Toon posts:

Nieuwe badkamer: gekke drukverschillen tussen kranen

Pagina: 1
Acties:

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:02
Dag mede-tweakers,

mijn vrouw en ik hebben in juni een nieuw huis gekocht, en hebben net een badkamer later installeren, in wat ervoor een kleine slaapkamer was op de eerste verdieping.
Na heel wat gedoe en uitloop is de badkamer sinds een tiental dagen eindelijk klaar. We hebben 50% betaald bij begin van de werkzaamheden, de andere 50% moeten we nog betalen. We zijn nog in onderhandeling over de eindfactuur, omdat er wat meerwerk is gebeurd, maar wij hen ook zaken uit handen hebben genomen.

De badkamer zelf ziet er mooi uit, maar we stellen ons wat vragen bij het leidingwerk. De waterdruk is best wel laag in bepaalde kranen in de badkamer, en dat lijkt ons niet de bedoeling te zijn. Het kan nog nét, bv mijn vrouw kan net haar haar wassen, maar heel erg comfortabel is het niet, en het lijkt mij niet de bedoeling bij een nieuwe badkamer. Zeker als in de rest van het huis de waterdruk prima is.

Daarnaast hebben we sinds de nieuwe badkamer klaar is last van waterslag, dus een soort klapgeluid in de waterleiding als je een kraan open- of dichtdoet. Dit was niet het geval toen de badkamer er nog niet was.

Nog wat extra info: tijdens het werkzaamheden aan de badkamer, heeft een loodgieter ook een nieuwe cv-ketel geïnstalleerd op zolder, en de oude stalen waterleiding die koud water van de benedenverdieping naar de zolder brengt, vervangen door een nieuwe flexibele Unicor leiding. De aannemer (geen loodgieter) heeft ter hoogte van de badkamer een vertakking aangebracht in die nieuwe slang om koud water naar de badkamer te brengen. Als jullie willen kan ik een foto maken van die vertakking, die is nog niet weggewerkt.

Zo ziet het er schematisch uit:

Nog wat info over de kranen:
de kranen in de douche en het bad maken gebruik van een Ibox van Hansgrohe als thermostaat, met daarop een Hansgrohe Showerselect S

Ik heb gemeten hoe snel elke kraan een fles van 2 liter gevuld krijgt, met koud water, en met maximaal warm water, en dit is het resultaat:

De eerste kraan bevindt zicht in op de benedenverdieping. De laatste kraan is de kraan bij de cv-ketel op de zolder, dus na de vertakking naar de badkamer.
Ik vind het erg gek hoezeer de waterdruk varieert tussen de verschillende kranen, en dat bij de wastafel warm water (licht) sneller stroomt dan koud water.

We hebben aangegeven bij de aannemer dat we de druk nogal laag vonden, maar die zei dat hij niet wist wat de oorzaak was, en daarmee de kous af was. Hebben jullie een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Moeten we het hierbij laten, of moeten we hier een punt van maken bij de aannemer?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:24
kan meerdere dingen zijn:
- diameter leidingen kleiner in badkamer (onwaarschijnlijk dat dit zo klein is dat het invloed heeft)
- in douche zal een waterbesparende ring/begrenzer zitten
- mogelijk in wastafel ook een ring/begrenzer om de flow wat lager te maken

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wastafel zit ongetwijfeld waterbesparing op, heb ik ook. Ik zie ook een aardig verschil t.o.v. de kraan in de keuken. Is op zich ook niet verkeerd aangezien je daar toch niet de volle druk nodig hebt.

Een douche heeft dat ook vaak. Bij de douche zit die meestal tussen de slang en de douchekop. Maar dat zou je in de handleiding van die dingen wel moeten kunnen vinden. Aangezien de badkuip wel ongeveer de 10L/min haalt denk ik dat je het daarin moet zoeken. Warm/heet water krijg je meestal nooit met volle druk want dat trekt je ketel vaak niet en je mengt dat toch doorgaans met koud water.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:03
Troep in de leidingen(restjes koper bijv)? Ik heb dat hier ook gehad na wat klussen, kranen demonteren en de filters leeghalen was de oplossing.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:19
Bastien schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 17:49:
Wastafel zit ongetwijfeld waterbesparing op, heb ik ook.
Is dat niet standaard tegenwoordig op het meeste kranen/douchespul? Dat er geen waterbesparing in de badkraan zit lijkt me ook logisch want die laat je toch wel vol lopen ongeacht of dat snel of langzaam gaat.

Ik vond er vorige week nog een in mijn Grohe douchekop bij het ontkalken. Die heb ik er ook maar uit gelaten want de druk is hier sowieso niet al te best :P

[Voor 17% gewijzigd door leecher op 18-10-2018 19:14]

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 09:25

Ligone

Moeha!

Check je douchekop al eens om te beginnen... als je de slang van de kop haalt zie je een gaasje, onder dit gaasje zit een waterbesparend rubbertje/stukje plastic. Haal dat er uit en het zal al een pak schelen!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:57

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Wat boedoel je nu? waterdruk of debiet? dit zijn twee verschillende zaken. Waterdruk wordt in ieder geval niet uitgedrukt in liters per minuut maar in bar/pascal/etc en is niet wat je gemeten hebt.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:02
Bedankt voor de tips! Ik zal inderdaad eens in de kranen kijken of ik de waterbesparing kan verwijderen, en eventueel de filters kan schoonmaken.
Firestorm schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:47:
Wat boedoel je nu? waterdruk of debiet? dit zijn twee verschillende zaken. Waterdruk wordt in ieder geval niet uitgedrukt in liters per minuut maar in bar/pascal/etc en is niet wat je gemeten hebt.
Ik bedoel inderdaad het debiet. Wat ook wel in de volksmond als de waterdruk wordt gezien ;)

• Unity2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-05 19:47
In onze nieuwe badkamer zitten de kranen aangesloten op tussenkraantjes die op de muur zitten. Doen ze tegenwoordig standaard begreep ik. Als je die ook hebt moet je even checken of ze wel goed open staan. Zullen wel achter een lade van het badmeubel zitten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee