Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

VM maken van Windows machine die op externe HDD staat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Henshin
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 10-06 17:28
Ik heb nog een HDD liggen met Windows 7 erop. Ik heb echter geen computer meer waar ik deze in kan bouwen, slechts een SATA->USB adapter. Ik wil diverse dingen backuppen zoals browsersessies. Standaard bestanden heb ik al gebackupped. Hiervoor wil ik een virtuele machine maken van de externe hdd die ik vervolgens in VMWare Workstation kan gebruiken. Hoe doe ik dat?

Ik gebruik nu een NUC met eerdergenoemde adapter. Win 7 staat op een 3.5" hdd.

Ik heb VMWare vCenter converter standalone geprobeerd maar deze werkt alleen op een lokale machine en voor remote devices (welke aan dienen te staan). Ik heb ook software van EaseUS gebruikt maar deze heeft hetzelfde probleem.

Mijn hardware aanbiedingen: https://tweakers.net/gallery/248568/aanbod/

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 09:31
Misschien kan je wat met disk2vhd wordt het wel een hyperv machine ipv vmware. Als je windows 10 gebruikt kan je deze gewoon installeren vanuit de features.

https://docs.microsoft.co...ernals/downloads/disk2vhd

[Voor 21% gewijzigd door HKLM_ op 17-10-2018 21:30]

⛔Trackers of betalen...⛔

• Henshin
HKLM_ schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 21:28:
Misschien kan je wat met disk2vhd wordt het wel een hyperv machine ipv vmware. Als je windows 10 gebruikt kan je deze gewoon installeren vanuit de features.

https://docs.microsoft.co...ernals/downloads/disk2vhd
Heb ik gelezen maar ik betwijfel of dat gaat werken. Ik vermoed hetzelfde probleem. Ander probleem is dat Hyper-V niet gaat draaien terwijl VMWare Workstation (of Virtualbox) geïnstalleerd staat. Ik heb eerlijk geen zin om heel mijn configuratie in Workstation overboord te moeten gooien. Beetje achterlijk van microsoft maar ja.

• mschol
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
Is het niet een optie om met een tool als Ghost of Acronis trueImage een image van de disk te maken en deze te restoren op een virtuele disk/in een virtuele machine?

-edit-
volgens een comment op deze post: https://serverfault.com/q...ive-into-a-vmware-machine
zou dat mogelijk niet kunnen werken, andere oplossing wordt genoemd:
We have just performed this operation on two PCs, a dead desktop and a dead laptop.

It was a long haul though, and most of the suggestions here had too little detail to get us past the problems we had with those solutions. We also look at the solutions over at How to convert laptop drive (with a dead laptop) for use as VMware image? were also of limited use.

What didn't work

We tried creating a new VM with both raw disk access and it's own virtual disk, cloning one to the other (using clonezilla) and then running the VMware convert utility on it, but that resulted in VMs which blue screened on boot, so that wasn't a solution.

We tried the create a new VM, attach the raw hard drive to the VM and convert method, but that just gave a cryptic error message with the current vmware-vdiskmanager program.

What worked

The solution which finally worked was the one suggested by Dave M. Here are the specific steps we took, with updated links:

•We downloaded and installed the trialware version of Symantec System Recovery Server Edition (which is currently Symantec™ System Recovery 2011 Server Edition FREE 60-day Evaluation!).

•We then created a one-off backup of each target hard drive (one for the desktop PC hard drive we had, one for the laptop hard drive), creating two recovery points. Then we performed a one-off conversion each to a virtual machine.

•We selected the option to Run Windows Mini-Setup and Split virtual disk into 2 GB (.vmdk) files. The former substantially reduces the time to get the resulting VM up and running, while the second allows you to transport VMs around on memory sticks that don't support >2GB files/

•We then booted each VM in VMware Player, the Windows mini setup ran through quickly, installing the new virtual drivers & replacing the old real drivers.

•Finally we installed VMware tools on each VM and let the VMs pick up the new VMware tools optimised drivers.

The only downside with this method is that it does require re-activation of windows, so make sure you have noted down the product key of the dead machine before you start.

Note that we tried this procedure on a Windows 8 PC first, but couldn't get SSRSE to run after it was installed, so reverted to using a Windows XP machine (on the same hardware). We assume that when the trial gets upgraded from 2011 to 2013, this problem will go away.

