Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneepie69
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-07-2022
Goedemiddag,

Ik werk in een bedrijf met een contract van 32 uur per week, 40 uur word gezien als fulltime, dus alles wat ik boven de 32 uur werk word tot 40 uur gezien als meerwerkuren, alles daarboven als overwerkuren.

Nu weet ik dat overwerkuren word belast tegen het bijzondere tarief, alleen kan ik nergens vinden tegen welk tarief de meerwerkuren worden belast.

alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Tens

let me drink about it

hoe staan ze op je loonstrookje vermeld?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
sneepie69 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:30:
Nu weet ik dat overwerkuren word belast tegen het bijzondere tarief
Dit is een misvatting. Overuren vallen in hetzelfde tarief als je normale uren tenzij je door de overuren net ene grens tussen een belastingschijf overschrijdt.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneepie69
MrAngry schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:33:
[...]

Dit is een misvatting. Overuren vallen in hetzelfde tarief als je normale uren tenzij je door de overuren net ene grens tussen een belastingschijf overschrijdt.
Klopt, maar als ik ze laat uitbetalen, en dat heb ik al eens gedaan, worden ze belast op mijn loonstrook tegen het bijzondere tarief. Uiteraard kan ik bij de belastingaangifte daar dan een gedeelte van terugkrijgen als ik teveel heb betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

MrAngry schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:33:
[...]

aanvulling. :
Zodra je meer dan 20k verdient valt een gedeelte van je loon in een hogere belasting schaal.
De salarisadministratie verrekend dit en de standaard heffingskorting over al je uren.
En dus betaal je gemiddeld per uur minder belasting over je standaard loon dan over overwerk uren.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

sneepie69 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:34:
[...]

Klopt, maar als ik ze laat uitbetalen, en dat heb ik al eens gedaan, worden ze belast op mijn loonstrook tegen het bijzondere tarief. Uiteraard kan ik bij de belastingaangifte daar dan een gedeelte van terugkrijgen als ik teveel heb betaald.
Wat is je vraaf dan precies ?
Kijk in welke belastingschijf je terecht komt, voor hoeveel belasting je betaalt.

https://financeinfo.nl/belastingen/belastingschijven/2018/

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneepie69
Omdat er een verschil zit in meerwerkuren en overwerkuren, en ik wel weet dat er dus bij overwerkuren het bijzondere tarief word toegepast bij uitbetaling, maar niet welk tarief er bij meerwerkuren word toegepast.

Maar uit je antwoord kan ik opmaken dat dit het reguliere tarief is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Waarom vraag je dat niet gewoon aan je salarisadministrie? Dit hoeft namelijk niet per bedrijf hetzelfde te zijn (mijn bedrijf hanteert vziw geen bijzonder tarief voor de overuren bv)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneepie69
Die vraag heb ik inderdaad ook bij hun uitstaan, maar daar gaat altijd een paar dagen over heen.
Ik dacht wie weet zijn er hier mensen die het weten, vandaar !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Die paar dagen zullen niet uitmaken, tenminste ik neem aan dat je er tot die tijd niet meer of minder om gaat werken.

Bij mijn weten is het bijzondere tarief alleen relevant voor loonbelasting als 'voorschot'. Het wordt gecorrigeerd bij de inkomstenbelasting. Uiteindelijk betaal je niet meer of minder.
Of is dat gewijzigd?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneepie69
F_J_K schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:56:
Die paar dagen zullen niet uitmaken, tenminste ik neem aan dat je er tot die tijd niet meer of minder om gaat werken.

Bij mijn weten is het bijzondere tarief alleen relevant voor loonbelasting als 'voorschot'. Het wordt gecorrigeerd bij de inkomstenbelasting. Uiteindelijk betaal je niet meer of minder.
Of is dat gewijzigd?
Dat klopt, ik blijf lekker werken ! En dat laatste klopt ook, en dat is ook waar ik benieuwd naar ben, welk percentage loonbelasting er als 'voorschot' word gehanteerd bij uitbetalen meerwerkuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:31

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

Dus wat is dan het probleem? Het wordt allemaal netjes verrekend na je belastingaangifte.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneepie69
Ik heb het niet over een probleem verder ?
Ik stel een vraag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Bijzonder tarief staat meestal op je loonstrookje, maar kan je ook uit deze tabel halen:
https://download.belastin...f/wit_bb_std_01012018.pdf
Kijk waar je jaarloon valt en tel het standaardtarief + verrekeningspercentage loonheffingskorting
bij elkaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Zou je met 40 uur (zonder overwerk) in dezelfde schaal vallen voor inkomensbelasting? Of kom je dan in een schaal hoger uit?

