Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

M.2 slots

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hans-Peter
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 10-06 12:31
Kan iemand mij vertellen of deze netwerkkaart en SSD samen op dit MB werken.
Het MB beschikt over een M.2 (PCI-e 2.0 x4) en een M.2 (S600/Pcie3.0x4) connectie.
Welke gebruik ik voor de netwerkkaart en welke voor de SSD?

1MSI B450M Mortar€ 96,01€ 96,01
1Intel Dual Band Wireless-AC 8265€ 21,-€ 21,-
1Samsung 970 Evo 1TB€ 263,01€ 263,01

Of kan ik beter deze PCI-e versie gebruiken?

1Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth€ 31,04€ 31,04

Beste antwoord (via Hans-Peter op 21-10-2018 15:02)

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 22:45
Dat zijn netwerkkaartjes voor laptops. In een desktop kan je beter iets als pricewatch: Asus PCE-AC55BT gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 22:45
Dat zijn netwerkkaartjes voor laptops. In een desktop kan je beter iets als pricewatch: Asus PCE-AC55BT gebruiken.

• Wylana
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21:59
De Pcie3.0x4 kan je gebruiken voor je SSD.
De ander kan je gebruiken voor de netwerkkaart.

Let er wel op dat als je die gebruikt dat je PCI-E 4 niet kan gebruiken op het moederbord (4e PCI-E aansluiting).

[Voor 31% gewijzigd door Wylana op 18-10-2018 13:28]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online
De SSD zou ik in het slot met PCI-e 3.0x4 verbinding stoppen. Dan kun je optimaal gebruik maken van de snelheid van je SSD. De intel AC 8265 gaat volgens mij niet passen... Je hebt een M-key m2 slot. En volgens mij is de intel AC 8265 niet geschikt voor een M-key slot, maar heb je A of F nodig. (je hebt verschillende maten, waarbij de pinnen verschillende lay-outs hebben)

De intel AC 7260 gaat sowieso niet passen, omdat je geen mPCI-e slot hebt.

• Hans-Peter
@Uszka Ik las in een review van deze kaart dat ik een lege USB 2 header nodig voor Bluetooth. Die is toch aanwezig op dit MB?

@Wylana Weet je zeker dat ik de ander kan gebruiken voor de netwerk kaart of denk je dat de kaart van Uszka een beter optie is?

@hoi1234 Wylana denkt dat hij wel te gebruiken is. Een M.2 heeft toch altijd hetzelfde aantal pinnen?

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online
Hans-Peter schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 17:45:
@Uszka Ik las in een review van deze kaart dat ik een lege USB 2 header nodig voor Bluetooth. Die is toch aanwezig op dit MB?

@Wylana Weet je zeker dat ik de ander kan gebruiken voor de netwerk kaart of denk je dat de kaart van Uszka een beter optie is?

@hoi1234 Wylana denkt dat hij wel te gebruiken is. Een M.2 heeft toch altijd hetzelfde aantal pinnen?
Bij M2 kun je verschillende lay-outs hebben. Als je dus een A- of F-key M2 wifikaart wilt aansluiten op een M-key m2-slot gaat dat niet lukken, omdat de pinnen en de inkepingen op de verkeerde plek zitten.

Ik kan nergens vinden welke lay-out de wifikaart gebruikt, maar op de tekening staat A en F. Het lijkt me logisch dat ze daarmee bedoelen dat je een M2 A-key slot of een M2 F-slot nodig hebt. Je kunt de kaart natuurlijk kopen en dan terugbrengen als het blijkt dat hij inderdaad niet past. Dat is eigenlijk de enige oplossing, tenzij iemand anders het wel zeker weet.

• McKaamos
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hans-Peter schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 17:45:
Ja en Ja. In de specs staat hoeveel het er precies zijn. Het kan natuurlijk zomaar dat je die ook nog nodig hebt voor andere toepassingen zoals USB poorten op de voorkant van de behuizing.

M.2 heeft niet altijd hetzelfde aantal pinnen en hij kent welgeteld 12 verschillende keys.
De key betekent letterlijk dat het nokje ergens anders zit. Je kaart en M.2 slot moeten beide dezelfde key hebben.
Soms heb je zelfs 2 keys, en het is niet ondenkbaar dat er 3 of meer gebruikt worden, of zelfs helemaal geen key. Dat betekent dus dat het aantal pinnen wisselt.

Daarbij is het Intel kaartje een MiniPCIe kaart, géén M.2. Da's heel wat anders.
Dus nee, die past niet. Je kan wél een normale PCIe kaart gebruiken zoals @Uszka aangeeft.

Op desktop moederborden is de key meestal M voor PCIe x4+SATA en M+B voor SATA-only.
M.2 Wifi modules bestaan wel (zoals de Intel AC8260), maar die zijn in de regel A+F key, dus passen ze nogsteeds niet in een desktop moederbord.

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• Hans-Peter
@McKaamos en de rest bedankt!
Dan neem ik het ASUS kaartje.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True