Acces point en bestaand netwerk i.c.m. NAS en Hue

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Beste allen, even een laatste check voordat ik tot aanschaffen overga.
Onlangs nieuw huis gekocht, veel beton en staal dus je raadt het al... Schijt wifi op zolder. Helaas zonder valse leidingen naar zolder, maar wel naar de eerste verdieping.

Nu is de situatie zo:

begane grond:
Modem (Ziggo) -> Router (ASUS RT N66U) -> Switch (Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3 ) -> de rest van het huishouden dat internet nodig heeft (Hue, NAS, PC, Smart tv, Switch van de kinderen etc)

Nu ben ik voornemens om een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE op de eerste verdieping te gaan hangen in het (open) trappengat om zo de zolder ook van een degelijk signaal te voorzien.

Nu weet ik dat ik dat accespoint dezelfde naam + wachtwoord moet geven als het bestaande netwerk wat net niet tot zolder komt. Dat zal vast wel gaan werken (hoop ik, ben benieuwd of de apparatuur boven zoals google home een paar hue lampen, tablet van vrouw en mijn laptop wel voor het sterkste signaal gaan)

Wat ik me afvraag, want ik lees er veel tegenstrijdige berichten over:
Kan ik ook op het Accespoint netwerk mijn NAS benaderen, of behoeft dat een ingewikkelde workaround?
Idem voor mijn Hue lampen op zolder. Gaat ie in de hue app wel alle lampen blijven zien? Of zit ik straks met 2 netwerken?

Of ben ik gewoon stom en moet ik voor een multiroom wifi systeem gaan?

Bedankt alvast voor de tips!

Beste antwoord (via LZ86 op 18-10-2018 18:30)

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Leon Zwiers schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:00:
Welke wifiroiter raad je aan van ubiquiti mocht ik willen vervangen?
Ik denk dat je met de LITE versie al een heel eind kunt komen. Houd er wel rekening mee dat deze UAP's via POE gevoed worden en dus een poe adapter moet gaan gebruiken. Zoals ik gelezen heb bij coolblue zit deze bij de LITE versie inbegrepen. Mocht je voor een PRO gaan zal je er een aanmoeten schaffen.

Mocht het niet het gewenste resultaat geven dan kun je als je bij coolblue besteld nog 30 dagen retour sturen.

Het beste is op een laptop Unifi Controller te installeren en vanuit daar de UAP te configureren. Dan kun je met de meeste instellingen spelen om de UAP op de juiste manier te configureren voor deze specifieke situatie. Ik heb bijvoorbeeld bandsteering 5g prefer ingesteld.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronker op 18-10-2018 10:09 ]

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:29
Als je een accespoint aansluit wordt alles een groot netwerk, je kunt dus ook via WiFi aan je nas etc.

Waar je echter op zult moeten letten is dat je apparaten wel voor het beste signaal kiezen. Apparaten roamen zelf, maar alleen als de instellingen van, in dit geval beiden punten, 100% identiek zijn. Of je dat voor elkaar gaat krijgen met de asus in combinatie met Ubiquiti durf ik je niet te vertellen, dat kun je ook gewoon proberen. In het ergste geval schaf je een 2e Lite aan voor beneden en zet je de WiFi van je asus uit.

Je Hue is echter een ander verhaal. Hoewel je de app zal kunnen blijven gebruiken heb je geen garantie dat het signaal van je bridge ook goed bij je lampen aan komt. Hue maakt een eigen netwerk los van je WiFi. Als ik me niet vergis versterken de lampen her signaal ook onderling (lamp op zolder maakt via lamp op de 1e verbinding met je bridge op de begane grond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
gastje01 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 23:02:
Als je een accespoint aansluit wordt alles een groot netwerk, je kunt dus ook via WiFi aan je nas etc.

Waar je echter op zult moeten letten is dat je apparaten wel voor het beste signaal kiezen. Apparaten roamen zelf, maar alleen als de instellingen van, in dit geval beiden punten, 100% identiek zijn. Of je dat voor elkaar gaat krijgen met de asus in combinatie met Ubiquiti durf ik je niet te vertellen, dat kun je ook gewoon proberen. In het ergste geval schaf je een 2e Lite aan voor beneden en zet je de WiFi van je asus uit.

Je Hue is echter een ander verhaal. Hoewel je de app zal kunnen blijven gebruiken heb je geen garantie dat het signaal van je bridge ook goed bij je lampen aan komt. Hue maakt een eigen netwerk los van je WiFi. Als ik me niet vergis versterken de lampen her signaal ook onderling (lamp op zolder maakt via lamp op de 1e verbinding met je bridge op de begane grond).
Dank voor je antwoord, De Hue lampen op zolder doen het nu (met belabberde wifi) ook, dus dat zal niet het probleem zijn. Ik vreesde vooral voor 2 netwerken waardoor de hue app in de war zou raken (of de google assistant :) ) Ik zal me ook inderdaad eens verdiepen in hoe ik de wifi op die asus uit kan krijgen voor een eventueel 2e AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-07 16:58
Je hue lampen gebruiken geen wifi. Die gebruiken een ander protocol en versterken elkaar. Dus een lamp op de begane grond zal het signaal van een lamp verder weg doorsturen naar de bridge. De bridge is bedraad aangesloten dus die heeft uberhaupt geen last van wifi. De lampen negeren wifi compleet. Zolang de bridge maar ingeprikt zit in ethernet gaan de lampen werken als je wifi uitzet (mits je telefoon met 4g verbonden is en je externe toegang aan hebt staan).

voor het roamen stel je inderdaad de wifi instellingen identiek in. Dus:
Accesspoint 1:
SSID: MijnWifi
pass: IETSSTERKSWATDEbURENNIETKUnNENRADEN1234

SSID: MijnWifi5g

Accesspoint 2:
SSID: MijnWifi

SSID: MijnWifi5g

Aparte netwerken voor 2.4ghz en 5ghz hoeft niet maar doe ik zelf wel altijd. Je kan het ook allemaal dezelfde naam geven dus 2.4ghz en 5ghz ook.

