Helpt een laptop koeler voor geluidreductie van de laptop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1128377

Topicstarter
Mijn vraag
Als ik mijn laptop de beste prestaties zet maakt hij (de fan/koeler) enorm veel herrie. Mijn vraag is of het helpt het tegen de herrie om er een geluidsarme laptop koeler onder te plaatsen (zodat de fan/koeler van de laptop zelf minder hard hoeft te werken)?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een Acer Aspire A717-72G-59BE, i5 2,3 GHz with turbo boost up to 4 GHz en een GTX 1050 met 4 GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik kom er nog niet uit, al klantenservice van de verkoper geprobeerd en veel gegoogled.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:13
Neen, sterker nog in de externe koeler zit vaak ook weer een extra fan. Je kunt proberen de koelpasta te vervangen en de boel stofvrij maken :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:28
Puch-Maxi schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 21:57:
Neen, sterker nog in de externe koeler zit vaak ook weer een extra fan. Je kunt proberen de koelpasta te vervangen en de boel stofvrij maken :).
Als de fan van de laptop koeler groter is dan die van de laptop zelf hoeft deze minder hard te draaien dan die in de laptop zelf om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen. Het kan dus zeker wel minder lawaai opleveren.

De laptop is gloednieuw gezien het type, dus stof zal er niet inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Check dan eerst even of alle drivers up to date zijn en check ook of er een BIOS update is voor deze laptop. Misschien lost dat je probleem op.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:13
Nog een ander idee, de GTX 1050 uitschakelen en de onboard GPU van je CPU gebruiken. Het TDP van de GTX 1050 is 75W terwijl de i5-8300H 35-45W is.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 21:15
Puch-Maxi schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:19:
Nog een ander idee, de GTX 1050 uitschakelen en de onboard GPU van je CPU gebruiken. Het TDP van de GTX 1050 is 75W terwijl de i5-8300H 35-45W is.
Maar levert ie dan nog de beste prestaties? Daar gaat het volgens om bij TS.

Nadeel van een laptop is dat hij klein en compact moet zijn, dan wordt het lastig om de warmte goed af te voeren. Als je de (kamer) temperatuur van de toevoerlucht serieus om laag weet te kijken dan zal je wel effect merken. Ik merk zelf op zomerse dagen dat mijn laptop meer geluid maakt bij dezelfde prestaties dan op winterse dagen waar de omgevings-temperatuur enkele graden lager is.

Een i5 zit ergens tussen de 50 en 62 °C. Dan maakt het nogal uit of je tegen 25 °C of 10 °C aankoelt.
(62-10)/(62-25)= 40% meer koel capaciteit.

[ Voor 56% gewijzigd door The_Vice op 18-10-2018 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06 22:23

BLACKfm

o_O

White Feather schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 07:29:
[...]

Als de fan van de laptop koeler groter is dan die van de laptop zelf hoeft deze minder hard te draaien dan die in de laptop zelf om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen. Het kan dus zeker wel minder lawaai opleveren.
Tenzij de laptop zijn hitte afgeeft aan de behuizing doet die externe koeler niet zoveel, anders dan zorgen voor een koelere aanvoer van lucht (omdat de ondergrond ook koud blijft).

De laptop zal nog steeds lawaai blijven maken, maar mogelijk zijn de koelsessies wat korter.

Litebit.eu voorraad check :).

Pagina: 1