Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Greggy
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 18-06 15:45
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
HDMI Extender/switch oplossing

Wat is je budget?
n.v.t.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Dit is de situatie: In een separate ruimte heb ik 2 toestellen staan (Satelliet ontvanger en HDTV Setupbox) deze hebben beide een HDMI output, beide hebben op bepaalde zenders 5.1 geluid + 720p.
De bedoeling is om deze inputs te verspreiden door het huis naar 5 ontvangende toestellen via UTP.
Ruimtes:
• Keuken
• Slaapkamer 1
• Slaapkamer 2
• Slaapkamer 3
• Hobby kamer

Wat heb je zelf al gevonden?
Nu vind ik zeer veel kits die gewoon een op een werken. Dus verzender + ontvanger (marmitek / aten / ...) maar niet echt de mogelijkheid bieden om extra ontvangers te installeren.
En verder zie ik steeds dat ze liever opteren voor een directe verbinding tussen verzender en ontvanger en dus compleet niet werken via een bestaand netwerk

Welke vragen heb je hier nog over?
Heeft hier iemand ervaring mee?
Het belangrijkste voor mij is dus:
1. Het verspreiden van een bron naar 5 andere toestellen
2. Is het mogelijk dit in een bestaand netwerk te implementeren?
3. Kunnen selecteren wat de bron is (dit kan waarschijnlijk via een simpele HDMI switch met IR remote)

euhm !!!

Alle reacties

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

HDMI extenders werken zoals je gezien hebt vaak ook nog eens met 2 utp kabels. omdat ze ruw de bedrading omzetten. dat gaan switchen zal je zelf een switch moeten ontwerpen.

Wat je beter kan doen is een DVB-s encoder vanaf je "basis" station en decoder(s) door het huis
hierbij loop je de kans te gaan moeten spelen met de stream size en dus gebruikte codec(s) tenzij je 1 input en 5 dezelfde outputs wilt gebruiken. netwerk technisch praat je dan over broadcast techniek met 1 signaal naar meerdere

Ik denk voor encoder dat je een redelijk krachtige pc nodig hebt, omdat je eigenlijk wilt bufferen voor/tijdens het encoden zodat je geen "storingen" krijgt. maar decoderen zou je wellicht best met 5 raspberry PI's afkunnen .

Je doet er wijs aan om te kijken wat de real througput van netwerkkaarten is in dergelijke situaties dus google vooral op werkelijk gemeten waardes .. en je zal helaas zelf moeten testen .. internet is niet 100% waarheid.

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoort die settopbox bij de sattelietontvangst, of is het een kabeltuner? Maakt nogal verschil namelijk.
Voor satelliet zijn er volgens mij prima dingen te vinden. Maar als je meerdere TV's verschillende kanalen wilt laten weergeven zul je denk ik meerdere tuners moeten hebben (en dus ook meerdere ontvangstunits op je schotel).

Of iig iets dat alle SAT zenders ontvangt en omzet naar iets wat in huis bruikbaar is. Maar dan kom je al snel op hoteloplossingen uit denk ik.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Greggy
Zal even nog wat toelichten

- In de separate ruimte staan de bronnen, dus 2 toestellen met beide hun output. Dus daar vertrek ik met 2x HDMI die ik moet gaan verwerken zodat ze in de 5 ruimtes te bekijken zijn op een HDMI input.
- Naar elke ruimte heb ik een cat5E kabel liggen vanuit de ruimte met de bronne.

euhm !!!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nogmaals: wil je op elk scherm een ander kanaal weergeven of moet het overal het zelfde zijn (en dan dus max twee bronnen, zijnde je schotel danwel je settopbox) ? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• xAn52
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21-06 15:17

xAn52

Whatever...

Zoiets heet een HDMI matrix switcher. deze heeft 4 in en 4 uit. Daarna kan je met HDMI -> ETH alles converten zoals met deze.
/edit Dit vraagt ook om een eigen netwerk, dus een halve oplossing.

[Voor 10% gewijzigd door xAn52 op 19-10-2018 15:07]

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Nu online
The Eagle schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:51:
Nogmaals: wil je op elk scherm een ander kanaal weergeven of moet het overal het zelfde zijn (en dan dus max twee bronnen, zijnde je schotel danwel je settopbox) ? :)
Dit inderdaad.

Je kunt het signaal over nog zoveel tv's verspreiden als je wilt, je apparaat moet natuurlijk wel ondersteuning bieden voor (a) meerdere zenders tegelijkertijd decoderen en (b) deze onafhankelijk van elkaar uitsturen. De kans dat je op tv 1 een kanaal selecteert, waarna het op alle andere tv's ook dit kanaal wordt, is namelijk aanzienlijk. De oude situatie met gewoon coax en splitters en op alle tv's in huis onafhankelijk van elkaar kijken, werkt nog altijd alleen met je coax-signaal uit de muur. (En met de moderne variant: RFOG).

@Greggy Als je enkel wilt kiezen tussen bron 1 of bron 2, dan moet dit geen probleem zijn. Je hebt dan een HDMI matrix nodig die in het switch gedeelte de bronnen kan kiezen en in het splitter gedeelte de gekozen bron naar de juiste hdmi-uitgang stuurt. Wil je echter onafhankelijk ook het kanaal van de bron selecteren, dat gaat niet lukken op deze manier.

• Greggy
Klopt er moet maar 1 bron te bekijken zijn, dus via een switch dan.
En van de switch naar een splitter.

Of een matrix kopen maar die zijn wat duurder zie ik. Ik moet namelijk 5 tv's aansturen. Dus ne 4x4 lukt al niet.

euhm !!!

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True