Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• glaerox
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 04-05 11:41
Beste Tweakers,

Ik werk al 9 jaar met plezier bij de zelfde organisatie als ICT-beheerder. Ik vind echter gezien mijn werkzaamheden en verantwoordelijkheden dat mijn salaris niet meer in verhouding is.

Het bedrijf heeft 4 vestigingen met +/- 120 gebruikers. Ik ben (als enige) verantwoordelijk voor het netwerk. de systemen Client en serverside), printers, telefoons etc.

Nu ben ik er achter gekomen dat ik volgends de CAO van onze branche (glastuinbouw) 2 schalen te laag ben geplaatst. Ik zit in schaal G waar de CAO K aangeeft. Echter wordt daar gesproken over Systeembeheerder.

Nu wil ik bovenstaande binnenkort aankaarten bij personeelszaken. Kan ik nog weerstand verwachten dat in de CAO wordt gesproken over systeembeheerder en ik ICT-beheerder ben.

In mijn ogen is ICT-beheerder een bredere omschrijving (daar het ook communicatie beslaat)

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

[Voor 0% gewijzigd door glaerox op 18-10-2018 14:25. Reden: Toevoeging]

k7 explosion turbo:S

Beste antwoord (via glaerox op 16-11-2018 11:17)

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:40

Qwerty-273

Meukposter

Even afwachten dan wat HRM gaat beslissen wat je taken zijn, en dan alleen deze uitvoeren. Je kan aanbieden om te helpen met het beschrijven van je taken (dan kopieer je gewoon de taken uit de CAO/besluit ;) ).

Aan de andere kant kan ik HRM ook wel begrijpen dat als je "out-of-the-blue" met een volledige berekening aankomt zetten voor bereikbaarheidsvergoeding dat je een afstandelijke houding krijgt. Je neemt ze dan namelijk niet mee in het proces om tot een "oplossing" te komen.

De wet geeft geen minimale vergoeding voor oproepdiensten/consignatie aan. Maar wel "Per 4 weken mag u maximaal op 14 dagen geconsigneerd zijn". Dat is eventueel ook nog iets om in te kunnen zetten per direct.
https://www.rijksoverheid...proepdiensten-consignatie

Wel goed om te lezen dat je buiten de waardering het wel naar je zin hebt bij deze werkgever. Dat zou voor het bedrijf wel een motivatie moeten zijn (als ze het weten) om op een normale manier (tijdig en volledig) met je vragen / verzoeken om te gaan. Maar een goede band met collega's maakt nog niet direct een goede band met de werkgever - daar zal je dan ook zelf je nuance voor je verdere beslissingen in moeten vinden.

Erzsébet Bathory | iPod mini met 16GB | Strajk Kobiet

Alle reacties

• Meekoh
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 11-06 10:26
Nou ik zou zeggen dat het allebei hetzelfde is. Maargoed dat is mijn mening.
Het is beide namelijk nogal voor interpretatie vatbaar.

Computer says no

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12-06 15:25

Falcon

Q.A. Engineer (.net/azure)

Op basis van deze "referentie"(!) matrix zou ik zeggen dat jij al een tijd je in "K" had moeten zitten. Ik zou zelfs durven zeggen dat je misschien met terugwerkende kracht nog wat centjes zou moeten krijgen. Maar ik ken verder je CAO niet.

Misschien is het nog wel goed om de omschrijving van de titel "05. Systeembeheerder" even te achterhalen bij HR, dan kan je 1 voor 1 staven wat je eigenlijk bedoeld aan te geven bij HR/Management.

Dit zijn de momenten trouwens dat een vakbond wel prettig is om lid van te zijn.

Succes!

Oh en mochten ze niet meewerken, dan laat je natuurlijk de taken vallen die in de omschrijving staan van de titel "05. Systeembeheerder" ;) :+

[Voor 27% gewijzigd door Falcon op 18-10-2018 15:01]

"You never come second by putting other people first"

• burnedhardware
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 00:06
Het lijkt alsof je bent ingeschaald als een onderhoudsmonteur. Ik vind de waarderingstabel wel enkele opvallende keuzrs hebben. Hoofd logistiek lijkt terecht als het gaat om het inplannen van een handvol vrachtwagens, maar als een groep tuinders samen de logistiek gaat doen, is dat echt te licht. Ook de rol van boekhouder vind ik ondergewaardeerd.

Maar terug antwoord op je vraag: ja je lijkt veel te laag ingeschaald.

Wie doet de it-gerelateerde dingen die jij niet kan (zowel vanwege gebrek aan kennis als van tijd)? Denk aan selectie en implementatie van software waaronder ERP systemen, installeren van (applicatie) servers en netwerkconponenten, beheer van smartphones, ...

120 medewerkers ondersteunen in je eentje kan alleen in zeer eenvoudige omgevingen of met zeer veel externe hulp of met een duizendpoot die in de schaal hoort op pagina 8 😜

Systeembeheerdee lijkt me niets teveel gevraagd

[Voor 45% gewijzigd door burnedhardware op 18-10-2018 15:13]

• glaerox
Falcon schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:59:

Misschien is het nog wel goed om de omschrijving van de titel "05. Systeembeheerder" even te achterhalen bij HR, dan kan je 1 voor 1 staven wat je eigenlijk bedoeld aan te geven bij HR/Management.

Dit zijn de momenten trouwens dat een vakbond wel prettig is om lid van te zijn.
Ik denk nu inderdaad zelf ook dat ik al een tijd verkeerd ingedeeld ben geweest. Ze hebben zelf een omschrijving gemaakt en daar Schaal G aangehangen. Terwijl er dus een bestaande omschrijving is voor mijn werkzaamheden alleen dan onder de naam systeembeheerder met schaal K.

De omschrijving in de CAO is:

FUNCTIEDOEL
Beheren, operationeel houden, beveiligen en optimaliseren van de automatiseringsinfrastructuur en de daarop beschikbare centrale informatiesystemen en gegevensbanken, zodanig dat een adequate toegankelijkheid en continue beschikbaarheid van de informatiesystemen en gegevensverzamelingen wordt gewaarborgd.

Dat is dus ook exact wat ik al 9 jaar doe.

• Falcon

Falcon

glaerox schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:22:
[...]

Ik denk nu inderdaad zelf ook dat ik al een tijd verkeerd ingedeeld ben geweest. Ze hebben zelf een omschrijving gemaakt en daar Schaal G aangehangen. Terwijl er dus een bestaande omschrijving is voor mijn werkzaamheden alleen dan onder de naam systeembeheerder met schaal K.

De omschrijving in de CAO is:

FUNCTIEDOEL
Beheren, operationeel houden, beveiligen en optimaliseren van de automatiseringsinfrastructuur en de daarop beschikbare centrale informatiesystemen en gegevensbanken, zodanig dat een adequate toegankelijkheid en continue beschikbaarheid van de informatiesystemen en gegevensverzamelingen wordt gewaarborgd.

Dat is dus ook exact wat ik al 9 jaar doe.
Heeft dit referentiekader (wat denk ik onderdeel is van een groter geheel/document) ook een "laatste wijzigingsdatum"?

Wat jouw organisatie heel duidelijk in iedergeval mist is een "junior systeembeheerder" titel... want als jij een collega moet krijgen en jij bent "systeembeheerder".. wat moeten ze hem dan geven.. dezelfde titel? :?

Tijd voor een flink gesprek! Maar met 9 jaar ervaring een vrij simpele van jouw kant denk ik. Misschien kun je nog schappelijk zijn en aangeven dat je de ipv de afgelopen 9 jaar nog iets wil terug zien..je het ook prima vind dat dit de afgelopen 4 jaar is >:)

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:11
burnedhardware schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:01:
Het lijkt alsof je bent ingeschaald als een onderhoudsmonteur. Ik vind de waarderingstabel wel enkele opvallende keuzrs hebben. Hoofd logistiek lijkt terecht als het gaat om het inplannen van een handvol vrachtwagens, maar als een groep tuinders samen de logistiek gaat doen, is dat echt te licht. Ook de rol van boekhouder vind ik ondergewaardeerd.

Maar terug antwoord op je vraag: ja je lijkt veel te laag ingeschaald.

Wie doet de it-gerelateerde dingen die jij niet kan (zowel vanwege gebrek aan kennis als van tijd)? Denk aan selectie en implementatie van software waaronder ERP systemen, installeren van (applicatie) servers en netwerkconponenten, beheer van smartphones, ...

120 medewerkers ondersteunen in je eentje kan alleen in zeer eenvoudige omgevingen of met zeer veel externe hulp of met een duizendpoot die in de schaal hoort op pagina 8 😜

Systeembeheerdee lijkt me niets teveel gevraagd
120 medewerkers is peanuts ik zit met 200 man met 5 locaties en ben 90% van de tijd alleen :P

⛔Trackers of betalen...⛔

• Quantor
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Je moet wel bedenken dat het een schaal is, als je nu aan de top van schaal G zit, wil niet zeggen dat je op basis van schaal K meer had moeten verdienen de laatste 4 jaar (bijv) want misschien had je laag in de schaal K gestaan, in euros ongeveer op hetzelfde. Wat zijn de salaris ranges in die schalen, weet je dat ook?

