• sonnemans
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-02 11:56
Ik wil even een beetje een discussie starten na het bekijken van de reviews van intels 9th gen cpus.

Na het kijken van Hardware canucks hun review bedacht ik mij iets vrij belangrijks ten voordelen van het ryzen platform. AM4 gaat ook ryzen 7nm ondersteunen! Toen bedacht ik mij dat je door nu een AM4 platform to kopen je mogelijk volgend jaar al met een beter systeem zit dan als je nu een i9 9900k komt... Je inversteerd in een goed moederbord en ram en een ryzen, en koopt dan volgend jaar bij de release van ryzen 3 (of 2 net hoe het nu precies heet) het nieuwe flaggenship van amd. Prijs die je dan uitgegeven hebt aan TWEE cpus zal dan ongeveer gelijk zijn aan de kosten van EEN 9900k... Ik ga er gezien de geschiedenis van intel maar van uit dat je voor de volgende gen intel cpus gewoon een nieuw platform nodig gaat hebben... Zeker als je ze over gaan naar 10nm zou dit bijna vanzelf spreken (het hoeft natuurlijk niet persee, kijk maar naar amd en z270 naar z370...).

De laatste leaks van 7nm ryzen duiden op een chip die een baseclock haalt van 4ghz, hoger dus dan deze chips stock. Daar kwam dan ook nog een IPC increase van 13 procent boven op als ik het goed opgenomen heb. Alleen al die 13% expoleren en dan lijk je al een betere chip te hebben die all round intel een heel eind in kan halen.
Maar meneer Sonnemans die chip kost dan vast toch ook 650 euro? Nou... nee, de manier waarop AMD chips kan bakken betekend gewoon dat ook die chip gewoon doodleuk maar 300 euro zou hoeven kosten. Intels kosten voor dit soort chips is een meervoud van wat AMD er voor hoeft te betalen. Nou vrees ik wel, dat de top end 7nm ryzen meer dan 300 euro gaat kosten, maar zo idioot duur als deze chip toch zeker niet. Daarmee zouden ze dan ook in hun threadripper vaarwater gaan zitten. Dus duurder dan 400 euro zal hij dus ook niet worden!

Ik ben momenteel voor een vriend bezig een systeem inelkaar te zetten, en ook toen hield ik al rekening met de komende 7nm chips, dus ik ga mooi voor een 2600 (en zelf overclocken) of 2600x voor zijn syteem! Daar moet hij toch super deftig 1440p of 4k op kunnen gaan gamen (nog aan het twijfelen tussen vega 64 (de prijzen zijn nu heel degelijk!) voor 1440p freesync of een 1080ti 4k sytem (no gsync).

Ik ben benieuwd wat mijn mede tweakers van mijn denkwijze vinden. Ik lees dit namelijk nergens verder in comment sections.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-05 18:44
Dit past misschien beter in PMG, en dan met name in het Intel of AMD nieuwsdiscussietopic.
Voor je vriend zou ik idd sws Ryzen nemen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik ben benieuwd wat mijn mede tweakers van mijn denkwijze vinden
Ietwat "onzin"; hetzelfde had je kunnen zeggen over de Z370-chipset waar nu dus ook 9th gen op kan worden geprikt.

Dat is dus gewoon glazenbol-kijken; als produkt x forward-compatible is, hoef je elke keer minder uit te geven voor een upgrade.

Zo ken ik er, helaas, nog wel een paar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:03
Als je nu een budget/midrange processor (R3/R5/i3/i5) koopt die net aan voldoet voor je wensen kun je er vanuit gaan dat je over een paar jaar moet upgraden, dan lijkt het me verstandig om een platform te kiezen waarbij je niet ook gelijk het moederbord en geheugen hoeft te vervangen.

Echter wanneer je een high-end/overkill processor (R7/i7/i9) koopt kun je er langer mee doen, het moederbord en geheugen zijn wanneer de processor niet meer voldoet dan toch al niet bruikbaar meer vanwege vernieuwde features, dus maakt het platform niet uit.

Ik heb vorig jaar bijvoorbeeld een 8700k gehaald wetende dat die sneller is dan ik nodig had, echter ik verwacht wel dat ie 8 jaar meegaat.
Ik had ook een Ryzen 1600 kunnen halen om deze 2-3 jaar later te vervangen voor een Ryzen 3600/3700 met gelijke of iets betere performance dan de 8700k.
Ik denk dat normaal gesproken de kosten niet zoveel verschillen, lood om oud ijzer wat mij betreft.
(op het moment met de duurdere Intels lijkt het AMD upgrademodel wel gunstiger uiteraard, dan zou je een midrange 2600(x) kunnen overwegen)

[Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 20-10-2018 15:47]

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:48
Tja, als ik mijn 9900K binnenkort aanschaf dan ga ik dat ding niet over 2 of 3 jaar upgraden. Mijn Xeon X5650 (EX58) is inmiddels bijna 9 jaar oud en wordt momenteel nog gekoppeld aan een RTX 2080 Ti. Het aanschaffen van een dure processor betekent doorgaans ook dat je jaren vooruit kan. In de tussentijd zullen er ongetwijfeld nog betere processoren op de markt verschijnt, echter valt de prestatiewinst in de meeste gevallen wel mee.