Je kan altijd nog overwegen om inderdaad het hoofd netwerk van hetzelfde merk te kopen. Dan kan de Asus bijvoorbeeld dienen als gast accesspoint of voor in de tuin oid.

Dan kan je gebruik maken van de beheer software van Ubiquiti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
Leon Zwiers schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:00:
Ik denk dat je met de LITE versie al een heel eind kunt komen. Houd er wel rekening mee dat deze UAP's via POE gevoed worden en dus een poe adapter moet gaan gebruiken. Zoals ik gelezen heb bij coolblue zit deze bij de LITE versie inbegrepen. Mocht je voor een PRO gaan zal je er een aanmoeten schaffen.

Mocht het niet het gewenste resultaat geven dan kun je als je bij coolblue besteld nog 30 dagen retour sturen.

Het beste is op een laptop Unifi Controller te installeren en vanuit daar de UAP te configureren. Dan kun je met de meeste instellingen spelen om de UAP op de juiste manier te configureren voor deze specifieke situatie. Ik heb bijvoorbeeld bandsteering 5g prefer ingesteld.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronker op 18-10-2018 10:09 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-06 14:26

NeHoX

Gamer + PV

Houd er wel rekening mee dat SSID en wpa2 key hetzelfde zijn maar dat je wel verschillende (liefst niet overlsppende) kanalen gebruikt.

Als je het echt goed wilt kun je beter je router wifi uitzetten en je thuis netwerk volledig opbouwen met Ubiquit APS met de cloudkey. Zo wordt alles netjes gesynced en is je roaming gergeld. Eventueel meshing ook als je niet overal kabels naartoe kan trekken.

Kost wat maar dan heb je ook wat.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
NeHoX schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:09:
Houd er wel rekening mee dat SSID en wpa2 key hetzelfde zijn maar dat je wel verschillende (liefst niet overlsppende) kanalen gebruikt.

Als je het echt goed wilt kun je beter je router wifi uitzetten en je thuis netwerk volledig opbouwen met Ubiquit APS met de cloudkey. Zo wordt alles netjes gesynced en is je roaming gergeld. Eventueel meshing ook als je niet overal kabels naartoe kan trekken.

Cloudkey is niet nodig als je t op een laptop kunt installeren. Tenzij je ook echt alles wil gaan monitoren en je computer/laptop dag en nacht aan wil laten staan.

Buiten dat volgensmij pakt unifi UAP automatisch een ander kanaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronker op 18-10-2018 10:11 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-07 22:19
Ronker schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:08:
[...]

Ook bij een single Pro krijg je gewoon een PoE adapter hoor. Als je een bundel van 5 koopt niet. Misschien dat sommige winkels het pakket van 5 splitsen en los verkopen, maar in principe zit er bij een single AP een adapter.
Overigens lijkt een Lite mij afdoende in deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
valkenier schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:32:
[...]

Ook bij een single Pro krijg je gewoon een PoE adapter hoor. Als je een bundel van 5 koopt niet. Misschien dat sommige winkels het pakket van 5 splitsen en los verkopen, maar in principe zit er bij een single AP een adapter.
Overigens lijkt een Lite mij afdoende in deze situatie.
Ik zie het. Bij de PRO-E wordt hij er niet bij geleverd.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
NeHoX schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:09:

Op de eerste verdieping is de wifi acceptabel. Het gaat vooral om de zolder waar 't waardeloos is. Zolang de apparaten op zolder niet op 't matige signaal blijven, Maar de LITE pakken, vind ik het best. Dan laat ik beneden liever die Asus draaien, dat gaat nu namelijk ook prima :) en scheelt weer centjes.

Ik neem aan dat die kanalen in de ubiquiti app te regelen zijn.? Moet alleen even googelen hoe ik die van de Asus kan zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:23
Leon Zwiers schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:11:
[...]

Op de eerste verdieping is de wifi acceptabel. Het gaat vooral om de zolder waar 't waardeloos is. Zolang de apparaten op zolder niet op 't matige signaal blijven, Maar de LITE pakken, vind ik het best. Dan laat ik beneden liever die Asus draaien, dat gaat nu namelijk ook prima :) en scheelt weer centjes.

Ik neem aan dat die kanalen in de ubiquiti app te regelen zijn.? Moet alleen even googelen hoe ik die van de Asus kan zien
In de UniFi controller kan je de kanalen v/d AP's inderdaad zien en handmatig aanpassen.
Als je inlogt op je Asus kan je daar bij de WiFi settings ook je kanaal zien, of in ieder geval zien of deze op een vast ingesteld kanaal staat of op auto.
Als deze op auto staat kan je met bijv. een app op je telefoon zien welk kanaal dit is.
Voor Android kan je InSSIDer gebruiken of WiFiman. Voor apple weet ik zo niet welke app je kunt gebruiken.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
Allemaal hartelijk dank voor de tips. Ik heb de boel besteld. Ik heb er wel vertrouwen ingekregen dat het me gaat lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-07 16:08
Als het alleen voor de zolder is zou ik de Unifi AP wel op TX power 'low' zetten (5 GHz kan op 'medium'). Anders blijven je clients plakken op dit AP als je weer naar beneden loopt (sticky client).
Pagina: 1