Toon posts:

Heeft het zin om een Gtx1080 te kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PhallusDominus
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-05-2020
De laatste tijd lopen games steeds minder goed op mijn desktop. Helaas ben ik een flink computer leek. De huidige pc die ik heb, is de inhoud van een MSI Nightblade, overgezet naar een grotere kast. Ik heb de volgende specs:
CPU
Intel Core i5 4690K @ 3.50GHz 52 °C
Haswell 22nm Technology
RAM
8,00GB Single-Channel DDR3 @ 799MHz (11-11-11-28)
Motherboard
MSI NIGHTBLADE Z97 (SOCKET 0) 46 °C
Graphics
VX248 (1920x1080@60Hz)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 970 (MSI) 48 °C

Heeft het voor mij zin om een gtx 1080 aan te schaffen, of ik moet meer gaan upgraden om bottelneck te voorkomen? Wat is jullie tip om dit systeem te upgraden, en welke CPU zou ik bv. kunnen aanschaffen die past in een MSI Nightblade z97? De PC is gericht op gamen. Ik hoor graag van mensen die er wel verstand van hebben!

Groeten

Beste antwoord (via PhallusDominus op 18-10-2018 15:03)

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-03 12:59
ArisB schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:15:
Ik heb een rtx2080 icm de i5-4690 en heb niet het idee dat hij een bottleneck vormt. Met Fallout 4 op 4K loopt de kaart gewoon op 100% (volgens afterburner). Ik zou zeggen dat de 1080 prima moet kunnen.
Overigens was mijn vorige kaart een gtx980 en ook die kreeg moeite met games op full-HD

Je schrijft dat je 8GB single channel geheugen hebt, betekend dat dat je 1 reepje er in heb zitten? Want in dat geval zou je (als je er 1 kan vinden) precies zo een reepje erbij kunnen zetten.
Op 4K is de GPU vrijwel altijd de bottleneck. Op 1080p schuift dat veel vaker naar de CPU omdat de framrates met dezelfde GPU omhoog lopen word de CPU belasting ook hoger. Dus hoewel de 4690 op 4K misschien geen bottleneck is voor de rtx2080 is die dat op 1080p wel.

Als TS inderdaad 1 reepje heeft zou ik er ook een tweede bij steken. Niet absoluut nodig maar wel handig en ook niet al te duur.

Voor 1080p 60Hz is een 1060 6GB of RX580 8GB voldoende. Wil je extra zekerheid kan een 1070 ook.

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:34
Er is een kans dat het aan de GPU ligt, ja. Een 1080 is dan wel weer onzin. Ik zou het op een 1060 / RX580 kopen, zeker laatstgenoemde is nu lekker goedkoop. Beter GPU's zijn voor jouw monitor niet nuttig.

CPU zou ik niet direct vervangen. Maar zoals alles geldt: meten is weten. Kijk met behulp van MSI afterburner wat de bottleneck is van je PC.

[Voor 7% gewijzigd door Nat-Water op 18-10-2018 13:45]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nee, niet indien je niet binnenkort gaat upgraden. GTX970 is te vergelijken met 3GB 1060. dus is een 1070 al een hele upgrade. i7-4770/90k is een upgrade, maar het geld niet waard (175,-/225,-) en 8GB erbij

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• PhallusDominus
Hackus schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:45:
Nee, niet indien je niet binnenkort gaat upgraden. GTX970 is te vergelijken met 3GB 1060. dus is een 1070 al een hele upgrade. i7-4770/90k is een upgrade, maar het geld niet waard (175,-/225,-) en 8GB erbij
En 8gb erbij, bedoel je RAM?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-03 16:54
Ik heb een rtx2080 icm de i5-4690 en heb niet het idee dat hij een bottleneck vormt. Met Fallout 4 op 4K loopt de kaart gewoon op 100% (volgens afterburner). Ik zou zeggen dat de 1080 prima moet kunnen.
Overigens was mijn vorige kaart een gtx980 en ook die kreeg moeite met games op full-HD

Je schrijft dat je 8GB single channel geheugen hebt, betekend dat dat je 1 reepje er in heb zitten? Want in dat geval zou je (als je er 1 kan vinden) precies zo een reepje erbij kunnen zetten.

• PhallusDominus

Ik heb inderdaad één reepje erin zitten. Ik weet niet precies waar hij op aangesloten is, maar ik denk dat er een DD3 8gb dan erbij zou kunnen. Ik ben een 1080 aan het overwegen, ook als ik later nog wil upgraden. Ik speel alleen op 1080p

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-03 12:59

Op 4K is de GPU vrijwel altijd de bottleneck. Op 1080p schuift dat veel vaker naar de CPU omdat de framrates met dezelfde GPU omhoog lopen word de CPU belasting ook hoger. Dus hoewel de 4690 op 4K misschien geen bottleneck is voor de rtx2080 is die dat op 1080p wel.

Als TS inderdaad 1 reepje heeft zou ik er ook een tweede bij steken. Niet absoluut nodig maar wel handig en ook niet al te duur.

Voor 1080p 60Hz is een 1060 6GB of RX580 8GB voldoende. Wil je extra zekerheid kan een 1070 ook.

• PhallusDominus
Ik ga mijn RAM upgraden, CPU + moederbord laat ik erin zitten. Misschien wil ik later mijn scherm nog gaan upgraden dus haal ik een 1070 of 1080 dat is nog de vraag. Als ik dan wil kan ik altijd de stap nog maken! Thanks voor de tips heb flink wat inzicht verkregen zo.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
En je hebt een overclock CPU&Moederbord. Daar is nog een hoop winst uit te halen zonder geld uit te geven

• PhallusDominus
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:08:
En je hebt een overclock CPU&Moederbord. Daar is nog een hoop winst uit te halen zonder geld uit te geven
Inderdaad, CPU is van 3.5 naar 4.3 overclocked, gaat voor een leek makkelijk met MSI motherboard

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:16
PhallusDominus schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:12:
[...]

Inderdaad, CPU is van 3.5 naar 4.3 overclocked, gaat voor een leek makkelijk met MSI motherboard
Kreeg je interessante fps gain door de overclock naar 4.3 gigahez? En als hij is geocd naar 4.3 kan hij dan via de turbo nog naar 4,8 gaan of blijft hij dan constant op 4,3?

• PhallusDominus
Turbo instelling ken ik niet? Ik heb 'm constant op 4.3 staan. Hij performed prima, samen met afterburner kan het wel tot 7-8 fps schelen. Zeker merkbaar
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee