Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart.v.o
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-06 14:21
Mijn vraag
Hoe krijg ik stabiele en snelle wifi in een studentenhuis?

Mijn broer heeft met zijn huisgenoten sinds kort van provider overgestapt.
Hij was van Tele 2 naar Ziggo gegaan. Ze hebben een alles in 1 compleet pakket met 200 mbit/s download 20 mbit/s.

Tegenwoordig krijg je bijna bij iedere provider een modem/router, dus ook hun kregen een Ziggo modem in huis. het is de Technicolor TC7210 wifi-modem. helaas valt hierbij vaak wifi verbinding weg. hoogstwaarschijnlijk de 2,4 ghz want de meeste van hun telefoons en laptops ontvangen geen 5 ghz.
ze zijn met vijf man en hebben ongeveer allemaal een laptop en telefoon. iedere kamer heeft ook toegang tot een internet poort, waar ze wel stabiele verbinding op krijgen. De wifi modem is gewoon standaard ingesteld en niet veel aan veranderd, behalve het wachtwoord en de wifi naam.

Mijn vraag is zit er iets in de instellingen van de modem niet goed dat de wifi weg valt, of is het verstandige om een andere router te kopen.

Zelf heb ik geprobeerd 5ghz een tijdje uit te schakelen, maar dit zonder resultaat. Zijn er nog andere instelling waar het aan zou kunnen liggen?

Zelf zat ik al te kijken naar een nieuwe router, maar ik heb echt geen idee wat ik nou nodig heb. De router TP-Link Archer C1200 zat ik naar te kijken omdat het een niet al te dure router is en de specificaties naar mijn ogen goed genoeg zijn.

Hopelijk storen jullie je niet al te veel aan mijn gebrekkige Nederlands.
Mocht je vragen aan mij hebben hoor ik dat graag.
Alvast bedank voor alle moeite.

Gr Mart,

Beste antwoord (via Mart.v.o op 18-10-2018 11:22)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mart.v.o schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:25:
Ik heb het kanaal van de 2,4 ghz veranderd naar 8, want het was inderdaad best druk in de buurt.

Hiervoor heb ik in de windows store wifi analyzer gebruikt.
Een tool is leuk, maar het is nog steeds handig als je jezelf eerst in de materie verdiept.

Bij WiFi is er een enorm verschil tussen co-channel interference (meerdere netwerken op exact zelfde kanaal) en adjacent-channel interference (netwerken op verschillende kanalen die wel overlappen), omdat WiFi draait om collision avoidance. De 2.4GHz is ranzig juist omdat de kanalen allemaal met elkaar overlappen (want een WiFi-netwerk is minimaal 20MHz breed maar de kanalen zijn maar 5MHz breed). De enige niet-overlappende kanalen zijn 1, 6 en 11. Als je zegt dat je met WiFi Analyzer gevonden hebt dat kanaal 8 het rustigst is, klinkt het mij in de oren alsof er veel op 1, 6 en 11 zit, maar minder er tussenin. Dat is juist goed, en er tussenin gaan hangen is onverstandig.
Want als je pal bovenop een ander netwerk zit, deel je de zendtijd in dat kanaal. Als twee netwerken op zelfde kanaal zitten en in beide netwerken willen apparaten vol gebruik maken van de verbinding, dan deel je de zendtijd. Min een beetje overhead haal je dus in beide netwerken ongeveer 50% van wat je zou halen als je geen overlap had. Als je daarentegen half overlapt, kunnen de netwerken geen rekening met elkaar houden en gaan door elkaar heen praten. Elkaars uitzendingen zijn dan ruis voor de ander en je houdt geen 50% van de bandbreedte maar misschien hooguit 5% over :o

Kortom, als je veel netwerken op 6 en 11 ziet wil je er juist pal bovenop gaan staan, niet half tussenin. Komt bij: een tool als WiFi Analyzer kan je vertellen waar netwerken staan te zenden en hoe sterk je hun signaal ontvangt, maar je weet niets over hoe druk zo'n netwerk is. Een netwerk dat erg sterk binnenkomt, maar waar geen verkeer overheen gaat, heb je nauwelijks last van. Omgekeerd kan een zwak netwerk enorm hinderen als er constant verkeer zit. Zo'n WiFi Analyzer tool is daarom vrijwel totaal ongeschikt om interferentie te beoordelen...

Wat je actie tot nu toe wel duidelijk maakt is dat omstandigheden in de 2.4GHz oorzaak lijken te zijn van de problemen. Dan kunnen we simpel zijn: een ander AP kopen gaat niets uithalen aangezien het probleem in de lucht zit en daar net zo goed zal zijn bij de nieuwe AP. Weggegooid geld dus. Zoals ik eerder aangaf ga je voor een oplossing over moeten naar bedrade netwerkkabel of 5GHz WiFi.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mars_photoguy
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-05-2019
Kijk eens naar dit..

https://www.coolblue.nl/p...quiti-unifi-ap-ac-lr.html

Kost wat maar als je er twee of drie ophangt in het studenten huis heb je een goede verbinding

Niet alles is wat het lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ziggo heeeft toch de Power Promise? Bel ze op, laat ze weten dat de WiFi ontoereikend is en vraag wat ze kunnen betekenen.

Alternatief: modem laten bridgen en een eigen router inzetten met "betere" WiFi.

@Mart.v.o 3x een LR? Voor wat? Heb nergens gelezen dat het een studenten-villa is. Ik denk dat je met 1 Lite centraal opgehangen in een gemiddelde studenten-flat ook al klaar bent.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Mart.v.o schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 10:31: helaas valt hierbij vaak wifi verbinding weg.
Gr Mart,
  • Valt het WiFi signaal zelf weg (de "streepjes"), of is er nog wel signaal, maar geen internetverbinding meer?
  • Heb je al eens gekeken of het kanaal waarop het WiFi signaal staat ingesteld een beetje leeg is, of dat er wellicht veel andere WiFi netwerken zitten?
  • Gebeurd het ook als je dichtbij de het WiFi mdoemrouter staat, of alleen in kamers verderop (en dus muren ertussen)?
MAX3400 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 10:50:
@Mart.v.o 3x een LR? Voor wat? Heb nergens gelezen dat het een studenten-villa is. Ik denk dat je met 1 Lite centraal opgehangen in een gemiddelde studenten-flat ook al klaar bent.
Inderdaad, deze apparaten lijken me geen goed advies in dit geval, ook omdat die LRs helemaal niet zullen werken als ze zomaar aangesloten worden daar. Ze zijn namelijk PoE.... En als het probleem niet aan de WiFi verbinding zelf ligt, maar aan iets anders, lost het helemaal niks op.

[ Voor 5% gewijzigd door Cpt.Morgan op 17-10-2018 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart.v.o
MAX3400 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 10:50:
Ziggo heeeft toch de Power Promise? Bel ze op, laat ze weten dat de WiFi ontoereikend is en vraag wat ze kunnen betekenen.
Zelf nooit goede ervaring met een monteur. Ligt niet perse aan Ziggo, maar in het algemeen vind ik dat je er weinig aan hebt.

Meestal als ze er zijn werkt het voor een uurtje, maar zodra ze weg zijn komen vaak de problemen weer terug.

Ik wil graag dat het in een keer opgelost is en niet dat ik Ziggo iedere week weer kan bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Mart.v.o schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:08:
[...]
Ik wil graag dat het in een keer opgelost is en niet dat ik Ziggo iedere week weer kan bellen.
Maar dan moet je wel eerst uitsluiten dat het probleem niet bij Ziggo ligt en/of wat dan wel de oorzaak is...

Beantwoord mijn vragen boven eens, dat kan helpen bij het bepalen van wat het probleem veroorzaakt en dus wat de oplossing kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Gewoon één UAP AC LITE of UAP AC PRO halen van Unifi met POE adapter als deze er niet bijgeleverd wordt. Controller downloaden op je computer even de UAP goed instellen zodat bandsteering op 5ghz staat dan kom je als het goed is een heel eind bij de snelheid van 200mbps/20mbps. Wel zorgen voor kabels die minimaal cat5e zijn.

Mocht dat niet het resultaat geven kun je het product binnen bepaalde tijd weer terug sturen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ronker op 17-10-2018 11:20 ]

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Ronker schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:19:
Gewoon één UAP AC LITE of UAP AC PRO halen van Unifi. Controller downloaden op je computer even de UAP goed instellen zodat bandsteering op 5ghz staat dan kom je als het goed is een heel eind bij de snelheid van 200mbps/20mbps. Wel zorgen voor kabels die minimaal cat5e zijn.
En hoe gaat de TS dat aansluiten in zijn woning? Ik snap dit soort adviezen echt niet: 1) beiden apparaten vereisen PoE, en daar beschikt, op basis van de informatie die we hebben, het netwerk van de TS helemaal niet over en 2) er wordt specifiek gezegd dat het om een studentenwoning gaat, en dit is niet bepaalde in de kostencategorie waar de meeste studenten zullen zoeken.

Edit: opmerking over PoE werd later ingevoegd in de reactie

[ Voor 11% gewijzigd door Cpt.Morgan op 17-10-2018 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-05 14:35
Ik heb dit probleem vaker langs zien komen met de Technicolor modems van Ziggo. Mijn advies is om bij de helpdesk eens aan te dringen op de nieuwe Connectbox die ze als modem gebruiken, daar zijn de ervaringen met wifi in het algemeen een stuk beter.

Mocht je er met Ziggo niet uit komen, dan kun je altijd nog zelf spullen gaan aanschaffen. UBNT maakt mooie producten, maar het is geen toverstaf voor al je problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w.d.hartog
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-05 21:05
Herkenbare klachten.
De kids klagen hier steen en been dat "de wifi" het niet doet.
Op basis van hun klachten en eigen onderzoek lijkt het er hier op dat het wifi signaal wel in stand blijft, maar dat de verbinding tussen internet en wifi ergens stokt.

Inderdaad een vrij kanaal gezocht, 5Ghz uitgezet.
Allemaal geen succes.
Overigens is televisiekijken geheel geen probleem.

Heb nog niet kunnen controleren of dit middels bedraad netwerk ook het geval is, maar met het (erbij) aansluiten van een andere router (Asus RT-66) lijkt het probleem inmiddels "gehalveerd". (Boven geen probleem meer)

Daarmee zou je de conclusie kunnen trekken dat de technicolor niet in orde is, maar dat vind ik persoonlijk wel erg voorbarig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@w.d.hartog een 66 is onderbemeten en heeft "moeite" om vlekkeloos beiden wireless kanalen goed aan te sturen met een aantal clients. Een 68 doet het veel netter en over langere afstanden. Maar ook daar zijn de meningen op GoT over verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
Cpt.Morgan schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:23:
[...]

En hoe gaat de TS dat aansluiten in zijn woning?Ik snap dit soort adviezen echt niet: 1) beiden apparaten vereisen PoE, en daar beschikt, op basis van de informatie die we hebben, het netwerk van de TS helemaal niet over en 2) er wordt specifiek gezegd dat het om een studentenwoning gaat, en dit is niet bepaalde in de kostencategorie waar de meeste studenten zullen zoeken.

Edit: opmerking over PoE werd later ingevoegd in de reactie
bij een UAP-AC-LITE wordt een POE adapter geleverd. Dat het niet in de kostencategorie valt waar de meeste studenten in vallen dat snap ik maar misschien vallen ze wel buiten deze categorie. Het is maar wat je er voor over hebt om goed en stabiel WiFi te hebben.

Buiten dat bij Coolblue kun je het product terug sturen binnen 30 dagen als het niet bevalt. Dus wel t overwegen waard vind ik persoonlijk.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-05 14:35
Ronker schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:33:
[...]

bij een UAP-AC-LITE wordt een POE adapter geleverd. Dat het niet in de kostencategorie valt waar de meeste studenten in vallen dat snap ik maar misschien vallen ze wel buiten deze categorie. Het is maar wat je er voor over hebt om goed en stabiel WiFi te hebben.

Buiten dat bij Coolblue kun je het product terug sturen binnen 30 dagen als het niet bevalt. Dus wel t overwegen waard vind ik persoonlijk.
Ik vroeg me meer af waarom je producten moet gaan kopen als het waarschijnlijk ook op te lossen is of met spullen die je al hebt of spullen die je 'gratis' (maandbedrag van Ziggo) kunt krijgen.Geld uit geven kan altijd nog, en of dan dan 30 of 300 euro moet zijn kun je in een later stadium over discussiëren.

Er wordt hier altijd geroepen bij problemen met wifi: Ubiquiti! Natuurlijk kun je hier vaak je probleem mee oplossen, maar als je Opeltje een lekke band heeft ren je ook niet naar de Audi dealer voor een nieuwe auto.

Ik heb ook schoteltjes van Ubiquiti hangen, maar dat was een bewuste keuze omdat wat ik wilde niet kon met de producten die ik van mijn provider kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
gastje01 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:44:
[...]

Ik vroeg me meer af waarom je producten moet gaan kopen als het waarschijnlijk ook op te lossen is of met spullen die je al hebt of spullen die je 'gratis' (maandbedrag van Ziggo) kunt krijgen.Geld uit geven kan altijd nog, en of dan dan 30 of 300 euro moet zijn kun je in een later stadium over discussiëren.

Er wordt hier altijd geroepen bij problemen met wifi: Ubiquiti! Natuurlijk kun je hier vaak je probleem mee oplossen, maar als je Opeltje een lekke band heeft ren je ook niet naar de Audi dealer voor een nieuwe auto.

Ik heb ook schoteltjes van Ubiquiti hangen, maar dat was een bewuste keuze omdat wat ik wilde niet kon met de producten die ik van mijn provider kreeg.
Daar ben ik het helemaal mee eens echter als je geen zin hebt in een ziggo monteurtje ( zoals ik tegenwoordig omdat ik t toch elke keer zelf op moet lossen omdat t hun niet lukt. ). T hoeft ook niet zo te zijn dat ze meteen iets moeten kopen. Tis maar een advies en de keus ligt bij hun.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cpt.Morgan schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:04:
[...]
  • Valt het WiFi signaal zelf weg (de "streepjes"), of is er nog wel signaal, maar geen internetverbinding meer?
  • Heb je al eens gekeken of het kanaal waarop het WiFi signaal staat ingesteld een beetje leeg is, of dat er wellicht veel andere WiFi netwerken zitten?
  • Gebeurd het ook als je dichtbij de het WiFi mdoemrouter staat, of alleen in kamers verderop (en dus muren ertussen)?
Dit. TS, geef alsjeblieft antwoord op deze vragen.

2.4GHz kan in drukke gebieden instabiel tot ronduit onbruikbaar zijn. Als jij op zo'n plek zit (en waar studentenwoningen zijn heb je vaak veel drukte in de WiFi...) valt er ongeacht apparatuur gewoon geen eer te behalen aan de 2.4GHz WiFi. In dat geval moet je simpelweg je devices die alleen 2.4GHz aankunnen ofwel bedraad aansluiten (indien mogelijk) danwel vervangen voor apparaten die dat, of 5GHz, wel aankunnen.

Maar goed, kan ook een gare modemrouter zijn, kan ook één specifieke storingsbron zijn. Het kan zelfs een totaal non-WiFi issue zijn (heb je niet stiekem een Ziggo Horizon box aan het netwerk hangen die je DHCP zit te verkloten?)

Wij zijn niet helderziend, we hebben jouw input nodig om te kunnen bepalen wat er echt aan de hand is en hoe jou dan het beste te helpen :o
[...]

Inderdaad, deze apparaten lijken me geen goed advies in dit geval, ook omdat die LRs helemaal niet zullen werken als ze zomaar aangesloten worden daar. Ze zijn namelijk PoE.... En als het probleem niet aan de WiFi verbinding zelf ligt, maar aan iets anders, lost het helemaal niks op.
Inderdaad. Met "oplossingen" aankomen voordat ook maar iets van het probleem duidelijk is, is best-case voorbarig en worst-case contraproductief en dom. Eerst diagnose, dan een passende oplossing.

Als je niet genoeg kennis hebt om mee te helpen met diagnose, heb je ook niet de kennis om een goede oplossing te verzinnen. Lees en leer dan in plaats van onzinnig iets te spammen dat bij jou misschien werkte...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart.v.o
dion_b schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 14:30:

Dit. TS, geef alsjeblieft antwoord op deze vragen.
Bedankt voor alle reactie's.
Helaas kan ik op dit moment niet alles beantwoorden, want het is bij mijn broer thuis.
Ik zal vanavond met hem bellen om zijn laptop over te nemen om in de router/modem instellingen te kijken.

Ook zal ik mijn broer dan nog extra vragen stellen.

Ik herinner me nog dat hij zij dat hij elke keer opnieuw moest verbinden. ik dacht eerst dat het aan zijn laptop lag, maar iedereen in het huis had er last van.

Ik kan misschien hier en daar voor sommige mensen wat onduidelijk zijn, dat komt omdat ik en helemaal mijn broer hier niet veel verstand van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vergeet niet dat afhankelijk van de buurt het gewoon kan zijn dat er teveel interferentie is van andere AP's Den moet je kijken naar andere oplossingen. Overigens is de Aircube van Ubiqiti een mooi alternatief voor de UAC's stukje goedkoper maar nog steeds genoeg mogelijkheden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart.v.o
Ik heb het kanaal van de 2,4 ghz veranderd naar 8, want het was inderdaad best druk in de buurt.

sinds dat ik hem veranderd hebt is hij nog niet weggevallen, maar ik heb men broer gevraagd om mij een berichtje te versturen als het wel nog gebeurt.

Het probleem lijkt nu verholpen te zijn, maar ik zal vanavond nog wel een keer reageren of hij in de tussentijd is weggevallen.

iedereen alvast bedankt

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mart.v.o schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:25:

Een tool is leuk, maar het is nog steeds handig als je jezelf eerst in de materie verdiept.

Bij WiFi is er een enorm verschil tussen co-channel interference (meerdere netwerken op exact zelfde kanaal) en adjacent-channel interference (netwerken op verschillende kanalen die wel overlappen), omdat WiFi draait om collision avoidance. De 2.4GHz is ranzig juist omdat de kanalen allemaal met elkaar overlappen (want een WiFi-netwerk is minimaal 20MHz breed maar de kanalen zijn maar 5MHz breed). De enige niet-overlappende kanalen zijn 1, 6 en 11. Als je zegt dat je met WiFi Analyzer gevonden hebt dat kanaal 8 het rustigst is, klinkt het mij in de oren alsof er veel op 1, 6 en 11 zit, maar minder er tussenin. Dat is juist goed, en er tussenin gaan hangen is onverstandig.
Want als je pal bovenop een ander netwerk zit, deel je de zendtijd in dat kanaal. Als twee netwerken op zelfde kanaal zitten en in beide netwerken willen apparaten vol gebruik maken van de verbinding, dan deel je de zendtijd. Min een beetje overhead haal je dus in beide netwerken ongeveer 50% van wat je zou halen als je geen overlap had. Als je daarentegen half overlapt, kunnen de netwerken geen rekening met elkaar houden en gaan door elkaar heen praten. Elkaars uitzendingen zijn dan ruis voor de ander en je houdt geen 50% van de bandbreedte maar misschien hooguit 5% over :o

Kortom, als je veel netwerken op 6 en 11 ziet wil je er juist pal bovenop gaan staan, niet half tussenin. Komt bij: een tool als WiFi Analyzer kan je vertellen waar netwerken staan te zenden en hoe sterk je hun signaal ontvangt, maar je weet niets over hoe druk zo'n netwerk is. Een netwerk dat erg sterk binnenkomt, maar waar geen verkeer overheen gaat, heb je nauwelijks last van. Omgekeerd kan een zwak netwerk enorm hinderen als er constant verkeer zit. Zo'n WiFi Analyzer tool is daarom vrijwel totaal ongeschikt om interferentie te beoordelen...

Wat je actie tot nu toe wel duidelijk maakt is dat omstandigheden in de 2.4GHz oorzaak lijken te zijn van de problemen. Dan kunnen we simpel zijn: een ander AP kopen gaat niets uithalen aangezien het probleem in de lucht zit en daar net zo goed zal zijn bij de nieuwe AP. Weggegooid geld dus. Zoals ik eerder aangaf ga je voor een oplossing over moeten naar bedrade netwerkkabel of 5GHz WiFi.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart.v.o
dion_b schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 00:35:
[...]

De enige niet-overlappende kanalen zijn 1, 6 en 11. Als je zegt dat je met WiFi Analyzer gevonden hebt dat kanaal 8 het rustigst is, klinkt het mij in de oren alsof er veel op 1, 6 en 11 zit, maar minder er tussenin. Dat is juist goed, en er tussenin gaan hangen is onverstandig.

Kortom, als je veel netwerken op 6 en 11 ziet wil je er juist pal bovenop gaan staan, niet half tussenin. Komt bij: een tool als WiFi Analyzer kan je vertellen waar netwerken staan te zenden en hoe sterk je hun signaal ontvangt, maar je weet niets over hoe druk zo'n netwerk is.
Het is zo druk in de buurt dat er op elk kanaal wel een wifi signaal zit. inderdaad op 1, 6 en 11 zitten de meesten in de buurt, maar ook 1 word overlapt door 2 en 3.

Wat ik zie op kanaal 8 dat ons signaal bovenaan staat. (zegt niet veel, maar misschien nuttige informatie)

Wat ik ook zie dat bij ons langs de modem/router het signaal van de buurman of 2 huizen verder net zon sterk of sterker signaal hebben. natuurlijk zoals jij zij hoeft dit niet altijd uit te maken, omdat je niet weet hoe druk die netwerken zijn. zou het dan alsnog kunnen helpen om een AP te kopen, zodat het signaal in ieder geval beter word.?

Tot nu toe is de wifi nog niet weggevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart.v.o
update!! heb het kanaal terug gezet op 1 waar hij oorspronkelijk op stond. na 10 min is de verbinding weggevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart.v.o
nog een update.

meerdere keren gewisseld tussen 1 en 8.

Op 1 bleef de teamviewer maar wegvallen en traag zijn,
op 8 had ik hier geen last van.

Op 1 krijgt hij dus soms geen verbinding. (nul streepjes en een sterretje in het wifi symbool)

Ook een speedtest gedaan op kanaal 1 krijg ik 13 mbit/s download en 10 mbit/s upload
op kanaal 8 krijg ik 23 mbit/s down en 15 mbit/s up.

Advies op 8 houden of ook bijvoorbeeld 11 en 6 uitproberen?
ik heb het gevoel dat bijna iedere AP in de buurt hem op auto channel heeft staan en daarom tussen 1 6 en 11 switcht. (misschien ook nuttige informatie)

[ Voor 14% gewijzigd door Mart.v.o op 18-10-2018 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Zou zeker ook 6 en 11 uitproberen ben benieuwd naar je resultaten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

op kanaal 8 krijg ik 23 mbit/s down en 15 mbit/s up.
Je krijgt het toch niet verkocht dat een random testje net aan 10% van de verwachte snelheid haalt?

Mijn mening: ga ter plekke eens goed testen met een goede laptop en goede WiFi-kaart erin. Of slik je trots in en bel Ziggo zoals ik eerder suggereerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart.v.o
op 6 en 11 werkt het beter.

op 1 blijft hij vervelend doen.

Ik ga er volgende week naar toe en zal nog contact opnemen met Ziggo of hun nog iets kunnen betekenen.

Bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MAX3400 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:15:
[...]

Je krijgt het toch niet verkocht dat een random testje net aan 10% van de verwachte snelheid haalt?

Mijn mening: ga ter plekke eens goed testen met een goede laptop en goede WiFi-kaart erin. Of slik je trots in en bel Ziggo zoals ik eerder suggereerde.
Want? Het is ondertussen overuidelijk dat het probleem zit in drukte op de 2.4GHz. Daar kan Ziggo geen drol aan doen. Dat TS niet op 5GHz kan werken ligt aan z'n eigen apparatuur. Ook daar kan Ziggo niets aan doen.

Kortom, we weten al wat het probleem is, we weten al wat de mogelijke oplossingen zijn en daar is Ziggo geen partij in. Toch Ziggo erover lastigvallen is de tijd van zowel Ziggo als TS verspillen, met risico op zowel kosten als onnodige ingrepen :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

dion_b schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:02:
[...]

Want? Het is ondertussen overuidelijk dat het probleem zit in drukte op de 2.4GHz. Daar kan Ziggo geen drol aan doen. Dat TS niet op 5GHz kan werken ligt aan z'n eigen apparatuur. Ook daar kan Ziggo niets aan doen.
Hoezo? In de startpost staat "hoogstwaarschijnlijk de 2,4 ghz want de meeste van hun telefoons en laptops ontvangen geen 5 ghz." en dat is voor tweeerlei uitleg vatbaar. OF de apparaten ondersteunen geen 5GHz OF er lijkt een dusdanige stoorfactor te zijn dat ook 5GHz niet door sommige apparaten stabiel gehouden kan worden.
Kortom, we weten al wat het probleem is, we weten al wat de mogelijke oplossingen zijn en daar is Ziggo geen partij in. Toch Ziggo erover lastigvallen is de tijd van zowel Ziggo als TS verspillen, met risico op zowel kosten als onnodige ingrepen :o
Wat is het probleem dan? Nogmaals; ik lees nergens de gebruikte endpoint-hardware. Het kunnen bizar dure laptops zijn die voor mijn part 9m WiFi-antenne hebben maar het kunnen ook ouderwetse 802.11b kaartjes zijn uit het jaar kruik.

Als je de voorwaarden van Ziggo leest (aparte bepalingen voor bestaande en voor nieuwe klanten), is er sprake van een "WiFi storing" als het standaard modem minder dan 20Mbit stabiel aanbiedt. En als ik de metingen in het topic mag geloven, is dit dus aan de orde.

1200 bellen is gratis en het uitleggen / aanhoren van een (betaalde) oplossing is ook gratis.

Let wel: er is nog geen duidelijke meting on-site gedaan, de afstanden & woonsituatie zijn vrij onbekend, de helpdesk (zie FAQ) is nog niet geraadpleegd, de gebruikte apparatuur en kennis is onbekend en dus is de conclusie ineens dat het te druk is op de 2.4GHz band?

Oké, dus als er blijkbaar niemand er dus een drol aan kan doen, is het antwoord dan "pech, je doet het er maar mee" of zullen we eens out-of-the-box denken totdat topicstarter meer info ter plekke heeft?

/edit: ik zeg niet dat het onmogelijk is dat het te druk is; helaas mis ik context/bewijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MAX3400 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:48:
[...]

Hoezo? In de startpost staat "hoogstwaarschijnlijk de 2,4 ghz want de meeste van hun telefoons en laptops ontvangen geen 5 ghz." en dat is voor tweeerlei uitleg vatbaar. OF de apparaten ondersteunen geen 5GHz OF er lijkt een dusdanige stoorfactor te zijn dat ook 5GHz niet door sommige apparaten stabiel gehouden kan worden.

[...]

Wat is het probleem dan? Nogmaals; ik lees nergens de gebruikte endpoint-hardware. Het kunnen bizar dure laptops zijn die voor mijn part 9m WiFi-antenne hebben maar het kunnen ook ouderwetse 802.11b kaartjes zijn uit het jaar kruik.
Heel simpel: hij past 2.4GHz kanaal aan en gedrag (performance en stabiliteit) is gelijk anders. Dan heb je aan wegelteld één variabele gerommeld, dus je weet dat het verschil enkel en alleen in die variabele zit.
Als je de voorwaarden van Ziggo leest (aparte bepalingen voor bestaande en voor nieuwe klanten), is er sprake van een "WiFi storing" als het standaard modem minder dan 20Mbit stabiel aanbiedt. En als ik de metingen in het topic mag geloven, is dit dus aan de orde.

1200 bellen is gratis en het uitleggen / aanhoren van een (betaalde) oplossing is ook gratis.
Absoluut. Maar als je bij voorbaat weet dat het probleem daar niet zit weet je ook dat de oplossing daar ook niet zit. Enige wat je riskeert is misdiagnose en de natuurlijke neiging om als je alleen een hamer hebt, alle problemen als spijkers te zien. Ik voorspel een nutteloze modemswap en/of wat extra WifiBoosters, maar vooral een monteursbezoek. En die is alleen gratis als het probleem bij Ziggo bleek te liggen. Zo niet krijg je voorrijkosten in rekening.

Los daarvan: lees z'n recentere posts. Na wijzigen kanaal haalt hij de heilige 20Mbps wel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart.v.o
dion_b schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:01:
[...]

Heel simpel: hij past 2.4GHz kanaal aan en gedrag (performance en stabiliteit) is gelijk anders. Dan heb je aan wegelteld één variabele gerommeld, dus je weet dat het verschil enkel en alleen in die variabele zit.
Ik heb inderdaad aan alleen het kanaal gerommeld en daaruit bleek dat op kanaal 1 de verbinding zowel niet stabiel als snel was.
Let wel: er is nog geen duidelijke meting on-site gedaan, de afstanden & woonsituatie zijn vrij onbekend, de helpdesk (zie FAQ) is nog niet geraadpleegd, de gebruikte apparatuur en kennis is onbekend en dus is de conclusie ineens dat het te druk is op de 2.4GHz band?
Ze wonen in een rijtjes huis in een stad. Niet heel gek dus dat je veel AP in de buurt hebt.
De hardware die ze hebben is niet denderend. Het is nou eenmaal een studentenhuis en die hebben meestal niet veel geld voor de beste hardware. zoals ik zij iedereen heeft een laptop en telefoon en Volgens mij zit iedereen op 2,4 ghz, maar ik weet dit niet 100% zeker.

Hieruit kan je de conclusie trekken dat het aan het kanaal van de 2,4 ghz heeft gelegen. Natuurlijk wil je altijd meer snelheid, maar daarvoor kan je beter een kabel of 5ghz gebruiken zoals door jullie aangegeven.

Het probleem is dus voor zover mogelijk opgelost. de verbinding is nu stabiel, maar niet super snel(op 2,4ghz).Hier kunnen wij mee leven. verder is er nog weinig aan te doen omdat het probleem gewoon in de lucht zit. Ik zal nog een keer langs gaan met mijn eigen laptop die wel 5ghz kan ontvangen. daaruit zal hoogstwaarschijnlijk blijken dat dat gewoon prima is.

Hierbij wil ik iedereen bedanken die heeft gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazario
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-12-2024
Frogmen schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 15:15:
Overigens is de Aircube van Ubiqiti een mooi alternatief voor de UAC's stukje goedkoper maar nog steeds genoeg mogelijkheden.
Ik zit met hetzelfde probleem als TS en wil dit wellicht ook oplossen met een nieuwe router of access point. Nu vraag ik me dus af wat het voordeel zou zijn van de airCube t.o.v. een router. Is met een Archer C1200 (of de nieuwere C6) niet hetzelfde te bereiken, terwijl deze ook nog goedkoper is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Prijs en opties daar zit het verschil in de Aircube kost 90 euro ongeveer maar is AC wifi en heeft 4 utp poorten waarvan dus 3 bruikbaar voor andere apparatuur. Heeft een simpele config maar doet wat hij moet doen.
Met een router in AP modus kan je hetzelfde bereiken, wat dat betreft is de keuze reuze.

Pagina: 1