen terwijl overdag vaak amper vliegverkeer waarneembaar is. Piek ligt tussen 23 en 1 uur 's nachts, dus precies op het moment waarop je eigenlijk in slaap zou moeten kunnen vallen en dus het meest irritante moment van de dag voor geluidsoverlast. :( Tevens is regelmatig op flightradar24.com te zien dat vliegtuigen veel lager overvliegen van de afgesproken 4000ft. Het praat wat makkelijker met statistieken. Militaire luchtvaart valt wel mee hier, betreft vooral cargovluchten.

Ben helaas zelf nog niet zo'n held om met API's zelf wat nieuws in elkaar te flansen en zit ook niet echt te wachten op een abonnement of om zelf een ontvanger aan te schaffen. Vanavond even jullie links bekijken, ben er nog niet aan toegekomen. :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee