Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Verbruggen
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 07-05 17:37
Beste mede Tweakers,

Ik ben, puur voor de fun ze liggen er toch, bezig met een triple CrossFireX setje met HD 5450 OEM kaartjes uit oude kantoorcomputers. Ik krijg echter enkel dual CFX aan de praat, de Catalyst (nieuwste via AMD, 15.7.1) laat geen triple toe. Zelfde situatie als ik de Crimson beta 16.2.1 gebruik.
Wel krijg ik de keuze te kiezen welke 2de GPU ik wil gebruiken. Met elke willkeurige combi van 2 werkt het prima en stabiel in Furmark. :+

Moederbord is een Asus P6T6 WS Revolution (laatste BIOS) met Xeon W3680 @ 4.2GHz er op. Power is in orde, 500W Zalman, doet de Xeon in load op 4.8GHz met een 8800GTX zonder problemen. OS is Win 10 pro

Kaarten zitten in de juiste slots, bridge hebben ze niet (nodig). Alledrie de kaarten draaien netjes op PCIe 2.0 x16. Koeling is ook in orde (om maar ff volledig te zijn)

De kaarten hebben verder enkele kleine verschillen, 1 heeft een groene PCB heeft en de anderen blauw en 1 van de blauwen heeft Samsung geheugen heeft i.p.v Hynix zoals de andere 2. Ook is er een klein verschil in de BIOS versies. Zoals gezegd kan ik dus wel alledrie de kaarten met een willekeurige andere in dual CFX draaien zonder problemen.

Vanuit de manual van het moederbord zou je kunnen denken dat triple CFX niet ondersteund wordt, omdat ze enkel over dual praten, maar heb wel triple setups gezien met dit moederbord. Deze bijvoorbeeld: https://www.pcper.com/rev...FireX-Performance-Testing
Weliswaar met bridge connector(s), je moet wel gek zijn om met 5450s te willen CFXen natuurlijk 8)7 O-)

Iemand ideeën? Mis ik iets? Of is CFX zonder bridge beperkt tot dual o.i.d?

i7-4790 @4.1GHz - MSi GTX1070 - 24GB DDR3 2400MT/s - Samsung 840 EVO 500GB - WD Black 2x750GB RAID0 - WD Green 2TB

Alle reacties

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 18:43

Nemesizz

Untouchable

Denk dat het gewoon een limitatie van de kaart is.

Heb wat rond zitten zoeken, en crossfire setups (2 kaarten) zie je wel een paar keer voorbij komen, maar nergens word ook maar een woord genoemd over 3 kaarten, ook in reviews niet.

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18:22

vectormatic

In the parking lot

In de compatibility matrices die ik kan vinden wordt de 5450 niet eens genoemd als kandidaat voor crossfire, in die zin is het al bijzonder dat de driver het wel ondersteunt.

Wat ik me voor kan stellen, kaarten van die generatie hadden officieel van die crossfire bridges nodig om CF te draaien, en dan is tri en quad-fire mogelijk, misschien is bij de 5450 tri/quad fire niet mogelijk gemaakt omdat de hoeveelheid extra data die er over de PCIe bus moet wel vrij grof toeneemt met 3/4 kaarten? Ik kan er verder niks over vinden

which reminds me, ik heb een oude PC met een HD4200 igpu en een losse 5450, misschien kan ik daar hybrid crossfire op draaien :P

EDIT: helaas, hybrid crossfire met een HD4200 en 5450 kan niet...

[Voor 4% gewijzigd door vectormatic op 17-10-2018 15:12]

My momma says its just a phase when i fill my days with mayonaise, but no!

• Verbruggen
Nemesizz schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:46:
Denk dat het gewoon een limitatie van de kaart is.

Heb wat rond zitten zoeken, en crossfire setups (2 kaarten) zie je wel een paar keer voorbij komen, maar nergens word ook maar een woord genoemd over 3 kaarten, ook in reviews niet.
Zou kunnen inderdaad, zag het ook wel. Dacht vooral van tja de meeste mensen met een 5450 zullen geen moederbord met zoveel PCIe hebben haha
vectormatic schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 14:52:
In de compatibility matrices die ik kan vinden wordt de 5450 niet eens genoemd als kandidaat voor crossfire, in die zin is het al bijzonder dat de driver het wel ondersteunt.

Wat ik me voor kan stellen, kaarten van die generatie hadden officieel van die crossfire bridges nodig om CF te draaien, en dan is tri en quad-fire mogelijk, misschien is bij de 5450 tri/quad fire niet mogelijk gemaakt omdat de hoeveelheid extra data die er over de PCIe bus moet wel vrij grof toeneemt met 3/4 kaarten? Ik kan er verder niks over vinden

which reminds me, ik heb een oude PC met een HD4200 igpu en een losse 5450, misschien kan ik daar hybrid crossfire op draaien :P

EDIT: helaas, hybrid crossfire met een HD4200 en 5450 kan niet...
Ik heb hem wel gezien in de chart :+
https://www.fudzilla.com/22510-amd-triple-crossfirex-tested

Maar inderdaad, kan heel goed dat het zonder bridge beperkt is tot 2!

i7-4790 @4.1GHz - MSi GTX1070 - 24GB DDR3 2400MT/s - Samsung 840 EVO 500GB - WD Black 2x750GB RAID0 - WD Green 2TB

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

Verbruggen schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 17:19:

Ik heb hem wel gezien in de chart :+
https://www.fudzilla.com/22510-amd-triple-crossfirex-tested

Maar inderdaad, kan heel goed dat het zonder bridge beperkt is tot 2!
Leip, op de chart op amd.com zelf staat ie niet

https://support.amd.com/e...ages/Crossfire-Chart.aspx

Ik kan overigens nergens een officieel antwoord vinden over tri-fire, AMD lijkt het zelf iig niet echt meer te willen bespreken. Ik vind wel posts uit ~2012 die zeggen dat voor tri/quad fire de kaart in kwestie twee crossfire connectors moet hebben om te kunnen doorlussen, ik denk dus dat de communicatie tussen kaarten de reden is dat bridge-less crossfire beperkt is tot 2 kaarten

Op zich jammer, want tri/quad-fire 5450 is natuurlijk voor shits and giggles een uitstekend project!

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 18:35
Je hebt ook goede kans dat die ondersteuning is vervallen in nieuwe drivers.

Probeer eens wat oude drivers. En dan bedoel ik echt heel oude drivers ;) Op Guru3d kan je er nog een hoop vinden.

[Voor 12% gewijzigd door WEBGAMING op 17-10-2018 18:05]

• Verbruggen
vectormatic schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 17:51:
[...]

Leip, op de chart op amd.com zelf staat ie niet

https://support.amd.com/e...ages/Crossfire-Chart.aspx

Ik kan overigens nergens een officieel antwoord vinden over tri-fire, AMD lijkt het zelf iig niet echt meer te willen bespreken. Ik vind wel posts uit ~2012 die zeggen dat voor tri/quad fire de kaart in kwestie twee crossfire connectors moet hebben om te kunnen doorlussen, ik denk dus dat de communicatie tussen kaarten de reden is dat bridge-less crossfire beperkt is tot 2 kaarten

Op zich jammer, want tri/quad-fire 5450 is natuurlijk voor shits and giggles een uitstekend project!
Apart haha. Ik kwam die chart die ik stuurde min of meer gewoon tegen op google tijdens mijn zoektocht naar oplossingen. Wist eerst niet eens dat AMD die zo had. Maar inderdaad wel jammer als het idd gewoon simpelweg niet werkt.

Nu ik die chart zo expliciet zie, zie ik dat een 3850 en ene 3870X2 ook samen zouden moeten CFXen. Wordt het volgende projectje, heb nog ergens een 3850 liggen vgm en de 3870X2 staat nog voor de sier op de kast 8)
WEBGAMING schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 18:03:
Je hebt ook goede kans dat die ondersteuning is vervallen in nieuwe drivers.

Probeer eens wat oude drivers. En dan bedoel ik echt heel oude drivers ;) Op Guru3d kan je er nog een hoop vinden.
Goeie tip! Dat is het wel waard eens naar te kijken, wie weet :9

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

Verbruggen schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 18:15:
[...]

Apart haha. Ik kwam die chart die ik stuurde min of meer gewoon tegen op google tijdens mijn zoektocht naar oplossingen. Wist eerst niet eens dat AMD die zo had. Maar inderdaad wel jammer als het idd gewoon simpelweg niet werkt.

Nu ik die chart zo expliciet zie, zie ik dat een 3850 en ene 3870X2 ook samen zouden moeten CFXen. Wordt het volgende projectje, heb nog ergens een 3850 liggen vgm en de 3870X2 staat nog voor de sier op de kast 8)
Ja, die chart van fudzilla zal ook gewoon van AMD af komen

En crossfire stond meer verschil toe dan SLI, zo lang het grofweg dezelfde GPU is maken verschillen kwa clocks, shadercount of geheugen niet uit

Het rare is dat volgens AMD een 7950 wel met een 7970 kan CFen, maar een 280 en 280X niet, terwijl een 280 een gerebadgde 7950 is, en een 280x een 7970

Al met al is het vrij duidelijk dat AMD er weinig moeite meer in stopt trouwens, de chart op hun eigen site noemt niks nieuwers dan R9 200 series

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True