En hoe ver blijf je eventueel onder een volgende schaal uit? Aangezien je ook nog overwerk kan hebben, kan het meerwerk ineens er ook voor zorgen dat je in een hogere klasse terecht komt.

Ik vermoed, maar dat is een aanname, dat het daarom ook tegen het bijzondere tarief zal worden uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Alle (loon)uitbetalingen die niet standaard maandsalaris zijn, worden onder bijzonder tarief belast. Oa vakantiegeld, eindejaarsuitkering, uitbetaling uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06 14:53
[...]

Dat.

Wat ze inhouden is een voorheffing, die recht wordt getrokken bij de inkomstenbelasting. Als je inkomen onregelmatig is verdeeld of je hebt aftrekposten, kunnen deze inkomsten nog in een lagere schijf terechtkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

sneepie69 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:45:
Omdat er een verschil zit in meerwerkuren en overwerkuren, en ik wel weet dat er dus bij overwerkuren het bijzondere tarief word toegepast bij uitbetaling, maar niet welk tarief er bij meerwerkuren word toegepast.

Maar uit je antwoord kan ik opmaken dat dit het reguliere tarief is?
De belastingdienst doet niets met overuren of meerwerkuren. In dat opzicht gaat het geen fluit uitmaken. De belastingdienst kijkt alleen naar de euro's die binnenkomen uit arbeid en zal het worst wezen hoe je ze noemt.

Wellicht dat er qua arbeidsvoorwaarden (vakantieopbouw, pensioenopbouw..... dat soort dingen) verschil zit tussen "meerwerk" en "overwerk", maar daar heeft de belastingdienst dan weer niets mee te maken.

Het bijzondere tarief wordt maar met 1 reden toegepast: jouw werkgever heeft alle voordeelregelingen al meegenomen in de berekening van je netto salaris en de afdracht aan de belastingdienst. Daarom belasten ze extra inkomsten gewoon maximaal en mocht je teveel betaald hebben (zal nooit heel veel zijn) dan krijg je dat gewoon terug als je aangifte doet. Of die extra inkomsten nou "meerwerk" of "overwerk" worden genoemd, doet er niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-06 21:37
Het bijzondere tarief is de som van inkomstenbelasting, afbouw algemene heffingskorting en afbouw arbeidskorting die hoort bij je verwachte jaarsalaris. Je verwachtte marginale inkomstenbelasting tarief dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-06 20:41
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 14:13:
[...]

De belastingdienst doet niets met overuren of meerwerkuren. In dat opzicht gaat het geen fluit uitmaken. De belastingdienst kijkt alleen naar de euro's die binnenkomen uit arbeid en zal het worst wezen hoe je ze noemt.

Wellicht dat er qua arbeidsvoorwaarden (vakantieopbouw, pensioenopbouw..... dat soort dingen) verschil zit tussen "meerwerk" en "overwerk", maar daar heeft de belastingdienst dan weer niets mee te maken.

Het bijzondere tarief wordt maar met 1 reden toegepast: jouw werkgever heeft alle voordeelregelingen al meegenomen in de berekening van je netto salaris en de afdracht aan de belastingdienst. Daarom belasten ze extra inkomsten gewoon maximaal en mocht je teveel betaald hebben (zal nooit heel veel zijn) dan krijg je dat gewoon terug als je aangifte doet. Of die extra inkomsten nou "meerwerk" of "overwerk" worden genoemd, doet er niet toe.
Aanvulling:
Dit is vooral om de "spenders" te beschermen. Mensen die altijd alles opmaken. Mocht het dan zo zijn dat er een naheffing volgt, hebben ze geen cash om dit te betalen. Door (vaak) bewust teveel in te houden zal het probleem niet ontstaan omdat de praktijk is dat men meestal iets terugkrijgt (en kunnen ze onverwachts nog meer "zooi" kopen :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:52
Het verschil tussen meerwerk en overwerk is meestal dat meerwerk tegen 100% betaald wordt en overwerk een toeslag heeft, die afhankelijk is van het moment waarop de overuren gedaan worden.

Voor de belasting maakt het uiteindelijk in principe niets uit, zoals reeds vaker vermeld. Zowel de 100% als de toeslag worden gelijk belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-06 19:05
sneepie69 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:02:
Ik heb het niet over een probleem verder ?
Ik stel een vraag....
Je wilt weten wat de belasting op je meerwerkuren is? Dat hangt nogal van een aantal zaken af. Ik denk dat dat onder de hoogste belastingschijf valt welke op jou van toepassing is. Staat het apart gespecificeerd of krijg je alles in één bedrag onder loon? Zonder loonstrookje gezien te hebben kunnen wij jou daar niet mee helpen. Ik zou zoals anderen hebben gezegd het aan de salarisadministratie vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wat je je moet beseffen is dat dat speciale belasting tarief er alleen voor dient dat je het volgende jaar geen belasting terug hoeft te betalen omdat er te weinig ingehouden is.

Daarom word er expres meer ingehouden. Na het indienen van je aangifte gaat alles op de grote hoop en word er berekend hoeveel belasting je werkelijk had moeten afdragen. Dan krijg je dus een portie teveel ingehouden belasting terug!

Wat je anders krijgt is dat als je in 1 maand veel meer verdiend dat je jaar totaal in een hogere schaal valt en dat je het jaar daarop terug moet betalen. Nu krijg je in principe altijd geld terug.

Tegen welk tarief je je uren betaald krijgt is een ander verhaal daar moet je CAO/contract uitsluitsel over geven.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
heuveltje schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:41:
Zodra je meer dan 20k verdient valt een gedeelte van je loon in een hogere belasting schaal schijf.
Belastingschijf Loon (jaarbasis) Loonbelasting
schijf 1 Vanaf € 0 t/m € 20.142 36,55%
schijf 2 Vanaf € 20.143 t/m € 33.994 40,85%
schijf 3 Vanaf € 33.995 t/m € 68.507 40,85%
schijf 4 Meer dan € 68.507 51,95%

EDIT: Je betaling wordt in schalen uitgedrukt, loonbelasting in schijven.

[ Voor 9% gewijzigd door sypie op 18-10-2018 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

sypie schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:49:
[...]

Belastingschijf Loon (jaarbasis) Loonbelasting
schijf 1 Vanaf € 0 t/m € 20.142 36,55%
schijf 2 Vanaf € 20.143 t/m € 33.994 40,85%
schijf 3 Vanaf € 33.995 t/m € 68.507 40,85%
schijf 4 Meer dan € 68.507 51,95%

EDIT: Je betaling wordt in schalen uitgedrukt, loonbelasting in schijven.
point taken, maar het moge wel duidelijk zijn leek me :)
Wel vraag ik me af waarom we nog een schijf 3 hebben, als die toch gelijk is aan 2 kwa belastingpercentage.
Speelt dat nog voor iets anders een rol ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

@sypie Je vergeet hierbij de (afbouw van) heffingskortingen waardoor de marginale tarieven hoger zijn.

@sneepie69 Normaal gesproken gebruikt een werkgever twee tabellen van de Belastingdienst: voor je gewone salaris de Tijdvaktabel, en voor andere zaken de Tabel voor Bijzondere Beloningen. linkje Tabel BB 2018. Op basis van je verwachte jaarsalaris kies je in de eerste kolom de juiste rij. De som van de percentages in de 3e en 4e kolom (loonheffing, heffingskorting, afbouw heffingskorting) is wat normaal gesproken wordt ingehouden. Tussen 33k en 68k op jaarbasis is dat dus ruim 49%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:58
heuveltje schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:55:
[...]

Wel vraag ik me af waarom we nog een schijf 3 hebben, als die toch gelijk is aan 2 kwa belastingpercentage.
Schijf een en twee bestaan uit loonbelasting en premie volksverzekeringen, terwijl schijf drie en vier enkel uit loonbelasting bestaan. Vandaar dat schijf twee en drie ieder afzonderlijk genoemd worden, al is het totaalpercentage hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:50
heuveltje schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:55:
[...]

Zie hierboven.

[ Voor 27% gewijzigd door DKjordy op 18-10-2018 14:05 . Reden: Iemand was me voor ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:43
FireAge schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 20:13:
Het verschil tussen meerwerk en overwerk is meestal dat meerwerk tegen 100% betaald wordt en overwerk een toeslag heeft, die afhankelijk is van het moment waarop de overuren gedaan worden.
Dit is het bij ons inderdaad. Met meeruren hebben wij gewoon ergens compensatie (krijgen wij ook niet uitbetaald) en met overuren hebben wij extra toelagen/rechten.

Maar je kan het best het antwoord van HR afwachten, want elke werkgever kan daar anders mee omgaan.
Pagina: 1