Toon posts:

Ervaring met draadloze thermostaatsystemen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.000 views

Onderwerpen

• Fustje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-05 12:36

Fustje

Koel bewaren

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen met draadloze thermostaatsystemen, zoals de Evohome e.d.

Mijn woning is een gedeelte van een boerderij uit 1887, voorzien van dubbel glas, spouwmuurisolatie en zoldervloerisolatie. Mijn CV ketel is een Atag Blauwe Engel uit ~2003 met originele Atag klokthermostaat in de woonkamer. Volgens de CV-monteur kan deze nog prima een aantal jaren mee, dus vervangen doe ik liever niet. Alle radiatoren zijn voorzien van eenvoudige thermostaatknoppen. Voor het formaat huis en de leeftijd vind ik de energierekening vrij normaal, het doel van mijn vraag is dus vooral het comfort verhogen en niet meer moeten besparen oid.

Aangezien ik een open haard heb in de woonkamer, komt het dus wel eens voor dat de overige kamers teveel afkoelen doordat het in de woonkamer lekker warm is.

Google leert mij dat een digitale thermostaatkraan al vanaf 10 euro te vinden is, maar ik snap dat je daar niets aan hebt als je CV niet inschakelt om de betreffende kamer te verwarmen. ;)
Het gaat uiteindelijk wel om een hoop radiatoren, een stuk of 12 uit m'n hoofd. Als je dan thermostaatknoppen van >80 euro of meer per stuk moet aanschaffen, is de lol er voor mij snel af.

Ik hoef niet perse snufjes zoals apps of andere domotica om m'n huis te bedienen, is hooguit leuk meegenomen. Het hoeft ook niet perse centraal regelbaar te zijn, maar ik denk dat dat wel praktisch is als je het met een tijdprogramma wilt combineren. Ik zoek een systeem die minimaal de functionaliteit biedt om de CV aan te laten springen als een willekeurige kamer warmte nodig heeft, zonder dat de andere kamers dan altijd meeverwarmd worden. De meeste kamers hebben 1 radiator, dus wandpaneeltjes hoeft ook niet perse. Uiteraard wel draadloos.

Kunnen jullie iets aanbevelen? Of is een bekend (naar mijn mening ietwat prijzig) systeem zoals de Evohome sowieso de beste keus?

Na openen beperkt houdbaar

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:43
Het wordt altijd prijzig wanneer je een hoop radiatoren hebt en op allemaal draadloos gestuurde kranen wilt.
Wat je kunt bekijken is of je ze alleen in de ruimtes die het meeste warmte nodig hebben en in de woonkamer kunt plaatsen. Andere ruimtes kunnen het dan wellicht af met alleen thermostatische kranen en/of eventueel een klokthermostaatkraan, die zijn ook niet zo duur.

• Fustje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-05 12:36

Fustje

Koel bewaren

Topicstarter
Kun je een bepaalde klokthermostaatkraan aanbevelen toevallig?

Na openen beperkt houdbaar

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:15

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:43
Fustje schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 17:04:
Kun je een bepaalde klokthermostaatkraan aanbevelen toevallig?
Er staat genoeg op amazon e.d., ik heb niet de indruk dat er heel veel verschil in zit.
https://www.amazon.de/gp/product/B00DFYUDIW
Grote vraag is natuurlijk of je al kranen hebt geschikt voor thermostatische koppen, dus met zo'n pinnetje ipv een draaiknop. Als je de kranen zelf moet vervangen is het allemaal wat ingrijpender.
Batterijen is ook een gedoe ja als je 12 stuks zou hebben. Eigenlijk moet je dan zodra er eentje leeg is alles tegelijkertijd vervangen anders blijf je bezig.

Probleem met een haard/kachel is vaak dat die 's avonds aan staat en dat dan de bovenverdieping/slaapkamers ijskoud zijn tegen de tijd dat je naar bed gaat. Je zou ook kunnen proberen de ketel te sturen met 1 extra thermostaat/slimme knop in een van de slaapkamers (bij voorkeur de koudste) en de rest dan allemaal thermostatische knoppen te doen. Als die ene ervoor zorgt dat in ieder geval de ketel blijft draaien dan regelt de rest zichzelf wel.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:00
Ik heb alleen ervaring met Evohome en dat voldoet aan je eisen.

Het grote voordeel bij een ouder huis is dat je je comfort verhoogt en de stookkosten verlaagt. Je stook dus in de avond de houtkachel, maar de badkamer is voor het naar bed gaan wel warm.

Ook kun je ruimtes die wat vochtiger zijn in de winter, elke dag even een uurtje opstoken zodra de temperatuur bijvoorbeeld onder de 10 graden komt. Dit voorkomt vocht, schimmel of erger.

Verlaat je je huis voor een paar uur, dan zet je met een druk op de knop alle zones lager voor een paar uur, kom je thuis is alles weer lekker warm.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-05 16:07

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee