Mining rig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-07 21:40
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Minen van cryptocurrency zoals o.a. Monero (Eigen software die dynamisch tussen currencies switched).

Wat mag het systeem gaan kosten?
€ 1500 (Ik hoef geen rekening te houden met een ROI :))

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik vermoed dat ik per GPU een eigen power supply moet nemen maar ik ben niet zo thuis in stroom en voedingen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag weten of er een betere processor nodig is en of er genoeg stroom is voor deze setup.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed€ 69,95€ 69,95
1Asus B250 Mining Expert€ 79,99€ 79,99
5MSI Radeon RX 570 ARMOR 8G OC€ 185,-€ 925,-
1Crucial CT16G4DFD824A€ 115,-€ 115,-
1Corsair HX1000i€ 189,-€ 189,-
1Samsung 860 EVO 250GB€ 56,43€ 56,43
1Ledger Nano S€ 79,-€ 79,-
5PCI Express Riser 008C Extender Card Adapter 6-Pin€ 6,90€ 34,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.548,87

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Beste antwoord (via Antrax op 20-10-2018 02:28)

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02:06
CH4OS schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 17:12:
Zit er op zich prima uit. Al blijf ik bij het punt van de SSD, dat dat niet per se hoeft, maar dat is een keuze. :)
Dat ding kost 56 euro, niks moet natuurlijk :D

@Antrax Voedingen zijn meer dan sterk genoeg, uiteraard kan je over alles discussiëren, het belangrijkste is dat je doel bereikt wordt.
Zoek wel zelf goed uit welke gpu's je neemt (ik zie ze in je lijst) en wat de performance daarvan is bij verschillende algo's (want hiermee ga je 100% zeker spelen, dus je wilt een kaart die over het algemeen het best presteert qua prijs/kwaliteit verhouding).

Qua werkgeheugen adviseer ik de 8GB die je al hebt en 16GB (virtueel) instellen in Windows meer dan genoeg voor 8 kaarten.

Have fun :D

[ Voor 8% gewijzigd door LopendeVogel op 19-10-2018 17:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox231
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 14:19
Voordat je een mining rig bouwt zal ik me eerst verdiepen in de winstgevendheid.
Vergeet niet dat de verwachting is dat Ethereum terug gaat naar 2 ETH per block waardoor deze erg daalt in winstgevendheid.

Alle GPU miners die op ETH zitten zullen dus andere munten zoeken waaronder Monero waardoor deze ook in winstgevendheid fors zullen dalen.
Als de huidige markt niet aan trekt zullen je de rig hierboven nooit terugverdienen.

Mogelijk als je gratis stroom hebt dat het nog interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
thefox231 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:32:
Voordat je een mining rig bouwt zal ik me eerst verdiepen in de winstgevendheid.
Bedankt voor je tip. Zoals ik in OP heb vermeld hoef ik geen rekening te houden met een ROI :)

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox231
Antrax schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:36:
[...]

Bedankt voor je tip. Zoals ik in OP heb vermeld hoef ik geen rekening te houden met een ROI :)
Excuus overheen gelezen.. het is nog vroeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
thefox231 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:32:
Vergeet niet dat de verwachting is dat Ethereum terug gaat naar 2 ETH per block waardoor deze erg daalt in winstgevendheid.

Alle GPU miners die op ETH zitten zullen dus andere munten zoeken waaronder Monero waardoor deze ook in winstgevendheid fors zullen dalen.
Als de huidige markt niet aan trekt zullen je de rig hierboven nooit terugverdienen.

Mogelijk als je gratis stroom hebt dat het nog interessant is.
Minen is zeer winstgevend, ETH niet nee.. Genoeg andere coins die dat wel zijn.

@Antrax
Je hoeft niet perse 1 voeding voor 1 gpu te gebruiken. Voldoende voedingen waar je 2 gpu's op kan aansluiten. Ik zou dus gaan voor 600-700 watt voedingen (kwalitatief hoeven het niet de duurste van de duurste te zijn, neem een betrouwbaar merk en klaar).
Ik heb een hele tijd 600 watt voedingen (volgens de kenners hier zou dat de slechtste voeding ooit zijn, 5 jaar lang 24/7 heeft deze gpu's laten draaien, nu wordt het in een desktop gebruikt) gebruikt en daarop 2x een R9 290 tri-x (stroomvreter) en dat ging perfect. Ondertussen is de zaak geüpdatet, maar ondanks dat gamers denken dat het niet kan, werkt het in de praktijk gewoon goed.

Ook ga je ze software matig minder stroom laten gebruiken (je gaat de beste performance zoeken met tegelijk de minste onkosten). Zo kan je alle gpu's altijd minder power laten gebruiken zonder dat je mining snelheid zakt.

Oftewel: 1 voeding per 2 gpu's, en dan geen voeding van 5000 watt, maar gewoon 1 van 600-700(max) watt.

Ook ik zit nog met mijn ogen te knipperen, maar volgens mij ga jij voor 4x de 570 8GB, dit zou dus mogelijk zijn met 2 voedingen van circa 600 watt per voeding.. Indien je heel toevallig nog een 500 watt voeding hebt, dan zou je 1 voeding van 600 watt kunnen bestellen (voor je systeem + 2 gpu's) en 1 van 500 watt voor de 2 gpu's.
Ga echter niet met verloop stukjes werken om je gpu's van stroom te voorzien maar zorg voor voedingen waarbij je de aansluitingen hebt voor 2gpu's.

Edit:
Ik zie een reactie over de SSD, deze heeft uiteraard geen invloed op het minen. Toch wanneer je het systeem gebruikt ( + de prijzen van een SSD is gewoon zo ontzettend laag ) is een SSD wel prettig :) Het is naar mijn mening niet iets waar je een tientje op moet gaan besparen.

[ Voor 18% gewijzigd door LopendeVogel op 19-10-2018 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox231
@LopendeVogel Ik ben wel heel benieuwd welke coins je dan bedoeld.
Als er al een nieuwe coin om de hoek komt is deze vrij snel ontdekt en nagenoeg niet profitable meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is een SSD werkelijk nodig? Ik neem aan dat je de SSD er in doet om zo nu en dan vanaf te kunnen booten? Dan lijkt mij een SSD eerder zonde. Een minig PC laat je immers 24/7 aan staan en heeft dus eerder een hoge uptime dan dat hij dagelijks herstart wordt. Wellicht is het dan dus interessanter om vanaf een USB-stick te booten, die over het algemeen net wat goedkoper zijn.

Ja, je wacht een paar seconden langer met het opstarten, maar voor een machine die zo lang mogelijk moet draaien lijkt mij dat niet zo'n groot probleem en is dat verschil verwaarloosbaar. Met mijn "server" thuis heb ik dat idem dito; ik boot ESXi vanaf USB stick, dat het booten langer duurt is niet erg en de SATA-poorten hou ik dan vrij voor disks met datastores.

pricewatch: Samsung FIT Plus 32GB Aluminium en pricewatch: Lexar Jumpdrive P20 32GB Zwart
zijn dan an sich interessante USB-sticks, die minimaal 300MB/sec lezen (volgens de Pricewatch), maar maximaal de helft van de gekozen SSD kosten.

Ook Windows kan overigens vanaf een USB-stick draaien, als je dat OS wilde gaan gebruiken om te gaan minen.

[ Voor 46% gewijzigd door CH4OS op 19-10-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
thefox231 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:47:
@LopendeVogel Ik ben wel heel benieuwd welke coins je dan bedoeld.
Als er al een nieuwe coin om de hoek komt is deze vrij snel ontdekt en nagenoeg niet profitable meer.
Niet van toepassing voor de topicstarter. Deze coins kom je met ervaring bij, er is geen website die jou verteld wat de beste coin is (whattomine enz is leuk voor de seconde miner-verkoper, niet voor winstgevendheid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De GPU's trekken per stuk maximaal 225W uit de stekker. Vaak moet je ze undervolten om hogere clockspeeds te krijgen dus als je goede voeding(en) zoekt die dus X maal 225W kunnen leveren ben je er.

De meeste rigs draaien trouwens niet op Windows maar op Linux; een SD-kaart of USB is dan voldoende. Niet in de laatste plaats omdat Windows nog "hogere overhead" heeft dan Linux.

Hou er wel rekening mee dat je dus mined naar een wallet en niet naar je USB-stick. Ondanks dat je geen ROI als requirement hebt, is elke coin meegenomen op het moment dat je rig *poef* zegt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
MAX3400 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:05:
De GPU's trekken per stuk maximaal 225W uit de stekker. Vaak moet je ze undervolten om hogere clockspeeds te krijgen dus als je goede voeding(en) zoekt die dus X maal 225W kunnen leveren ben je er.

De meeste rigs draaien trouwens niet op Windows maar op Linux; een SD-kaart of USB is dan voldoende. Niet in de laatste plaats omdat Windows nog "hogere overhead" heeft dan Linux.

Hou er wel rekening mee dat je dus mined naar een wallet en niet naar je USB-stick. Ondanks dat je geen ROI als requirement hebt, is elke coin meegenomen op het moment dat je rig *poef* zegt.
Linux wordt vooral gebruikt doordat het een gratis OS is, niet omdat er meer of betere miners voor beschikbaar zijn.
Sterker nog, mining op linux (wanneer je ermee wilt spelen en andere algo's wilt testen) kan eerder problemen opleveren.
Dan zal ik nog niet beginnen over alle drivers ellende die je kan verwachten op Linux based systemen.. Naar mijn weten is Linux op mining gebied dan ook lang niet heer en meester en is dit nog altijd Windows (en dan vooral Windows 10).

Ja voor veel algo's heb je ''een'' miner die werkt op Linux, voor alle algo's heb je een miner die uitstekend werkt op Windows (10).

Grootste voordeel van Linux of aftakkingen: het is een gratis OS, en dit speelt voor sommige mensen een grote rol.

Zelf veel lopen spelen met Ubuntu (ethos kwam toen het min of meer te laat was), maar het was het gewoon niet.. Minimaal alleen al 1 dag kwijt om de drivers werkend te krijgen voor AMD, laat staan wanneer een miner de voorkeur heeft voor een bepaalde amd driver versie, oj oj oj dan begint de hoofdpijn al helemaal :D

Dus nee, zoals nu een beginnende miner: doe het maar lekker op Windows en blijf voorlopig uit de buurt van Linux met alle bijkomende problemen ZONDER echte performance winst (eerder verlies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
LopendeVogel schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:42:
Je hoeft niet perse 1 voeding voor 1 gpu te gebruiken. Voldoende voedingen waar je 2 gpu's op kan aansluiten. Ik zou dus gaan voor 600-700 watt voedingen (kwalitatief hoeven het niet de duurste van de duurste te zijn, neem een betrouwbaar merk en klaar).
Zou dit iets kunnen zijn? Disclaimer: Ik heb totaal geen verstand van voedingen en stroom. Een geüpdatet lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed€ 69,95€ 69,95
3Cooler Master MasterWatt Lite 700W€ 49,90€ 149,70
1Samsung 860 EVO 250GB€ 56,43€ 56,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.509,57
maar volgens mij ga jij voor 4x de 570 8GB, dit zou dus mogelijk zijn met 2 voedingen van circa 600 watt per voeding..
Nee, 5 stuks zelf, het idee is om het uiteindelijk naar acht te doen want ik overweeg namelijk om deze case te gebruiken. Ik vraag mij alleen af of er niet een goede voeding is gezien de case maar plek heeft voor een voeding.
Ik zie een reactie over de SSD, deze heeft uiteraard geen invloed op het minen. Toch wanneer je het systeem gebruikt ( + de prijzen van een SSD is gewoon zo ontzettend laag ) is een SSD wel prettig :) Het is naar mijn mening niet iets waar je een tientje op moet gaan besparen.
CH4OS schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:49:
Is een SSD werkelijk nodig? Ik neem aan dat je de SSD er in doet om zo nu en dan vanaf te kunnen booten? Dan lijkt mij een SSD eerder zonde. Een minig PC laat je immers 24/7 aan staan en heeft dus eerder een hoge uptime dan dat hij dagelijks herstart wordt. Wellicht is het dan dus interessanter om vanaf een USB-stick te booten, die over het algemeen net wat goedkoper zijn.
De meeste rigs draaien trouwens niet op Windows maar op Linux; een SD-kaart of USB is dan voldoende.
Jullie spreken elkaar tegen. Ik denk dat ik gewoon een SSD neem en daar niet op ga zitten besparen.
Ondanks dat je geen ROI als requirement hebt, is elke coin meegenomen op het moment dat je rig *poef* zegt.
Poef? :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Antrax schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:52:
Jullie spreken elkaar tegen. Ik denk dat ik gewoon een SSD neem en daar niet op ga zitten besparen.
Waar spreken we elkaar tegen dan? Bedoel, aan het eind van de zin schrijf ik wel een dikke nuance natuurlijk. ;)

Maar goed, ik gaf de tip van Windows op USB-stick meer omdat ik niet weet welk OS je gaat draaien, er is ook als je Windows gaat draaien) dus geen reden om dat op een SSD te zetten. ;) Vandaar dat ik aangeef dat je je wellicht zo de helft tov de SSD kan besparen door van USB te booten ipv een SSD. Is volgens mij ook zuiniger in stroomverbruik.
Poef? :/
Really? :P Daarmee wordt bedoeld als de PC stuk gaat. Of dacht je dat elke consumenten PC gemaakt is om rocksolid te zijn en het eeuwen uit te houden? :P

[ Voor 40% gewijzigd door CH4OS op 19-10-2018 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
CH4OS schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:28:
[...]
Waar spreken we elkaar tegen dan? Bedoel, aan het eind van de zin schrijf ik wel een dikke nuance natuurlijk. ;)
Sorry. Ik heb dat soort dingen niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Oh, no worries, hoor. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antrax
Is mijn setup zo goed? :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed€ 76,-€ 76,-
3Cooler Master MasterWatt Lite 700W€ 49,90€ 149,70
1Samsung 860 EVO 250GB€ 56,44€ 56,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.515,63

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als er dan toch iets van snelheid "extra" moet zijn; zet er 2x 8GB in ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zit er op zich prima uit. Al blijf ik bij het punt van de SSD, dat dat niet per se hoeft, maar dat is een keuze. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
CH4OS schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 17:12:
Dat ding kost 56 euro, niks moet natuurlijk :D

@Antrax Voedingen zijn meer dan sterk genoeg, uiteraard kan je over alles discussiëren, het belangrijkste is dat je doel bereikt wordt.
Zoek wel zelf goed uit welke gpu's je neemt (ik zie ze in je lijst) en wat de performance daarvan is bij verschillende algo's (want hiermee ga je 100% zeker spelen, dus je wilt een kaart die over het algemeen het best presteert qua prijs/kwaliteit verhouding).

Qua werkgeheugen adviseer ik de 8GB die je al hebt en 16GB (virtueel) instellen in Windows meer dan genoeg voor 8 kaarten.

Have fun :D

[ Voor 8% gewijzigd door LopendeVogel op 19-10-2018 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:24
Antrax schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:25:
Ik hoef geen rekening te houden met een ROI :))
Ik ben hier eigenlijk wel nieuwsgierig naar. Waarom niet? Uiteindelijk mined iedereen voor de knikkers toch? Of is het een testopstelling of iets dergelijks?

Roomba E5 te koop

Pagina: 1