Alternatieven tab toont bepaalde producten niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:04
Een voorbeeld is bij SSD's worden de MX500 series van Crucial niet getoond bij alternatieven voor bijvoorbeeld een samsung SSD. De oud M500 series wel en ook meerdere merken. Ik heb dit eerder opgemerkt en ben er toen vanuit gegaan dat dat gewoon een foutje in het algoritme was maar het lijkt consequent de MX500 series over te slaan terwijl dat toch een van de populairdere SSD's zijn.

Voorbeelden:
pricewatch: Samsung 850 EVO 1TB
pricewatch: Kingston HyperX Savage SSD 960GB

Waarschijnlijk is het algoritme niet goed ingesteld en zoekt die naar verkeerde/onlogische overeenkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:40

Mooijekind

Manager Product Content
Bij het tonen van alternatieven wordt naast aansluiting en opslagcapaciteit ook gekeken naar de prijs.
Deze mag een bepaald percentage naar beneden en een bepaald percentage naar boven afwijken.
Omdat de MX500 veel goedkoper is valt deze buiten de door ons opgegeven criteria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Toch jammer, aangezien goedkoper juist een voordeel is. Op de huidige manier worden dus alleen maar duurdere (en zelfs 5 jaar oudere) modellen weergegeven.

Ik zou dan ook willen voorstellen om de marge voor lagere prijs groter te maken want anders mis je juist vaak de goede alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-07 14:42

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Philip Ross schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:28:
Toch jammer, aangezien goedkoper juist een voordeel is. Op de huidige manier worden dus alleen maar duurdere (en zelfs 5 jaar oudere) modellen weergegeven.

Ik zou dan ook willen voorstellen om de marge voor lagere prijs groter te maken want anders mis je juist vaak de goede alternatieven.
Hierop aanvullend: @mooijekind11 misschien is het een idee om ook een marge op verschijningsdatum toe te voegen zodat je niet meer hele oude modellen te zien krijgt zoals nu het geval is.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:40

Mooijekind

Manager Product Content
@Philip Ross
Goedkoper kan idd een voordeel zijn.
Maar dar hebben we toch al de normale productfilers voor?
Daar maak je in principe je grootste voorselectie aan de hand van de beschikbare specs en prijzen.

Het enige wat de alternatieve tab dan doet op de productpagina is 12 vergelijkbare producten tonen.
Dus zelfde prijsklasse en zelfde basisspecs. Als er meer voldoen dan worden er nog steeds 12 getoond.
Voldoen er minder dan wordt de prijsrange opgerekt totdat er 12 producten staan.

@T.Kreeftmeijer
Het toevoegen van een marge op verschijningsdatum verkleinde het aantal alternatieve producten te veel.
We hebben daarom besloten om daar geen gebruik van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-07 14:42

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@mooijekind11 goed dat er overna is gedacht. Ik snap dat je niet altijd 12 actuele producten hebt. Bij meer dan 12 producten, worden dan de meest actuele producten getoond? (Aan dit voorbeeld te zien, nee) Ik zou het verbreden van de prijsrange (bijvoorbeeld van 50% naar 200%) en is die maximaal, dan de ouderdom.

Maar je ook kunnen kijken of je je misschien een waarschuwing kan toevoegen bij oudere producten.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
@mooijekind11 Ik snap wat je wil zeggen maar in mijn ogen is de prijs van een product slechts in hele kleine mate van invloed op of het vergelijkbaar is. De specs en ouderdom zijn in mijn ogen veel belangrijker, juist in deze tijd waarin somige merkproducten enorme marges hebben en de prijzen ver uit elkaar liggen.

Zo zie ik bijvoorbeeld een nieuwe oneplus 6 als vergelijkbaar met een samsung s9 maar door de enorm hoge release prijs van de samsung zal deze dan niet getoond worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Het is heel moeilijk om de specs goed geautomatiseerd te vergelijken. Jij weet wellicht dat twee specifieke smartphone socs marginaal verschillen in performance, onze code ziet het als twee totaal verschillende dingen. Jij vindt een 5,7" en 6,3" scherm wellicht nagenoeg hetzelfde mits de behuizing maar niet teveel verschilt in grootte, maar hoe moet de code dat weten? :)

Voor sommige specificaties is dat niet zo erg, zoals bij ssd's bijvoorbeeld de form factor (maar ook een m.2-ssd kan een alternatief zijn voor een 2.5"), maar het soc-voorbeeld van smartphones bijvoorbeeld wel. Cijfermatige specificaties kunnen we met een beetje marge doen zoals de capaciteit van ssd's (zodat 960GB, 1TB, 1.05TB allemaal toegestaan zijn).

Maar daardoor wordt het wel lastig om alternatieven - puur op basis van specificaties - aan te bieden. En daarom hebben we alleen maar een paar basisspecificaties opgesteld waar het enigszins realisitisch voor is om het als alternatief te zien.
Puur die specificaties geeft echter een behoorlijk aantal producten waarvan het discutabel is of het wel alternatieven (check bijv alle telefoons met 3-5GB ram); Daarom is ook een prijsbereik toegevoegd omdat dat bij veel producten en productgroepen de resultaten wel degelijk positief bleek te sturen.

Het zal niet perfect zijn, maar eerlijk gezegd betwijfel ik het of dat wel de moeite waard is. Als je namelijk aan tien verschillende personen vraagt om vergelijkbare producten aan te halen, zal je niet tien exact dezelfde lijstjes krijgen. Dus we kunnen het vrijwel nooit echt goed doen, zelfs als wij het perfect vinden.

En daarnaast is het zoals @mooijekind11 al aangeeft mogelijk om zelf op allerlei specificaties te zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:23
Het is mij ook wel eens opgevallen, zelfs de specs komen nauwelijks overeen.
Ik begrijp nu uit dit topic dat het moeilijk, of voor sommige producten misschien zelfs onmogelijk is, dus kan het net zo goed worden weggelaten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Pagina: 1