Vraag

• jajurrian
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-09-2021
Hi,

Ik heb sinds een tijdje wat problemen met mijn Macbook Pro 15 inch medio 2014. Nadat ik hem aan zet, inlog, en het balkje gaat laden, wordt op de helft van het laden het scherm zwart en geen één toetscombinatie werkt nog. Soms kon ik het (op miraculeuze wijze) fixen door een HDMI kabel in de Macbook te doen. Maar ook dit werkt niet altijd. Ik heb ook een paar keer andere vreemde schermen gehad. Foto's van hoe het eruit ziet: https://imgur.com/a/p0St6gc

Heeft iemand dit probleem ooit eerder gezien? Of weet iemand toevallig zelfs de oorzaak van dit probleem, en hoe het op te lossen is?

Beste antwoord (via jajurrian op 18-10-2018 18:56)

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-12-2022

BikkelZ

CMD+Z

jajurrian schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:22:
[...]

Elke knop geprobeerd als m'n scherm zwart wordt na het inloggen, maar niets zorgt ervoor dat er iets gebeurt met het scherm. De capslock knop licht wel nog op en de rest van de lampjes van het toetsenbord doen het ook gewoon nog.
Volgensmij doet op dat moment dus alles het gewoon nog, behalve het scherm. Vandaar dat er (denk ik) ook wel iets veranderd als ik iets verander in de instellingen van het beeldscherm (door er een HDMI kabel er in te doen).
Het zou me heel erg verbazen als het niet de GPU is. Het is wel te fixen maar geen idee wat het gaat kosten. Wellicht interessant om even een prijs op te vragen bij diverse betrouwbare bronnen. Ik neem aan dat een simpelere reparatie waarmee hij een jaartje nog vooruit kan misschien interessanter is dan compleet nieuw moederbord met alle bijkomende kosten.

iOS developer

Alle reacties

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Hoe bedoel je geen toetsencombinatie werkt nog? CAPSLOCK gaat ook niet meer aan en uit bijvoorbeeld? Brightness werkt niet meer?

Het kan zijn dat de graka er geen zin meer in heeft, bekend probleem met de GeForce MacBook Pro's.

iOS developer

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-04 04:01
GPU.

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-12-2022
100% de GPU. Helaas een bekend probleem.

• jajurrian
BikkelZ schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:07:
Hoe bedoel je geen toetsencombinatie werkt nog? CAPSLOCK gaat ook niet meer aan en uit bijvoorbeeld? Brightness werkt niet meer?
Elke knop geprobeerd als m'n scherm zwart wordt na het inloggen, maar niets zorgt ervoor dat er iets gebeurt met het scherm. De capslock knop licht wel nog op en de rest van de lampjes van het toetsenbord doen het ook gewoon nog.
Volgensmij doet op dat moment dus alles het gewoon nog, behalve het scherm. Vandaar dat er (denk ik) ook wel iets veranderd als ik iets verander in de instellingen van het beeldscherm (door er een HDMI kabel er in te doen).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

jajurrian schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:22:
[...]

Het zou me heel erg verbazen als het niet de GPU is. Het is wel te fixen maar geen idee wat het gaat kosten. Wellicht interessant om even een prijs op te vragen bij diverse betrouwbare bronnen. Ik neem aan dat een simpelere reparatie waarmee hij een jaartje nog vooruit kan misschien interessanter is dan compleet nieuw moederbord met alle bijkomende kosten.

iOS developer

• jajurrian
BikkelZ schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:25:
[...]

Okay, bedankt! Dat denk ik ook ja. Waar kan ik het het beste vragen?

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

jajurrian schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:34:
[...]

Okay, bedankt! Dat denk ik ook ja. Waar kan ik het het beste vragen?
Ik zou beginnen bij Apple. Als die een nette prijs hebben moet je het gewoon daar laten doen. Ik ken geen voorbeelden van goede andere reparateurs, ik heb dat zelf tot nu toe nooit nodig gehad.

iOS developer

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:40

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Geen bekend apple probleem door fabricage fout? Die ze moeten fixen met of zonder garantie.

Leeftijd 4 jaar zullen ze moeilijk doen maar ik zou het ook bij de verkoper neerleggen als je +1500 bijvoorbeeld voor neer hebt gelegd mag je er toch wel van uitgaan dat die langer goed werkt
BikkelZ schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:48:
[...]

Ik weet niet of er ooit een extended warranty voor gegeven is door Apple. Voor de screen coating bijvoorbeeld wel. Maar dan nog zat daar een limiet op. 2014 is lang geleden.
Toch wordt een laptop van +1000 euro wel een levensduur van 5 jaar verwacht, complete garantie kan je vergeten, maar deels aansprakelijk stellen voor reparatie kosten geef ik wel een kans (IANAL)

Apple extended warreny is natuurlijk bs, als ze iets produceren en het faalt binnen verwachte levensduur moeten ze gewoon fixen of ze nou willen of niet (en dat willen ze natuurlijk niet) en als consumentenbonden ze in de nek zitten noemen ze het in eens extended warrenty.

[Voor 94% gewijzigd door 42dpi op 18-10-2018 15:54]

Si vis pacem, para bellum

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

42dpi schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:45:
Geen bekend apple probleem door fabricage fout? Die ze moeten fixen met of zonder garantie.
Ik weet niet of er ooit een extended warranty voor gegeven is door Apple. Voor de screen coating bijvoorbeeld wel. Maar dan nog zat daar een limiet op. 2014 is lang geleden.

iOS developer

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-06 13:11
Het ruis/sneeuw beeld komt me bekend voor van een externe monitor. Ik had het probleem met het aansluiten van een externe monitor via HDMI, dan gaf de monitor ook zo'n beeld. Dit bleek te liggen aan de HDMI-kabel. Het kan ook zijn dat de kabel naar je scherm niet heel fris meer is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee