BLACKfm schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:58:
Op jezelf gaan wonen is een ruim begrip, je kunt een koopwoning betrekken (heb je wss geen geld voor) of huur. En ook huur heeft weer veel onderdelen. Sociale huur, en vrije sector.
Sociale huur is op een wachtlijst staan en hopen dat je een huis krijgt en op de vrije sector is het uitzoeken.
Op de vrije sector heb je echter niet altijd recht op huurtoeslag, maar kan je in een soort studentenkamer (1 kamer 'appartement' met eigen keuken, wc en badkamer) met 300-500 euro all-inclusief al klaar zijn.
Maar dat is alleen leuk als je genoegen neemt met 15m2 aan woonruimte.
Vrije sector-woningen zijn vaak onterecht, wederrechtelijk als vrije-sector-woning aangeduid. Mensen denken dat het de hoogte van de huurprijs is die bepaalt of een woning een vrije-sector-woning is, maar feitelijk is dat de puntentelling: als een woning minder punten heeft dan overeenkomt met een prijs hoger dan € 710, kun je de verhuurder dwingen de huurprijs te verlagen en is het dus niet langer een vrije-sector-woning - en was het dus onterecht aangemerkt als vrije-sector-woning.
Echter, dat traject moet je wel aan willen gaan: niet iedere verhuurder reageert even netjes op zo'n verzoek, en intimidatie en agressie komt in dergelijke gevallen regelmatig voor.
Gezien het huidige salaris kan ik niet adviseren op de sociale huurmarkt te gaan richten. Goedkope woningen wil iedereen en de kans is dus klein dat je daar voor in de prijzen valt.
Juist wel. De sociale huurmarkt is
juist voor mensen met een laag inkomen. Er zijn, mocht meer werken niet lukken, genoeg vangnetten om te voorkomen dat je de huur niet meer kunt betalen.
Een wooncorperatie waar ik bij ben ingeschreven vraagt ook om een loonstrook, al is dat waarschijnlijk om scheefwonen te voorkomen kan ik mij voorstellen dat als ze risico zien in het niet kunnen betalen van de huur ze je ook proberen te weigeren.
Ik ben dit vaker tegen gekomen, maar twijfel nog steeds of dit mag. Juist omdat je, zodra je zelfstandig woont, meer rechten op vangnet hebt, kan het best zo zijn dat je daardoor in 'n catch 22 terecht komt: je hebt inkomen nodig om een woning te krijgen, en je hebt een woning nodig om inkomen te krijgen.
No good deed goes unpunished.