Hallo allemaal,
Hier weer eens een vraag van de n00b bij uitstek op het gebied van VBA: ikke!
Momenteel ben ik bezig met een formulier die uiteindelijk een rapportage gaat uitpoepen. Dat werkt tot nu toe prima, maar ik ben bezig om het net wat mooier te krijgen. Een van de dingen die ik daarom wil doen is in kolom A de cellen die een specifieke waarde bevatten, een afbeelding te plaatsen. Die afbeelding wil ik 'iets' buiten de betreffende de cel laten uitsteken (aan de bovenkant).
Ik ben al een tijdje bezig geweest en ik heb een script die deels kan wat ik wil:
Deze code kijkt naar de waarde van de betreffende cel en kijkt of er een corresponderend plaatje is bij de naam. In Kolom A komen naast de specifieke waarden voor plaatjesnamen (bijvoorbeeld Afbeelding1.png en Afbeelding2.png) echter ook lege cellen voor en cellen met complete teksten.
EDIT: Het gaat me vooral om punt 1
Hier weer eens een vraag van de n00b bij uitstek op het gebied van VBA: ikke!

Momenteel ben ik bezig met een formulier die uiteindelijk een rapportage gaat uitpoepen. Dat werkt tot nu toe prima, maar ik ben bezig om het net wat mooier te krijgen. Een van de dingen die ik daarom wil doen is in kolom A de cellen die een specifieke waarde bevatten, een afbeelding te plaatsen. Die afbeelding wil ik 'iets' buiten de betreffende de cel laten uitsteken (aan de bovenkant).
Ik ben al een tijdje bezig geweest en ik heb een script die deels kan wat ik wil:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| Sub KomtDatPlaatje() Dim ws As Worksheet, cell As Range Set ws = ThisWorkbook.Sheets("Rapportage") Dim fPath, fDir As String fDir = "C:\Specifieke\Map\Met\Afbeeldingen\" 'de DIR met de afbeeldingen For Each cell In ws.[A1:A150] 'de range van cellen waar het moet gaan gebeuren fPath = fDir & cell.Value With ws.Pictures.Insert(fPath) With .ShapeRange .Width = 23 .Height = 23 End With .PrintObject = True .Top = cell.Top .Left = cell.Left End With Next End Sub |
Deze code kijkt naar de waarde van de betreffende cel en kijkt of er een corresponderend plaatje is bij de naam. In Kolom A komen naast de specifieke waarden voor plaatjesnamen (bijvoorbeeld Afbeelding1.png en Afbeelding2.png) echter ook lege cellen voor en cellen met complete teksten.
- Ik wil nu graag bewerkstelligen dat de code alleen een afbeelding plaatst in de cellen met waarde Afbeelding1.png en Afbeelding2.png en dus cellen met andere inhoud of lege cellen overslaat!
- Ik wil dat de afbeelding niet uiterst links en top wordt weergegeven, maar met een kleine inspringing vanaf links en de afbeelding moet een beetje (pixelwerk) uit de cel 'steken'.
EDIT: Het gaat me vooral om punt 1

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh