Toon posts:

Skoda Fabia: achterportier wil niet meer open

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:09
Sinds vorige week gaat een van mijn achterportieren (Fabia 2008, centrale portiervergrendeling) opeens niet meer open. Ik had maandag de garage al gebeld om daar naar te laten kijken. Dinsdag, vanaf werk bijna op weg naar de garage, deed hij het wel opeens weer. Afspraak afgezegd, en de volgende dag (na weer 35 km woon/werk) lukte het weer niet deze deur te openen...

Ik denk dat het iets in het mechaniek of de aansturing van het slot is dat "los" zit. Al rijdend is het dinsdag even goed geweest en daarna weer mis gegaan. Ik ben - toen hij dinsdag wel open ging - nog wel zo slim geweest om het kinderslot uit te zetten, zodat ik eventueel van 2 kanten kan proberen de deur te openen. Ik heb de indruk (maar nog niet heel goed geluisterd) dat er ook niks 'klikt' bij dit slot als ik op de ontgrendelknop druk.

De hamvraag: kan ik zelf van binnenuit het portier met een truukje of wat schroefwerk openen? Heeft het zin om te proberen de afdekplaat aan de binnenzijde los te halen, of lukt dat sowieso niet met de deur dicht (zijn alle schroeven bereikbaar)?

Heb pas zondagmiddag tijd om er zelf naar te kijken, en anders wordt het volgende week een nieuwe afspraak bij de garage. Maar zou mooi zijn als ik zelf alvast een poging kan wagen, zeker als het iets simpels als een los draadje zou kunnen zijn.

Iemand tips? :)

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

Alle reacties

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Reptile209 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 23:08:
Ik ben - toen hij dinsdag wel open ging - nog wel zo slim geweest om het kinderslot uit te zetten, zodat ik eventueel van 2 kanten kan proberen de deur te openen.
En? :) Gaat hij nu van binnen wel open als het probleem zich voordoet?

Zo nee dan heeft het niets met de centrale vergrendeling te maken. Ik neem tenminste aan dat de portieren van binnen altijd te openen zijn, ook als ze vergrendeld zijn.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Mrs Redhair
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:39

Mrs Redhair

TruckingGirl

Onze Golf 5 had dat probleem ook met het linker achterportier. Daar hebben we nooit een oplossing voor gezocht want een maand later liep de motor in elkaar en hebben we de auto verkocht. Maar het probleem komt vaker voor bij VAG auto's

Moet echt via de garage want zelf kan je er niet bij.

[Voor 10% gewijzigd door Mrs Redhair op 18-10-2018 23:35]

Instagram:Ambitielozemeisjes

• Reptile209
Xander schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 23:25:
[...]

En? :) Gaat hij nu van binnen wel open als het probleem zich voordoet?

Zo nee dan heeft het niets met de centrale vergrendeling te maken. Ik neem tenminste aan dat de portieren van binnen altijd te openen zijn, ook als ze vergrendeld zijn.
Nee, van beide kanten doet het niks. De handgrepen maken hun normale bewegingen, maar het slot doet niks.
Mrs Redhawk schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 23:33:
Onze Golf 5 had dat probleem ook met het linker achterportier. Daar hebben we nooit een oplossing voor gezocht want een maand later liep de motor in elkaar en hebben we de auto verkocht. Maar het probleem komt vaker voor bij VAG auto's
Fijn vooruitzicht :+. Bij mij is het ook links achter.

[Voor 30% gewijzigd door Reptile209 op 18-10-2018 23:34]

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Reptile209 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 23:33:
[...]

Nee, van beide kanten doet het niks. De handgrepen maken hun normale bewegingen, maar het slot doet niks.
En wat gebeurt er bij een ander portier als je dat van binnenuit probeert te openen met de centrale vergrendeling ingeschakelt? Gaat dat wel gewoon?

Dan kun je problemen met de centrale vergrendeling, losse draadjes enzo, wel uitsluiten. Dan zal het echt iets mechanisch in het slotmechanisme zelf zijn. Of iets met de stangetjes tussen de handgrepen en het slot, maar dat zou je aan de handgreep moeten voelen lijkt me (geen weerstand).

[Voor 11% gewijzigd door Xander op 18-10-2018 23:41]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Reptile209
Xander schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 23:40:
[...]

En wat gebeurt er bij een ander portier als je dat van binnenuit probeert te openen met de centrale vergrendeling ingeschakelt? Gaat dat wel gewoon?

Dan kun je problemen met de centrale vergrendeling, losse draadjes enzo, wel uitsluiten. Dan zal het echt iets mechanisch in het slotmechanisme zelf zijn. Of iets met de stangetjes tussen de handgrepen en het slot, maar dat zou je aan de handgreep moeten voelen lijkt me (geen weerstand).
Net even geprobeerd: bij geen van beide achterportieren gaat de vergrendeling er af als ik aan de handgreep trek, dus ook niet bij het portier dat verder wel normaal werkt.

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:19

Mimiix

Professioneel Prutser

Hoe @Xander dat beschrijft werkt niet zo. Dat werkt enkel alleen als je motor draait.

Probeer eens de auto op slot te doen van binnen, als de motor draait en jij erin zit. Probeer dan eens de portieren te openen (Ja, dat wordt klimmen:)!

Meestal is het de controle module van de deur in dit soort gevallen. Je kan de storing uitlezen in de computer met VCDS oid.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:22
Niet klimmen, gewoon met twee personen doen ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee