Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Qotom als mediaspeler?

Pagina: 1
Acties:

• DeMetaal
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21-03 13:56
Qotom, een Chinees merk dat mini pc's maakt (https://www.qotom.net en https://qotom.nl.aliexpress.com/). Menig tweaker is er al mee bekend en gebruikt er wellicht al één als router, firewall of VPN server/client. Dit is dan ook waar deze kleine kastjes vooral om bekend staan (bij mij althans).

Achterliggende gedachte;
Na jaren aanmodderen met (halve gare) Android boxen als mediaspelers, ben ik er een beetje klaar mee. Elke keer hadden die apparaten weer vreemde en soms onverklaarbare problemen.
Ik ben nu dus van plan om een mini pc van max €200 te kopen met daarop Windows 10 of een Linux variant om (hopelijk) probleemloos voor Netflix, DSVideo, Videoland, NPO/RTL gemist, Spotify te gebruiken. Alle video in principe 1080P maar 4k is ook geen slecht idee met oog op de toekomst.

Terug naar Qotom;
Een collega van me heeft een Qotom mini pc gekocht om te gebruiken als VPN box, iets wat ook nog ergens op mijn lijstje staat.. Maarr nu zag ik dat ze enkele van deze mini pc's ook aankaarten als mediaspelers.

Uiteindelijke vraag aan jullie;
Mijn vraag aan jullie, is er hier iemand die ervaring heeft met een Qotom als media speler? Zo ja, welke variant precies, wat draait erop (Linux/Windows/iets anders), wat voor media gebruik (Netflix/Plex/DSVideo/Youtube/Spotify etc)?

Advies voor een (niet-Android/Apple) mini pc als mediaspeler anders dan een Qotom is ook welkom :)

Ik hoor graag van jullie.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je budget lijkt niet genoemd maar pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i3BEH is op zich een briljant stukje hardware. Misschien wat prijzig maar kan 2x 4K uitsturen op 60Hz inclusief HDR en overige metadata.

Windows 10 is trouwens wel vereist (ongeacht welk merk je gaat kopen) alsmede een Intel Kaby Lake (of betere CPU) als je DRM-technisch alle 4K/HDCP wil kunnen afspelen. Of een AMD Ryzen als CPU maar die zijn nog redelijk dun gezaaid in mini-PC's.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DeMetaal
Ha MAX3400 bedankt voor je reactie.
Ergens halverwege heb ik een budget van max €200 genoemd, maar daar heb je wellicht overheen gelezen.
2x 4k klinkt wat als een overkill voor mijn situatie. Mijn huidige tv kan niet eens 4k aan, het was meer met oog op de toekomst (voor een enkele tv).

Die nuc's heb ik ook al eens naar gekeken, maar vind ik eigenlijk altijd wat aan de prijzige kant. Zeker omdat ik slechts een "simpele media speler" zoek.

Hoezo is Win10 vereist? Is Linux niet geschikt in bepaalde situaties?

Die Ryzens zie ik inderdaad nog bar weinig in mini-pc's. Die doen voor mijn gevoel totaal niet onder aan Intels. Gezien het prijs/kwaliteit verschil vind ik het toch vrij bijzonder dat ze nog zo zeldzaam zijn.

• MAX3400

MAX3400

DeMetaal schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:42:
Hoezo is Win10 vereist? Is Linux niet geschikt in bepaalde situaties?
Mogelijk dat ik wat achterloop maar alle apps die je beschrijft, zijn die allemaal voor Linux te krijgen/installeren dan? Ik doe weinig met streaming media maar bijvoorbeeld Videoland beschrijft op hun pagina niet precies welke eisen er aan een PC zijn als je met Firefox of Chrome wil kijken. Dat kan werken maar dan "moet" je dus daar specifiek in de browser kijken terwijl je onder Windows misschien een losse app hebt (of op je iPad ofzo). Meer van dat soort dingen.

En voor de toekomst; Windows 10 is het enige Microsoft-OS wat op dit moment HDR ondersteunt. En bijvoorbeeld Netflix zegt exact op hun info-pagina wat ik eerder al zei: Windows 10 + Kaby Lake CPU om in 4K en/of HDR te kunnen kijken. En dan zal/moet je ook nog eens een machine hebben waar minstens 1x HDMI2.0 op zit mocht je 4K op 60Hz willen kunnen kijken.

Oh ja, 200 Euro inderdaad. Het lijkt erop (maar ik heb ze niet allemaal aangeklikt) dat dat 'm dan niet gaat worden bij Qotom; de hoogste CPU die ik kon vinden was een i5-5xxx?

• DeMetaal
Nja apps zijn leuk maar zeker niet noodzakelijk. De browser versie van Netflix en DSVideo werken op zicht prima en dat zijn de twee meest gebruikte.

Ik dacht dat er ook Qotom's waren met een i7 maar ik durf zo gauw niet te zeggen welke precies.