Natuurlijk moet je wel aandringen op verhuizen naar schaal K, want daar is het plafond normaal hoger.

By the way: ik zit dan nog redelijk gemakkelijk met 90 man en 7 locaties (2 grote). Heb zelfs de titel IT Manager Europe gekregen, helaas (nog) niet bijbehorende salaris. Geen schalen hier trouwens.

Speelt padel!

• Danielson
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19:30
HKLM_ schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:22:
[...]

120 medewerkers is peanuts ik zit met 200 man met 5 locaties en ben 90% van de tijd alleen :P
Peanuts, 3500 medewerkers over 120 locaties doen wij hier met 2.5 FTE... :P

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 12-06 02:28
Je kan er een discussie van maken over wat nou precies de verschillen tussen ICT beheerder en systeembeheerder zijn, en wat dan de taken zijn, waar de verschillen zitten, en in welke mate jij die taak dan uitvoert.. maar dat wordt een gebed zonder einde. Dan krijg je zo'n mierenneukdiscussie van "In de CAO staat.. euh.. operationeel houden van gegevensbanken... kun je aantonen wat je daar aan doet?"

Ik denk dat er een kortere route is: ergens op GoT is een topic waarin iedereen zijn salaris post, kijk daar eens naar. Ik denk dat je snel een indicatie krijgt van jouw salaris t.o.v. vergelijkbare profielen. En ga dan een gesprek voeren over dat jij het salaris te laag vind t.o.v. wat er in de markt geboden wordt.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Falcon

Falcon

@Widow ICT beheerder is officieel geen functie volgens de matrix.. daarnaast als het dan toch gelijk is aan Systeembeheerder wordt de topicstarter dus onderbetaald volgens de CAO waar hij ondervalt.

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12-06 16:28
glaerox schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:24:
Nu wil ik bovenstaande binnenkort aankaarten bij personeelszaken. Kan ik nog weerstand verwachten dat in de CAO wordt gesproken over systeembeheerder en ik ICT-beheerder ben.
We kunnen niet in het hoofd van je manager kijken. Vraag is vooral; ben je bereid weg te gaan als je niet krijgt wat je wil?
Danielson schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:32:
Peanuts, 3500 medewerkers over 120 locaties doen wij hier met 2.5 FTE... :P
Je hebt vast een enorme fallus maar ik zie niet hoe dat enigzins relevant is. Je hebt geen idee hoe de taken verdeeld zijn. Nogal een verschil of je al dan niet ook "ik ben m'n password vergeten" telefoontjes af moet handelen bijvoorbeeld.

[Voor 34% gewijzigd door Hydra op 19-10-2018 16:44]

https://niels.nu

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het lijkt er op dat de CAO van 2010-2012 nog de oude definities van functies handhaafd, waar er dus geen systeembeheerder in staat, maar dat jouw werkgever dit onder algemeen technisch medewerker lijkt te hebben geschoven (?). Terwijl de opvolgende CAO van 2012-2014 wel systeembeheerder als functie kent. Dat komt weer uit dit besluit uit juni 2011. (pagina 44/45 van dat besluit geven een overzicht van de toegedeelde taken van deze functie).

Lijkt er op dat deze wijziging niet is doorgevoerd in jouw organisatie. Of dat je huidige functie daar niet op aangepast is.

Afhankelijk van hoe het bedrijf zelf in elkaar zit, stap je dan binnen bij personeelszaken en/of de directeur en ga je het gesprek aan. Waarbij je wel moet meenemen in de discussie dat je daar al 9 jaar met plezier werkt, en er naar uitziet om dat nog veel langer te maken (toch?). Je functie titel is maar een naampje, het gaat er om wat je daadwerkelijk doet, en daar zijn juist de beschrijvingen van de taken ideaal voor.

• glaerox
Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik heb heb het vrijdag besproken met mijn leidinggevende. Ze kende de matrix niet en gaat mijn constatering bespreken met hoofd PO. Maar het lijkt me vrij duidelijk.

Ik heb daarbij aangegeven dat ik voor het huidige salaris niet langer bereid ben extra taken op mij te nemen. Zoals overwerk en (permanente) storingsdienst. Echter nu aangegeven dat ik dit wel blijf doen tot er meer duidelijkheid is.
Hydra schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 16:42:
[...]

We kunnen niet in het hoofd van je manager kijken. Vraag is vooral; ben je bereid weg te gaan als je niet krijgt wat je wil?
Hier kan ik kort over zijn. Ja! Het bedrijf moet leren dat ze niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rij kunnen zitten. Nu de economie weer aardig hersteld is en er meer banen zijn, is de leegloop aardig groot.

• Pelkie
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 17-03 09:57
@glaerox

En, zijn er nog updates rond deze situatie? Ik ben stiekem wel benieuwd.

• BLACKfm
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 11-06 22:14
Falcon schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:16:
Misschien kun je nog schappelijk zijn en aangeven dat je de ipv de afgelopen 9 jaar nog iets wil terug zien..je het ook prima vind dat dit de afgelopen 4 jaar is >:)
Gezien ik daar zelf mee te maken heb gehad met juridisch traject (andere branch, wel CAO) is het belangrijk te weten dat je loon maar tot 5 jaar terug mag vorderen, vanaf de dag dat je het vordert. (Vandaag vorderen en over 6 maanden pas een keer naar de rechter gaan (na een intern traject) betekend dus 5,5 jaar vordering)
Widow schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 19:50:
Ik denk dat er een kortere route is: ergens op GoT is een topic waarin iedereen zijn salaris post, kijk daar eens naar. Ik denk dat je snel een indicatie krijgt van jouw salaris t.o.v. vergelijkbare profielen. En ga dan een gesprek voeren over dat jij het salaris te laag vind t.o.v. wat er in de markt geboden wordt.
Dat is jezelf rijk rekenen. Na 9 jaar is het wel eens tijd om verder te kijken, maar als je op je plek zit.. waarom dan gaan.
Een CAO is een goede maatstaaf voor het minimum loon, als je daar onder zit heb je dus een gegronde reden tot klagen, dat het gras bij andere mensen een stuk groener is wil niet zeggen dat je werkgever dan ook maar even over de brug moet komen.
Qwerty-273 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 22:52:
Je functie titel is maar een naampje, het gaat er om wat je daadwerkelijk doet verdient, en daar zijn juist de beschrijvingen van de taken ideaal voor.
There, i fixed it for ya :).

En speaking of which... Hoe is je salaris nu, en hoe is je (minimum) salaris volgens de CAO als je in de juiste functie zou zijn geplaatst?

Een hogere functie kan volgens de CAO (heb ik niet nagelezen) ook andere voordelen (of nadelen, bijvoorbeeld dat je altijd standby moet staan) met zich meebrengen. Maar als het behalve het naampje (en het salaris) niets anders is dan zou ik vooral kijken naar je huidige situatie.

Je hebt bedrijven die zich strak aan een CAO houden, niet of nauwelijks aan loonsverhogingen doen en alles op het minimum willen houden. Als je boven het minimumloon van de juiste schaal zit zou het voor mij niet uitmaken of ik nou als schoonmaker of directeur ben ingeschaald, als het loon goed is lijkt mij weinig reden tot klagen.

Litebit.eu voorraad check :).

• glaerox
Pelkie schreef op woensdag 14 november 2018 @ 07:56:
@glaerox

En, zijn er nog updates rond deze situatie? Ik ben stiekem wel benieuwd.
Helaas weet ik op dit moment net zo veel als jij. Als ik er naar vraag krijg ik de reactie Work in Progress. Ik heb ook aangegeven dat ik het wel netjes zou vinden dat de "nieuwe situatie" vanaf 1 november in zou gaan. Echter krijg ik dan de reactie "je loopt op de zaken vooruit".

Ik vind het onvoorstelbaar dat zo iets zo lang moet duren. Erken je fout en herstel het zou ik zeggen. Zo komt het over als 0,0% waardering voor wat ik doe.
BLACKfm schreef op woensdag 14 november 2018 @ 19:14:
[...]

Gezien ik daar zelf mee te maken heb gehad met juridisch traject (andere branch, wel CAO) is het belangrijk te weten dat je loon maar tot 5 jaar terug mag vorderen, vanaf de dag dat je het vordert. (Vandaag vorderen en over 6 maanden pas een keer naar de rechter gaan (na een intern traject) betekend dus 5,5 jaar vordering)

[...]

Dat is jezelf rijk rekenen. Na 9 jaar is het wel eens tijd om verder te kijken, maar als je op je plek zit.. waarom dan gaan.
Een CAO is een goede maatstaaf voor het minimum loon, als je daar onder zit heb je dus een gegronde reden tot klagen, dat het gras bij andere mensen een stuk groener is wil niet zeggen dat je werkgever dan ook maar even over de brug moet komen.

[...]

There, i fixed it for ya :).

En speaking of which... Hoe is je salaris nu, en hoe is je (minimum) salaris volgens de CAO als je in de juiste functie zou zijn geplaatst?

Een hogere functie kan volgens de CAO (heb ik niet nagelezen) ook andere voordelen (of nadelen, bijvoorbeeld dat je altijd standby moet staan) met zich meebrengen. Maar als het behalve het naampje (en het salaris) niets anders is dan zou ik vooral kijken naar je huidige situatie.

