Toon posts:

PC upgraden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• markder
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-10-2018
Hoi Tweakers,

Ik wil graag mijn PC ugpraden. Op dit moment zit de ventilator van de processor namelijk vast op het moederbord. Dit is met geen mogelijkheid los te krijgen en de processor oververhit continu. Ik wil dus graag de processor upgraden, een nieuw moederbord. Maar wil wel graag de rest van mijn pc onderdelen houden omdat ik simpelweg geen geld heb om alles te upgraden.
Hebben jullie goede suggesties?
Budget: 600-700€

Operating System
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
Intel Core i5 4430 @ 3.00GHz
Haswell 22nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 799MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASRock B85M (CPUSocket)
Graphics
PHL 272S4L (2560x1440@60Hz)
4096MB ATI AMD Radeon R9 380 Series (MSI)
Storage
931GB ATA ST1000DM003-1CH1 SCSI Disk Device (SATA)
111GB ATA Samsung SSD 840 SCSI Disk Device (SSD)
Optical Drives
ATAPI iHAS124 W SCSI CdRom Device

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:39
Tja, dat wordt dan ook nieuw ram..Prijzig.

Maar hoezo zit je processorkoeling vast op het moederbord?

[Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 19-10-2018 13:02]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
markder schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:58:
Op dit moment zit de ventilator van de processor namelijk vast op het moederbord. Dit is met geen mogelijkheid los te krijgen
Wat bedoel je precies met niet los te krijgen? Meestal zit een CPU koeler vast met enkele pushpins die je eerst een kwartslag moet draaien voordat je ze los kan maken. Misschien even zoeken op de website van de fabrikant/youtube voor instructies hoe je de koeler netjes kan verwijderen?
Mogelijk dat het opnieuw installeren van de cpu koeler (en koelpasta) al een boel kan helpen.

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:52
Zoiets zou een optie kunnen zijn als je echt wil upgraden:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 165,-€ 165,-
1MSI B450 Tomahawk€ 107,50€ 107,50
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 124,50€ 124,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 397,-

Maar dan betaal je wel flink omdat RAM momenteel duur is dus eerst nog even proberen het huidige systeem aan de praat te krijgen is ook geen gek idee.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Kawaii schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:03:
[...]

Wat bedoel je precies met niet los te krijgen? Meestal zit een CPU koeler vast met enkele pushpins die je eerst een kwartslag moet draaien voordat je ze los kan maken. Misschien even zoeken op de website van de fabrikant/youtube voor instructies hoe je de koeler netjes kan verwijderen?
Mogelijk dat het opnieuw installeren van de cpu koeler (en koelpasta) al een boel kan helpen.
Ja. Vind het ook wat vreemd klinken. Als dit het bord is moet je er gewoon zelf een CPU en koeler op zetten, en dan kunnen die er dus ook weer vanaf.

https://www.asrock.com/mb/Intel/B85M/

Geen idee hoeveel doorgroeimogelijkheden dit bord evt. heeft op CPU gebied maar het zou ook wel handig zijn om aan te geven wat er precies tekort schiet aan de huidige setup waardoor de wens om te upgraden bestaat. Wellicht dat er dan beter advies gegeven kan worden.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:06

heuveltje

KoelkastFilosoof

Met boven.
Jouw processorkoeler is er gewoon af te halen, en een nieuwe kost 3 tientjes.
en met een i5-4430 is dat echt nog wel de moeite om die gewoon te vervangen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:46
Wat doe je met het systeem want voor tekstverwerking is het al overkill?
Welk merk en type voeding?
Welk merk en type behuizing?
Plaats een foto van de binnenkant van de behuizing.
Upgrade naar Windows 10.

• markder
Kawaii schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:03:
[...]

Proccesorkoeler zit inderdaad vast met pushpins maar hiervan zit er een dusdanig vast dat die echt met geen mogelijkheid los te krijgen is. Hierdoor kan kan ik dus niet bij de koelpasta komen etc.

