Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

MV WTW L/water ter ondersteuning van CV ketel.

Pagina: 1
Acties:

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:49

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Ik zou graag een de verloren warmte via de Mechanische Ventilatie terugwinnen,

Ik heb een gasketel van 2015 (trendline hrc30 cw5) deze wil ik in beginsel eigenlijk nog niet vervangen.
Ook heb ik nog geen LTV (vloerverwarming/lage tempertuur radiator(s)

Nu stoken wij zoiezo niet 365 maar alleen op koude dagen, dus zoiezo zie ik niet veel nut voor een WTW lucht/lucht.
het huis bevat 400 -450 kuub lucht dat verplaatst mag worden, en momenteel hebben we 2 aparte MV boxen

Zijn er WTW lucht water die in onze situatie passen ? ik zelf denk iets als een wtw die de warmte in een boilervat stopt (extern?) die ik vervolgens voor het dagelijks warmwater verbruik kan ondersteunen als verwarming erbij kan is dat mooi maar dat is optie 2.

Of maak ik een enorme denkfout en kan dit helemaal niet ..

ps natuurlijk ik zie wel hybride oplossingen .. maar zijn deze wel effectief(genoeg) dat is meer de vraag

[Voor 6% gewijzigd door vso op 18-10-2018 23:16]

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Voor tapwater Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Ik zou hem niet zo snel inzetten voor cv. Is gewoon niet bedoeld voor 24/7 stoken.

Koop dan een Panasonic monobloc L./W voor dat doel.

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:05
Die WPB zijn vaak eigenlijk niet bedoeld voor MV. Je moet dan sowieso gaan hobbyen. Ik zou dan toch gaan voor de hybride Ecolution 50 of Spaarpomp o.i.d. Zijn je MV boxen WTW units? Dan zou ik er eigenlijk niet aan beginnen. Schroef je trendline eens naar 45 graden cv aanvoer en kijk of het warm blijft deze winter. Dan weet je of een MV WP zin heeft.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@Jim423
Je kan met een T-stuk op de uitblaas van de MV heel eenvoudig de warmte gebruiken voor de WP boiler.
Dan krijg je een mix van warme binnen en buiten temperatuur voor zolang hij moet verwarmen.
MV box blijft gewoon zoals hij altijd gedraaid heeft.

Een ventilatie wp zoals jij voorstelt, ter vervanging van de MV, zuigt meer af dan nodig is. Die extra aangezogen koude lucht moet weer worden bijverwarmd.
Dus heeft dat grotere stook kosten tot gevolg en (veel meer) verbruik van elektriciteit.
Teveel ventileren is ook niet nodig.

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 01:05

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus

Dat was toch bekend met de warmtewinnerverliezer? :9
Resultaat was over-ventilatie, tocht, weinig gas besparing en veel meer stroom dan de MV of WTW.
Een Nibe F130 doet het misschien iets beter omdat die ook met lage toeren warmte opneemt.
Dat is het verhaal hier en daar tenminste, ik ben het eens dat te veel ventileren jammer is.
De ww en Ecolution zijn ook nog herriebakken als er stijve luchtbuizen op zitten en met een beetje pech ook hinder via de waterleidingen.
Energetisch klopt het concept niet als je een MV vervangt, je gooit meer lucht naar buiten dan nodig en die vul je aan met koude lucht.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Jim423
AUijtdehaag schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 00:19:
@Jim423
Je kan met een T-stuk op de uitblaas van de MV heel eenvoudig de warmte gebruiken voor de WP boiler.
Dan krijg je een mix van warme binnen en buiten temperatuur voor zolang hij moet verwarmen.
MV box blijft gewoon zoals hij altijd gedraaid heeft.
Dat snap ik maar dit wordt afgeraden door de fabrikant van de WPB. Wat ook wel klopt want de MV op standje 3 tijdens het douchen samen met vriezende buitentemperaturen laten een Atlantic bijvoorbeeld in storing vallen. Dat zou ik dus wel bij zo'n algemeen advies vermelden. Ook zit je nog met eventuele motorloze afzuigkappen en mogelijk overtoeren van de ventilatoren. Het hogere energieverbruik van zo'n ventilatie WP is meer te wijten aan slechte afstelling (ketel springt bijv. veel te vroeg bij) en/of dat er voor de plaatsing van de ventilatie WP te weinig geventileerd werd (bijv. permanente stand 1 behalve tijdens het douchen). Als je echt zo'n kleine woning hebt (en alleen woont) zou je misschien kunnen kiezen om buitenlucht bij te mengen via een 100mm kanaal. Dan zuigt hij minder af uit de woning maar blijft de luchttemperatuur toch nog hoog genoeg.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 22:25
Over spaarpompen vraag ik mij het volgende af: uitgaande lucht is ca. 5°C. Is het mogelijk om deze lucht in de zomer weer in de woning in te blazen en zo een airco effect te verkrijgen? Of doet niemand dit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
Natuurlijk doet niemand dat. Want je radiatoren/VV is aan het opwarmen terwijl jij probeert af te koelen met je spaarpomp. Netto gebeurd er dus niets. Behalve dat je electriciteit verbruikt. Je zou dan een autoradiator ofzo op die spaarpomp moeten zetten. Maar dan kun je beter gewoon een L/L warmtepomp halen da's een stuk effectiever.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True