Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Loei123
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 18:19
Ik zoek een?
Subwoofer.

Wat is je budget?
Tussen 100 en 200 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Momenteel ben ik in het bezit van een Yamaha RX-V675 i.c.m. twee Canton GLE 490.2 zuilluidsprekers. Vanwege de vorm van de ruimte valt de meeste bas van mijn speakers weg en dit wil ik graag aanvullen met een subwoofer. De crossover zal rond de 80hz komen te zitten en de zuilen blijven op full range staan.
De set wordt voor zowel muziek als films gebruikt in een stereo opstelling,

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik overweeg de Jarmo Sub 210 vanwege de prijs en goede ervaringen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Naast de goede ervringen lees ik ook dat deze subwoofer boomerig kan zijn, wat zijn jullie ervaringen hiermee? Kan deze sub hard en laag genoeg om een goede aanvulling te zijn op mijn zuilluidsprekers?

Alle reacties

• DjaRoel
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 07-06 15:04
Wat zijn de afmetingen van de ruimte waar hij komt te staan?
Uit wat voor materiaal is deze ruimte opgebouwd?

Zonder het bovenstaande is het moeilijk adviseren, daarbij denk ik dat het verwachtingspatroon van een sub van 125 euro ook niet te hoog moet zijn, dat deze boomerig klinkt zal meer te maken hebben met mis/gebruik, dan dat dat een eigenschap is van de sub zelf.

Ik zou eerder op marktplaats kijken voor een sub, ik kan me niet voorstellen dat je voor dat budget een nieuwe sub aanschaft welke echt een meerwaarde is voor je systeem

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• Loei123
Bedankt voor de hulp, ik heb nog wel een afbeelding van mijn woonkamer.

De tekst sub boven de salontafel moet je even wegdenken, het blauwe vakje in de hoek van de kamer is de sub die ik toen had, die was frontfiring en dat werkt dus niet zo goed.

Ik hoop dat een downfiring subwoofer op die plek beter gaat werken.
Daar kan ik er op MP ook niet super veel van vinden helaas.

EDIT: Nu met werkend plaatje. :)

[Voor 11% gewijzigd door Loei123 op 18-10-2018 13:16]

• DjaRoel
Loei123 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:57:
Bedankt voor de hulp, ik heb nog wel een afbeelding van mijn woonkamer.
[Afbeelding]

De tekst sub boven de salontafel moet je even wegdenken, het blauwe vakje in de hoek van de kamer is de sub die ik toen had, die was frontfiring en dat werkt dus niet zo goed.

Ik hoop dat een downfiring subwoofer op die plek beter gaat werken.
Daar kan ik er op MP ook niet super veel van vinden helaas.

EDIT: Nu met werkend plaatje. :)
Front of downfiring maakt in principe niks uit, lage frequenties stralen rondom uit en niet specifiek naar 1 richting, wellicht dat het met een houten vloer iets verschil maakt maar dat lees ik niet terug? Ik zou in ieder geval naar een geporte sub kijken die hebben wat meer output en in een lager budget is dat mooi meegenomen.

De positie van de sub is het belangrijkste, zolang deze geen dsp heeft lijkt mij op het eerste gezegd de positie in de hoek niet ideaal, nou is het heel lastig te voorspellen hoe het een en ander zich gaat gedragen maar ik zou je sub aanvankelijk eens langs de lange muur proberen boven je rechter front speaker zeg maar.

Kan je niet van een bekende een sub lenen? Dan kan je een avondje proberen om te kijken wat de beste positie is en of het vermogen afdoende is, een bekende tactiek is om de sub op de luisterpositie te plaatsen om vervolgens op de knietjes door het huis te tijgeren, de positie waar het laag dan het beste is is de positie waar de sub moet komen te staan.

Het blijft lastig zeker gezien de vele hoeken en holten in je kamer kan een meter om waarschijnlijk al veel doen met de weergave, de akoestiek van de ruimte is veel bepalender voor het geluid dan de eigenschappen van de sub zelf ;)

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• Loei123
De sub naast de rechter front heb ik wel eens gehad, maar ook daar viel het geluid weg.
Om nog maar de zwijgen over de WAF die de sub daar had. :X
Het lijkt allemaal te blijven hangen in de opening achter de grote bank, de rode stip is mijn luisterpositie en daar is weinig te horen.
Op de groene stippen is er wel goed laag aanwezig.

Misschien inderdaad eerst maar eens de "sub crawl" doen met een geleende subwoofer.
Moet ik alleen wel een erg lange subwoofer kabel hebben. :P

[Voor 6% gewijzigd door Loei123 op 18-10-2018 16:55]

• DjaRoel
Loei123 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:54:
De sub naast de rechter front heb ik wel eens gehad, maar ook daar viel het geluid weg.
Om nog maar de zwijgen over de WAF die de sub daar had. :X
Het lijkt allemaal te blijven hangen in de opening achter de grote bank, de rode stip is mijn luisterpositie en daar is weinig te horen.
Op de groene stippen is er wel goed laag aanwezig.

Misschien inderdaad eerst maar eens de "sub crawl" doen met een geleende subwoofer.
Moet ik alleen wel een erg lange subwoofer kabel hebben. :P
https://www.google.nl/amp...tions-35m-x-45m-room/amp/

Hier heb je een idee hoe lage tonen zich gedragen, zonder dsp en meerdere subwoofers lijkt het me onmogelijk om in jou situatie op elke zitplaats dezelfde weergave te krijgen. 😇

Het zal ongetwijfeld beter kunnen, maar als je nu al aangeeft dat de woofer langs de lange zijde een probleem is denk ik dat je vooral je partner moet zien te overtuigen van de noodzaak om het een en ander aan te passen 😝

[Voor 11% gewijzigd door DjaRoel op 18-10-2018 20:43]

• Loei123
Dat wordt dan toch een keer testen.
Ik ga maar op zoek naar een leen sub en dan maar hopen dat ik acceptabele plek kan vinden.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True