De CPU zit verder bij opstarten al gewoon op 99 graden warmere temperatuur meet Speccy niet. De pc is meerdere keren stofvrij gemaakt maar temperatuur gaat niet naar beneden en kan dus niet bij de koelpasta komen om dit te vervangen.

Gebruik de PC vooral om te gamen Smite, League, CSGO etc en merk dat het op dit moment gewoon niet soepel meerloopt lage framerate en continu stotteren. Denk zelf dat dit komt door processor omdat die gewoon te snel te heet wordt.

Verder de vraag waarom zou ik mijn RAM moeten verangen als ik mijn processor vervang?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
markder schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 16:25:
[...]

Proccesorkoeler zit inderdaad vast met pushpins maar hiervan zit er een dusdanig vast dat die echt met geen mogelijkheid los te krijgen is. Hierdoor kan kan ik dus niet bij de koelpasta komen etc.

De CPU zit verder bij opstarten al gewoon op 99 graden warmere temperatuur meet Speccy niet. De pc is meerdere keren stofvrij gemaakt maar temperatuur gaat niet naar beneden en kan dus niet bij de koelpasta komen om dit te vervangen.

Gebruik de PC vooral om te gamen Smite, League, CSGO etc en merk dat het op dit moment gewoon niet soepel meerloopt lage framerate en continu stotteren. Denk zelf dat dit komt door processor omdat die gewoon te snel te heet wordt.

Verder de vraag waarom zou ik mijn RAM moeten verangen als ik mijn processor vervang?
Het lijkt er dan op dat de koeler nu geen goed contact maakt met de CPU, waardoor de temperaturen oplopen en de performance terugloopt. Misschien kan je even met je pc langs de lokale pc boer gaan, die kunnen de cpu koeler waarschijnlijk wel los krijgen. Mogelijk dat de ophangen hierbij sneuvelt, maar dan kan daarna een nieuwe koeler worden geïnstalleerd.

Als je daarna nog steeds vind dat de performance niet genoeg is, dan kan je gaan kijken naar upgrades. Maar het zou zonde zijn om nu allemaal nieuwe onderdelen te bestellen als je huidige set-up prima te repareren is.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

Dan pak je een tang en knip je die pushpin af ? Is toch allemaal plastic
En je ram moet je vervangen omdat alle huidige cpu's met ddr4 werken ipv ddr3

Maar als je echt overtuigt bent dat je een nieuwe cpu+mobo+ram wil, dan wil ik de verzendkosten voor de oude wel betalen. Ben toch aan een niewe htpc toe :)

[Voor 12% gewijzigd door heuveltje op 19-10-2018 17:02]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:43
[...]

Omdat de nieuw huidige hardware dit geheugen dit meer ondersteund,wat je hebt is ddr3 en je moet ddr4 hebben bij de huidige processors

• markder
Oke wat zou dan een geschikte processor koeler zijn want dan sloop ik idd die pushpin. I guess.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO
Is een goede budget koeler, mits hij in je kast past.

maar er zijn er : categorie: Processorkoeling nogal wat om uit te kiezen :P

[Voor 46% gewijzigd door heuveltje op 19-10-2018 17:38]

• markder
heuveltje schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 17:35:
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO
Is een goede budget koeler, mits hij in je kast past.

maar er zijn er : categorie: Processorkoeling nogal wat om uit te kiezen :P
Klopt dat is zekerwaar maar ik weet niet echt wat goed zou passen XD dus ik ga deze wel bestellen en dan zie ik wel kan het altijd door verkopen of ruilen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:46
pricewatch: Arctic Alpine 11 PLUS is veel goedkoper en koelt beter en stiller dan de Intel boxed koeler.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als je het mobo uit de kast haalt zodat je er aan de onderkant bij kunt dan schat ik de kans groot dat je de pin er wel uit kunt krijgen door aan de onderkant de pin te manipuleren (samenknijpen?) met een tangetje.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee