Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Excel Macros vanuit een adressenlijst naar factuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Spookdog
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 24-11-2018
Mijn vraag
...
Beste forumleden,

Ik volg deze pagina en dit forum al langer maar ben pas net aangemeld als lid omdat ik een vraag heb waar ik zelf niet uit kom. Dus ik hoop dat er iemand is die me kan helpen.

In excel heb ik een adressenlijst van klanten, met naam, adres, factuurnummer etc. Ik wil graag vanuit deze adressenijst direct een knop waarop ik druk en meteen alle info in de factuur ingevuld wordt. Het is mij wel gelukt van "klant 1" maar weet niet hoe ik dit dan makkelijk ook voor klant 2 kan doen.

In het eerste tabblad heb ik de adresgegevens van mijn klanten en in het tweede tabblad het factuurblad. Ik weet dus niet hoe ik de macro factuur van Klant 1 in regel 5 kan kopieren en ook kan gebruiken voor Klant 2 in regel 6 maar dan dus met de gegevens uit regel 6.

Ik hoop dat iemand me begrijpt want ik weet niet hoe ik foto's of het bestand kan invoegen.

Groeten Matthijs

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17:42

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allicht dat je even de macro kan posten en (indien dat zo is) ook een linkje naar de pagina waar je de macro initieel gevonden hebt?

Ik vraag me af waarom je je factuur trouwens in Excel wil maken; ik kan me zomaar voorstellen dat je met de optie "mail merge" voor elke klant apart een nette pagina kan vullen in Word en dan direct afdrukken / mailen / opslaan / etc.
Code kan je posten door ze tussen code-tags te plaatsen
code:
1
[code]macro-tekst[/code]

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik denk dat je macro's met formules verwisseld, wat jij omschrijft kan vrij simpel met een formule al gedaan worden, alleen iets andersom.

Als unieke waarde heb je factuurnummer, op je template factuur kan je simpele vert.zoeken functie gebruiken om alle waarden van je adressenlijst in die factuur te vullen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• BertS
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 04-05 22:43
Wat @SinergyX zegt. En kijk eens naar Data validation obv een list om op je factuurblad een keuzelijst te maken met de factuurnummers.

• Spookdog
Bedankt voor jullie antwoorden zo snel! Antwoord op MAX3400: ik maak de facturen in excel omdat ik toch ook eenmalig de gegevens van de klant in moet voeren en deze 'adressenlijst' heb ik in Excel. Ik wil niet de hele tijd gegevens dubbel invoeren. Hier de code, dit is gewoon een simpele code voor kopieer en plak werk.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
Sub FactuurMaken()
'
' FactuurMaken Macro
'

'
    Sheets("Adressenlijst").Select
    Range("C5").Copy

Sheets("Factuur").Select
    Range("E9").Select
    ActiveSheet.Paste
    Range("D5").Select
    Application.CutCopyMode = False
    Selection.Copy
    Sheets("Factuur").Select
    Range("E10:H10").Select
    ActiveSheet.Paste
    Range("E5").Select
    Selection.Copy
    Sheets("Factuur").Select
    Range("E12:H12").Select
    ActiveSheet.Paste
    Range("F5").Select
    Selection.Copy
    Sheets("Factuur").Select
    Range("F20").Select
    ActiveSheet.Paste
    Range("I5").Select
    Selection.Copy
    Sheets("Factuur").Select
    Range("F19").Select
    ActiveSheet.Paste
    Range("J5").Select
    Selection.Copy
    Sheets("Factuur").Select
    Range("L25:M25").Select
    ActiveSheet.Paste
    Sheets("Factuur").Select
End Sub

• Spookdog
Kan ik hier ook een printscreen plakken? Of het actuele excel bestand? Dat maakt het meteen een stuk duidelijker.

• Spookdog
SinergyX schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 20:20:
Ik denk dat je macro's met formules verwisseld, wat jij omschrijft kan vrij simpel met een formule al gedaan worden, alleen iets andersom.

Als unieke waarde heb je factuurnummer, op je template factuur kan je simpele vert.zoeken functie gebruiken om alle waarden van je adressenlijst in die factuur te vullen.
Ik snap wat je bedoelt, maar als het 200 klanten hebt wordt dit wel lastig om alle juiste gegevens bij elkaar te zoeken en zo maak je ook snel fouten. Ik wil dus eigenlijk achter elke regel in de adressenlijst een knop 'FactuurMaken' en dat ie dus alle gegevens uit deze regel meeneemt naar tabblad factuur. Van 1 regel lukt het me wel alleen weet niet hoe het makkelijk voor de volgende 200 regels ook kan.

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 19:49

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

In Word zit een optie om gegevens vanuit o.a. een Excel-bestand te koppelen naar brieven of facturen. Weet zo niet hoe dat heet, maar waarom is dat geen optie voor je? Dat is geen dubbel invoeren en je hebt het zonder lelijke macro's enzo opgelost...

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17:42

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Icephase schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:40:
In Word zit een optie om gegevens vanuit o.a. een Excel-bestand te koppelen naar brieven of facturen. Weet zo niet hoe dat heet, maar waarom is dat geen optie voor je? Dat is geen dubbel invoeren en je hebt het zonder lelijke macro's enzo opgelost...
Dat zei ik eergisteren al inderdaad; "mail merge" is een veelgebruikte optie hiervoor.

Maar blijkbaar denkt @Spookdog dat je dan alles 2x moet intikken gezien Spookdog in "Excel Macros vanuit een adressenlijst naar factuur"

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12-06 11:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

TS, verdiep je hier eens in :)

https://support.office.co...c0-4ba1-9a7b-0a948fa3d7d3

Het kan ook best in excel/vba
Dan moet je een for loop maken die dat voor elke regel gaat doen, en in een nieuwe tabblad zetten.
Is prima te doen, als je een beetje weet hoe vba werkt (En dat is icm met de macro recorder 1 van de makkelijkste manieren van programmeren :) )

[Voor 51% gewijzigd door heuveltje op 19-10-2018 15:06]

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Spookdog schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:09:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar als het 200 klanten hebt wordt dit wel lastig om alle juiste gegevens bij elkaar te zoeken en zo maak je ook snel fouten. Ik wil dus eigenlijk achter elke regel in de adressenlijst een knop 'FactuurMaken' en dat ie dus alle gegevens uit deze regel meeneemt naar tabblad factuur. Van 1 regel lukt het me wel alleen weet niet hoe het makkelijk voor de volgende 200 regels ook kan.
Laat ik het verhaal even omdraaien, wat is het uiteindelijk doel wat je wil bereiken?

-200 'debiteuren' regels aangemaakt en je wil ze allemaal factureren? Mailmerge (samenvoegen)
-On the fly een factuur (opnieuw) maken op basis van je debiteurenregel? Zou ik gewoon voor formules gaan.
-Sjabloon maken voor een nieuwe factuur voor deze klant? Factuursjabloon met externe gegevensbron.

Formules zijn 'relatief', zij werken niet met absolute waarden, enkel met opgegeven cellen. De zoekfunctie daarin is vrij simpel, zoek alle cellen die horen bij de regel met factuurnummer X (of debiteurennummer X).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Spookdog
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik moet toegeven dat ik niet weet wat mail merge is en hoe het werkt, maar ik begin het nu een beetje door te krijgen. Ik zal me er eens wat meer in verdiepen...

Weet je wat het is, ik heb al een goed werkende factuur in excel die ik gebruik.
Voor alle duidelijkheid nog even, ik heb dus een vaste factuur template waar de gegevens van Klant 1 in komen te staan, deze sla ik op als pdf en mail het als attachment naar de klant.

Dit zal ongetwijfeld ook wel via word kunnen alleen dan moet ik weer veel aanpassen. Ik dacht dat het via excel met een kleine formule die voor elke nieuwe regel klantgegevens die gegevens weer kopieerd in de factuur wel makkelijk zou gaan. Maar blijkbaar niet..

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12-06 11:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ow dat is ook best makkelijk te doen.
je zien in je macro overal verwijzingen naar cellen als "G5" staan.
Vervang die 5 door een 6 en je hebt alles uit regel 6 :)
Je kunt het ook vervangen door een waarde die je uit een cell haalt.
Door daar dan de regelnr in te vullen krijg je dan een factuur van die klant.

Maar word heeft een perfecte integratie met excel, juist om dit soort dingen te doen.
Dus waarom dat niet doen :)

[Voor 20% gewijzigd door heuveltje op 19-10-2018 15:54]

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

• Spookdog
heuveltje schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 15:50:
Ow dat is ook best makkelijk te doen.
je zien in je macro overal "G5" staan.
Vervang die 5 door een 6 en je hebt alles uit regel 6 :)
Je kunt het ook vervangen door een waarde die je uit een cell haalt.
Door daar dan de regelnr in te vullen krijg je dan een factuur van die klant.

Maar word heeft een perfecte integratie met excel, juist om dit soort dingen te doen.
Dus waarom dat niet doen :)
Die 5 inderdaad moet dan 'automatisch' een 6 worden in regel 6 daar was ik naar op zoek.
Jullie hebben me wel overtuigd, ik ga me eens verdiepen in Word merge
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True