Toon posts:

Webserver [IIS] - DNS - Meerdere websites.

Pagina: 1
Acties:

• Chris-1992
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-05 18:45
Beste Tweakers,

Ik ben ervan overtuigd dat deze vraag terug te vinden is op het net maar ik vind niet de juiste zoektermen :)

Wat ik heb is:
IIS 8.0 waar ik meerder websites host op poort 80.

Website1.digitalkey.be

Website2.digitalkey.be

Maar hoe zorg ik er nu voor dat ik de websites ook extern bereikbaar maak.
http://extern ip/
Hoe kan ik ervoor zorgen als ik naar mijn firewall zijn IP surf dat deze weet naar welke website hij moet forwarden intern.

Online domain name:
https://i.postimg.cc/PNDRgmDD/2018-10-17-22-49-13-One-com-Webhosting-Domeinregistratie-eige.jpg

Samengevat:
Wanneer ik naar de website "Website1.digitalkey.be" op "het internet" surf zou ik intern op de website moeten belanden met binding "192.168.1.35 port 80 hostname website1.digitalkey.be

Waneer ik naar de website "website2.digitalkey.be" op "het internet" surf zou ik intern op de website moeten belanden met binding "192.168.1.35 port 80 hostname website2.digitalkey.be

Is dit mogelijk? :+

Alvast bedankt!

groetjes,

Wijziging: (Zie post 2)
Het is dus de bedoeling om 2 subdomeinen te koppelen aan 2 internal websites op port 80 via 1 extern ip.

website1.digitalkey.be > extern ip (1.1.1.1) > 192.168.1.2:80
website2.digitalkey.be > extern ip (1.1.1.1) > 192.168.1.3:80

[Voor 8% gewijzigd door Chris-1992 op 17-10-2018 23:25]

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:04
Ja dit moet mogelijk zijn. Er zijn iig meerdere tutorials online te vinden over de correcte setup. Iets als "IIS multiple subdomains" geprobeerd? Rechstreeks op IP gaat trouwens niet lukken, omdat je ze met hostname uit elkaar gaat houden. Mocht het vanuit IIS nog niet lukken, zou je evt nog naar een reverse proxy (bijvoorbeeld nginx) kunnen kijken.

Staat in ieder geval portforwarding/firewall goed om poort 80 traffic naar deze machine te leiden?

[Voor 5% gewijzigd door ShitHappens op 17-10-2018 23:13]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Intern lukt je dit al niet; als je naar http://192.168.1.35 gaat, zal je random site1 of site2 te zien krijgen, afhankelijk van welk worker process het eerste reageert.

Volgens mij help je jezelf al door de IIS-server 2 IP's te geven en daar elk 1 site aan te binden. En dan help je jezelf nog meer omdat je portforwards naar verschillende IP's kunnen wijzen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Chris-1992
@MAX3400 Nee inderdaad als ik naar het IP surf intern gaat dit niet lukken, enkel op hostname.
Maar wat je zegt om een extra IP toe te wijzen en hier de website aan te binden maakt het inderdaad al een stuk logischer.

Alleen zit ik dan nog beetje met zelfde probleem:
extern ip port 80 forwarden naar 192.168.1.2:80 (Website 1)
zelfde extern ip port 80 forwarden naar 192.168.1.3:80 (Website 2)

Dan nog kan ik geen DNS naam kopen en 2 subdomains koppelen aan de 2 verschillende interne websites op IP.

@ShitHappens
Dan moet ik eens kijken wat de reverse proxy precies inhoudt.
Momenteel heb ik nog niks geforward omdat ik de correcte wijze niet zie :D

###

Het is dus de bedoeling om 2 subdomeinen te koppelen aan 2 internal websites op port 80 via 1 extern ip.

website1.digitalkey.be > extern ip (1.1.1.1) > 192.168.1.2:80
website2.digitalkey.be > extern ip (1.1.1.1) > 192.168.1.3:80

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als je ervoor zorgt dat je 1 IP adres intern hebt, kan je in IIS gewoon d.m.v. Hostname binding de juiste site laten serveren, heb je ook maar 1x poort 80 nodig en heb je geen lastige reverse proxy's nodig..

of zie ik wat over het hoofd?

Wil je dit ook intern goed laten resolven zal je moeten zorgen dat de gekozen webadressen b.v. in je hosts file staan of in je lokale DNS staan (en je pc's dus niet eerst een externe dns aanspreken die een extern IP adres geeft..)
je zal ook eventueel moeten afvangen wat er gebeurd met een aanvraag naar je IP adres, ook dit kan je d.m.v. hostbinding regelen door de hostname leeg te laten; Eventueel zet je hiervoor een "lege" site op die een blanco pagina serveert bv

[Voor 49% gewijzigd door mschol op 17-10-2018 23:35]

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:10
1 ip is genoeg. Magische zoekwoord is "iis host header". Daarmee kun je vanaf 1 ip meerdere sites hosten.

Dan verwijs je in dns alles naar je externe ip. In je router forward je poort 80 naar het interne ip van de webserver. Iis zoekt dan uit bij welke website de request hoort die hij binnen krijgt.

[Voor 2% gewijzigd door Craven op 18-10-2018 12:11. Reden: typos en gramme zijn shit op een telefoon savonds laat...]

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
mschol schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 23:30:
als je ervoor zorgt dat je 1 IP adres intern hebt, kan je in IIS gewoon d.m.v. Hostname binding de juiste site laten serveren, heb je ook maar 1x poort 80 nodig en heb je geen lastige reverse proxy's nodig..

of zie ik wat over het hoofd?
Precies mijn gedachte.
En voor de TS, lees je ff in op host headers ;)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:10
Of je weet al dat je later met certificaten gaat werken, dan kan 1 ip met 1 port voor meerdere sites nog wel eens problematisch worden.

Anders gewoon de (sub-)domeinen laten verwijzen naar jouw externe IP. Dan een portforward toevoegen van extern-ip:80 -> interne-server:80

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:00
Je moet inderdaad host headers hebben. Intern is het afhankelijk van of je router nat local loopback (of iets dergelijks) doet of niet.

Roomba E5 te koop

• Chris-1992
Bedankt voor de snelle feedback!
Nu ik weer een deel zoektermen heb loop ik niet meer tegen een muur aan :D
Zodra ik het in orde is laat ik wat horen!

Thx!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Chris-1992 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 23:52:
Bedankt voor de snelle feedback!
Nu ik weer een deel zoektermen heb loop ik niet meer tegen een muur aan :D
Zodra ik het in orde is laat ik wat horen!

Thx!
Met je screenshots in je Openingspost had je eigenlijk 95% al voor elkaar.. (2 sites d.m.v hostnames gescheiden)

enige wat mist is het afvangen van een aanvraag naar alleen je IP adres

-edit-
https://serverfault.com/q...e-requests-with-hostnames

dit wist ik van IIS niet, kennelijk als je die regel (geen hostname, wel poort) niet specificeert dropt hij gewoon je request met een foutmelding.. (en gaat hij niet specifiek naar een bepaalde site)

• Chris-1992
@mschol
@Craven
@Oogje
@sig69

Host headers is volgens mij inderdaad precies wat ik nodig heb!
Ben snel even tussendoor nog wat gaan opzoeken en ben dit tegengekomen:

Zodra de domeinnaam is opgehaald, heeft de client een verbinding met de webserver gelegd en stuurt een bericht met een verzoek. Dit verzoek bevat de Host Header, en kan er zo uitzien:

GET / HTTP/1.1 index.htm
Host: www.sslcertificaten.nl

Hiermee gaat het Hopelijk lukken!
Straks wat in verdiepen als ik thuis kom.

Thx! :)

• Chris-1992
Het is dus gelukt met jullie hulp alweer!
Eigenlijk zo simpel als het groot is :D

Websites aanmaken op IIS.
Hostname toevoegen aan de bindings. (Wanneer hostname ingevuld is kan je meerdere sites toevoegen op zelfde IP en PORT)

Firewall:
Forward WAN naar Webserver IP port 80 & 443

Domein/sub domein records aanpassing naar 1 enkel extern IP.

En door de get request komen ze bij de website uit met de juiste binding.

Thx!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee