Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Waarom zijn omvormers zo ontzettend duur?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• --iMartijn--
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 11-02-2019
Mijn vraag
Ik heb twee zonnepanelen gekregen van elk 285wp. Ik heb al een setje van dezelfde op het dak liggen met een Mastervolt omvormer.
Ik wil nu deze twee nieuwe apart aansluiten op het dak van mijn schuurtje. Daarvoor was ik op zoek naar een omvormer, maar die dingen zijn (nog steeds) ontzettend duur. Is er al een alternatief chinees apparaat?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mastervolt Soladin 600

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nederlandse sites en zoeken naar alternatieven. Meeste omvormers zijn bedoeld voor grotere installaties. De goedkoopste voor deze twee paneeltjes komt uit rond de 350 euro. De engelse termen ken ik nog niet genoeg om op te zoeken. Wij zeggen omvormer, zij noemen het (geloof ik) inverter.

Beste antwoord (via --iMartijn-- op 21-10-2018 21:07)

• FunFair
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 22:02
Ik heb een APS micro omvormer met 2 panelen van 275wp.
Heeft me 200 euro gekost. Kwestie van aansluiten in een lasdoos en gaan. Als je wilt nog een kWh teller ertussen plaatsen.

Zie: https://www.sun-solar.nl/...s-e199-incl-btw-sunsolar/

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• FunFair
Ik heb een APS micro omvormer met 2 panelen van 275wp.
Heeft me 200 euro gekost. Kwestie van aansluiten in een lasdoos en gaan. Als je wilt nog een kWh teller ertussen plaatsen.

Zie: https://www.sun-solar.nl/...s-e199-incl-btw-sunsolar/

• --iMartijn--
Dankjewel! Die was ik nog niet tegengekomen.

Maximaal vermogen is 530 watt. Ik kom uit op een theoretische piek van 570 en jij zit ook hoger. Is dat een probleem?

• FunFair
Nee, ik heb die 2 panelen (samen 550 wp) vol op zuid met 30 graden hoek en ik kom dan zelfs niet op de meest ideale dag aan de max van de omvormer. Meer rond de 450 watt.

Die Soladin topt overigens ook af na 530 watt, ondanks dat je er 700 wp op kunt aansluiten oid.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Nu online
Omschrijf 'ontzettend duur' eens beter

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Ik vind het wel meevallen.
Hier staan ook een paar APS tussen.
https://www.marktplaats.n...y=omvormer%20zonnepanelen

Maar kleine installaties < 6 panelen zijn altijd duurder dan de grotere, omdat je geen simpele chinese stringomvormer kan toepassen.

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• David
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 07:21
Een omvormer is ook een ongelofelijk knap stukje techniek met veel ingebouwde veiligheidsmaatregelen om te zorgen dat de stromen en spanningen veilig de juiste kant op gaan.

Zonnepanelen daarentegen zijn lekker goedkoop omdat ze zo simpel zijn: een aluminium frame, wat soldeerverbindingen, diodes, zonnecellen en een plaatje glas of plastic.

Je zult merken dat omvormers voor meer zonnepanelen relatief goedkoper zijn. Hoeveel panelen heb je al liggen? Zijn dat er ook twee? Je zou de vier panelen aan een stringomvormer kunnen hangen. Dan zet je de Mastervolt op Marktplaats en ben je uiteindelijk goedkoper uit dan met een losse micro-omvormer.

Dato DUO synth voor twee

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Nu online
Nouja, ontzettend duur... Valt wel mee hoor. Ze zijn erg complex.
Er zit best wel veel elektronica in, wat zo'n 10 jaar (?) mee moet gaan, zonder in brand te vliegen. En het moet aan diverse veiligheidseisen voldoen.

Als ik die link zo bekijk zit er zeker voor 300 euro aan onderdelen in. (inkoop Farnell/Digikey)
Dan moet hij nog in elkaar, en het duurste is nog wel de software.

• --iMartijn--
Het was niet mijn bedoeling om de technologie achter de omvormer te beledigen hoor :-)

Maar toch had ik verwacht dat deze dingen ook wat meer massaproductie kenden en daardoor wel wat goedkoper zouden zijn dan zeven jaar geleden toen ik er eentje kocht.

Uiteindelijk zal ik waarschijnlijk eind volgend jaar overgaan op een groter aantal panelen met een grotere omvormer. Ik heb al een klein setje dus met twee panelen en een kleine omvormer. En nu maak ik nog zo'n setje om meer te experimenteren en monitoren.

Dank in ieder geval voor de input. Die APS is interessant en niet zo prijzig (zelfs nog goedkoper: http://www.winkelman-zonn...l-10-jaar-garantie/51014/)

• --iMartijn--
Overigens, Nederlander als ik ben, is dit niet precies dezelfde: https://tinyurl.com/ybvdlzm7

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 23:06

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

120VAC, die past niet om onze Nederlandse 230 volt...

PVoutput

• --iMartijn--
prein2 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 22:14:
120VAC, die past niet om onze Nederlandse 230 volt...
Hij is er ook in de 230 uitvoering.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True