Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwe laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Flibo
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 24-11-2018
Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Windows + Laptop zal voornamelijk worden gebruikt voor audio (bewerking), wat foto's bewerken (niet professioneel), soms een spelletje spelen.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Maximaal 800,--

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Uiteraard zal het voorkomen dat ik hem meeneem, maar voornamelijk thuis te gebruiken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Geen wensen betreft merk. Dell hoeft van mij echter niet (slechte ervaringen).

Wat ik wel belangrijk vind, is opslagruimte. Liefst heb ik dus naast een SSD voor het OS, een HDD als 2e schijf.

Nu heb ik al wat gezocht op Tweakers en kwam op deze lijst:
https://tweakers.net/pric...;1129597;1134239;1184715/

Nu neig ik wat naar de HP Omen 15 ce080nd (pricewatch: HP Omen 15 ce080nd). Wat zijn jullie gedachten hierover? Wellicht hebben jullie betere suggesties?

Alle reacties

• DM89
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 01:57
Ben zelf ook aan het kijken naar een laptop, thuis en vriendin voor school. Er is zoveel keus krijg er hoofdpijn van :P

Had zelf de eerste uit het lijstje op het oog maar ik weet het nog niet, HP heeft vaak wat lage helderheid zover ik heb gelezen. De eerste en laatste uit jou lijst hebben wel een nieuwe snellere cpu en geheugen.

Daarnaast lijkt mij IPS een betere keus dan een TN paneel?

[Voor 8% gewijzigd door DM89 op 19-10-2018 12:10]

S21 Ultra | PS5 | LG C9 | Q90R SB | PSN: Dave-NL89

• Flibo
Van alles wat ik lees, is IPS idd een betere keuze.
Qua snelheid van de cpu/geheugen; Vraag me af of dat nu echt veel scheelt. Wat me wel aanspreekt, is dat de HDD 7200 rpm is, ipv 5400 Dat merk je wel (anthans mijn ervaring).

• koentjuh1987
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 18-06 12:46
Kijk of je er een SSD in kan plaatsen ipv een hdd. Snelheidswinst is enorm en dat ga je merken.

...

• BillSpaarbank
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
koentjuh1987 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 15:13:
Kijk of je er een SSD in kan plaatsen ipv een hdd. Snelheidswinst is enorm en dat ga je merken.
Een traditionele harde schijf kan prima naast een ssd. Zolang het OS en de programma's op de SSD staan ga je daar niet heel veel van merken.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• Flibo
Er zit all een SSD in Koen. Hoewel deze niet groot is (128Gb) is het meer dan voldoende om daar Windows, virusscan en wat andere tools op te laten draaien voor de snelheid.
Andere programma's installeer ik op de HDD (1Tb) en daar ga je dus de 7200 rpm merken.
Een SSD is natuurlijk veel sneller, maar heeft ook een nadeel: Als je veel schrijft op de schijf (audio-bewerking), dan is een HDD op langer termijn toch wel wat beter ;)

• koentjuh1987
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 18-06 12:46
Voor opslag kun je ook een Nas gebruiken. Daarvoor hoeft niet perse een extra schijf aanwezig te zijn. Tenzij je een grote library hebt die je gebruikt...

...

• .Dylan.
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 24-01-2020
Check ook de letters achter de processor als je toevallig nog meer laptops onlangs heb toegevoegd aan je lijst. In deze prijs klasse zit je tegen een gaming laptop aan, maar zitten er ook wat mid-range laptops tussen met hele andere prestaties.

Ik raad je aan om ook te kijken naar laptops van Acer gezien er genoeg dikke laptops te vinden zijn in jouw prijsklasse.

Zelf ben ik in het bezit van een 1,5 jaar oude Acer Nitro (mag je overkopen gezien ik toe ben aan iets anders :p)

pricewatch: Acer Aspire Nitro VN7-792G -709C

OT: als je hem besluit thuis te gebruiken, waarom ga je niet voor een 17.3'' laptop? Mocht je er ook op willen gamen, veel grafische kaarten van een paar jaar geleden zijn net als de nieuwe uitstekende geschikt voor gamewerk. Tenzij je echt de zwaardere games wilt spelen en dit kostte wat het kost met de beste graphics wilt hebben.

In jouw prijsklasse is mijn advies:
- Ga voor een ips paneel (direct-led i.p.v edge-led)
- Ga voor een SSD M.2 van minimaal 128GB met een HDD erbij
- Minimaal 8GB ram geheugen DDR4
- (uit mijn eigen ervaring) Ga voor een i7-6700HQ processor.

• WouterL
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online
.Dylan. schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 04:47:
Check ook de letters achter de processor als je toevallig nog meer laptops onlangs heb toegevoegd aan je lijst. In deze prijs klasse zit je tegen een gaming laptop aan, maar zitten er ook wat mid-range laptops tussen met hele andere prestaties.

Ik raad je aan om ook te kijken naar laptops van Acer gezien er genoeg dikke laptops te vinden zijn in jouw prijsklasse.

Zelf ben ik in het bezit van een 1,5 jaar oude Acer Nitro (mag je overkopen gezien ik toe ben aan iets anders :p)

pricewatch: Acer Aspire Nitro VN7-792G -709C

OT: als je hem besluit thuis te gebruiken, waarom ga je niet voor een 17.3'' laptop? Mocht je er ook op willen gamen, veel grafische kaarten van een paar jaar geleden zijn net als de nieuwe uitstekende geschikt voor gamewerk. Tenzij je echt de zwaardere games wilt spelen en dit kostte wat het kost met de beste graphics wilt hebben.

In jouw prijsklasse is mijn advies:
- Ga voor een ips paneel (direct-led i.p.v edge-led)
- Ga voor een SSD M.2 van minimaal 128GB met een HDD erbij
- Minimaal 8GB ram geheugen DDR4
- (uit mijn eigen ervaring) Ga voor een i7-6700HQ processor.
Waarom een cpu aanraden van twee generaties geleden? Zelfs de i5-8300 van huidige generatie is flink sneller..

• .Dylan.
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 24-01-2020
WouterL schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 07:58:
[...]

Waarom een cpu aanraden van twee generaties geleden? Zelfs de i5-8300 van huidige generatie is flink sneller..
Tjah, waarom een snellere CPU willen, keer op keer de nieuwste, als de oude ook gewoon nog snel genoeg is voor wat je wilt doen? Ging ook niet zo zeer om de snelheid, maar meer om mijn eigen ervaring. De topic-starter heeft hier veel meer aan, gebruikerservaringen. Het verschil is ook niet eens zo snel op te merken, tussen die processors en de generaties ertussen. Als je niet keer op keer mee gaat met de nieuwste versie, heb je ook geen behoefte aan een snellere processor. ;p

• WouterL
  • Nu online
Omdat de i7-6700hq's vervangen zijn door nieuwere cpus en daardoor voor dezelfde prijs betere prestaties leveren? De gebruiker heeft niks aan het aanschaffen van oude hardware terwijl voor dezelfde prijs gewoon stuk beter te krijgen is. Straks koopt hij op jouw advies een oude stock op met nog de core i7-6700, die ook nog eens flink aan de prijs zijn. 8)7 Dat gebeurt namelijk ontzettend vaak bij de mediamarkt, waar je lachend nog 960m's oppakt die gewoon simpelweg niet meer meekomen. Natuurlijk nog steeds wel voor een 'premium'.

Een voorbeeldje: pricewatch: Lenovo IdeaPad 330-15ICH 81FK003XMH

De core i5 is gewoon een stuk sneller dan een core i7 van twee generaties terug en ook nog een stuk goedkoper, en maar liefst 60% sneller dan de vorige generatie i5.

[Voor 93% gewijzigd door WouterL op 24-10-2018 12:05]

• hjkv
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 09:38
TS geeft aan dat hij een stevige laptop wil omdat zijn huidige exemplaar uit elkaar valt. Acer laptops zijn dan een bijzonder slecht idee. De behuizing van die dingen is nogal plastic fantastic.

Een Lenovo IdeaPad is niet bepaald steviger. Als je een serieuze laptop wilt, zul je naar de zakelijke series moeten kijken. Bijvoorbeeld Lenovo ThinkPad T-series. Die laptops zijn fatsoenlijk gebouwd, maar daar zit dan ook een prijs aan:
pricewatch: Lenovo ThinkPad T480 20L5004SMH
Zelfs een i5 is al buiten budget. De concurrenten van HP (840 G5) en Dell (E7490) zitten in dezelfde prijsklasse.

Eventueel zou een Lenovo L-series nog kunnen. Die is weliswaar niet zo stevig gebouwd als de T-series, maar is alsnog een wereld van verschil met de standaard mediamarkt-acer-rotzooi. Ze vallen ook nog net binnen budget:
pricewatch: Lenovo ThinkPad L580 20LW000VMH

• DM89
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 01:57
hjkv schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:32:
TS geeft aan dat hij een stevige laptop wil omdat zijn huidige exemplaar uit elkaar valt. Acer laptops zijn dan een bijzonder slecht idee. De behuizing van die dingen is nogal plastic fantastic.

Een Lenovo IdeaPad is niet bepaald steviger. Als je een serieuze laptop wilt, zul je naar de zakelijke series moeten kijken. Bijvoorbeeld Lenovo ThinkPad T-series. Die laptops zijn fatsoenlijk gebouwd, maar daar zit dan ook een prijs aan:
Zelfs een i5 is al buiten budget. De concurrenten van HP (840 G5) en Dell (E7490) zitten in dezelfde prijsklasse.

Eventueel zou een Lenovo L-series nog kunnen. Die is weliswaar niet zo stevig gebouwd als de T-series, maar is alsnog een wereld van verschil met de standaard mediamarkt-acer-rotzooi. Ze vallen ook nog net binnen budget:
Dit klopt, voor een echt stevige laptop moet je echt kijken bij de wel veel duurdere zakelijke modellen, wellicht komt er een mooie voorbij in de pricewatch.

Ik heb zelf gisteren deze gekocht,
pricewatch: Lenovo IdeaPad 530S-15IKB (81EV003GMH) alleen dan bij Coolblue maar staat niet in de Pricewatch.

Geheel aluminium en behoorlijk stevig allemaal, helderheid is hoger dan andere modellen in deze prijsklasse, kleurweergave is niet het beste maar geld ook voor alle laptops in deze prijsklasse.

Goed touchpad en keyboard typt lekker weg, vingerafdruk werkt ook top. Accuduur is niet bijzonder.

Wij gebruiken de laptop niet veel en vooral thuis en gaat hooguit 1 keer per week mee naar school maar wil wel een die weer een tijd mee kan en hoop dat het met deze kan :)

Zelf zou ik sowieso kiezen voor een 8ste gen CPU want een i5 8250u is op een mininaal verschil net zo snel als de i7 7700hq of 50% sneller dan een i5 7200u. Bij de 8ste gen zijn de i5 processors quadcore ipv dual core.

[Voor 6% gewijzigd door DM89 op 24-10-2018 14:09]

S21 Ultra | PS5 | LG C9 | Q90R SB | PSN: Dave-NL89

• WouterL
  • Nu online
hjkv schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:32:

TS geeft ook aan eens een spelletje te spelen. Er zal dus overwogen moeten worden welk aspect belangrijker is: stevigheid of een spelletje;)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True