Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Schijf partitie klonen naar ext hdd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Faloude
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 03-06 16:01
Mijn MacBook HD bestaat uit twee partities: OS en Tools. Op Tools bewaar ik circa 50 GB aan applicaties en OS installatie images voor reparaties e.d.

Mijn doel
Ik wil deze partitie klonen naar een externe schijf, bij voorkeur volgens onderstaande voorkeuren
  • 1:1 kloon (duh)
  • Kloon énkel de partitie Tools
  • Bij kleine wijzigingen in data, niet de hele partitie opnieuw klonen maar enkel het verschil
Mijn vragen:
  • Wat voor Mac software is hiervoor aangeraden
  • Is de derde voorwaarden (verschillen synchroniseren ipv geheel opnieuw klonen) mogelijk uberhaupt?
EDIT: nog een belangrijke detail:
Bron partitie: ExFat GUID
Doel station (ext hdd): ExFAT MBR

[Voor 7% gewijzigd door Faloude op 19-10-2018 19:48]

Alle reacties

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Faloude schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 19:41:
Mijn MacBook HD bestaat uit twee partities: OS en Tools. Op Tools bewaar ik circa 50 GB aan applicaties en OS installatie images voor reparaties e.d.

Mijn doel
Ik wil deze partitie klonen naar een externe schijf, bij voorkeur volgens onderstaande voorkeuren
  • 1:1 kloon (duh)
  • Kloon énkel de partitie Tools
  • Bij kleine wijzigingen in data, niet de hele partitie opnieuw klonen maar enkel het verschil
@Faloude Als ik je vraag en eisen goed begrijp staat er geen systeem-gerelateerde data op deze partitie. Waarom zou je hem dan 1:1 willen clonen? Wil je niet gewoon de data op die partitie synchroniseren met de externe disk? :?
Mijn vragen:
  • Wat voor Mac software is hiervoor aangeraden
  • Is de derde voorwaarden (verschillen synchroniseren ipv geheel opnieuw klonen) mogelijk uberhaupt?
Volgens mij is rsync ook beschikbaar voor Mac. Die kun je gebruiken, of een van de vele tools daarop gebaseerd. Maar * Evanescent is geen apple user ;)

Block ads en trackers: uBlock Origin, uMatrix, Pi-Hole
YouTube: SponsorBlock en YoutubeVanced

• Faloude
Als ik je vraag en eisen goed begrijp staat er geen systeem-gerelateerde data op deze partitie. Waarom zou je hem dan 1:1 willen clonen? Wil je niet gewoon de data op die partitie synchroniseren met de externe disk? :?
Ik had deze vraag verwacht. Het is vaak handig om de data te raadplegen via mijn MacBook, maar soms is het veel handiger om dit op een portable schijfje te hebben. Als er data overgezet moet worden naar een Windows laptop, kan ik dat direct doen vanaf de ext hd en de tussenstap om éérst een kopie te maken naar een USB disk overslaan.

• u34186
  • Niet online
Faloude schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 19:53:
[...]

Ik had deze vraag verwacht. Het is vaak handig om de data te raadplegen via mijn MacBook, maar soms is het veel handiger om dit op een portable schijfje te hebben. Als er data overgezet moet worden naar een Windows laptop, kan ik dat direct doen vanaf de ext hd en de tussenstap om éérst een kopie te maken naar een USB disk overslaan.
Dan heb je niet begrepen wat het clonen van een partitie is ;) Die clone kun je namelijk niet op een Windows-machine openen (zonder extra gedoe). Die is dan namelijk nog in het Apple filesystem.

Jij wilt dus inderdaad gewoon de data synchoniseren (dus los van het filesystem).

• Faloude
Dan heb je niet begrepen wat het clonen van een partitie is ;) Die clone kun je namelijk niet op een Windows-machine openen (zonder extra gedoe). Die is dan namelijk nog in het Apple filesystem.

Jij wilt dus inderdaad gewoon de data synchoniseren (dus los van het filesystem).
Daar ben ik bewust van. Maar
  • het zijn vaak macbooks waar de data heen moet, partitie prima leesbaar
  • de ext hdd is ExFat MBR, in mijn ervaring leesbaar in zowel Windows als Mac
  • als het niet werkt heb ik een licentie voor Paragon HFS+ :-)
Correct.

[Voor 8% gewijzigd door Faloude op 19-10-2018 19:58]

• u34186
  • Niet online
Faloude schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 19:57:
[...] de ext hdd is ExFat MBR, in mijn ervaring leesbaar in zowel Windows als Mac
Na de clone niet meer, dan is de ext hdd het filesystem van je Tools-partitie. 8)7

• Faloude
Evanescent schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 19:59:
Na de clone niet meer, dan is de ext hdd het filesystem van je Tools-partitie. 8)7
Ze zijn allebei ExFat toch? Ik dacht de partition table en partition format niet per se vervlochten zijn met elkaar waardoor je data prima van exfat mbr naar exfat guid kan overzetten. Maar als dat niet zo is, ik sta wacht met smart op jouw verheldering :+

• u34186
  • Niet online
Faloude schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 20:02:
[...]

Ze zijn allebei ExFat toch? Ik dacht de partition table en partition format niet per se vervlochten zijn met elkaar waardoor je data prima van exfat mbr naar exfat guid kan overzetten. Maar als dat niet zo is, ik sta wacht met smart op jouw verheldering :+
Met de nieuwe informatie dat de Tools-partitie geen HFS is (dat is toch de default voor Apple's?) maar ExFAT, heb je wel gelijk. Maar dan nog zou ik gewoon de data synchroniseren, aangezien je ook nog delta-syncs wilt doen, achteraf. Dat is ook veel sneller. :)

[Voor 5% gewijzigd door u34186 op 19-10-2018 20:08]

• Faloude
Met de nieuwe informatie dat de Tools-partitie geen HFS is (dat is toch de default voor Apple's?) maar ExFAT, heb je wel gelijk. Maar dan nog zou ik gewoon de data synchroniseren, aangezien je ook nog delta-syncs wilt doen, achteraf. Dat is ook veel sneller. :)
Inderdaad, data synchroniseren is een betere beschrijving voor wat ik wil bereiken.

Handige tool gevonden voor referentie: SyncMate. Beetje duur, maar ziet er top uit.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True