Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 11:25

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Mijn bedrijf heeft een L1(A) visa aanvraag voor de USA aangevraagd. Ik heb inmiddels de papieren, betaling gedaan bij het consulaat in Amsterdam. Nu zit ik met het volgende probleem.

Ze zeggen minimaal 5 dagen om de aanvraag goed of af te keuren. Dus kan ook langer zijn.

Dan moet je paspoort nog opgestuurd worden. Dat kan je ‘afkopen’ om het sneller te krijgen. Komt er nog een dag (of 2) bij.

Ik moet 4 november naar de USA, afspraak bij consulaat kan ik pas volgende week, 24e doen. Dus dat wordt krap. Dus wil dat risico niet nemen.

Dus moet met ESTA gewoon goed gaan, maar ik neem aan dat mijn aanvraag ergens geregistreerd wordt en ook bekend is als ik door de douane ga.

Nu heb ik ander probleem, ik moet vrij kort daarna ook weer naar de US. Maar dan zijn er geen afspraken bij het consulaat beschikbaar. Dus moet de 2e keer op ESTA er naar toe. Dus tweede keer met aanvraag onderweg.

Dan het zware risico geval. Ik ga met mijn vrouw tijdens kerst naar, jawel, de US. Als ik mijn zakelijke reis tactisch boek, kan ik 6 december een afspraak maken. 22 december ga ik met mijn vrouw weg.

Dit geeft me een kleine 10-11 dagen om mijn paspoort terug te krijgen. Maar ik ben overgeleverd aan de tijd die ze nodig hebben en ook het terugsturen van mijn paspoort. Krap dus. En als ik hem niet heb voor de kerstvakantie heb ik een probleem.

Dus mijn vraag is of iemand hier ook een recente aanvraag heeft gedaan en hoeveel dagen het duurde voordat je hem zou kunnen terug krijgen?

En ik heb gebeld met het consulaat maar geven geen garanties. Kan lang kan kort.

Beste antwoord (via M.I.G. op 19-11-2018 22:34)

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Ik had mijn paspoort binnen een week terug, en ik hoor ongeveer hetzelfde van anderen. Geen garantie, maar een indicatie dat het vaak best snel gaat.

Let op: bij mijn aanvraag werd mij verteld dat ik niet naar de VS kon reizen totdat ik mijn paspoort met geldig VISA ik bezit had. Ik weet niet meer of dit verboden was, of gewoon problemen zou kunnen opleveren.

Hoe dan ook, als je 4 Nov moet reizen voor je werk, is het het probleem van je werkgever als je VISA er nog niet is. Iedereen heeft begrip voor dit soort administratieve overhead en je kunt vast wel een andere oplossing verzinnen met je werkgever.
Als de douane in de VS moeilijk doen dan zijn de gevolgen potentieel groot voor jou. In het ergste geval annuleren ze je VISA en mag je een paar jaar de VS niet meer in.
Dat klinkt misschien overdreven, maar bedenk dat de individuele officieren bij de douane veel macht hebben. Zo kunnen ze je zonder problemen toegang weigeren omdat je een L1 VISA (aanvraag) hebt maar je zonder dat VISA probeert binnen te komen. En kunnen ze een onderzoek starten waardoor je het land überhaupt niet inkomt tot dat opgeklaard is.

Ctrl+k

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-07 08:47
Nu heb ik geen ervaring met hoe laagdrempelig gemeenten met het volgende zijn; maar je kúnt proberen een tweede paspoort aan te vragen omdat je paspoort vaak bij een ambassade ligt om zakelijke redenen.

Als je dit proces ook in gang zet, heb je in ieder geval je kansen gespreid!

Klik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Vraag een tweede paspoort aan.
Laat je werkgever hiervoor een brief opstellen met een verklaring dat je vaak zakelijk reist en een L1 visum aanvraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frips
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:03
Ruim een jaar geleden ging ik op een maandag naar het consulaat voor een L1 visum en donderdag - dezelfde week - had ik m'n paspoort weer terug. Dus het *kan* heel snel, zelfs binnen het "minimum" van 5 dagen.

Spannende tijd; ik kan het me nog goed herinneren. Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Bedankt. Het ‘kan’ dus snel. Maar wil dat niet riskeren. Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt bij het gemeentehuis om maandag te kijken of ik een 2e paspoort kan krijgen.

Er staat inderdaad een regel dat je deze kan krijgen ivm visa aanvraag (of gekke landen bezocht hebt).

Zal het zien. Maar in ieder geval bedankt voor de suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Vergeet niet dat je bij het afhalen van het tweede paspoort alle in je bezit hebbende identificatiedocumenten (rijbewijs, id-bewijs, eerste paspoort) moet kunnen laten zien. Je kunt dat tweede paspoort dus niet ophalen als je eerste paspoort ter visering bij een ambassade ligt.

Verder niet vragen of het kan, maar gewoon zeggen dat je het nodig hebt en dat de tijd dringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Anoniem: 567735 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 17:36:
Vergeet niet dat je bij het afhalen van het tweede paspoort alle in je bezit hebbende identificatiedocumenten (rijbewijs, id-bewijs, eerste paspoort) moet kunnen laten zien. Je kunt dat tweede paspoort dus niet ophalen als je eerste paspoort ter visering bij een ambassade ligt.

Verder niet vragen of het kan, maar gewoon zeggen dat je het nodig hebt en dat de tijd dringt.
Zal alles meenemen :)

In alle haast heb ik wel foto’s voor mijn visa (ander formaat) maar geen officiële foto’s voor mijn paspoort. Maandag maar kijken. Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-07 22:35
Foto's zullen niet goed genoeg zijn verwacht ik. Je zult ze bij moeten hebben voor dit soort dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 297031

Ze doen inderdaad geen uitspraken. Vorig jaar voor verlenging van E2 visum nr NL teruggekeerd. Terugvlucht geboekt op dag 6.Geen probleem. Na 4 dagen paspoort terug.

Let op de kleine letertjes - tenzij de kleine lettertjes zijn veranderd... Voorheen mocht je gedurende de aanvraag niet in de US verblijven....

Je kunt het volgens mij wel wagen... het is lopende band werk op het consulaat..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Ik had mijn paspoort binnen een week terug, en ik hoor ongeveer hetzelfde van anderen. Geen garantie, maar een indicatie dat het vaak best snel gaat.

Let op: bij mijn aanvraag werd mij verteld dat ik niet naar de VS kon reizen totdat ik mijn paspoort met geldig VISA ik bezit had. Ik weet niet meer of dit verboden was, of gewoon problemen zou kunnen opleveren.

Hoe dan ook, als je 4 Nov moet reizen voor je werk, is het het probleem van je werkgever als je VISA er nog niet is. Iedereen heeft begrip voor dit soort administratieve overhead en je kunt vast wel een andere oplossing verzinnen met je werkgever.
Als de douane in de VS moeilijk doen dan zijn de gevolgen potentieel groot voor jou. In het ergste geval annuleren ze je VISA en mag je een paar jaar de VS niet meer in.
Dat klinkt misschien overdreven, maar bedenk dat de individuele officieren bij de douane veel macht hebben. Zo kunnen ze je zonder problemen toegang weigeren omdat je een L1 VISA (aanvraag) hebt maar je zonder dat VISA probeert binnen te komen. En kunnen ze een onderzoek starten waardoor je het land überhaupt niet inkomt tot dat opgeklaard is.

Ctrl+k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Laatst een c1/d visum aan moeten vragen en ook binnen 5 (werk)dagen terug (wel precies op de vijfde dag).
Voor wat ik hoor van collega's gaat het in heel veel gevallen binnen vijf dagen, al zijn er altijd uitschieters.
Sibylle schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 07:10:

Dit inderdaad, wees voorzichtig, je zal de eerste niet zijn die jaren lang, zo niet voor altijd, last gaat hebben van een beslissing gemaakt door een officier bij aankomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Pfff.... had niet verwacht dat het zo moeilijk zou worden. Probleem was tot 2 weken geleden dat ik genoeg tijd had. Totdat er een overlijden in het spel kwam. Nu zie ik geen optie om op tijd mijn afspraak te maken. Nu vooral omdat niet alle dagen bij het consulaat kunnen. Dus ik moet met ESTA naar de USA. Afspraak bij consulaat is niet mogelijk tussen de reis in november en mijn reis begin december. Ik heb vorige week een bespoediging aangevraagd voor afspraak maar is afgewezen.

Dus ik ga proberen morgen bij de gemeente even te achterhalen wat je kan met 2e paspoort. Één van de redenen kan zijn voor visum aanvraag.

Wat er ook gebeurd, ik zal toch moeten vliegen. Ik kan het uitleggen, ook al hebben ze veel macht. Ik moet naar Chicago en daar heb ik tot nu toe meer positieve ervaringen als negatieve ervaringen. Je loopt zo soort van door. Als de kiosk je doorlaat is het alleen maar nog een kort praatje.

Ik weet het anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Bij een ESTA aanvraag vul je het documentnummer van je paspoort in. Als je dan een nieuw paspoort aanvraagt, krijgt dat een nieuw documentnummer. Dat matcht dan niet met wat er in je ESTA aanvraag staat. Is dat wellicht een probleem?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Voor een paspoort kun je ook een spoedaanvraag doen.
Je 2de paspoort is trouwens maar 2 jaar geldig.
Voor een visumaanvraag zou ik dus je 1ste paspoort gebruiken.

Maandag 2de paspoort met spoed aanvragen.
1ste paspoort naar ambassade sturen voor het visum.
Met je 2de paspoort ESTA aanvragen en gebruiken voor VS travel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Krijgt een customs/immigration-officer in de VS, wanneer hij het 2e paspoort scant, niet gewoon ook alle andere paspoortinformatie te zien in zijn computer, plus eventuele visumaanvragen? Ik zou het vreemd vinden als je zo eenvoudig om een lopende visum-aanvraag heen kunt gaan.

Als het een visumaanvraag voor een derde land is, waardoor je geen beschikking hebt over je 1e paspoort, dan is zo'n 2e paspoort een goede oplossing, maar ik denk dat ze nu aan de grens gewoon kunnen zien wat je aan het doen bent.

Ik weet het niet zeker, maar wellicht kun je dit ergens navragen voordat je vertrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Blazer Coke schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:04:
Voor een visumaanvraag zou ik dus je 1ste paspoort gebruiken.
Maakt op zich niet zoveel uit, je kunt als je een visum voor 10 jaar krijgt op zich gewoon met een nieuw paspoort plus dat oude paspoort waar het visum in staat (met gat erin - niet door het visum natuurlijk) naar de VS reizen zolang dat nog loopt.

En om misverstanden te vermijden: niet zozeer bij het aanvragen van het tweede paspoort moet je alles kunnen laten zien, maar ook bij het *ophalen* van het tweede paspoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:08
Ik heb een maand geleden door alle hoepeltjes gesprongen voor hetzelfde visum (L1) en ook bij mij was de aanvraag erg krap. In mijn geval had ik de afspraak bij het consulaat op dinsdag en moest ik afreizen op de daaropvolgende maandag. Ik had de aanvullende 'same day delivery' gekocht zodra het paspoort klaar was en ik kreeg op vrijdag bericht dat mijn paspoort was overgedragen aan de koerier.

Ik denk dat ze die 5 dagen ook als speling voor zichzelf inbouwen, ik heb van collega's soortgelijke termijnen gehoord, meestal krijgt men hem binnen 3 dagen retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297031

Gok er niet op dat bij aankomst in de US, CBP flexibel zal zijn en begrio heeft voor je situatie. De wind die nu waait in de VS is vooral anti-immigratie. Ga er vanuit dat de regels exact worden toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plukke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-04 15:58
Maak dit lekker het probleem van je baas indien je niet kunt afreizen (vlieg desnoods later). Ik had de mijne binnen 3 dagen na m'n bezoek aan het consulaat terug, maar dat is geen garantie uiteraard.

Om even aan te geven hoe strikt men is geworden, naast je paspoort + visum moet je nog wat ondersteunende documenten bij je hebben als je het land in wil op een L1. Het afgelopen jaar nooit nodig gehad, tot een week of wat geleden toen ik deze documenten mocht tonen voordat ik binnen gestempeld werd hier in de US.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Sorry voor het late reageren, zijn wat andere dingen tussen gekomen maar ik heb inmiddels mijn L1 visa én al een keer mee gereisd.

Ik kon 8 dagen voor mijn reis een afspraak maken. Ik had mijn bedrijf al ingelicht dat er eventueel een verandering van reisplan zou kunnen zijn. Ze waren oké hiermee.

Je moet inderdaad op tijd maar niet te vroeg zijn bij het consulaat. Ze stuurden mensen terug die iets eerder waren. Enige wat je mee mag is mobiel, geen laptop oid en je papieren.

Super drukke wachtkamer en duurde nog een lange tijd voordat je aan de beurt bent. Gesprek ging soepel en bij het bijna afronden van het gesprek was er een issue met mijn gegevens ophalen van homeland security oid. Dus ze kon mijn VISA (shit) niet meteen goedkeuren, maar ze zei we gaan door alsof het goedgekeurd is. Maar dat kan een dag extra duren. Op de vraag over de korte tijd voor het afreizen liet ze doorschemeren dat het wel goed zou komen.

5 dagen later, ook spoed levering aangevraagd, mijn paspoort terug. Dus alles is goed afgelopen.

Bij de immigratie nu wel door andere rij, je moet inderdaad nu weer langs de douane officer. Wel papieren mee want daar vroegen ze me meteen om. Vervolgens de vraag waarom ik niet gewoon in de US ga wonen.

Nu op zoek naar de methode om Global Entry te krijgen. Dit schijnt ook nog een uitdaging zijn. Iemand toevallig hier op L1 visa dit voor elkaar te krijgen? Scheelt weer het gesprekje.

In ieder geval bedankt voor alle reacties. Heeft me in ieder geval geholpen om toch het maar te doen met zo weinig tijd ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:19
Helaas. De mogelijkheid om Global Entry aan te vragen heeft in het voorjaar eventjes opengestaan voor Nederlanders, maar zit sindsdien weer potdicht. Het is nog steeds afwachten wanneer het weer komt.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tasso
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-12-2023
Ik ben op 20 december geweest en goedgekeurd voor een B2 en nog niks terug.
Duurt dit vaker zo lang?

[ Voor 15% gewijzigd door tasso op 03-01-2019 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
tasso schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:52:
Ik ben op 20 december geweest en goedgekeurd voor een B2 en nog niks terug.
Duurt dit vaker zo lang?
Er zitten maar 6 werkdagen tussen de 20e en vandaag (iets met kerst en nieuwjaar), dus "zo lang" is het nog niet.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tasso
Ik weet het het is niet veel maar zie alleen maar verhalen dat ze het binnen 5 zelfs 3 dagen weer terug hebben.
Zie altijd beren op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Misschien vanwege de kerstdagen. Er zijn voornamelijk Amerikaanse medewerkers en die willen misschien ook wel kerst thuis in de VS vieren. Al mijn collega’s waren ook op vakantie. Heb je spoed levering gedaan of de normale levering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tasso
Normale levering want ga pas in april weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Dan zou ik me helemaal geen zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparticle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-04-2022
Ze weten al alles van je, maar op het moment dat je langs de douane moet, dan heb je opeens een papiertje nodig. Kan iemand me dat uitleggen? Ik heb de indruk dat het gewoon geldklopperij is.

Waarom stoppen ze niet met dat toneelspelletje? Zeker als het voor zakelijke doeleinden is en het bedrijf is bekend.

Het lijkt me meer gepast als een land buitenlanders die economisch iets te bieden hebben juist met open armen en rode loper worden ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
sparticle schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:22:
Ze weten al alles van je, maar op het moment dat je langs de douane moet, dan heb je opeens een papiertje nodig. Kan iemand me dat uitleggen? Ik heb de indruk dat het gewoon geldklopperij is.
Mogelijk doen ze extra controles aan de hand van VISA aanvragen?
Controles waar ze geen tijd meer voor hebben als je daar al staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-07 17:11
sparticle schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:22:

Waarom stoppen ze niet met dat toneelspelletje? Zeker als het voor zakelijke doeleinden is en het bedrijf is bekend.

Het lijkt me meer gepast als een land buitenlanders die economisch iets te bieden hebben juist met open armen en rode loper worden ontvangen.
De VS heeft op grote schaal problemen (gehad) dat bedrijven die in meerdere landen zitten structureel Amerikanen ontsloegen terwijl ze vervolgens mensen uit lage lonen landen voor minder geld hetzelfde werk lieten doen in Amerika.

Ik vind het niet zo gek dat er voor je die kant op gaat iemand kijkt of je wel welkom bent en dat dat niet pas ter plaatse door een willekeurige douane beambte wordt gedaan.

Een visum in je paspoort kan je voor veel meer zaken nodig hebben dan alleen de douane. Hier in Canada heb ik een kopie van mijn visum moeten opleveren voor het inschrijven voor de zorg verzekering, het aanvragen van een bsn equivalent en als bewijs voor mijn werkgever dat ik legaal aan het werk ben.
Pagina: 1