Je hebt bedrijven die zich strak aan een CAO houden, niet of nauwelijks aan loonsverhogingen doen en alles op het minimum willen houden. Als je boven het minimumloon van de juiste schaal zit zou het voor mij niet uitmaken of ik nou als schoonmaker of directeur ben ingeschaald, als het loon goed is lijkt mij weinig reden tot klagen.
Ik ben er niet op uit om iets terug te vorderen van de afgelopen jaren, dat vind ik onnodig. Ik vind het veel belangrijker dat ik in de toekomst gewoon het salaris krijg wat bij mijn functie hoort. Ik zit er nu ongeveer 15% onder.

En een nadeel zoals altijd standby? Ik sta al 365 dagen per jaar, 24 uur per dag standby. Zonder vergoeding. Ik heb daarom ook 2 maand geleden aangegeven dat ik dit niet meer zonder vergoeding doe. Vervolgens zag ik in de CAO dus de salaris schalen.

Maar nu ben ik dus 2 maand verder, sta ik nog steeds standby 24 uur per dag en weet ik nog niets meer.

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22:44
Nou, direct die standby niet meer doen dus.

• Falcon

Falcon

@glaerox Vergeet ondertussen niet je c.v. up-to-date te brengen. ;)

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@glaerox je laat dus al jaren over je heen lopen en je werkgever maakt daar dankbaar gebruik van. Ik vind het dan ook niet vreemd dat ze hier geen haast achter zetten. Vergeet niet dat ze ook afhankelijk zijn van jou als je de enige bent, je zit in een prima positie om sterk te onderhandelen mits je bereid bent weg te lopen als je niet krijgt wat je wilt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:52
Misbruik maken van je werknemer (of hem in ieder geval over het hoofd zien) en er niet serieus mee om gaan als er een issue wordt aangegeven (of meerdere) is een goeie stap om je werknemer kwijt te raken. Of aan een ander, of aan een burn-out.

Het lijkt mij ook een goed idee om je CV weer eens te updaten en om je heen te kijken.

• glaerox
Wederom bedankt voor de reacties. Het frustreert me dan ook enorm.

Zoals eerder aangegeven ben ik bereid weg te gaan indien ze niet de vergoeding geven die bij de functie systeembeheerder hoort. Maar wel met pijn in mijn hart. Ik heb na 9 jaar werkzaam te zijn hier een goede band met mijn collega's en er een paar goede vrienden aan over gehouden. Tevens zijn we druk met nieuwbouw wat een prachtige locatie wordt en ik veel tijd en energie in heb gestoken.

Wat betreft die bereikbaarheidsvergoeding: Ik heb gezegd dat ik hier afstand van zou doen indien ik gewoon in de juiste schaal wordt ingedeeld. Ik had daarbij een rekensom gemaakt (Kost +/-5000 euro per jaar volgens de CAO, 12 euro per etmaal doordeweeks en 24 euro per etmaal in het weekend, maal 47(vakanties niet)). In plaats van dat dit gewaardeerd werd, kreeg ik te horen dat ik dit nooit meer moest doen zo.http://www.forumsmileys.nl/smileys/fok/confused.gif

Ik heb nu dus nog steeds mijn werktelefoon bij me, 24 uur per dag waar ik ook ben, zonder vergoeding. Ik ben bang dat indien ik zeg dat ik daar per direct mee stop het niet bij draagt aan een bevredigend antwoord op mijn vraag over loonschalen...

Waarom het zo lang duurt:

Afdeling HRM is in overleg of ik wel de taken uit voer van systeembeheerder. http://www.forumsmileys.nl/smileys/fok/confused.gif

Ik denk dat het tussen mij gaat en een ICT-geest ergens tussen het bedrijf. Want als ik de systeembeheerder taken niet doe, wie doet ze dan?! (we besteden bijna niets extern uit!)

Even een voorbeeld:

In december is het mijn taak om te zorgen dat de nieuwe serverruimte(mer) gebruiksklaar is. Daarna dienen we te zorgen dat alles met zo weinig mogelijk down-time gemigreerd wordt naar de nieuwe MER. Daar het een reeds in gebruik genomen Kas betreft, is het zeer belangrijk dat de klimaatserver slechts kortstondig uit staat. Dit is een uitdaging. De server draait in een Keet waar tijdelijke glasvezel aders zijn aangelegd. Deze dienen omgelegd te worden naar de nieuwe Mer alvorens we iets kunnen verhuizen. Eerst dienen we dus weer Lan kabels te trekken tussen Mer en Keet. Zo lopen we tegen nog heel wat meer uitdagingen aan. Het is aan mij om uit te denken hoe dit zo efficiënt mogelijk uitgevoerd kan worden en een plan van aanpak te schrijven.

Bij het uitvoeren heb ik uiteraard assistentie van leveranciers. Verhuizing van de interne servers en netwerk componenten doe ik wel zelf.

Wat ik nu omschrijf zijn toch werkzaamheden van een systeembeheerder? Of is het wel terecht dat ze nog twijfelen of mijn werkzaamheden wel onder systeembeheer vallen.

Hoe dan ook, het frustreert me enorm en laat me ongewaardeerd voelen. Hoop niet dat het nog heel lang duurt, het maakt het er niet leuker op.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Even afwachten dan wat HRM gaat beslissen wat je taken zijn, en dan alleen deze uitvoeren. Je kan aanbieden om te helpen met het beschrijven van je taken (dan kopieer je gewoon de taken uit de CAO/besluit ;) ).

Aan de andere kant kan ik HRM ook wel begrijpen dat als je "out-of-the-blue" met een volledige berekening aankomt zetten voor bereikbaarheidsvergoeding dat je een afstandelijke houding krijgt. Je neemt ze dan namelijk niet mee in het proces om tot een "oplossing" te komen.

De wet geeft geen minimale vergoeding voor oproepdiensten/consignatie aan. Maar wel "Per 4 weken mag u maximaal op 14 dagen geconsigneerd zijn". Dat is eventueel ook nog iets om in te kunnen zetten per direct.

Wel goed om te lezen dat je buiten de waardering het wel naar je zin hebt bij deze werkgever. Dat zou voor het bedrijf wel een motivatie moeten zijn (als ze het weten) om op een normale manier (tijdig en volledig) met je vragen / verzoeken om te gaan. Maar een goede band met collega's maakt nog niet direct een goede band met de werkgever - daar zal je dan ook zelf je nuance voor je verdere beslissingen in moeten vinden.

• Crashhill
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 11-06 14:27
Jij vind blijkbaar dat je slecht verdiend, i.p.v. allerlei juridische procedures aan te gaan raad ik aan om het te overleggen met inderdaad personeelszaken, wordt er niks gedaan, weg gaan - want je bent niet tevreden.

Maar we zijn nu al weer een maand verder geloof ik, het enige wat je wilt is die loonsverhoging en je hebt gedreigd om geen extra werk meer aan te nemen, ik had je zelf persoonlijk de deur gewezen tbh, omdat er blijkbaar geen ruimte is voor discussie.

• glaerox
Crashhill schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:47:
Jij vind blijkbaar dat je slecht verdiend, i.p.v. allerlei juridische procedures aan te gaan raad ik aan om het te overleggen met inderdaad personeelszaken, wordt er niks gedaan, weg gaan - want je bent niet tevreden.

Maar we zijn nu al weer een maand verder geloof ik, het enige wat je wilt is die loonsverhoging en je hebt gedreigd om geen extra werk meer aan te nemen, ik had je zelf persoonlijk de deur gewezen tbh, omdat er blijkbaar geen ruimte is voor discussie.
Deze opmerking snap ik niet helemaal. Kun je hem toelichten?

• glaerox
Qwerty-273 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:46:

Bedankt voor dat linkje. Ik zou dit inderdaad meenemen. Ook goed voor mij zelf om te weten dat we voor de andere 14 dagen een andere oplossing moeten verzinnen. Ik gaf aan dat ik het geen probleem vind om permanent te doen, met uitzondering van mijn vakanties. Dat vond HRM geen goed idee en mag dus volgens de wet blijkbaar ook niet :)

Wat betreft proces om tot een oplossing te komen: Ik ben van mening dat we er in overleg samen uit kunnen komen. Echter al mijn pogingen om samen te overleggen worden afgeslagen. Ik dien geduld te hebben en er wordt geen verdere input gewenst. Het is dus inmiddels meer dan 2 maand geleden dat ik heb aangegeven dat ik niet meer van plan ben om zonder vergoeding bereikbaar te zijn buiten werktijd. Inmiddels ben ik nog bereikbaar en wordt er geen haast gemaakt met een oplossing.

• Crashhill
glaerox schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:50:
[...]

Deze opmerking snap ik niet helemaal. Kun je hem toelichten?
Je bent het spel begonnen, maar halve bak - vanuit loyaliteit naar je werkgever waarschijnlijk.
Verder lees ik vooral dat je je zelf heel belangrijk vindt (werkgever denkt er blijkbaar anders over - dus als ik die persoon was had ik je buitengegooid, er is vast een jonge hond te vinden die dit voor weinig wil doen)

Je had het hard moeten spelen; solliciteren (hoeft niemand te weten, maar als er iets wordt gevraagd ben transparant), dien je onstlag in zodra je een nieuwe baan hebt, bieden ze je dan een verbeterd contract aan kun je altijd nog een beslissing nemen.

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23:44
Crashhill schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:59:
[...]

Je bent het spel begonnen, maar halve bak - vanuit loyaliteit naar je werkgever waarschijnlijk.
Verder lees ik vooral dat je je zelf heel belangrijk vindt (werkgever denkt er blijkbaar anders over - dus als ik die persoon was had ik je buitengegooid, er is vast een jonge hond te vinden die dit voor weinig wil doen)

Je had het hard moeten spelen; solliciteren (hoeft niemand te weten, maar als er iets wordt gevraagd ben transparant), dien je onstlag in zodra je een nieuwe baan hebt, bieden ze je dan een verbeterd contract aan kun je altijd nog een beslissing nemen.
Hoezo? (Moet zeggen dat ik niet alles heb gelezen, maar...) De werkgever moet zich toch gewoon aan de CAO houden? Waarom zou je als werknemer weg moeten gaan als de werkgever zich niet aan de regels houdt? Beetje omgekeerde wereld, niet?

• glaerox
Ik geloof niet dat je het allemaal goed hebt gelezen Crashhill. Het enige wat ik wil is betaald krijgen voor functie systeembeheerder in de CAO. Hoewel ik dan nog steeds recht heb op een bereikbaarheidsvergoeding volgens de CAO, doe ik daar afstand van. Best netjes toch? Ik probeer echt niet het maximale er uit te knijpen.

Het lijkt nu alsof je vind dat ik ze afpers... In tegendeel zelfs geloof ik.

Met deze opmerking:

(werkgever denkt er blijkbaar anders over - dus als ik die persoon was had ik je buitengegooid, er is vast een jonge hond te vinden die dit voor weinig wil doen)

Ben ik blij dat je geen werkgever bent. Dan denk ik niet dat personeel je gaat waarderen. Dat je dit doet bij iemand die al boven minimum loon betaald krijgt, okey. Maar iemand die alleen vraagt om het loon waar hij volgens CAO recht op heeft...

Tuurlijk is er vast weer een jonge hond. Dan ken jij de complexiteit van een grote geautomatiseerde kas niet en wat daar bij komt kijken. Het kost je best wat tijd om alle ins & outs te weten.

En me zelf zo belangrijk? Nee ik wil enkel de waardering dat ze erkennen dat ik de taken van systeembeheerder uitvoer en niet een loopjongen ben. Alles komt op mijn bord, maar dat realiseren ze zich niet helemaal geloof ik. Onmisbaar wil ik ook niet zeggen, maar als ik het nu zou laten afweten hebben ze met de aankomende verhuizing wel een flinke uitdaging...

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 12-06 02:28
glaerox schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:32:
Afdeling HRM is in overleg of ik wel de taken uit voer van systeembeheerder.
Dat is precies wat ik een maand geleden voorspelde. Ze gaan alle taken vergelijken en kijken in hoeverre jij daar aan voldoet. Als dat zo'n tijd moet duren, heeft het een lage prioriteit. En dan ga je waarschijnlijk binnenkort een antwoord krijgen dat er taken zijn waar je niet aan voldoet, dat ze moeten voldoen aan een bepaald beleid en zo, oftewel, er gaat niks veranderen.

Als ik dan je verhaal lees over al jaren standby lopen, dat jouw initiatieven afgehouden worden, en input niet gewenst is, zou ik gewoon lekker om je heen gaan kijken. De markt voor ITers is goed op dit moment. En ik durf te wedden dat je een bedrijf gaat vinden dat jouw werk beter waardeert dan je huidige werkgever doet.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• CappieL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 21:05
@glaerox Dat je straks misschien in een andere schaal zit, hoeft nog niet te betekenen dat je ook meer betaald gaat krijgen. Zo'n schaal heeft een minimum en maximum salaris, net als jouw huidige schaal. Zolang jouw huidige salaris binnen de hogere schaal valt, hoeft er dus niets te veranderen (enkel je maximum salaris zal hoger worden).
Vaak heeft een hogere schaal wel een hogere stap-vergoeding.

PSN: Cappie85 (PS4)

• Albantar
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:12

Albantar

Get schwifty! Ꙭ

CappieL schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:53:
@glaerox Dat je straks misschien in een andere schaal zit, hoeft nog niet te betekenen dat je ook meer betaald gaat krijgen. Zo'n schaal heeft een minimum en maximum salaris, net als jouw huidige schaal. Zolang jouw huidige salaris binnen de hogere schaal valt, hoeft er dus niets te veranderen (enkel je maximum salaris zal hoger worden).
Maar hij doet dit werk al 9 jaar. Meestal gaat zo'n schaal pak 'm beet van 70% tot 110% van het normsalaris voor die schaal. Als je pas begint in een functie, is het normaal dat je ergens onderin begint. Maar na een jaar of 5 zou je zeker wel op het normsalaris (100%) moeten zitten want dan heb je je ondertussen wel bewezen in die functie. TS zou dus na 9 jaar zeker wel 100% van het normsalaris voor zijn functieschaal moeten verdienen!

Nou kan ik me natuurlijk voorstellen dat een werkgever terughoudend is om in een keer een flinke loonsverhoging te geven... Maar spreek dan in ieder geval af (lees: laat op papier zetten) dat je vanaf 2019 minimaal 10% vooruit gaat op wat je nu verdient, en dan de jaren daarna in 2x stijgt naar 100% van het normsalaris dat je eigenlijk al zou moeten hebben gehad?

Wubba lubba dub dub! В темноте всё кошки серы...

• glaerox
CappieL schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:53:
Ik zou dan in schaal K trede 9 moeten komen. Vana 1 januari trede 10. het salaris is dan dus hoger. + de treden lopen verder door waardoor je nog even kan groeien.

• Crashhill
glaerox schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:10:
Nee ik wil enkel de waardering dat ze erkennen dat ik de taken van systeembeheerder uitvoer en niet een loopjongen ben. Alles komt op mijn bord, maar dat realiseren ze zich niet helemaal geloof ik. Onmisbaar wil ik ook niet zeggen, maar als ik het nu zou laten afweten hebben ze met de aankomende verhuizing wel een flinke uitdaging...
Ik wou je (misschien op een verkeerde manier) laten inzien dat je veel te loyaal bent richting je werkgever, en dat loyaal zijn wordt niet gewaardeerd (je hebt hier topic geopend, dus je vind dat je niet gewaardeerd wordt).

Deze werkgever vind je niet goed genoeg of wint het spel. Daarom was die allereerste vraag in dit topic zo belangrijk; Stap je op als?

Zoals je zei; 2 maanden verder en eigenlijk nog steeds niks, dus hun waarderen niet eens wat ik hierboven van je heb gequote.

Ben ik blij dat je geen werkgever bent.
Had je wel precies geweten waar je aan toe bent en had je waarschijnlijk al antwoord gehad op je vraag, ga ik meer geld verdienen of niet.

Ik vind gewoon dat je er veel te zacht ingedoken bent, misschien is dat ook je persoonlijkheid, maar het bedrijf naait je en je laat het zelf toe.

Ik zou lekker weggaan als ik jouw was :)

• glaerox
Daar moet ik je gelijk in geven Crashhill. Wat dat betreft ben ik echt een zachtgekookt eitje. Ik heb de (soms vervelende) eigenschap het iedereen naar de zin te willen maken.
Crashhill schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:37:
[...]

Ben ik blij dat je geen werkgever bent.
Had je wel precies geweten waar je aan toe bent en had je waarschijnlijk al antwoord gehad op je vraag, ga ik meer geld verdienen of niet.
Haha, ja dat is waar! :+ ;)

Bedankt voor je bijdrage in ieder geval!

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:52
Hoe is de verhouding met je direct leidinggevende? En wie is dat (qua functie)? Ik zou sowieso daar eens mee gaan praten en aangeven dat je je door HRM niet serieus genomen voelt en dat je na 9 jaar loyaliteit meer verwacht zou hebben. En dat dit ook niet helpt in het plezier in je werk.
Tuurlijk, je doet het niet alleen voor het geld, maar 9 jaar inzet en altijd bereikbaar zijn mag best volgens de CAO gewaardeerd worden. Dat er dan een maand voorbij gaat zonder antwoord steekt.

Heb het niet over wat je wil aan geld, maar over hoe jouw loyaliteit wel op de proef wordt gesteld. En eventueel dat je dit weekend niet bereikbaar bent, want je wilt een keer in alle rust alles doornemen voor jezelf. Dat zou ik zeker doen!

• glaerox
Hallo allemaal,

Ik heb vandaan reactie van mijn leidinggevende gehad op mijn vraag.

Vanaf 1 januari wordt ik in de schaal geplaatst horende bij systeembeheerder (K). Tevens ga ik van 40 uur naar 38 uur (wat standaard is in het bedrijf). Als je kijkt naar uurloon ga ik er +/- 10% op vooruit en er is wat meer ruimte voor groei.

Over bereikbaarheid wordt nog gediscussieerd door het management. Verwachting is dat ik dit ga delen met andere medewerkers (die geautoriseerd worden om een melding door te zetten naar onze ICT dienstverlener).

Al met al ben ik dus tevreden.

Iedereen bedankt voor het mee denken! :)

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True