[Voor 21% gewijzigd door NotSoSteady op 20-10-2018 16:02]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-05 22:29
Juist aankomend jaar kan er veel veranderen,met de nieuwe AMD's.

Ik moet eerlijk zeggen,ik ben nog niet overtuigd van de nieuwe Intels,stroom verbuik en warmte zijn echt enorm hoog er van.

• MAX3400

MAX3400

freaky35 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:12:
Ik moet eerlijk zeggen,ik ben nog niet overtuigd van de nieuwe Intels,stroom verbuik en warmte zijn echt enorm hoog er van.
Want jouw PC staat de hele dag op alle cores 100% te stoken? Vind dat altijd zo'n non-argument...

Kijl eens naar de eerste grafiek: reviews: Intel i9-9900K en i7-9700K - Zijn dit de beste gameprocessors? dus wie verwarmt het meeste? Inderdaad, AMD.

En dan nog; een CPU heeft een hoog Wattage. Daar kies je toch zelf voor om een bepaalde performance uit je PC te halen? Er zijn zat CPU's die een (iets) lagere TDP hebben en mogelijk ook minder prik nodig hebben. En dat merk je dus in performance.

• freaky35
In game gaat die bij bepaalde games aardig voluit,dus zeker wel van belang.

En dat is het punt,het moet toch mogelijk zijn een CPU te maken die en energie zuinig is en prestatie levert.Echter Intel heeft zitten slapen wat dat betreft en moeten nu aan de bak.

De nieuwe gen 9 is is eigenlijk de oude gen,niks vernieuwend,maar alleen 2 cores erbij.
En dat hadden ze al veel eerder kunnen doen.

Ik heb zelf een 8700k,maar als AMD met de nieuwe gen stappen maakt,dan word het geen Intel volgend jaar.

[Voor 74% gewijzigd door freaky35 op 20-10-2018 16:35]

• MAX3400

MAX3400

freaky35 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:20:
In game gaat die bij bepaalde games aardig voluit,dus zeker wel van belang.
En dus? Smelten je ramen? Moet je in je onderbroek gamen? Is je energierekening €300 per maand?

Snap dat nooit; wel een game-PC van grofweg 1500 tot 3000 Euro neerzetten en dan het verschil tussen AMD & Intel benoemen als voor-/nadeel. Goh, een CPU verbruikt 40W meer tijdens het gamen dan een andere CPU. Dat kost je op jaarbasis €15 maximaal extra aan stroomkosten als je dagelijks 4 uur je CPU 100% belast.

• freaky35
In mijn nakie,met ramen open.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:03
freaky35 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:12:
Juist aankomend jaar kan er veel veranderen,met de nieuwe AMD's.

Waar haal je dat vandaan? Ze zijn juist enorm efficiënt, ook vergeleken de oude generatie.

Qua temperatuur is die ook beter.

• freaky35
Grappig hier word een ander beeld geschetst:

https://www.tomshardware....-9th-gen-cpu,5847-11.html

Waarom moet je anders een AIO erop zetten om te kunnen overclocken,ze persen nu het uiterste eruit te persen.

Als je er mee gaat overclocken,mag je inderdaad wel in nakie gaan zitten,van de warmte die het ding produceerd.

Die 8700k is al erg,maar deze die slaat wel alles.
Overclocked(en dat wil men toch meestal) vreet ie in zijn eentje 250 watt

Verder hoe gaat dat met de huidige z370 borden,zijn die wel bemeten qua vrm's om dit aan te kunnen,
Qua koeling ben je haast wel een 36mm AIO nodig om dit koel te houden,liefst custom.

Dan las ik hier nog op dit Forum,dat die Heatspreader, blijkbaar ook nog gedellid moet worden,voor betere koeling,dat kan alsnog 20 schelen.Dat hadden ze toch ook vanuit de fabriek beter kunnen doen.

[Voor 93% gewijzigd door freaky35 op 21-10-2018 15:13]

• MAX3400

MAX3400

@freaky35 opgenomen vermogen != warmte.

In dat artikel staat op geen enkel moment benoemd hoeveel Watt aan warmte ontsnapt. Dat er bij een opgenomen vermogen van 250W een x aantal "warmte eenheden" vrijkomt, dat zal ik niet ontkennen maar je hebt (wederom) nog steeds geen enkele waarde. Een gloeilamp van 60W kan ook warm genoeg worden om je vingers aan te branden.

En als je verder leest; de interne weerstand van een CPU gaat omlaag bij hogere temperaturen. Ergo, simpele natuurkunde; de CPU werkt efficienter (performance per Watt) bij een hogere temperatuur en opgenomen vermogen.

[Voor 23% gewijzigd door MAX3400 op 21-10-2018 15:23]

• freaky35
Tja het feit blijft dat ze enorm veel energie verstoken, maar de hitte,dat zal komende weken wel duidelijk worden hoe groot probleem dat is,mij zal het niks verbazen als dat het geval is.

YouTube: Bad sTIM? Why is the 9900K so hot?

[Voor 102% gewijzigd door freaky35 op 21-10-2018 15:31]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee