Nieuwsartikel: Verdachte illegale downloaders kunnen niet zomaar schuld bij huisgenoten leggen
Bron: https://www.nu.nl/interne...j-huisgenoten-leggen.html
"Daar is het Europees Hof het niet mee eens. Wil een aangeklaagde downloader beweren dat een huisgenoot schuldig is, dan moet hij of zij dat kunnen aantonen. Dat is in deze zaak niet gebeurd."
Dit vind ik een erg interessante aanspraak. Het lijkt mij dat schuld bewezen moet worden. Als er een dreigbrief verstuurd wordt met 'Afzender: Klaas' zou Klaas toch niet moeten bewijzen dat hij de brief niet verstuurd heeft?
Hoe wil je verder kunnen aantonen dat een huisgenoot schuldig is? Wil je dat bewijzen moet je eerst 10 andere wetten overtreden om achter die gegevens te komen.
Bron: https://www.nu.nl/interne...j-huisgenoten-leggen.html
Meningen van de tweakers? Ik ben benieuwd!Een illegale downloader die wordt vervolgd, kan niet zomaar een gezinslid of huisgenoot de schuld geven van het downloaden om onder de straf uit te komen.
Dat heeft het Europees Hof op donderdag bepaald.Het Hof oordeelt daarmee over een rechtszaak die in Duitsland werd aangespannen door een uitgeverij, wiens audioboek illegaal was gedownload.
De verdachte zei dat hij niet aansprakelijk kon worden gesteld voor de download, omdat hij niet als enige in het huis woont. Omdat de aanklager niet met zekerheid kan zeggen dat hij het bestand heeft gedownload, zou er volgens hem geen zaak zijn.
Daar is het Europees Hof het niet mee eens. Wil een aangeklaagde downloader beweren dat een huisgenoot schuldig is, dan moet hij of zij dat kunnen aantonen. Dat is in deze zaak niet gebeurd.
Met uitspraak ontstaat precedent voor toekomstige rechtszaken over illegaal downloaden. In zulke zaken zal een downloader vermoedelijk moeten bewijzen dat een medebewoner verantwoordelijk is. Lukt dit niet, dan is de eigenaar van de internetverbinding in het huis verantwoordelijk voor de auteursrechtenbreuk.
De Duitse rechtszaak is nog niet beslecht. Het oordeel wordt doorgespeeld naar de Duitse rechter, die hem laat meewegen in zijn vonnis.
"Daar is het Europees Hof het niet mee eens. Wil een aangeklaagde downloader beweren dat een huisgenoot schuldig is, dan moet hij of zij dat kunnen aantonen. Dat is in deze zaak niet gebeurd."
Dit vind ik een erg interessante aanspraak. Het lijkt mij dat schuld bewezen moet worden. Als er een dreigbrief verstuurd wordt met 'Afzender: Klaas' zou Klaas toch niet moeten bewijzen dat hij de brief niet verstuurd heeft?
Hoe wil je verder kunnen aantonen dat een huisgenoot schuldig is? Wil je dat bewijzen moet je eerst 10 andere wetten overtreden om achter die gegevens te komen.