Before this I've only ever virtualised running machines and the process has been quick and painless with VMware converter. I was amazed to find out that virtualising a dead system from it's hard drive alone would be so much more involved, I just assumed that VMware converter would just have an option to do it.

[Voor 89% gewijzigd door mschol op 17-10-2018 23:47]

• Henshin
Pffff. Ik denk dat het eenvoudiger is om iemand te vinden die nog een kast heeft staan waar een 3.5" HDD in kan en dan gewoon VMWare vCenter converter standalone draaien. Of zou het ook kunnen werken als ik alle data van die boot hdd migreer naar een ssd die in mijn nuc kan?

• True
  • Registratie: april 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dat zou wel moeten lukken met iets van dd: https://linux.die.net/man/1/dd waarbij je alle blocks dus 1 op 1 overzet. Enige issue is mogelijk ruimtegebrek.

Trackers of betalen...⛔ check het standpunt van de Nederlandse techsite Tweakers over JOUW privacy in de link.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:37

Brahiewahiewa

boelkloedig

Begrijp ik nou goed dat je probleem eigenlijk alleen is dat je "browser sessies" wilt kopiëren van die disk?
En dat het hele gedoe met VMWare nergens voor nodig is, behalve dan dat jij verzonnen hebt dat dat de geëigende manier is om die browser sessies te benaderen?

Kun je - in dat geval - verduidelijken wat jij verstaat onder een "browser sessie" en hoe je die wilt backuppen?
'k Bedoel: in mijn optiek is een browser sessie een URL die je invoert in een browser en die zou op iedere computer hetzelfde resultaat moeten opleveren. Mis ik iets?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Henshin
Brahiewahiewa schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:46:
Begrijp ik nou goed dat je probleem eigenlijk alleen is dat je "browser sessies" wilt kopiëren van die disk?
En dat het hele gedoe met VMWare nergens voor nodig is, behalve dan dat jij verzonnen hebt dat dat de geëigende manier is om die browser sessies te benaderen?

Kun je - in dat geval - verduidelijken wat jij verstaat onder een "browser sessie" en hoe je die wilt backuppen?
'k Bedoel: in mijn optiek is een browser sessie een URL die je invoert in een browser en die zou op iedere computer hetzelfde resultaat moeten opleveren. Mis ik iets?
Je mist zeker iets
Henshin schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 21:23:
Ik wil diverse dingen backuppen zoals browsersessies.
DIVERSE dingen. Het gaat om dingen die je niet even van een schijf af kan plukken, ZOALS, maar niet beperkt tot, browser sessies. Die sessies staan in sessie managers. Simpelweg bestanden overzetten heeft geen zin omdat applicaties/extensies vernieuwd zijn en niet in alle gevallen zijn uit te lezen.
Verder heb ik ander andere nog JDownloader v1 (build onbekend) waarvan ik geen backup heb gemaakt van de links. Een VM maken is de meest efficiënte oplossing. Laten we daar geen discussie over houden.

• Endpoint
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 08:47
Vmware p2v?

Actinische true image kan ook wel, maar vereist wel wat werk.

• Henshin
Endpoint schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 18:58:
Vmware p2v?

Actinische true image kan ook wel, maar vereist wel wat werk.
Vmware p2v = vCenter Converter.

• Kaalus
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Henshin schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 21:38:
[...]

Heb ik gelezen maar ik betwijfel of dat gaat werken. Ik vermoed hetzelfde probleem. Ander probleem is dat Hyper-V niet gaat draaien terwijl VMWare Workstation (of Virtualbox) geïnstalleerd staat. Ik heb eerlijk geen zin om heel mijn configuratie in Workstation overboord te moeten gooien. Beetje achterlijk van microsoft maar ja.
Dat werkt met wat omwegen wel. Eerst een VHD maken met die tool, vervolgens die omzetten naar vmdk. Zorgen dat je target VM dezelfde instellingen heeft (met name IDE/AHCI dingen, vmdk koppelen en gaan.

• Henshin
Kaalus schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:34:
[...]

Dat werkt met wat omwegen wel. Eerst een VHD maken met die tool, vervolgens die omzetten naar vmdk. Zorgen dat je target VM dezelfde instellingen heeft (met name IDE/AHCI dingen, vmdk koppelen en gaan.
Ik krijg de VM niet opgestart. Ook de opstarthersteloptie in Windows 7 wil niet lukken.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True