Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Small form factor en (relatief) stille PC - € 450-550

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Throwy
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 27-01-2019
De laatste keer dat ik een PC heb gekocht was een tweedehandsje in 2012 via Tweakers. En hoewel mijn huidige PC (nog) niet kapot is krijg ik met enige regelmaat blauwe schermen, haperingen en maakt hij een ontzettend lawaai. Zowel als hij idle draait als tijdens het spelen van games etc.

Om deze redenen ben ik op zoek naar een basis-systeem dat ik in de toekomst aan kan vullen met een GPU.

Hoewel ik regelmatig onderdelen heb vervangen uit een PC, wordt dit de eerste keer dat ik er geheel eentje zelf bouw. Omdat ik niet geheel zeker ben van mijn zaak ben ik benieuwd naar tips van Tweakers.

Ik zoek een?
Ik zoek een PC die (relatief) klein en stil is. Hij zal in de slaapkamer staan en gebruikt worden als mijn partner ligt te slapen.

Wat is je budget?
€450-550. Dit is zonder toekomstige (tweedehands) GPU.

Wat wil je er precies mee doen?
Ik ben op zoek naar een PC om dagelijkse taken af te handelen. Dit door middel van browsen, mail en Office.

Daarnaast zou het prettig zijn om games op full-hd te kunnen draaien. Ik hecht weinig waarde aan de kwaliteit van de graphics en neem dus genoegen met low-medium settings, zolang de fps maar hoog zijn. Ik ben overigens bereid om over enige tijd een dedicated GPU te kopen indien dit niet haalbaar is met de Ryzen 5 2400G.

Welke apparatuur heb je al?
Ik neem mijn beeldscherm, muis, toetsenbord en SSD (60GB) mee.

Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
Nee, geen specifieke eisen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Ga je overclocken?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het is van belang dat het systeem (relatief) weinig geluid produceert,

Wat heb je zelf al gevonden?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 147,50€ 147,50
1ASRock AB350M-HDV€ 57,25€ 57,25
1Cooler Master MasterBox Q300L€ 38,50€ 38,50
1Kingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/8€ 85,99€ 85,99
1be quiet! Pure Power 10 500W€ 61,-€ 61,-
1Crucial BX500 480GB€ 68,95€ 68,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 459,19

Vragen/opmerkingen:
  • Vanwege het feit dat ik positieve verhalen heb gelezen over de Ryzen 5 2400G incluis Radeon RX Vega 11 heb ik deze gekozen als processor. In verband met het feit dat Ryzen processors (volgens mij) baat hebben bij sneller RAM heb ik hier bij mijn lijst rekening mee gehouden.
  • Qua behuizing zit ik nog te twijfelen. Zelf was ik in eerste instantie nogal enthousiast over de pricewatch: Antec VSK2000-U3. Maar dit lijkt mij niet handig indien ik over enige tijd een GPU toe wil voegen. Daarom ben ik voor pricewatch: Cooler Master MasterBox Q300L gegaan.
  • Vanwege budgettaire redenen lukt het niet om meteen een videokaart aan te schaffen, maar ook hier hoor ik graag wat tips over. Wat zal een goede aanvulling zijn om te zijner tijd dit systeem wat meer kracht te geven?
  • Is het prijsverschil van € 40,- de verdubbeling in RAM waard? Dit door te kiezen voor pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB in plaats van pricewatch: Kingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/8.
  • Zal een voeding van 500 watt voldoende zijn voor de huidige onderdelen? En ook indien er een GPU bij komt?
Ten slotte wil ik een ieder alvast hartelijk bedanken voor het meedenken!

Alle reacties

• MarcRvB
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 13-05 10:05

MarcRvB

A.k.a. Koning Malloot

Prima systeem dat je hebt samengesteld.

2 dingetjes:
CPU koeling.
Aangezien je een stille PC wilt, is het niet bijvoorbeeld handig om een pricewatch: be quiet! Shadow Rock LP te nemen? Deze is klein, compact en stil.

Voor je videokaart:
- Op welke resolutie ga je het systeem draaien?
- Je zegt dat je hoge FPS wilt op low-mid, maar op welke spellen wil je hoge FPS op low-mid halen?
- Wat is je toekomstige budget voor je videokaart?

Fotoalbum van ETS2 en C:S: https://secure.tweakers.net/gallery/485171/fotoalbum

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 15:29
Is een passief gekoeld nucje misschien een idee?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• SpeedQber
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 21:24
Een B350 moederbord heeft mogelijk een BIOS update nodig, een B450 mobo niet.
Die kast komt met 1 casefan, misschien wil je daar nog eentje bij hebben.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@Throwy mATX B450 pricewatch: ASRock B450M Pro4 300w voeding is al voldoende. dus de 500w is erg veel

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• TechnoNoob
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 11:45

TechnoNoob

I'm just a noob.

2 antwoorden:
Ik denk niet dat die €40 voor 8 gig extra RAM het waard is, spaar daarmee liever voor de eventuele GPU toevoeging.
En 500 watt is meer dan genoeg voor deze build inclusief een dikke GPU.

1 opmerking:
Tweakers geeft bij het moederbord aan dat de maximale TDP 65 watt is. De TDP van de 2400g is precies 65 watt. Ik weet niet hoe hard dat TDP limit op dat moederbord is, zoek dat even uit?

i5-8600K / Asus ROG Strix Z370-F GAMING / Nvidia Founders Edition GTX 1070 Ti / Corsair Vengeance 16 GB 3000 Mhz / Samsung 850 PRO 500 GB / WD Black 2 TB / Intel Optane 16 GB / Seagate Focus Gold 550 Watt / Phanteks P400S RED

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 22:05
Throwy schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 15:42:
[i]De laatste keer dat ik een PC heb gekocht was een tweedehandsje in 2012 via Tweakers. En hoewel mijn huidige PC (nog) niet kapot is krijg ik met enige regelmaat blauwe schermen, haperingen en maakt hij een ontzettend lawaai. Zowel als hij idle draait als tijdens het spelen van games etc.
Heb je je PC al eens van binnen ontstoft met pricewatch: perslucht? De symptomen die je beschrijft duiden op oververhitting, dat zou door stof in de ventilatoren en luchtafvoerroosters kunnen komen.

[Voor 1% gewijzigd door martyw op 19-10-2018 18:27. Reden: Verduidelijkt]

• rain2reign
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 18-06 19:31
Bij de meeste webshops heb je voor een paar eurootjes meer een pricewatch: Fractal Design Focus G Mini. Een klein beetje groter, maar je krijgt er wel twee fans bij i.p.v. één. Nadeel is misschien wel de looks, maar is misschien de overweging wel waard. :P

• Throwy
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 27-01-2019
MarcRvB schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 16:07:
Prima systeem dat je hebt samengesteld.

2 dingetjes:
CPU koeling.
Aangezien je een stille PC wilt, is het niet bijvoorbeeld handig om een pricewatch: be quiet! Shadow Rock LP te nemen? Deze is klein, compact en stil.

Voor je videokaart:
- Op welke resolutie ga je het systeem draaien?
- Je zegt dat je hoge FPS wilt op low-mid, maar op welke spellen wil je hoge FPS op low-mid halen?
- Wat is je toekomstige budget voor je videokaart?
Bedankt voor de tip, bij de processor zelf zit echter al wel een koeler. Weet je toevallig (of iemand anders) of een aftermarket CPU-koeler minder geluid produceert dan de stock-koeler? Ik was in de veronderstelling dat deze vooral voor hogere prestaties gebruikt worden.

