2 of meerdere AP koppelen voor 1 wifi netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-07 09:45
Dag mede Tweakers,
Sinds de verhuizing zeurt mijn vriendin over slechte wifi bereik met de huidige opstelling van mijn wifi. Wil hierom ook overstappen naar 2 AP voor optimaal bereik in huis en de tuin. Na zelf onderzoek kom ik er toch niet helemaal uit qua keuze en opstelling (goede vriend blijft me hier ook continu in verwarren).

Huidige opstelling vanaf eerste aansluitpunt (ziggo) de modem (wifi uitgeschakeld op de modem) waarna 1 kabel richting unmanaged switch (opgedeeld in 5 poorten voor de NAS, losse netwerk aansluiting in de woonkamer, aansluiting voor boven, aansluiting voor toekomstige AP en 1 vrije poort), vanuit de switch gaat dus 1 aansluiting naar boven die uitkomt in een switch voor alle computers boven (en aansluiting voor toekomstig AP die in de garage komt te hangen.)

Zou nu graag d.m.v. 2 AP één wifi-netwerk op te zetten (1 AP in de gang voor wifi in huis en 1 AP in de garage voor wifi in keuken en de tuin), de AP zullen ongeveer 8 meter uit elkaar hangen met meerdere muren ertussen. Mijn wensen en opstelling zijn duidelijk maar of dit mogelijk is en of 2 AP toereikend genoeg zijn.

Beoogde AP:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)

Huidige woning is uit 1956 met betonnen vloeren en muren.
Hoop dat iemand mij hierover advies kan geven. Alvast bedankt.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, NZXT H700I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykaenS
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-07 11:41
Als je op het huidige Ziggo modem de WiFi hebt uitgeschakeld welk apparaat verzorgt nu je WiFi dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:11

Felyrion

goodgoan!

Over het uiteindelijjke bereik kan bijna niemand wat zeggen. Dat is van vele factoren afhankelijjk en krijg je eigenlijjk alleen met praktijk tests helder.

Wat ik wel kan zeggen is dat ik dezelfde AP's heb, en ik heb er ook twee. Eén voor de benedenverdieping, en één voor boven (die zit aan de kant van de tuin, dus dat helpt daar ook).
In een woning van de eind jaren 70, betonnen vloeren en muren ook.

Eerst had ik er alleen één beneden, maar door dikke betonnen vloeren, en vaak die met een metaal laagje bedekte vloerisolatie onder het laminaat, kwam daar niet veel doorheen.

De AP's die je noemt kunnen prima overweg met hetzelfde netwerk en doen netjes handover.

[ Voor 5% gewijzigd door Felyrion op 18-10-2018 20:04 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-07 09:45
ykaenS schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 19:56:
Als je op het huidige Ziggo modem de WiFi hebt uitgeschakeld welk apparaat verzorgt nu je WiFi dan?
Heb nu op de bovenverdieping direct boven woonkamer een Cisco wifi router hangen met custom bios die ik van een vriend had overgenomen, voor mij werkt die perfect maar niet voor mijn vriendin (ik geef haar Apple rotzooi gewoon de schuld😋)

@Felyrion
Zat zelf aan 2 AP LR of lite te denken i.p.v. 1 pro, maat van me blijft me gek maken over slecht bereik (en snelheid) van AP lite Vs de pro(hij is zelf netwerk beheerder en zijn thuis netwerk is volgens mij beter dan menig Enterprise netwerk 🤣)

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, NZXT H700I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:28
Ik heb 1 lite hangen in op de eerste verdieping (jaren 70 huis) en heb overal in huis 5Ghz bereik.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Je kan ook eens kijken naar https://www.openmesh.com/
Is gewoon cloud managed en simpel te gebruiken.

YouTube: Why we built the A Series

Maak er zelf ook gebruik van en als je eenmaal de eenvoudigheid hiervan gewent bent wil je niet anders meer.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:11

Felyrion

goodgoan!

Richo999 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:19:
[...]

Heb nu op de bovenverdieping direct boven woonkamer een Cisco wifi router hangen met custom bios die ik van een vriend had overgenomen, voor mij werkt die perfect maar niet voor mijn vriendin (ik geef haar Apple rotzooi gewoon de schuld😋)

@Felyrion
Zat zelf aan 2 AP LR of lite te denken i.p.v. 1 pro, maat van me blijft me gek maken over slecht bereik (en snelheid) van AP lite Vs de pro(hij is zelf netwerk beheerder en zijn thuis netwerk is volgens mij beter dan menig Enterprise netwerk 🤣)
Ik ben zelf ook ICT engineer dus ik ben ook wel kritisch. Ik heb toen één en ander wel uitgezocht met de verschillen.
Ik heb trouwens zelf twee Lite varianten. Ik vond de voordelen van de LR en de PRO voor thuis veel te klein (al schijnt de LR signalen van mobiele devices iets beter te verwerken. De PRO biedt eigenlijjk niks extra voor thuisgebruik) .Dan zou ik er liever een AP bij hangen. Maar dat kan per situatie verschillen natuurlijk.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Of je bespaart geld zeker als je ze toch niet aan het plafond gaat hangen en kiest de Aircube van Ubiqiti.
Longrange zou ik bij een rijtjeshuis niet voor kiezen wel op een boerderij ofzo. Verder is het proberen. Probeer vooraf vooral ook al een indicatie te krijgen van de drukte met andere AP's in de buurt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Wat je zou kunnen doen is een UAP-AC-LITE aanschaffen en kijken hoever je daarmee komt. Mocht het bereik niet zijn wat je wil kan je later altijd nog een extra AP aanschaffen.
Of
Je besteld de UAP-AC-LITE en de PRO en kijkt wat het verschil is in bereik. Dan kan je de keuze maken welke het beste geschikt is.

Houd er wel rekening mee dat je niet vergeet om bandsteering aan te zetten voor 5g prefer. Dit scheelde bij mij enorm met de snelheid. (Logisch ook)

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1