Maar als ik je zo hoor, kan ik beter nog wat extra euro's investeren in zo'n nuc als ik future proof wil zijn.
Thanks for the mind food!

• DeMetaal
@MAX3400 Die NUC die je noemt, is dat all-in voor +- €270 of moet ik daar nog een SSD of geheugen bij berekenen? En is dat nog uit te breiden naderhand?

Ik heb een andere tweaker gesproken die kort geleden een htpc in elkaar gezet heeft. Dat is ook wel een interessante gedachte, maar ik denk dat die oplossing voor mij geen gunstige oplossing is. Zowel in verbruik als aanschaf wordt dat vermoedelijk duurder. Plus waarschijnlijk wordt het dan een relatief groot apparaat en ik wil dat juist vrij klein houden.

[Voor 10% gewijzigd door DeMetaal op 30-10-2018 21:23]

• MAX3400

MAX3400

@DeMetaal bijna elke machine moet nog geheugen en storage in. Als ik die Qotom-site even bekijk; dat zijn ook allemaal barebones waar je zelf nog aanvullende spullen in moet prikken. Wat heeft je collega ermee gedaan dan; want die heeft blijkbaar een werkende en dus ook een prijs wat eraan is uitgegeven?

Of je nou een NUC, BRIX, Qotom of een eigen PC bouwt; het verbruik valt heel erg mee. Ook een "kleine HTPC" met wat lage CPU-power, verbruikt bij afspelen misschien ook maar iets van 60W. Een NUC doet onder full load (stresstest) ook iets van 45W.

Qua uitbreiding... Zo'n barebone-PC kan je alleen meer geheugen inzetten of een andere SSD en dan ben je er wel. Met een zelfbouw-HTPC kan je misschien makkelijker alleen moederbord & CPU vervangen, als je erachter komt dat de machine te "traag" is.

Dat gezegd; op basis van H264, H265 en VP9 (de meest voorkomende codecs op dit moment voor alles tot 2160p60 materiaal); de codecs worden steeds efficienter ergo je PC wordt de afgelopen jaren aanzienlijk minder belast terwijl de bitrate van het materiaal omhoog is gegaan.

• DeMetaal
Nja die collega gebruikt 'm niet als media speler maar als vpn server. Het was meer dat hij met dat merk aan kwam en ik op t idee kwam om te kijken of ze ook konden voldoen als media speler.

Dat is waar wat betreft de uitbreiding. De keerzijde is weer dat een zelfbouw vaak een stuk groter is dan een barebone en iets meer stroom verbruik heeft.

Maar na wat zoeken gisteren ben ik wel aardig tot de conclusie gekomen dat een gemiddelde HTPC met Windows al gauw 400 euro gaat kosten in aanschaf.
Aan de andere kant, als ik een zelfbouw neem, kan ik nu goedkoper gaan omdat ik toch geen 4k tv heb en evt. later uitbreiden. Hmm brainfood..

• DeMetaal
Als alternatief op het Qotom spul;
Ik heb nog ff wat verder zitten zoeken, maar ik denk niet dat ik veel goedkoper ga uitkomen dan onderstaande lijst (ong €300) excl Windows licentie. Maar hiermee zou ik in theorie wel mee moeten kunnen beginnen (gezien vrijwel alles streaming is). Alhoewel ik nog wel twijfel over de power en betrouwbaarheid van de bijgeleverde PSU.
Daarnaast is uitbreiding/upgraden mogelijk mocht dit in de toekomst toch nodig zijn.

wenslijst: htpc

Enig idee of dit een beetje functioneel setje is of dat t echt een bij elkaar geraapt zooitje is? :P

• MAX3400

MAX3400

@DeMetaal nope @ wenslijst. Zie MAX3400 in "Qotom als mediaspeler?" -> HDMI2.0 verplicht voor 2160p30 of hoger. Dat moederbord heeft een 1.4b aansluiting.

En als RAM zou ik dual-channel erin zetten dus 2x 4 en niet 1x 8.

• DeMetaal
Hoezo dat mbt geheugen? Nadeel van 2x4 is dat bij uitbreiden, ik dan 2 strips moet vervangen ipv 1 nieuwe bijprikken. Welk voordeel levert t op om 2x4 te nemen?

Dat HDMI verhaal blijft ook wazig voor me. Ik zag volgens mij op de site van gigabyte voorbijkomen dat t bord 4k ondersteund (afhankelijk van cpu), wat is die 2160p30 dan precies?
Ik heb de mobo geswapped voor een met hdmi2.0a dus dan is dat probleem iig weg.

Los daarvan is 4k nu nog totaal geen must maar een pre, omdat m'n huidige tv nog prima werkt en geen 4k aan kan. Gezien ik deze set kan uitbreiden (itt een nuc/barebone), is t dus niet erg als t nu "slechts" 1080p is.

Is de lijst dan nog steeds een definitieve no-go volgens jou?

[Voor 6% gewijzigd door DeMetaal op 01-11-2018 09:30]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True