Wat betreft de videokaart; Ik ben van plan om alle spellen op 1080 te draaien. Hoewel ik nog geen concrete spellen voor ogen heb is het wel de bedoeling om in de toekomst uitkomende games ook gewoon met hoge FPS op 1080 te kunnen draaien. Het budget voor een (tweedehands) videokaart zal in de toekomst € 150-200,- zijn.
Nat-Water schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 16:10:
Is een passief gekoeld nucje misschien een idee?
Heb ik al wel naar gekeken, maar het feit dat deze (bijna) niet te gebruiken zijn voor games, in deze prijsklasse iig, houdt mij tegen.
SpeedQber schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 16:20:
Een B350 moederbord heeft mogelijk een BIOS update nodig, een B450 mobo niet.
Die kast komt met 1 casefan, misschien wil je daar nog eentje bij hebben.
Goede aanvulling! Hoe kan ik checken of het moederbord een update nodig heeft? (liefst vooraf uiteraard)
TechnoNoob schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 16:22:
2 antwoorden:
Ik denk niet dat die €40 voor 8 gig extra RAM het waard is, spaar daarmee liever voor de eventuele GPU toevoeging.
En 500 watt is meer dan genoeg voor deze build inclusief een dikke GPU.

1 opmerking:
Tweakers geeft bij het moederbord aan dat de maximale TDP 65 watt is. De TDP van de 2400g is precies 65 watt. Ik weet niet hoe hard dat TDP limit op dat moederbord is, zoek dat even uit?
Goede opmerking, ik ga mij hier nog even in verdiepen.
martyw schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 18:25:
[...]

Heb je je PC al eens van binnen ontstoft met pricewatch: perslucht? De symptomen die je beschrijft duiden op oververhitting, dat zou door stof in de ventilatoren en luchtafvoerroosters kunnen komen.
Jazeker, recentelijk nog gedaan met de hoop om de herrie eindelijk te kunnen verhelpen. Niet gelukt helaas.
rain2reign schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 20:06:
Bij de meeste webshops heb je voor een paar eurootjes meer een pricewatch: Fractal Design Focus G Mini. Een klein beetje groter, maar je krijgt er wel twee fans bij i.p.v. één. Nadeel is misschien wel de looks, maar is misschien de overweging wel waard. :P
Daar ga ik mij nog even in verdiepen. Goed om te weten dat deze 2 ipv 1 fan heeft. En daarnaast vind ik hem er niet eens zo lelijk uitzien :X

• MarcRvB
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 13-05 10:05

MarcRvB

A.k.a. Koning Malloot

Throwy schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 17:04:
[...]

Bedankt voor de tip, bij de processor zelf zit echter al wel een koeler. Weet je toevallig (of iemand anders) of een aftermarket CPU-koeler minder geluid produceert dan de stock-koeler? Ik was in de veronderstelling dat deze vooral voor hogere prestaties gebruikt worden.
Check YouTube: Stock Coolers Beware! [Pure Rock Slim Review]. Je zou eventueel een grotere koeler kunnen nemen die stiller is en meer koelt. Is wel lastiger in te zetten in een kleinere kast. Degene die ik eerder noemde is lekker klein en koelt beter dan de stock fan.
Wat betreft de videokaart; Ik ben van plan om alle spellen op 1080 te draaien. Hoewel ik nog geen concrete spellen voor ogen heb is het wel de bedoeling om in de toekomst uitkomende games ook gewoon met hoge FPS op 1080 te kunnen draaien. Het budget voor een (tweedehands) videokaart zal in de toekomst € 150-200,- zijn.
Interessant kaartje voor 1080p: V&A aangeboden: Asus GeForce GTX 970 Strix OC 4GB
Hij is ook compleet stil op idle. Ook lekker handig als je een stil systeem wilt hebben ;)

Fotoalbum van ETS2 en C:S: https://secure.tweakers.net/gallery/485171/fotoalbum

• SpeedQber
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 21:24
Je kan een BIOS update laten doen door de webshop (€10-15), maar ik heb in Mei bij Megekko en Azerty gevraagd, en ze konden allebei geen garantie geven dan de juiste BIOS erop zat. Toen heb ik maar bijbetaald. Ik geloof ook dat B450 mobos meer functies hebben (Precision Boost ofzo), dus ik zou er zo een nemen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True