Toon posts:

Vraag rondom aansluitingen koeling/fans

Pagina: 1
Acties:

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:57
Beste Tweakers,

Ik heb voor het eerst mijn pc zelf in elkaar gezet. Alles lijkt goed te werken. Echter loop ik tegen het volgende aan. Ik beschik over de volgende componenten:

NZXT H500 (standaard met 2 fans)
NZXT Kraken X62
Ryzen 2700X
Asus B450-F

Ik heb de fans (3pins) van de case (2 stuks) aan gesloten aan de fancontroller (4 pins) van de Kraken x62.

Op dit moment is de CPU in idle 37 graden.

Echter merk ik dat de grote fans van de Kraken x62 (die tegen de radiator staan) op ongeveer 25% load draaien en dus stil zijn.
Echter zijn de 2 case fans altijd boven de 100%, sterker nog zelfs op 110-120% (volgens de grafiek).

Probleem:
De 2 case fans draaien zo hard en snel terwijl dit (naar mijns inziens) niet nodig is en produceren enorm lawaai.

Hoe los ik dit op?

Ik heb het moederbord al afgezocht naar plekken waar ik de fans kan pluggen, maar kom niets tegen. Ook in de manual van de H500 staat niets beschreven hierover.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:20
Onderaan het bord zitten 2 fan headers,

Daar kan je ze op aan sluiten,je kan gewoon een 3 pins fan op een 4 pins aan slutinig zetten,wel goed kijken dat het clipje wel locked op de goede manier.

Je moet daarna de bios in om de fans in te stellen als DC fans,staat in de manual van het moederbord hoe je dat moet doen,daarna kan je in het bios de fan regelen.
Maar is vast ook wel een Asus app waarmee je de fan speed kan regelen

[Voor 38% gewijzigd door freaky35 op 18-10-2018 11:29]

• Squishie
freaky35 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:18:
Onderaan het bord zitten 2 fan headers,

Daar kan je ze op aan sluiten,je kan gewoon een 3 pins fan op een 4 pins aan slutinig zetten,wel goed kijken dat het clipje wel locked op de goede manier.

Je moet daarna de bios in om de fans in te stellen als DC fans,staat in de manual van het moederbord hoe je dat moet doen,daarna kan je in het bios de fan regelen.
Maar is vast ook wel een Asus app waarmee je de fan speed kan regelen
Dank voor je reactie, dit gaat geen problemen geven met de kraken?

Aanpassing doorgevoerd en hijs ineens een stuk stiller met de 'default' profile. Kan ik hem nog stiller krijgen? Bijv.
PWM fan aanschaffen?
Profiel aanpassen? En als ik het profiel aanpas, wat zijn minimaal acceptabele draai % van de fan?

[Voor 17% gewijzigd door Squishie op 18-10-2018 13:23]

• freaky35
Dat is per fan verschillen,verschillend,wanneer die opstart.

Uittesten dus,het kan geen kwaad dus gewoon proberen,totdat je een fan profiel hebt,welke goede temps geeft,maar die ook de temperaturen laag genoeg houd.

Als de fans nog te veel lawaai geven ook al staan ze bij na op 0,dan ben je echt andere fans nodig.
Ik ken de kast niet,ik weet niet hoe stil die fans kunnen zijn :)

• Squishie
freaky35 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:51:
Dat is per fan verschillen,verschillend,wanneer die opstart.

Uittesten dus,het kan geen kwaad dus gewoon proberen,totdat je een fan profiel hebt,welke goede temps geeft,maar die ook de temperaturen laag genoeg houd.

Als de fans nog te veel lawaai geven ook al staan ze bij na op 0,dan ben je echt andere fans nodig.
Ik ken de kast niet,ik weet niet hoe stil die fans kunnen zijn :)
@freaky35 Dank voor je reactie. Heb de fans in de bios middels 'optimize fans' naar een ander profiel kunnen krijgen minimaal 20% speed ipv default minimaal 50%.

heb de fans op 40% staan tot 40 graden C, en in de bios wordt een constante temperatuur van 39 graden C aangegeven van de CPU en 42-44 graden C van de mobo.
vanaf 50 graden gaat hij geleidelijk door naar de 100% bij 70 graden C.

Ik hoorde via via dat de CPU in de bios op 100% draait, dus ga misschien nog even wat lager zetten, want CAM geeft op de desktop 30 graden aan bij idle.

• freaky35
Cpu moet je wel mee uitkijken natuurlijk, houd de tenp wel in de gaten, als je de cpu belast, idle kan die wel 30 zijn.

Maar als je het systeem belast word gaat deze heel snel omhoog, dus houd de temps goed in de gaten🙂.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee