Verhuisd, nieuwe netwerksituatie. Wat heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-07 11:09
Dag Mede-Tweakers,

Zoals in de titel aangegeven ben ik recentelijk verhuisd.
Op het oude adres lag er mooi een internetkabeltje naar boven voor mijn "control-center" :P.
Dit kabeltje ging netjes in een simpel switchje om vervolgens naar mijn RPi en Desktop te gaan.
Deze beide apparaten beschikken niet over wi-fi capabiliteiten.

De situatie is als volgt, de kamer waar mijn control-center nu komt zit vrijwel recht boven het punt waar de router staat. Kabels zijn vooralsnog niet mogelijk dus moet er een draadloze oplossing komen.

De opties waar ik aan dacht zijn:
1. Powerline
2. Netwerkadapter (Misschien 1 - d-link of 2 - asus?) in mijn PC en dan internet van PC delen met RPi
3. Apparaat waarmee ik wi-fi signaal omzet naar ethernet, access point?

Situatie 1 heb ik in het verleden gehad alleen dat resultaat was niet echt satisfactory maar wellicht is de stabiliteit verbeterd over de afgelopen paar jaar. Ook heb ik een bliksembeschermer er tussen zitten wat dan fysiek niet zou passen. :X

Situatie 2 lijkt me niet optimaal maar als het plaatje kosten/effectiviteit gunstig is zeker te overwegen.

Situatie 3 weet ik niet zo goed wat voor apparaat ik daar voor nodig heb, daar ik niet echt thuis ben in uitgebreidere netwerken opzetten. (Beetje static-ips regelen enzo dat doe ik wel netjes heur. O-) )
Ik denk dat ik daarvoor het beste een access point kan gaan gebruiken.

Wat ik mij afvraag bij een access point is hoe dit de prestaties van het netwerk beïnvloedt etc. Het is niet nodig dat het apparaat zelf ook nog weer uitzend naar andere apparaten, alleen naar de router is voldoende.

De gebruikte router is de Asus RT-N66U, met een snelheid van 450Mbps op zowel 2.4 als 5 GHz. Hoewel onze aansluiting niet aan die limiet komt zou ik graag met het te gebruiken apparaat geen "bottle-neck" willen vormen mochten de snelheid verhoogd worden. (De switch die ik nog heb.)

Graag zou ik van jullie horen wat wijsheid is met de volgende drie aandachtspunten: kosteneffectiviteit (budget ~€50,-), netwerkprestaties en een zo "clean" mogelijke netwerkoplossing qua IP's enzo. Mogelijk dat ik in de toekomst nog wat meer aansluitingen nodig heb boven.

Groetjes,
Cranzai

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanne1
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-06 18:42
Je zou een wifi usb dongel kunnen overwegen. Alfa is een merk dat budget adapters maakt met sterke antennes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-07 11:09
Tanne1 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:14:
Je zou een wifi usb dongel kunnen overwegen. Alfa is een merk dat budget adapters maakt met sterke antennes.
Hmm ja, zoiets heb ik nu ook alleen heb ik een beetje het gevoel dat al die usb-frutseltjes een btje "dodgy" zijn, ik heb liever een wat robustere oplossing.