Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Hardmare
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 04-06 11:50
Mijn vraag
Hallo tweakers,

Inmiddels heb ik mijn 8700K nu ongeveer een half jaar. Sinds het moment dat ik deze processor in ontvangst mocht nemen heb ik hem proberen te overclocken. Het liefst wilde ik de 5Ghz barrière doorbreken. Echter na het ontdekken van het feit dat mijn ASUS Z370-H moederbord een slechte stroomvoorziening heeft (hij heeft maar 6 fasen), heb ik de overclock op 4,8Ghz gezet voor alle cores. Wat betreft cooling gebruik ik de NZXT Kraken X62. Temperaturen zijn gemiddeld na wat stress testen in de 70c.
Wat geheugen betreft gebruik ik 3000mhz Corsair 2x8gb in dual channel.

De overclock heb ik inmiddels geaccepteerd, maar wat vreemd blijft is de score die ik haal bij Cinebench; deze is nooit hoger geweest dan 1580. Gemiddeld zit ik rond de 1550 punten en dat is met alle cores op 4800mhz.

Ik heb meerdere filmpjes op youtube bekeken zowel als vele forums afgestruind en instellingen van anderen overgenomen, maar helaas.

Toen ik de processor in ontvangst nam en deze op stock snelheden testte, kreeg ik een resultaat van ongeveer 1200 punten, wat ook erg laag leek te zijn.
Onlangs de review bekeken van de nieuwe 9700K. Hier is ook de 8700K in de grafieken opgenomen, welke 1400 punten scoort op stock snelheden. Er lijkt ergens iets niet goed te zijn wat mijn processor betreft.

Wellicht dat iemand nog waardevolle tips heeft?

Alle reacties

• 5erveD
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 17-06 19:11
Zomaar een gooi ;-)

Vreselijk vervuild OS ?
Hoe is het OS ingesteld ?
20.000 tabbladen open tijdens het draaien van CB 15 ?
Lage mem frequentie en hoge timings ?

Rechtzodiegaat, ouwe rammer!

• djunicron
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 14:04

djunicron

*click-swoosh-thud*

Stock is 1200-1300pt normaal. Single als je boost werkt zou je 195-ish moeten krijgen.

1600-achtig is niet laag voor 4.8 op een 8700K?

"Normale" gebruikers met 3200mhz ram halen 1680-1720 met 8700K chips op 5.1Ghz. Als je "hall of fame" scores gaat bekijken is het natuurlijk even anders daar hebben mensen alles lopen min-maxen voor de score.

Let wel, mem timing, toegangstijden en algemeen bandbreedte is zeer belangrijk in cinebench, maar niet zo zeer in de meeste applicaties. 3000mhz cl 15 brak configureren (16-16-16-36-54 2t ipv 14-15-16-16-32-48 1t) kan al zomaar 20-50 punten schelen en 3200mhz cl14 ram gebruiken kan ook 80 punten die je nu voor je gevoelt "misloopt" opleveren.

Ik zou ook vooral even kijken wat ie Single doet. (Dus maar 1 core / thread gebruiken) Als dit onder de 210 ligt, is er misschien meer aan de hand. 5Ghz haalt meestal 220, is dus makkelijk te onthouden. Dit is consistenter tussen chips / systemen dan de volledige score.

Zorg trouwens daarnaast dat je NIETS op de achtergrond hebt draaien. Geen Steam, OneDrive, Skype, Discord, Adobe Updater, Chrome Updater, Microsoft Telemetry en wat niet meer. Dit snoept ook van je score. Dat hebben reviewers ook niet lopen.

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11-05 13:52
Hardmare schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 20:52:
Mijn vraag
Hallo tweakers,

Inmiddels heb ik mijn 8700K nu ongeveer een half jaar. Sinds het moment dat ik deze processor in ontvangst mocht nemen heb ik hem proberen te overclocken. Het liefst wilde ik de 5Ghz barrière doorbreken. Echter na het ontdekken van het feit dat mijn ASUS Z370-H moederbord een slechte stroomvoorziening heeft (hij heeft maar 6 fasen), heb ik de overclock op 4,8Ghz gezet voor alle cores. Wat betreft cooling gebruik ik de NZXT Kraken X62. Temperaturen zijn gemiddeld na wat stress testen in de 70c.
Wat geheugen betreft gebruik ik 3000mhz Corsair 2x8gb in dual channel.

De overclock heb ik inmiddels geaccepteerd, maar wat vreemd blijft is de score die ik haal bij Cinebench; deze is nooit hoger geweest dan 1580. Gemiddeld zit ik rond de 1550 punten en dat is met alle cores op 4800mhz.

Ik heb meerdere filmpjes op youtube bekeken zowel als vele forums afgestruind en instellingen van anderen overgenomen, maar helaas.

Toen ik de processor in ontvangst nam en deze op stock snelheden testte, kreeg ik een resultaat van ongeveer 1200 punten, wat ook erg laag leek te zijn.
Onlangs de review bekeken van de nieuwe 9700K. Hier is ook de 8700K in de grafieken opgenomen, welke 1400 punten scoort op stock snelheden. Er lijkt ergens iets niet goed te zijn wat mijn processor betreft.

Wellicht dat iemand nog waardevolle tips heeft?
1550 punten is een meer dan normale score met de 8700k,ik heb zellf een 8700k en die haalt vergelijkbare scores,ik zou zeggen,staar je er niet blind op.

Als de performance maar goed is,met wat je er mee doet

• Hardmare
Dank voor de reacties.

Wanneer je gaat Googlen vind je natuurlijk altijd wel scores die hoger liggen, echter blijkt het gros hoger te scoren dan mij met dezelfde overclock.

De memory timings zijn zoals ze gespecificeerd staan voor dit Corsair setje (Corsair Vengeance Red LED).
In OS heb ik juist alles gesloten behalve monitorings software.

Ik ga even kijken wat ik met een single core aan punten haal.

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11-05 13:52
die software moet je ook uitschakelen bij het testen ,alles wat aanstaat pikt bronnen mee.

[Voor 22% gewijzigd door freaky35 op 20-10-2018 21:11]

• Hardmare
Inmidels een single core test gedaan zonder monitorings software. Deze komt naar meerdere malen testen uit op maximaal 206 en minimaal 204.
Wel aan de lage kant dus begrijp ik?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True